Antisemitismi Venäjällä
Puolan jaon yhteydessä 1700-luvun lopulla joutui suuri osa Puolan
juutalaisista Venäjän alamaisiksi. Ensimmäisen kerran asui
juutalaisia suuressa määrin Venäjän alueella. Alusta
lähtien antisemitismi toimi tsaristisen politiikan välineenä.
1800-luvulla osa assimiloituneesta juutalaisesta sivistyneistöstä
osallistui aktiivisesti tsaarin vastaiseen liikkeeseen. Seurauksena oli
se, että Venäjällä kietoutuivat tiukasti yhteen tsarismin
sortopolitiikka muutoksen voimia vastaan ja antisemitistiset pogromit.
Aleksanteri II murhan jälkeen vuonna 1881 olivat juutalaisvainot keskeinen
elementti taistelussa vallankumouksen ja edistyksen voimia vastaan. Silloinen
sisäministeri Plewhe vaati: "Hukuttakaa vallankumous juutalaisten
vereen." Lisääntyvä sorto lisäsi juutalaisten osuutta
radikaalissa vallankumouksellisessa liikkeessä. Samanaikaisesti juutalaisten
vastauksena epäonnistuneeseen assimilaatioon alkoi siirtyminen Palestiinaan
vuosina 1882-1897. Näin Palestiinaan syntyi jo varhain venäläisjuutalainen
siirtokunta.
Vuoden 1905 vallankumouksen jälkeen tsaristinen "ohrana" alkoi
käyttää systemaattisesti antisemitismia taistelussa työväenliikettä
vastaan. Sen toimesta syntyi ns. Siionin viisaiden protokolla, jossa juutalaisia
syytettiin maailmanvalloitushankkeista. Se toimi ennen kaikkea Venäjän
äärioikeiston antisemitistisena agitaatiomateriaalina ensimmäisissä
duuman vaaleissa. Samalla mustasotnialaiset organisoivat pogromeja juutalaisia
ja vallankumouksellisia vastaan.

Lokakuun vallankumouksen jälkeen oikeiston propagandassa juutalaisvastaisuuden
kiinteänä elementtinä olivat antibolshevismi ja neuvostovastaisuus.
Erityisesti kansalaissodan vuosina 1918-1922 valkokenraalit mobilisoivat
lukutaidottomia maaseudun asukkaita bolshevikkeja vastaan antisemitismin
avulla. He kehittivät tunnuksen "juutalaisesta bolshevismista", josta
myöhemmin tuli Hitlerin Saksan antisemitismin yksi keskeinen propagandateesi.
Juutalaissyntyinen kirjailija Ilja Ehrenburg kertoo, miten juopunut Wrangelin
joukkojen upseeri yritti työntää hänet laivalta mereen
huutaen samalla: "Murskatkaa juutalaiset, pelastakaa Venäjä!"
Lokakuun vallankumouksen johtaja Vladimir Lenin (1870-1924) otti vakavasti
Venäjän juutalaisvastaisen perinnön ja valkokaartilaisten
yritykset mobilisoida antisemitismi vastavallankumouksen käyttövoimaksi.
Lenin luki vuonna 1919 äänilevylle antisemitismin vastaisen puheen,
joka oli suunnattu lukutaidottomille talonpojille. Siinä hän
viittasi juutalaisvainojen traditioon Venäjällä. Lenin totesi
tavoitteena olevan lietsoa "juutalaisvihaa sokaistaakseen työläisiä,
kääntääkseen heidän katseensa pois työtätekevien
todellisesta vihollisesta - pääomasta".
Leninin mukaan kysymys oli jäännöksistä "vanhoilta
maaorjuuden ajoilta, jolloin pappien käskystä poltettiin kerettiläisiä
roviolla, jolloin talonpojat olivat orjia, jolloin kansa oli poljettu ja
vaiennettu". Hän painotti, että "juutalaiset eivät ole työtätekevien
vihollisia", vaan he ovat myös "pääoman orjuuttamia kohtalotovereitamme".
Hän jatkoi, että "kapitalistit koettavat kylvää ja
lietsoa vihaa eri uskontoihin, eri kansakuntiin, eri rotuihin kuuluvien
työläisten kesken". Puheensa Lenin päätti sanoihin:
"Häpeä kirotulle tsarismille, joka on piinannut ja vainonnut
juutalaisia. Häpeä niille, jotka kylvävät vihaa juutalaisia
kohtaan, vihaa toisia kansoja kohtaan. Eläköön kaikkien
kansojen työläisten veljellinen luottamus ja pääoman
kukistamiseen tähtäävä taisteluliitto."
Vallankumous muutti juutalaisten aseman perusteellisesti. Juutalainen
nuoriso virtasi kouluihin ja yliopistoihin. Avioliittoja solmittiin venäläisten
ja muiden kansallisuuksien kanssa. Vuonna 1918 perustettiin bolshevikkipuolueeseen
juutalainen sektio (lakkautettiin 1930). Leninin yritys kitkeä monivuosisatainen
juutalaisvastaisuuden perintö jäi muutaman vuoden mittaiseksi
välivaiheeksi, kun bolshevikkihallinnon voimavarat keskitettiin vallankumouksen
jälkeisen tilanteen hallintaan.
Stalinin aseman vahvistuminen Neuvostoliiton johdossa merkitsi lokakuun
vallankumouksesta alkaneen juutalaisten vapautumisen lopettamisesta ja
antisemitistisen tradition aktivoimista poliittisena aseena vastustajia
vastaan. Vuosina 1929-32 juutalaiset uskonnolliset ja sionistiset kulttuuriyhteisöt
joutuivat vainojen kohteeksi. Stalin hyödynsi Venäjän antisemitistä
traditiota Moskovan näytösoikeudenkäyntien yhteydessä
1930-luvun lopulla. Se oli myös helppoa siinä mielessä,
että yksi Stalinin päävastustajista Lev Trotski oli juutalaista
syntyperää. Antisemitismin roolia trotskilaisuuden vastaisessa
taistelussa osoittaa se, että Trotskin pojasta Sergei Sedowista käytettiin
oikeusprosessin yhteydessä Trotskin juutalaisperäistä nimeä
Bronstein, jonka harva oli ennen sitä kuullut. Samalla tavalla oikeusprosessin
valmistelun yhteydessä käytettiin bolshevikkipuolueen johtohahmoista
Sinowjewista ja Kamenjewista heidän juutalaisperäisiä nimiä
Radomilski ja Rosenfeld. Nimiä ei aikaisemmin laaja neuvostoväestö
ollut kuullut. Antisemitismin käyttöä ei estänyt edes
se, että juutalaisperäisiä pääsyytettyjä
syytettiin vakoilusta fasistisen Saksan hyväksi, jonka virallinen
ideologia oli antisemitismi.
Sodan aikana antisemitismi katosi Stalinin kauden Neuvostoliiton politiikasta
tullakseen jälleen kylmän sodan vuosina. Neuvostokirjailija Ilja
Ehrenburg kirjoittaa muistelmissaan, että vuosi 1948 oli raskas vuosi.
Juutalainen antifasistinen komitea lakkautettiin. Sellaisia juutalaisia
lyyrikkoja ja prosaisteja pidätettiin, jotka kirjoittivat omalla kielellään.
Kritiikkiin kosmopoliittisuutta vastaan yhdistettiin aimo annos antisemitismiä.
Ns. "lääkäriprosessin" myötä vuonna 1953 nosti
antisemitismi jälleen päätänsä.
Stalinin kuoleman jälkeen ei antisemitismiä enää
käytetty avoimesti. 1930-luvulla herätettyjä juutalaisvastaisia
traditioita ei kitketty kuitenkaan ihmisten mielistä. Ne jäivät
piilevinä.
Israelin harjoittama sortopolitiikka arabeja kohtaan ja Neuvostoliiton
politiikka suhteessa Israelin valtioon ovat joissakin tapauksissa vahvistaneet
antisemitista maaperää. Juutalaisten maastamuutto hiersi Neuvostoliiton
kansainvälistä asemaa ja lisäsi valtiokoneiston piirissä
työskentelevien keskuudessa juutalaisvastaisia asenteita. Voidaankin
sanoa, että antisemitismi ilmeni Neuvostoliitossa 1970- ja 80-luvulla
byrokratian taholta kohdistuneena syrjintänä.
Juutalaissyntyisten maastamuutto lisääntyi voimakkaasti 1980-luvun
lopulla. Sen taustalla oli keskeisesti antisemitististen ja uusfasististen
järjestöjen nousu Venäjällä ja niiden esittämät
uhkaukset.
[JJ] |