|
Kolme sormusta - tarina keskiaikaisesta suvaitsevaisuudesta
Dosentti Marjatta Rahikainen on todennut, että myöhäiskeskiajalla
oli kahdet kasvot. Siitä voidaan kirjoittaa suvaitsemattomuuden, ahdasmielisyyden
ja uskonnollisen fundamentalismin (äärimmäisen oikeaoppisuuden)
kauhukertomus. Mutta keskiajalla oli myös valoisat, ystävälliset
ja suvaitsevat kasvot.
Katolisen
kirkon valtaa ja uskonnollista suvaitsemattomuutta murensi erityisesti
kaupunkien kehittyminen. Ne olivat kaupan keskuksina myös erilaisten
kulttuurien kohtaamispaikkoja, joissa ihmisten piti ja he voivat elää
yhdessä erimielisinäkin. Kauppakaupunkien suvaitseva ilmapiiri
näkyi myös ajan kirjallisuudessa ja runoudessa.
Parhaita esimerkkejä henkisestä avartumisesta on italialaisen
renessanssikirjailija Giovanni Boccacion (1313-1375) maailmankuulu Decamerone,
jota pidetään myös novellikirjallisuuden alkuna. Siinä
Firenzen lähiseudulle mustaa surmaa paenneen seurueen jäsenet
huvittavat toisiaan kertomalla sata tarinaa kymmenen päivän aikana.
Yksi tarinoissa esiintyvistä myönteisistä hahmoista on Babylonin
sulttaani Saladin ,islaminuskoinen hallitsija.
Hyvin selvä uskonnollisen suvaitsevaisuuden julistus on ensimmäisen
päivän kolmas kertomus, jonka kertoo Filomena. Siinä urhea
Saladin, joka oli saavuttanut "monia voittoja saraseenien ja kristittyjen
kuninkaista", miettii rahahuoliaan. Niistä pääsemiseksi
hän päättää pyytää apua Aleksandriassa
asuvalta rikkaalta juutalaiselta Melkisedekilta. Hän ei kuitenkaan
halua pakottaa Melkisedekia, vaan virittää tälle ansan kymyksellään,
mikä uskonto on tosi ja oikea, juutalaisten, saraseenien vai kristittyjen?
Viisas Melkisedek kertoo Saladinille tarinan kolmesta sormuksesta. Eräässä
rikkaassa suvussa oli isän tapana osoittaa ennen kuolemaansa suvun
omaisuuden ja päämiehen aseman periytyminen antamalla pojalle
sormuksen. Sormus joutui vihdoin eräälle isälle, jolla oli
kolme poikaa. Kun hän ei osannut päättää, kenelle
pojista hän sen antaisi, hän valmistutti siitä salaa kaksi
erinomaista jäljennöstä. Kuoleman lähestyessä
hän antoi sormuksen jokaiselle pojalle. Kun pojat sitten vaativat
omaisuutta ja suvun kunniapaikkaa itselleen, esittivät he kaikki vaatimuksensa
perusteluksi sormuksen. Ne olivat niin samankaltaisia, että oli mahdotonta
ratkaista, mikä niistä oli oikea ja kuka siten oli oikea perillinen.
Riita on yhä ratkaisematta, sanoi Melkisedek ja päätti
kertomuksensa:
"Suurivaltainen sulttaani! Tälla tavoin minä vastaan esittämäänne
kysymykseen, joka koskee kolmea, Herran Jumalan kolmelle eri kansalle antamaa
uskontoa. Jokainen niistä uskoo olevansa oikean perinnön, oikean
uskon, omistaja ja täyttävänsä sen käskyt. Mutta
kuka on oikeassa - se on vielä yhtä ratkaisematon kysymys kuin
sormustarinassakin."
Saladin myönsi Melkisedekin osanneen taitavasti väistää
hänelle viritetyn ansan. Miehet ystävystyivät, Melkisedek
antoi Saladinille tämän pyytämän summan, ja Saladin
maksoi myöhemmin velkansa takaisin täsmällisesti.
[PI] |
|