|
Monikulttuurisuus
Maahanmuuttajien määrä Suomessa on viime vuosina nopeasti
kasvanut. Silti maamme on edelleenkin maailman yksikulttuurisimpia valtioita.
Tosin meilläkin on elänyt joitakin kulttuurivähemmistöjä
jo vuosisatoja, esimerkiksi romanit ja saamelaiset, mutta ihmisten lisääntynyt
liikkuvuus ja uudet vähemmistöt, pakolaiset ja siirtolaiset tuovat
monikulttuurisuuskysymykset ajankohtaisiksi meilläkin. Pakolais- ja
siirtolaisuusasiain neuvottelukunta PAKSI toteaakin mietinnössään
vuodelta 1994, että "Suomi on tullut uuteen kehitysvaiheeseen, jota
leimaa tarve kehittyä monokulttuurista monikulttuurisempaan Suomeen".
Neuvottelukunnan mukaan meidän tulee kehittää yhteiskuntaamme
ja ihmisten asenteita sitä silmälläpitäen, että
suomalaisessa yhteiskunnassa tulee olemaan pysyvästi tai määräaikaisesti
nykyistä enemmän ulkomaalaistaustan omaavia ihmisiä.
Monikulttuurisuus on tullut meille jäädäkseen. Se on
jo osa tämän päivän suomalaista todellisuutta. Monikulttuurisuuden
rinnalla on viime vuosina alettu puhua kulttuurien välisestä
vuorovaikutuksesta ja sen edistämisestä.
Monikulttuurisuus ja kulttuurien tasavertaisuus on periaatteellisella
tasolla hyväksytty Suomessakin kouluopetuksessa. Lasten oman äidinkielen
opetusta pidetään opetushallituksen laatimien opetussuunnitelmien
perusteidenkin (1994) mukaan tärkeänä. Valtakunnallisten
opetussuunnitelmien perusteiden mukaan koulun keskeisiä arvoja ovat
mm. kansainvälisyys, suvaitsevaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen.
Lisäksi koulun tulee tukea vieraskielisten lasten oman äidinkielen
ja kulttuuri-identiteetin säilymistä sekä auttaa lasta ymmärtämään
itseään kahden eri kulttuurin jäsenenä. Tosin käytäntö
on usein kaukana näistä periaatteista - jo yksin resurssisyistä
ja vähemmistöryhmien pienuudesta johtuen.
Monikulttuurisuus vähemmistöpoliittisena ohjelmana painottaa
sosiaalista tasa-arvoa kieltämättä myöskään
vähemmistöjen oikeutta omaan kulttuuriin. Käytännössä
tasa-arvon toteuttamiseen on kuitenkin usein pyritty vähemmistöjen
oman kulttuurin kustannuksella ja monokulttuurisessa hengessä. Sen
sijaan, että pyrittäisiin luomaan myönteistä tietoisuutta
kulttuurisista eroavuuksista, erot onkin pyritty kieltämään
yksilöllisyyden tai samanlaisuutta edellyttävän samanarvoisuuden
nimissä. Se että samanlaisuutta pidetään tasa-arvon
edellytyksenä johtaa kuitenkin väistämättä sulauttavaan
vähemmistöpolitiikkaan. Myönteinen erityiskohtelu, "erilaisia,
mutta samanarvoisia" -ajattelutapa ei ole käytännön pakolaistyössä
vielä toteutunut huolimatta virallisen pakolaispolitiikan monikulttuurisuustavoitteista.
[PT] |
|