|
Romanivainojen historiallinen tausta
Syitä romanien julmaan vainoamiseen on monia. Yleisen rasistisen perustelun
antaa vuonna 1914 julkaistu suomalainen tietosanakirja: "Aluksi m:ia kaikkialla
kohdeltiin hyvin, mutta pian heitä petostensa ja varkauksiensa vuoksi
ruvettiin vieromaan ja vainoomaan. Joskin vainon aika on lakannut, ovat
he kaikkialla pysyneet hyljittyinä mierolaisina."
Romanien vainoaminen oli ensinnäkin olennaisesti yhteydessä
Euroopassa vallinneeseen turkkilaispelkoon. "Mustalaisten" katsottiin toimineen
turkkilaisten vakoojina. Toiseksi vainojen taustalla oli heidän elämäntapansa
yhteensovittamattomuus teollisen palkkatyön kanssa. Romanit joutuivat
kohtaamaan saman lainsäädännön, jonka tarkoituksena
oli pakottaa "tuotantovälineistä vapaa" talonpoikaisto palkkatyöhön.
Länsi-Euroopassa tilansa menettäneiden talonpoikien pakottaminen
palkkatyöhön alkoi 1400-luvun lopulla. Nämä toimeentulonsa
perustan menettäneet ihmiset eivät vapaaehtoisesti halunneet
sopeutua palkkatyön vaatimaan kuriin. He muuttuivat joukoittain kerjäläisiksi,
rosvoiksi ja maankiertäjiksi usein olojen pakosta. Sen seurauksena
1400-luvun lopulla ja 1500-luvulla julkaistiin koko Länsi-Euroopassa
julmia lakeja irtolaisuutta vastaan. Romanit joutuivat niiden kohteeksi
perinteisten ammattiensa ja kiertävän elämäntapansa
vuoksi. He joutuivat samaan kurimukseen kuin kehityksen alle sortuneet
talonpojat. Esimerkiksi Englannissa 1500-luvun puolivälin jälkeen
se, joka toisen kerran tavattiin irtolaisuudesta, ruoskittiin uudelleen
ja häneltä leikatiin puolet korvasta ja kolmannella kerralla
hänet mestatiin suurena rikoksentekijänä ja yhteiskunnan
vihollisena.
Kuningatar Elibeth sääti vuonna 1527 lain, jonka mukaan 14
vuotta vanhempia kerjäläisiä, joilla ei ole kerjuuoikeutta,
on ankarasti ruoskittava ja heidän vasempaan korvalehteensä on
poltettava merkki, jollei joku tahdo ottaa heitä 2 vuodeksi palvelukseensa.
Rikoksen uusiutuessa tuli yli 18 vuotiaat mestata, ellei kukaan ota heitä
kahdeksi vuodeksi palvelukseensa. Kolmannella kerralla heidät olisi
armotta mestattava valtiopetokseen syyllistyneinä. Ranskassa puolestaan
vielä 1770-luvulla jokainen terve 16-60 vuoden ikäinen henkilö,
joka oli ilman toimeentuloa eikä harjoittanut mitään ammattia,
oli määrättävä kaleeriorjaksi.
Tämä lainsäädäntö kohteli yhtä julmasti
romaneja, jotka eivät halunneet sopeutua palkkatyön rautaiseen
kuriin. He säilyttivät vuosisataiset perinteensä, jonka
elementteinä olivat kaupankäynti, ennustaminen, erilaisten sirkusammattien
harjoittaminen ja kiertävä elämäntapa. Lainsäädäntö
ei suinkaan suuntautunut pääosiltaan romaneja vastaan, vaan yleensä
maankiertelijöitä, irtolaisia, kerjäläisiä ja
"vieraita" vastaan. Romaneja ko. lainsäädäntö kohtasi
erityisen ankarasti heidän ulkonäkönsä, kulttuurinsa
ja tapojensa erilaisuuden vuoksi.
Kolmantena syynä on mainittava nationalismin nousu ja kansallisvaltion
muodostuminen. Nationalismin henkeen ja kansallisvaltion puitteisiin ei
sopinut ryhmä, joka "epäisänmaallisesti" siirtyi maasta
toiseen olematta minkään maan kansalainen sen edellyttämin
velvollisuuksin (asevelvollisuus, veronmaksu jne).
Neljäs syy syrjintään liittyy kristinuskoon ja kirkon
suhtautumiseen. Useasti romanien esitettiin olevan Kainin jälkeläisiä.
Heitä syytettiin myös pakanallisuudesta tai näennäisestä
kristinuskon hyväksymisestä. Suomalainen tietosanakirja 1914
ilmaisi asia seuraavasti: "Mitään varsinaista uskontoa m:lla
ei ole: mutta he omaksuvat mielellään ja useimmiten mukavuussyistä
ympäristönsä uskonnolliset käsitykset."
Noitavainot ja inkvisitio ja niihin liittyneet uskomukset magiasta,
taikuudesta, ennustamisesta eli yleisesti taikauskon leviäminen voimisti
osaltaan romaneihin kohdistuneita epäluuloja ja vainotoimenpiteitä.
16. ja 17. vuosisadan kollektiivinen paranoia salli hallitsevien polttomerkitä
mustalaiset 'tekijöiksi', jolloin hänestä tuli ihmisten
taikauskon uhri. 1700-luvulla noituuden lisäksi romaneja syytettiin
sen ajan rosvojoukkioiden tekosista. Heidät samaistettiin murhaajiin,
rosvoihin ja varkaisiin.
[JJ] |
|