Suomen juutalainen vähemmistö
"Periaatteessa Suomen juutalainen on juutalainen, joka on merkitty joko
Helsingin tai Turun juutalaisen seurakunnan rekisteriin", vastaa Tapani
Harviainen kysymykseen, kuka on Suomen juutalainen.
Suomeen juutalaisia on saapunut Ruotsin ja keisarillisen Venäjän
kautta 1700-luvun lopulla. Asumisoikeuden tuolloisessa Ruotsin valtakunnassa,
johon Suomi kuului, saivat Tukholman, Göteborgin ja Karlskronan ulkopuolella
ainoastaan kristinuskoon kääntyneet juutalaiset. Suomen siirtyessä
Venäjän alaisuuteen muiden Ruotsin lakien ohella myös vuoden
1782 juutalaisohjesääntö jäi voimaan. Kuvernööreillä
oli mahdollista harkinnan mukaan myöntää juutalaisille väliaikaisia
oleskelulupia.
Suomen nykyinen juutalaisväestö on valtaosaltaan peräisin
tsaarin armeijan juutalaisista sotilaista ja heidän perheenjäsenistään
sekä myöhemmin Venäjältä saapuneista muuttajista.
Vuoden 1782 juutalaisohjesääntö ei koskenut Venäjän
armeijan juutalaisia sotilaita, jotka saattoivat suorittaa sotapalvelustaan
Suomessa jopa 25 vuotta. Vuoden 1858 määräyksen mukaan Venäjän
armeijasta vapautuneilla sotilailla, myös juutalaisilla, oli oikeus
asettua Suomeen asumaan. 1870-luvulla he saivat luvan myydä elatuksekseen
mm. käsityötuotteitaan. Juutalaisten lukumäärä
oli 1890-luvun puolivälissä ainoastaan n. 750 henkeä. Helsingissä
synagoga vihittiin käyttöön elokuussa 1906.
Suomessa asuvat juutalaiset saivat täydet kansalaisoikeudet 26.7.1917
senaatin hyväksyessä niitä koskevan lain. Voimaan laki astui
1.1.1918. Laki takasi juutalaisille pääsyn kaikkiin virkoihin,
kirkon virkoja lukuunottamatta. Euroopan maista ainoastaan Romania oli
ollut Suomea hitaampi kansalaisoikeuksien myöntämisessä
juutalaisille.
Itsenäisyyden jälkeen juutalaisten määrä kasvoi
vähitellen lähes kahteentuhanteen. Suurin osa heistä oli
paennut Suomeen vallankumouksen ja kansalaissodan sekavia oloja Venäjältä.
Monille venäläisille juutalaisemigranteille Suomi oli ainoastaan
välietappi matkalla esim. Amerikkaan. Kuitenkin juutalaisten määrän
kasvu merkitsi Suomen juutalaisten yhteisöjen vakiintumista.
1920-ja 30-luvuilla esiintyi Suomessa antisemitismiä huolimatta
juutalaisten vähäisestä lukumäärästä.
Paradoksaalista oli se, että Suomeen siirtyneitä venäläisiä
juutalaisemigrantteja saatettiin syyttää bolshevismista, koska
tuon ajan antisemitistisen näkemyksen mukaisesti lokakuun vallankumous
oli "juutalaisen bolshevismin" tulos. Äärioikeistolaisissa piireissä
juutalaisvastaisuus yhdistyi "ryssävihaan". Tämä tuli esiin
myös joissakin yhteyksissä jatkosodan alkuvaiheessa Suomen liittyessä
sotaan Hitlerin Saksan rinnalla Neuvostoliittoa vastaan. Sanomalehti Uuden
Suomen kirjoituksessa 10.09.1941 tämä suuntaus ilmeni seuraavasti:
Bolshevismi on "... mätäpaise", jonka ovat "juutalaiset aivoissaan
ajatelleet, tataarit teoissaan toimeenpanneet ja slaavilaiset sietäneet."
Vuonna 1933 käynnistyneet juutalaisvainot Saksassa ajoivat myös
pakolaisia Suomeen, joka otti heitä hyvin vastahakoisesti. Kaikkiaan
maahamme saapui noin 500 juutalaispakolaista, joista 350 oli ennen kesää
1941 jatkanut matkaansa Ruotsiin, Yhdysvaltoihin tai johonkin muuhun kolmanteen
maahan.
Suomen juutalaisten asema toisen maailmansodan aikana oli hyvin ainutlaatuinen
ja ongelmallinen. Suomi osallistui Hitlerin Saksan aseveljenä Neuvostoliiton
vastaiseen sotaan 1941-1944. Näin yli 300 Suomen juutalaista osallistui
yhteisiin sotaponnisteluihin Saksan rinnalla samaan aikaan kun toisaalla
natsien tuhoamiskoneisto Auschwitzissa ja muilla kuolemanleireillä
toteutti Euroopan juutalaisten kansanmurhaa. Tammikuussa 1942 Hitlerin
Saksan juutalaisten tuhoamiskoneiston keskeiset byrokraatit kokoontuivat
ns. Wannsee-konferenssiin, jossa käytännössä tehtiin
päätöksiä 11 miljoonan Euroopan juutalaisten tuhoamisesta.
Tuhottavien Suomen juutalaisten lukumääräksi mainittiin
kokouksessa 2300. Saksan sotaonnen kääntyminen ja ennen kaikkea
tappio Stalingradissa merkitsi myös Suomen juutalaisyhteisön
jäsenten säilymistä hengissä.
Suomeen Saksasta ja Saksan hallitsemilta alueilta paenneitten juutalaisten
asema vaikeutui keväällä 1942. Jatkosodan syttyessä
maassamme oli noin 150 juutalaispakolaista, jotka oli koottu Hauholle ja
Lammille tai lähetetty työleirille. Samaan aikaan kun Norjan
juutalaisväestö tuhottiin, vaativat saksalaiset pakolaisten luovuttamista
Suomesta Saksaan. Suomen Valtiollinen poliisi luovutti 6.10.1942 kahdeksan
juutalaispakolaista, joista ainoastaan yksi jäi henkiin. Loput pakolaiset
jäivät Suomeen tai matkustivat myöhemmin maasta.
Helsingin ja Turun juutalaisten seurakuntien yhteinen jäsenmäärä
oli vuoden 1985 lopussa hieman yli 1300 henkeä. Nykyisin juutalaisten
avioituminen keskenään on harvinaisuus. Avioliitot ovat seka-avioliittoja.
Tätä on pidetty nykyisin suurimpana vaarana juutalaisvähemmistön
tulevaisuudelle. Seka-avioliitoista syntyneistä lapsista ainoastaan
juutalaisen äidin lapset katsotaan juutalaisiksi ja juutalaisen seurakunnan
mahdollisiksi jäseniksi. Jos lapsi, jonka vanhemmista ainoastaan isä
on juutalainen, halutaan liittää seurakuntaan, on molempien vanhempien
suostumus välttämätön. Lisäksi tarvittaan joitakin
erikoisjärjestelyjä, mm. kolmen rabbin yhtäaikaista paikalla
oloa.
[JJ] |