Muutamia rasismin määritelmiä ja kuvauksia
Rasismia on pyritty määrittelemään monella tavalla.
Se johtuu siitä, että rasismi on historiallinen ilmiö ja
siten se muuttuu kansainvälisen, yhteiskunnallisen ja poliittisen
tilanteen myötä. Rasismiin on vaikuttanut myös tieteiden
ja maailmankuvan kehitys sekä antirasistinen kritiikki, joihin se
on pyrkinyt sopeutumaan ja vastamaan. Seuraavassa on muutamia rasismin
määritelmiä ja kuvauksia.
Historioitsija Aira Kemiläinen:
"Rasismia on ihmiskunnan jakaminen rotuihin, joiden oletetaan olevan
sekä erilaisia että eriarvoisia. Arvon määräävät
silloin vaihtelevasti fyysinen kauneus, ruumiinvoima, älykkyys ja
kunkin aikakauden ihailemat taipumukset, kuten taiteelliset taipumukset,
tieteellinen kyky ja keksimiskyky, sekä korkea moraali ja hienostuneet
tavat."
Kirjasta Suomalaiset, outo Pohjolan kansa
Bulgarialais- ranskalainen tutkija Tzvetan Todorov
Todorov kirjoittaa ideologisesta rasismista, siis rasismista aatteena,
jota hän kutsuu rasialismiksi. Siihen kuuluu seuraavia väitteitä
ja näkemyksiä:
1) On olemassa ihmisrotuja. Väite sisältää näkemyksen,
että rodun käsite on olennainen ja merkityksellinen.
2) Fyysisten ja psyykkisten piirteiden välillä vallitsee
jatkuvuus, keskinäinen riippuvuus. Kysymys ei ole vain rinnakkaisilmiöistä,
vaan useimmiten rasialisti esittä, että fyysiset erot määräävät
kultuurieroja. Tämä väite heijastaa uskoa henkisten ominaisuuksien
periytyvyyteen.
3) Ryhmään kuuluminen määrää yksilön
ominaisuudet. Yksilön käyttäytyminen riippuu hyvin suuresti
rodullis-kulttuurisesta ryhmästä, johon hän kuuluu. Väitettä
ei aina esitetä selväsanaisesti, koska sitä pidetään
itsestään selvänä. Ei olisi mitään mieltä
erotella rotuja ja kulttuureja, jos samalla uskoisi yksilön käyttäytyvän
vapaan tahtonsa mukaisesti.
4) On olemassa arvojen ainutlaatuinen hierarkia. Rasialisti ei tyydy
olettamaan, että rodut eroavat toisistaan, vaan hän uskoo myös
joidenkin rotujen ylemmyyteen. Se merkitsee, että hänellä
on käsitys yhdestä, ainutlaatuisesta arvojärjestelmästä.
Tämä on hämmästyttävää, koska sama henkilö
kiistää ihmissuvun yhtenäisyyden.
5) Politiikan täytyy perustua "tietoon". Paljastettuaan "tosiasiat"
rasialisti perustaa niille moraalisen arvion ja poliittisen ihanteen. Siten
"alempien" rotujen alistamisen ja jopa niiden tuhoamisen voi perustella
lisääntyvällä tiedolla rodusta.
Kirjasta On Human Diversity
Englantilainen sosiologi Robert Miles:
"Ideologiaksi ymmärrettyä rasismia erottaa ensinnäkin
se, että siinä jokin biologinen tuntomerkki tai tuntomerkit merkityksellistetään
kriteerinä, jonka perusteella tietty kollektiivi voidaan tunnistaa
[...] Toiseksi näin tunnistettuun ryhmään täytyy liittää
kielteisesti arvotettuja lisätuntomerkkejä ja/tai se täytyy
representoida [esittää, kuvata] niin, että se aiheuttaa
kielteisiä seurauksia muille ryhmille."
Amerikkalainen antropologi Ashley Montagu:
Rasismin ideologiassa oletetaan, että ensisijaisesti jokin 'roduksi'
kutsuttu määrää ruumiin ja sielun, luonteen ja persoonallisuuden,
ihmisten ja kansakuntien tärkeimmät piirteet. Edelleen rasismissa
oletetaan, että tämä jokin 'roduksi' kutsuttu on kiinteä
ja muuttumaton osa alkuplas-maa, joka siirtyessään polvesta toiseen
tulee kussakin yksilössä esiin persoonallisuuden ja kulttuurin
tyypillisenä ilmauksena.
Kirjasta Man's Most Dangerous Myth: The Fallacy of Race
Ruotsalainen aatehistorioitsija Hertha Hanson:
Rasismia on teoria tai käsitys,
1) että ihmiskunta voidaan jakaa enemmän tai vähemmän
selvästi erottuviin rotuihin ja että nämä rodut eroavat
toisistaan fyysisesti tai psyykkisesti,
2) että nämä erot perustuvat perinnöllisiin ominaisuuksiin,
jotka siirtyvät sukupolvesta sukupolveen,
3) ja että näiden erojen perusteella edellytetään
tai rakennetaan arvohierarkia.
Kirjasta Alkemi, romantik och rasvetenskap
[PI] |