|
Herder, Johann Gottfried von (1744-1803)
Valistuksen yksi suurista ajattelijoista ja tiedemiehistä oli saksalainen
filosofi Gottfried Herder. Hän oli Immanuel Kantin oppilas. Herder
sai vaikutteita mm. Rousseaun filosofiasta. Hänen keskeisiä teoksiaan
on Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit (1784-1791), jossa
hän vastusti tuon ajan rotuteorioita "eläinlääketiedefilosofiana".
Hän ei hyväksynyt ihmiskunnan jakamista eri rotuihin. Herderille
ihmiskunta muodosti yhden lajin. Käsite "ihmisrotu" oli hänen
mielestään "epäkelpo", sillä on vain yksi ihmissuku.
Hänelle amerikkalainen (intiaani) ja "neekeri" ovat veljiä. Herderin
mukaan ihmistyypit eivät eroa toisistaan jyrkästi, vaan muuttuvat
toisiksi vaihtelevin muodoin.
Hän ei langennut täysin silloiselle ajalle tyypillisiin rasistisluontoisiin
stereotypioihin. Hän puhui sympatialla "pohjoisnavan kansoista" (eskimot
ja lappalaiset) ja "päiväntasaajan kansoista". Herderin näkemykset
Afrikasta ja afrikkalaisista poikkeavat olennaisesti tuon ajan yleisistä
käsityksistä ja afrikkalaiset voisivatkin hänen mukaansa
aivan yhtä oikeutetusti sanoa eurooppalaisille:
"Minä, musta, olen perusihminen. Aurinko, elämän lähde,
on kaikkein voimakkaimmin kyllästänyt minut. Minuun ja ympäristööni
se on .. kaikista syvimmin vaikuttanut. Katsokaan minun .. hedelmällistä
maatani, minun korkeankorkeita puitani, minun voimakkaita eläimiäni!
Kaikki minua ympäröivä kuhisee elämää, minä
olen tämän elonvoiman keskipiste." Hän torjuu uutiset joidenkin
afrikkalaisten heimojen kannibalismista "liioiteltuina". Afrikassa tekemiensä
rikoksiensa vuoksi eurooppalaiset eivät ole edes oikeutettuja näkemään
afrikkalaisten kansojen onnea saati sitä arvioimaan.
Herderkään ei kyennyt kiertämään kaikkia oman
aikansa rotuajattelun ansoja. Erityisasemassa hänellä olivat
kreikkalaiset, jotka ilmensivät hänelle jumalallista kauneutta.
Afrikkalaisten ja mongolien fyysisessä olemuksessa hän näki
epämuodostumia. Herder oli myös oman aikansa ilmastoteorioiden
vanki ja niinpä hänkin uskoo, että hienompaa henkisyyttä
ei voinut olla hehkuvan auringon alla. Herder loi ns. geneettisen historiankäsityksen:
Jumalan, luonnon ja ihmisen välinen elimellinen yhteenkuuluvuus ilmenee
kansan kulttuuriperinnössä ja 'kansan sielun' inspiroimassa suurmiesten
saavutuksissa. Tähän "kansansielu" - käsitteeseen (Volksgeist,
Volksseele) tukeutuivat myöhemmin osaltaan rasistiset kansakuntatulkinnat.
Herder ei käyttänyt rotukäsitettä, mutta hänen
tapansa jakaa kansat noudatteli tuon ajan rotujaottelua: pohjoisnavan alueen
kansat, aasialaiset kansat, kaunismuotoiset kansat Kasmirin vuoristossa
ja Kaspianmeren ympäristössä hinduista kreikkalaisiin, afrikkalaiset,
valtameren saarien kansat ja amerikkalaiset.
[JJ] |
|