|
Voiko suvaitsevaisuus olla rasismia?
"Ne, jotka väittävät, että meidän on rakastettava
omia maanmiehiämme, eikä vierasmaalaisia, hajottavat ihmiskunnan
veljeyttä, mikä johtaa hyvyyden ja oikeuden tuhoon"
-Cicero
Ovatko motiivini vierasmaalaisten kohtelussa oikeat? Cicero pakottaa
sanoillaan valitsemaan. Hänen julistuksensa tunnustaa vain kaksi ajattelutapaa.
Kaipaan lisää näkökulmia ja mahdollisuuksia. Löydän
Anna-Leena Härkösen puhuttelevan novellin "Oi nuoruus". Kaksi
erilaista tekstiä, monta erilaista ajatusta. Niiden kautta jokainen
voi pohtia omia tarkoitusperiään sekä maanmiehiensä
että vierasmaalaisten kohtelussa.
Härkösen novellissa nuori tyttö kertoo matkastaan kaverinsa
kanssa Englantiin ja heidän treffeistään kahden mustan miehen
kanssa. "Musta mies" ei ole kuitenkaan tytön käyttämä
nimitys ulkomaalaisista seuralaisistaan, vaan tarinan edetessä ja
vastoinkäymisten ilmetessä miehet muuttuvat "neekereistä"
"littuhuuliksi" ja "mokkanaamoiksi", ja rasistinen luonne paljastuu.
On mielenkiintoista nähdä, kuinka "lomamatka-asenne" vaikuttaa
matkailijaan. Tarinan tytöillä oli tarve osoittaa olevansa vapaita
ja suvaitsevaisia, joten he esiintyivät vieraassa maassa vieraiden
ihmisten seurassa kuin globaalisen maailmankylän asukkaat ikään.
He hyväksyivät miesten illanviettokutsun, ei siksi, että
olisivat olleet hurmaantuneita, vaan koska pelkäsivät kieltäytymisen
leimaavan heidät epäsuvaitsevaisiksi..
Ciceron lausahduksessa on sanoma, mutta mikä se on? Pitäisikö
meidän hyväksyä ja rakastaa kaikkia? Olla jokaisen kaveri?
Ainakin itse olen sitä yrittänyt. Olen ollut ylpeä itsestäni,
kun olen juhlinut mustan ihmisen kanssa yökerhossa, tai kun olen mennyt
oma-aloitteisesti keskustelemaan afrikkalaiselle pojalle. Olen asentanut
ajatuskehikkooni ikään kuin "suvaitsevaisuus-suodattimen", jonka
avulla katson vain ihmisen pigmenttiä, en hänen pääkoppansa
sisältöä. Samalla tavalla kuin villieläimet kuvataan
nykyään jaloiksi leijonakuninkaiksi tai nallemaisiksi karhuiksi,
on tumma iho 'käskenyt' minua olemaan suvaitsevainen ja ystävällinen.
Samaan aikaan toisaalla äärioikeistolainen, ennakkoluuloinen
skinhead sylkäisee neekerin ruskealle iholle. Kuinka voin siis väittää,
etten ole rasisti, jos käytän täsmälleen samoja keinoja
mielipiteitteni muodostukseen kuin rasistiksi leimaamani henkilöt?
Tiedän olevani ajatteleva yksilö. Tiedän, että olen
suvaitsevainen. Tiedän, että kuulun ylempään yhteiskuntaluokkaan
- jaottelen ihmiset eri kasteihin, vaikka en sitä ääneen
sanokaan. Meidän ei kuitenkaan pitäisi antaa noiden luokittelujen
sumentaa harkintakykyämme. Todellinen suvaitsevaisuus on ihmisten
hyväksymistä heidän luonteensa, sanojensa ja tekojensa perusteella,
ei tekopyhää ystävällisyyttä tai sokeaa vihaa
ihonväriä tai erilaisuutta kohtaan.
Cicero oli viisas mies. Mikäpä voisi olla parempaa kuin multilateraalinen
rakkaus? Toisaalta, Cicero ei suoraan käske meitä rakastamaan
kaikkia vierasmaalaisia, kuten saatetaan väärin ymmärtää
- hänen lauseensa ydin onkin siinä, että ei pidä sulkea
pois mahdollisuutta rakastaa muitakin kuin maanmiehiään.
Anna Rounaja |
|