Rasismi - Vääristyneitä tavoitteita ja sopeutumisongelmia
Tiedostettu ongelma on yleensä sellainen, joska keskustellaan julkisesti.
Ihmiset ottavat jonkinlaisen kannan asiaan ja koittavat löytää
sille perusteluja erinäisistä lähteistä. Eräs
tällainen ongelma nykypäivän Suomessa on suvaitsevaisuus
ja ennen kaikkea sen alakäsitteeksi jäsentyvä rasismi.
Rasismi ja sen tiedostaminen ei ole kuitenkaan mikään uusi
ilmiö. Jo ennen ajanlaskumme alkua Rooman valtakunnassa vaikuttanut
suuri poliitikko, filosofi ja kirjailija Cicero on puhunut rasismia vastaan.
Hän on sanonut: "Ne, jotka väittävät, että meidän
on rakastettava omia maanmiehiämme eikä vierasmaalaisia, hajottavat
ihmiskunnan veljeyttä, mikä taasen johtaa hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden
tuhoon."
Ciceron ajatuksessa on varmasti perää, asia vain ei ole niin
kovin yksinkertainen. Järjestäytyneessä yhteiskunnassa ulkomaalaiskysymys
ei pyöri sen ympärillä, rakastammeko me ulkomaalaisia vai
emme. Tärkeitä ovat sen sijaan poliittiset ja taloudelliset kysymykset,
vasta niiden jälkeen kysytään yksittäisten ihmisten
asenteita.
Asenteet rasismia kohtaan jakaantuvat kahden ääripään
välille. Toisaalta voi nähdä televisiossa oululaisen Mikael
Aallon kävelevän natsipuvussa nahkapäiden ympäröimänä
Oulun keskustassa etsien "mutiaisia hakattavaksi". Toisaalta voi lukea
Kalevan nuortenpalstaa Pressiteekkiä, jossa "YX GIMMA -85" ja vastaavat
nimimerkit kysyvät: "Mix ulkomaalaisii pitää vihata ja haukkuu,
kun ne on ihan kivoi?" Virallisemmin ääripäät voidaan
nimetä äärimmäiseksi rasismiksi ja sitä vastaan
kehittyneeksi anti-rasismiksi.
Ääriasennoitumisen huonona puolena on se, että oman kannan
alkuperäinen syy hämärtyy. Voidaan puhua rasismista vääristyneenä
tavoitteena, jota on selvennetty seuraavassa kuvassa.
esim. suvaitsevaisuus
TAVOITEARVO
esim. kaikki ulkomaalaiset ovat mallikansalaisia ja heitä on
kohdeltava sen mukaan:
VÄÄRISTYNYT TAVOITE
- syntynyt tavoitearvon, ei yksilön omien arvojen pohjalta
Yksilö ja hänen arvonsa
Yksilön pyrkiessä kohti tavoitearvoaan, on kyse terveestä
pyrkimyksestä. Tavoitearvon perusteella tehty uusi tavoite voi kuitenkin
olla pahasti vääristynyt, sillä siinä yksilön
oma järjenkäyttö on vain välillisesti mukana. Asenteen
vääristymä voi tehdä varovaisesti ulkomaalaisiin suhtautujasta
kiihkorasistin tai optimististä ajattelemattoman anti-rasistin. Tällaista
suhtautumista esiintyy paljon varsinkin nuorten keskuudessa. Äärisuhtautujilla
on monesti pohjimmiltaan paljon vähemmän sanottavanaan kuin niillä,
joiden kanta ei ole selvä. Kiihkoilijoiden tapa näyttää
mielipiteensä on vain huomattavasti näkyvämpi.
On kuitenkin tärkeää huomioida se, että asennoituminen
ulkomaalaisiin noudattelee suuressa määrin ns. gaussin käyrää.
Valtaosa ihmisistä kuuluu neutraaliin osa-alueeseen. Heidän mielipiteensä
voivat heilahdella puolin ja toisin. Vallitsevat trendit muuttavat tätä
jakaumaa hienoisesti koko ajan. Positiivisena muutoksena voidaan nähdä
se, että ihmiset ovat yhä varmempia mielipiteistään,
ja yhä useammin mielipiteet ovat rakentavasti ulkomaalaismyönteisiä.
Tämän muutoksen rinnalla tapahtuu myös toinen, negatiivisempi
muutos. Ääriliikkeet kasvattavat kannatustaan ja ovat yhä
näkyvämmin esillä. Saksassa, Ruotsissa ja Tanskassa, joissa
yhteiskunnan tasolla erityisesti pakolaisiin on suhtauduttu suopeammin,
on tuon tuostakin levottomuuksia. Kahakoita on paitsi niinsanottujen isänmaallisten
ja ulkomaalaisten välillä, myös rasistien ja heidän
vastustajiensa välillä. Suomessa ollaan mahdollisesti menossa
samaan suuntaan, kun rajat aukeavat ja ulkomaalaisten määrä
lisääntyy. Tästä on jo näyttöäkin. Joensuun
rasistien aktiivinen toiminta on ollut tiedotusvälineissäkin
paljon esillä.
Tällä hetkellä ei liene aivan perätöntä
väittää, että suurin osa suomalaisista ei ole juuri
ollut tekemisissä ulkomaalaisten kanssa. Häviävän pieni
osa on niitä, jotka tuntevat jonkun ulkomaalaisen. Siksi on kai luonnollista,
että varsinkin nuoret ilmentävät perittyjä asenteita.
Omakohtaisen kokemuksen puuttuessa on helpompi omaksua vanhempiensa tai
läheistensä asenne, kuin asettua sitä vastaan.
Syy siihen, miksi suvaitsevaisuus ja rasismi ovat olleet julkisissa
keskusteluissa viime aikoina paljon esillä, ei ole varmasti yksiselitteinen.
Cicero puhuu rasismista ihmiskunnan veljeyden hajottajana. Ehkä lisääntynyt
keskustelu johtuu tietoisesta veljeyden lisäämisestä. Eurooppa
integroituu, rajat aukeavat ja tiedotusvälineet mahdollistavat reaaliaikaisen
yhteyden mihin maailmankolkkaan tahansa. Teknologia rakentaa perustuksia
todelliselle maailmankansalaisuudelle. Ongelmaksi muodostunee se, haluammeko
me veljiksi ja maailmankansalaisiksi. Tämä ongelma on vaikuttamassa
osaltaan suvaitsevaisuus-keskusteluun ja ihmisten epätietoisuuteen.
Toinen tekijä lienee postmoderni yhteiskuntamme. Tästä
jälkiteollisesta vaiheesta kirjoittaa Kalevassa 18.2.1997 Haukiputaan
seurakunnan kirkkoherra Risto Haulos. Hänen mukaansa ajalle tunnusomaista
on "elämän muuttuminen mosaiiikkimaiseksi tai sirpaleiseksi."
Leimaavaa on myös perheiden pirstoutuminen. Ydinperhe on yhä
harvinaisempi. Tästä voidaan päätellä, että
ihmisten on etsittävä uusia arvoja vanhojen, pirstoutuneiden
tilalle. Yksi näistä vahvistuvista arvoista on suvaitsevaisuus.
Äärimmilleen vedettynä voidaan ajatella, että ihminen
etsii katoavan perheen tilalle Ciceron mainitsemaa ihmiskunnan veljeyttä,
jättimäistä uusperhettä. Kuten perheenjäsenten
välillä, myös eri kansallisuuksien välillä on
eripuraa. Tämä ilmenee rasismina, joka tuntuu siis olevan ainoastaan
sopeutumisongelma. Se, miten pitkälle rasismi kitketyy ajan myötä,
on hieman epäselvää.
Cicero puhuu rasismista hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden tuhoajana. Tämä
on ehkä hieman vanhentunut käsitys, vaikka osittain tottakin.
Oikeudenmukaisuuden ja hyvyyden toteutuminen riippuu niin monista muistakin
asioista. Pohjimmiltaan suurin vaikuttaja on tietysti ihminen itse, mutta
yhteiskunta haluaa lainsäädännön ja politiikan keinoin
ohjailla yleistä toimintatapaa.
Kauan pinnalla ollut suvaitsevaisuuskysymys on varmasti aiheellinen.
Valtioiden rajat hämärtyvät ja maailma muuttuu ainakin mielikuvien
tasolla yhtenäisemmäksi ja pienemmäksi alueeksi. Muutos
herättää ilman muuta keskusteluja ja rasismikysymys on yksi
tärkeimmistä. Rasismi ilmenee yhä selkeämmin ääriliikkeiden
kasvattaessa kannatustaan. Totta on kuitenkin se, että suhteet ulkomaalaisiin
ovat suomalaisille vielä suhteellisen vieraita. Asenteet syntyvät
siis ilman varsinaista kokemuspohjaa. Ne voivat olla perittyjä asenteita
tai jostain syystä vääristyneiden tavoitteiden synnyttämiä
harhakäsityksiä. Rasismin ilmeneminen voi olla myös seurausta
postmodernin yhteiskuntamme uudistuvista arvoista. Viisainta kaikkien muutosten
keskellä on varmasti säilyttää oma järki, eikä
lähteä mukaan äärimmäisyyksiin, joista ei juuri
rakentavaa hyötyä ole. On viisaampaa vaikuttaa ja sopeutua muutoksiin
ja hyötyä niistä, kuin kiihkoilla puolesta tai vastaan.
Kuten Tansanian presidentti Julius Nyerere on sanonut: "Kansakunta, joka
kieltäytyy oppimasta vieraista kulttuureista ei ole muuta kuin idioottien
ja hölmöjen kansakunta". Älkäämme olko sellaisia.
Teemu Palokangas |