Täydellinen maailma
"On vaikea uskoa , että Jumala kaikessa viisaudessaan olisi
asettanut sielun, etenkään hyvän sielun, neekereiden rumaan,
mustaan kehoon"
--Montesquieu, ranskalainen valistusfilosofi
Selkeä erottelu suomalaisten ja ulkomaalaisten välillä
alkoi nationalismin vuosisadan alussa, tarkalleen vuonna 1809, kun Suomi
liitettiin Venäjään. Tällöin keisarin tekemässä
hallitsijavakuutuksessa tehtiin ero suomalaisten ja venäläisten
välille. Suomi oli tästä lähtien autonominen maakunta,
jonka asukkaat olivat suomalaisia ja vierasmaalaiset täten ulkomaalaisia.
Viime vuosina suomalainen yhteiskunta on kuitenkin joutunut -puoleksi
vapaaehtoisesti, puoleksi tahtomattaan- avaamaan isänmaallisen yhteisönsä
ovet ihmisille, jotka ovat joutuneet jättämään kotipaikkansa
ja etsimään uuden kodin meidän keskuudestamme. Näistä
ihmisistä on tullut suomalaisessa yhteiskunnassa niitä silmätikkuja,
joista pahat kielet kuiskivat ja rötösherrat etsivät syyllistä
epäonnen kohdatessa.
Läpi historian havisevien vuosisatojen on yhteisön enemmistö
yksissämielin osoittanut syytävät etusormensa yhteisön
vähemmistöryhmiin kääntääkseen pois kansan
huomion omista kiusallisista virheistään ja epäkohdistaan.
Oivallisena esimerkkinä käytettäköön roomalaisten
kohdistamaa vainoa ensin synnytystuskissa olevan Rooman vähemmistökansoihin,
etruskeihin. Myöhemmin, kääntääkseen kansalaisten
huomion pois imperiumin kohtalokkaista vaikeuksista, vaino kohdistui kristittyihin
ja Rooman raunioille syntyneen Euroopan juutalaisvainot sekä etniset
puhdistukset ovat tuttuja meille kaikille.
Roomalainen valtiomies, puhuja ja kirjailija Marcus Tulius Cicero oivalsi,
että vierasmaalaisten hyväksyminen ja jopa rakastaminen on välttämätöntä:
"Ne, jotka väittävät, että meidän on rakastettava
omia maamiehiämme eikä vierasmaalaisia, hajottavat ihmiskunnan
veljeyttä, mikä taasen johtaa hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden
tuhoon." Ciceron sanojen mukaan tulisi suomalaisen jästipäisyyden
ja isänmaallisuuden siis murtua ja meidän tulisi niellä
rasistiset, katkerat ajatuksemme ja hyväksyä vierasmaalaiset
osaksi yhteisöämme.
Käytännössä näin jo tapahtunut. Suomessa asuu
pakolaisena noin 70 000 ihmistä maailman eri kolkista. Näiden
lisäksi harmaita katujamme värittävät turvapaikanhakijat,
jotka asuvat Suomessa toistaiseksi, odottaen päätöstä
saavatko he jäädä vai karkoitetaanko heidät maasta
hylättyjen turvapaikkahakemusten perusteella.
Valtiomme on sitoutunut täyttämään suunnitellut
pakolaispaikat ulkomaalaisilla, mutta kunkin kunnan päätettävissä
on, miten pakolaiset otetaan vastaan.
Oulun kaupuki on nähnyt parhaana ratkaisuna -parhaana ratkaisuna
kaupungin osalta- perustaa ulkomaalaisten vastaanottokeskuksen Heikinharjuun,
turvallisen välimatkan päähän kaupungin ydinkeskustasta,
entisen mielisairaalan tiloihin. Siellähän ne "neekerit" on hyvä
pitää, eivätpähän ole aina jaloissa pyörimässä
ja muistuttamassa meitä afrikkalaisista alkujuuristamme.
Jo tämä Oulun kaupungin parhaaksi katsoma menettelytapa pakolaisten
ja turvapaikan hakijoiden asuttamisesta on todiste yhteiskunnan mielialasta.
Suoranaisesta rasismista ei kukaan uskalla puhua, eihän se sitä
aivan muitta mutkitta ole.
Suomalaiset eivät ole koskaan olleet tunnettuja radikaalisuudestaan.
Meitä pidetään ennemminkin kultaisen keskitien maltillisina
seuraajina. Suomessa tuskin voidaan edes sanoa varsinaista "kolmannen asteen"
potkimis- , hakkaamis- tai kiduttamisrasismia esiintyvän -jos ei oteta
huomioon muutamaa joensuulaista hiukset-ja-järki-eivät-viihdy-samassa-päässä
-yksilöä. Suomessa rasismi toteutuu ennemminkin psyyken kautta,
henkisellä tasolla. Ulkomaalainen ikäänkuin suljetaan yhteisöstä
hiljaisuuden muurilla. Hänen sosiaalinen elämänsä tehdään
mahdollisimman tyhjäksi, tai ainakin sitä yritetään
vaikeuttaa. Tätä rasisimin "haaraa" ei missään nimessä
tulisi väheksyä, se on ajan kanssa varmasti vähintäänkin
yhtä tuhoisaa kuin suora fyysinen väkivalta.
Ulkomaalaisilla on tietysti ystävänsä, joista jotkut
ovat valmiita piilottelemaan häädön saaneita turvapaikanhakijoita
perheessään jopa oman vangituksi tulemisensakin uhalla. Toinen
hyväntahtoinen, omaa uhrautuvaisuutta vaativa ele on avioliitto ulkomaalaisen
kanssa, jolloin tämä saisi luvan jäädä Suomeen-jopa
avioeron jälkeen. Tällainen auttaminen on tietysti moraalisesti
monessakin suhteessa arveluttavaa, mutta jos vaihtaa kimaltelevan pyhimyksen
sädekehän himmeämpään ja onnistuu näin pelastamaan
ihmishengen, alkavat vaakakupit olla tasoissa.
Pakolaisten tulo Suomeen 1980-luvulla sattui monessakin mielessä
huonoon saumaan. Vuosikymmenen alkupuolta harmaannutti valtakunnan isän,
Kekkosen poismeno. Toivuttuamme tästä tragediasta, menivät
valtakunnan kirjat sekaisin kasinotalouden mukanaan tuomien kulutusjuhlien
myötä. Kaikki hyvä loppuu kuitenkin aikanaan ja ylenpalttisuuden
jälkeen edessä oli väistämättä 1990-luvun
taloudellinen laskukausi, lama.
Yhteiskunta oli aallon pohjassa. Vuosikymmenten takaiset itsestäänselvyydet
romuttuivat ja ihmiset olivat epätoivosta sairaita. Pankkikriisi,
lukuisat konkurssit, puolen miljoonan työttömyys, toinen peräkkäinen
SDP:läinen presidentti, Euroopan Unioni, sosiaaliturvan leikkaukset,
hornetit, mediapeli, pääministerin sydänvika, puoliksi musta
miss Suomi, vihreä somali Vantaan kunnanvaltuustoon... Suomen pakolaiset
saivat osakseen paljon entistä enemmän huomiota. Katkeruus ulkomaalaisia
kohtaan nousi menetettyjen työpaikkojen lukumäärän
mukana.
Suomalaiset eivät ymmärtäneet pakolaisten ajattelutapaa
siitä, että työttömyydelle on tehtävä itse
jotain. Me vetoamme siihen, ettei työtä ole lupa tahdä jos
mielii päästä työttömyyskorvauksista osalliseksi,
tai edullisemmaksi tulee istua kotona kuin käydä töissä.
Ouluun nousee tuon tuosta pieni pizzeria, jota pyörittää
sympaattinen kurdipariskunta. Kaupungin laitamilta löytyy jos jonkin
sorttista etnistä elintarvikekauppaa, joissa myydään toinen
toistaan merkillisempiä ruoka-aineita. Se on sitä yrittäjyyttä.
Se on sitä, kun elämä voittaa.
Rasismin perusteet ovat alunalkaen väärät. Jotta toinen
rotu voisi sortaa toista, täytyisi olla olemassa jokin rotu ylitse
muiden. Siihen asemaan on valkoinen ihminen nostanut itsensä. Mutta
tämä valkoinen ihminen ei kaikessa mahtavuudessaan eikä
ylemmyydentunnossaan kykene aukaisemaan arjalaisen sinisiä silmiään
huomatakseen, että itsevaltiuden kruunu on punottu maailman epäoikeudenmukaisuuden
kyynelistä.
Tiina Maria Parantala |