|
Rakkauden rajat - Idealistin kuolinhuuto
Cicero on kirjoittanut: "Ne, jotka väittävät, että
meidän on rakastettava omia maanmiehiämme, eikä vierasmaalaisia,
hajottavat ihmiskunnan veljeyttä, mikä taasen johtaa hyvyyden
ja oikeudenmukaisuuden tuhoon." Martin Luther King on sanonut: "Jos joku
ihminen väittää, ettei toinen ihminen rotunsa takia ole
kyllin hyvä saamaan samanlaista työtä kuin hän tai
syömään lounasta hänen vieressään tai pääsemään
tiettyihin hotelleihin tai käymään koulua hänen kanssaan
tai asumaan hänen naapurinaan, hänen väitteeseensä
sisältyy ajatus, ettei tuo toinen ole ansainnut olemassaoloa."
Martin Luther King ja Coretta King saatuaan tiedon Martinille myönnetystä
vuoden 1964 Nobelin rauhanpalkinnosta.
Minä taasen, suuressa rakkauden ja oikeudenmukaisuuden kaipuussani,
ymmärrän asian seuraavasti: Ihminen on kautta historian halunnut
ymmärtää hellyyden ja huolenpidon kuuluvan vain hänen
lähipiirilleen. Muut ovat olleet uhka, hallitsematon tekijä idyllisen
yhteisön ympäristössä. Ihminen on elänyt kulttuuriumpiossa,
josta käsin muu maailma näyttää oudolta ja mielettömältä.
Tällöin rakkauden osoittaminen toista rotua tai kulttuuria edustavalle
lähimmäiselle on ollut vieroksuttavaa käytöstä,
ja rakkautta on usein jaettu miekalla tai tuliluikulla.
Historia on myöskin läsnä tänä päivänä,
ja kukaan ei voi kieltää yhteisöjen tiivistyvän juuri
kieltämällä muiden oikeus asettua heidän rinnalleen,
syrjimällä ulkopuolisia. Syrjintä voi olla passiivista,
kuten joissakin hienoissa ravintoloissa tai putiikeissa, aktiivista, kuten
uusrasistien mielenosoituksissa tai sitten kulttuurisidonnaista, aiheutuen
yhteiskuntarakenteista - kuten asia on maailmankaupassa. Syrjintä
voi myös muuttua raivoksi puolustaa omaa rotuaan tai uskoaan, purkautuen
suunnitelmallisina seka järjettöminä väkivallantekoina.
Tätäkin rotutietoisuutta esiintyy myös nykyään,
eikä edes kovin kaukana meistä. Roy Gutmanin Pulitzer-palkittu
raportti entisen Jugoslavian sodasta, "Kansanmurhan todistaja", vuodelta
1993 kertoo serbien karmivista sotaponnistuksista, kuten joukkoraiskauksista
ja moskeijoiden suunnitelmallisesta tuhoamisesta. Toki muslimitkin ovat
syyllistyneet raiskauksiin, kidutuksiin ja siviilien murhiin, mutta serbien
johtajien koordinoima operaatio vaikuttaa hiukan yli-innokkaalta. Suuri
Serbia vaatii alistetun viiteryhmän. johon verrattuna oma kansa vaikuttaa
suorastaan ylevältä.
Kuvan vangitut muslimit mahdollistavat serbivisionäärien
vapauden.
Suuria visioita on myös pienemmillä tekijöillä,
kuten haukiputaalaista Nukussa puukottaneella nuorella. Omaa tietämättömyyttään
julistavia ihmisiä ei ole muutenkaan vaikeaa löytää
tästä kaupungista. Romaneja, värillisiä ja homoja vilisee
puheessa, kun puheenaiheista on pulaa. Stereotypiat heistä ovat käytössä,
kun ystävää halutaan loukata. Tässä kielenkäytössä
toteutuvat kokonaisuudessaan Ciceron ja Kingin lainausten ehdot: nimittelyssä
käytettäviä ihmisiä ei ensinnäkään rakasteta,
ja heidän olemassaoloakaan ei oikein suvaita, sillä se on jollakin
tapaa hyökkäys iloisen seurueen itsetuntoa kohtaan. Jos tällaiseen
porukkaan liittyisi ihonväriltään tummempi ihminen, niin
punastuvat kasvot kertoisivat tarkasti käytöksen syyn, tietämättömyyden.
Totuushan on, että Suomessa on väkilukuun suhteutettuna uskomattoman
vähän pakolaisia ja ulkomaalaistenkin osuus asukasluvusta on
vain 1.3%. Ruotsinkielisiä on noin 6%, romanin- ja saamenkieliset
eivät yhteensäkään saa kokoon yhtä prosenttia
väestöstä. Kuten näistä luvuista voi huomata,
Suomi on monokulttuurinen maa. Valtaväestö elää nykyäänkin
lähes puhtaan suomalaisuuden ja suomalaisuudesta vivahteita saaneen
kansainvälisen kulttuurin keskellä. Tiedotusvälineet voisivat
tarjota vaihtoehtoja ja auttaa maailmankuvan laajentamisessa, mutta valitettavasti
median intressi vaikuttaa pikemminkin olevan kansan johtaminen harhaan
kuin vaihtoehtojen tarjoaminen. Tästä on hyvänä osoituksena
nuorten kuva kehittyvän Afrikan ongelmien syistä, joka on suhteellisen
suppea. Kuivuus, laiskuus ja luonnonolot ovat useimmin tarjottuja syitä
ongelmiin. Monimutkaisen globaaliin talousjärjestelmään
kytkeytyvän ongelman eri aspekteja olisi voitu toki selventää
mediassa, mutta tätä ei ilmeisesti ole nähty tarpeelliseksi.
Kriittinen mediasukupolvi ei olekaan niin kriittistä, tai edes tiedostavaa.
Suomesta meren taakse:
Maailmamme on yksi, kulttuureita sinne mahtuu monia.
Biodiversiteetti ja sen säilyttävä luonnonsuojelu ovat
maapallon fyysisen tulevaisuuden elinehdot. Elinehtoja on myös henkisellä
puolella, sillä yksi globaali monokulttuuri ei riitä tyydyttämään
monimuotoisen ihmisen elämysten ja ideoiden nälkää.
Kulttuurien kirjo on todellisuudessa se tekijä, joka pitää
ihmisen hengissa ja saa hänet haluamaan jatkuvuutta, jatkoa elämälle
maanpinnalla.
Näin ajatellen tuntuu käsittämättömältä
millä innolla hallituksen ja sotilasdiktatuurit tuhoavat pieniä
yhteisöjä, kuten Amazonasin intiaaniheimoja ja heikentävät
elämän edellytyksiä kerran jo" pelastamiltaan" kansoilta,
kuten asia on Australian aboriginien kohdalla. Myös monikansalliset
tekevat tuhojaan maailman joka kolkassa, mutta niiden motiiveita on helpompi
ymmärtää, sillä rahan keruu on näille yrityksille
itseisarvo, syrjäyttäen kaikki kulttuuri- ja humanitaariset arvot.
Seurauksia on vaikea arvioida, mutta pahimmillaan ne ovat tuhoisia. Kun
kulttuuri muodostuu samoista länsimaisista elokuvista, äänitteistä,
kirjoista ja muista arvoteollisuuden tuotteista, on vaikea kuvitella kulttuurin
saralla suuria positiivisia mullistuksia, jotka voisivat johtaa myös
aineelliseen hyvään tällä hetkellä syrjityissä
maissa. Toisaalta joku voisi väittää tällä olevan
myös positiivisia vaikutuksia, sillä on vaikea kuvitella rasismin
lisääntyvän yhdenmukaisessa maailmassa.
Tämäkin ilouutinen on harhaa, sillä monokulttuurin henkinen
sisältö ei ole sieltä suvaitsevaisimmasta päästä.
Media, jonka tehtävä on luoda kaikille kansoille sopiva tuote,
päätyy todennäköisesti arvottomaan ratkaisuun tai ammentaa
arvonsa länsimaiden historiasta, tai vaikkapa Yhdysvaltain patriotismista.
Pienemmistä alkuperäis- tai vastakulttuureista muodostetaan uussiirtomaavaltaista
viestiä tukevia satiirisia stereotypioita ja samalla halvennetaan
suurinta osaa maailman ajattelevista yksilöistä. Pienin nimittäjä
siis on siis määräävä. Vaikutukset tällaisella
toiminnalla ovat tuhoisia ja näkyvät aivan arkisessakin elämässä.
Nuori maailmankansalainen voi olla hyvinkin suvaitsevainen, mutta silti
ajatella buddhalaisesta munkista naiviin sävyyn joko hiljaa hihitellen
tai trendikkäästi palvoen. Kriittinen ajattelu ja yhteiskunnallinen
aktiivisuus ovat tässä tilanteessa tärkeitä, vaikkakaan
ei saa sortua puhumaan mitä sattuu vaiennettujen suilla.
Kulttuureita ovat myös pienemmät ja lyhyenkin ajan sisallä
muodostuneet yhteisöt, joiden arvot ja esteettinen ajattelumaailma
käyvät jossakin määrin yksiin. Nämäkin kulttuurit
antaessaan arvon muidenkin mielipiteille ovat ansainneet koskemattomuuden
ja suojan kulttuurirasismia vastaan, sillä erottavana tekijänä
mielipiteet eivät suuresti eroa ihonväristä tai kansalaisuudesta.
Ennakkoluuloinen suhtautuminen vaikkapa vegaaneja tai eläinten oikeuksien
puolustajia kohtaan on myös omien mielipiteiden aliarviointia. Suomessa
vallitseva vapaus perustaa yhdistyksiä ja liittyä niihin on tässä
mielessä tärkeä, sillä juuri näistä yhteisöistä
yksilö voi löytää oman henkilökohtaisen kansalaisuutensa,
samalla kuuluen laajempaan viitekehykseen, omaan maahansa.
Merten takaa todellisuuden eteen:
Oululainen
nuori puhuu suunsa puhtaaksi. (Oikeaa nimeä en voi kertoa, mutta ikää
hänellä on 16 vuotta.)
Hei, olen Juha (nimi keksitty), 16-vuotias lukion ekaluokkalainen Oulusta.
Juhana kertoi minulle tästä kilpailusta, ja lupauduin kertomaan
vähän siitä, mitä rasismi merkitsee minulle ja mitä
rasismi on Oulun kaupungissa. Aloitetaan vaikka koulustamme, jossa opiskelee
muutama vieraan maan kansalainen. He puhuvat täydellistä suomea
eikä muutenkaan terävyydessä ole mitään vikaa.
Ainoastaan tieto erilaisesta taustasta saa aikaan pientä kyräilyä,
joka tulee joskus esille varovattoman huulenheiton seurauksena. Kiusaamista
ei toki esiinny, sillä onhan lukiolainen jo kypsä välttämään
sellaista. Tosin aika ajoin huomaan parhaiten tuntemani pojan olevan hiukan
ahdistunut selkeästi aistittavasta epäluuloisuudesta.
Sääli, sillä hänen kanssaan keskustellessa oppii
joka kerta uutta. Myös kaupungin keskustassa on tätä samaa
syrjivää menoa, joka voi kaveriporukassa alkoholin innoittamana
muuttua aivan suoraksi huuteluksi, tai jopa - ikävä kyllä
- huiteluksi. Monet tummaihoiset tai homoparit pelkäävät,
syystäkin, juhlivaa Rotuaaria. Itse olen katsellut vierestä,
sillä kaljapullo takaraivossa ei innosta olemaan idealisti. Oikeasti
nämä rasismiin taipuvaiset tyypit ovat ihan tavallisia, minunkin
tuttujani, mutta heille ei ole mennyt perille viesti ihmisten tasa-arvosta,
tai ehkä ne jutut joita on kerrottu, eivät vain ole vielä
ehtineet vaikuttaa. Totuushan on, niin kuin se kampanja meni, että
"kaikki erilaisia, kaikki tasa-arvoisia". Ei ole mitään jarkeä
alkaa huutelemaan jotain "Suomi suomalaisille", sillä sehän johtaisi
vain tylsään samanlaisuuteen ja katukuvassa olisi vain niitä
samoja vaaleita käppyröitä. Kulttuurimme kuten myös
geeniperintömme tarvitsee vähän tuuletusta ja sitäpaitsi
tämä kaupunkikin tarvisi vähän uutta meininkiä,
vaikka konsertteja ja aitoa etnosafkaa. Juuttiputiikki on tässä
kaupungissa yksi parhaita juttuja.
Loppusanat
Meitä on moneksi, ja niin onkin hyvä. Tätä kirjoittaessani
en voinut olla ajattelematta, mihin yksi kulttuuri ja yksi maailmankatsomus
johtaisi tällaisiin mittoihin paisuneen ihmisrodun puuhissa. Tekisimme
kai samoja asioita tai ainakin ymmärtäisimme maailman katkerasti
samojen arvojen kautta, jokainen mennyttä, parempaa aikaa muistellen.
Idealisti tietysti haluaa uskoa, että tähän ei koskaan jouduta,
vaikka yhdenmukaistamisen aate on nyt uusien viestintäteknologioiden
aikana voimakkaampi kuin koskaan. Onhan yhdenlaista monokulttuuria vaikkapa
englannin nostaminen ainoan oikean yleiskielen asemaan. Kyynikko tietysti
vastaa, että maailma ei ehdi yhdistyä, vaan ihminen tuhoutuu
piakkoin omaan mielettömyyteensä ja uskon puutteeseen.
Keskitie tässä on rationaalinen linja, jonka mukaan kulttuurit
kyllä yhtenäistyvät, mutta se johtaa myös pienempien
kulttuuriperinteiden arvostukseen ja parantuneisiin tietoihin humaanista
perinnöstämme. Siten muukalaisvihakin vähenee. Voimme arvostaa
Ciceron lähes muinaista marmoriviisautta ja Kingin tiedostavaa lausahdusta.
Voimme myös arvostaa nykypäivän ajattelijoita, poliittisia
vankeja ja niitä, joka todella toimivat auttaen kärsiviä
ja suvaiten myös autettavien kulttuurin. Omia uskomuksiaan ei koskaan
saa tyrkyttää. Kuitenkaan mikään teko ei yksin riitä,
vaan kaikki perustuu yhteen tunteeseen, rakkauteen. Jollemme havaitse olevamme
arvokkaita ja ainutlaatuisia, ja toisaalta osa ympäröivää
luontoa, niin toivoa ei liiemmin ole.
Idealisti sanoo viimeisen sanan:

Juhana Harju
Lyseon Lukio |
|