Kulttuurinen moniarvoisuus lukion historian opetuksessa
Eurooppalaiselle historiankirjoitukselle on ollut ominaista Eurooppa-keskeisyys.
Historiaa on kirjoitettu perinteisesti voittajien ehdoilla. Unohdettujen
ja häviäjien historia on sen sijaan jäänyt melko tuntemattomaksi.
Euroopan ulkopuolisten kulttuurien unohtamisesta ja vähättelystä
on seurannut, että monikulttuurisuus ja sen huomioiminen on jäänyt
jossain määrin taka-alalle myös historian kouluopetuksessa.
Samalla se on merkinnyt sitä, että historiankirjoitus - ja sen
myötä varmasti osin myös historianopetus - on vähätellyt
länsimaiden voittokulun varjopuolia. Historianopetuksessa myös
kansallisten vähemmistöjen tarkastelu on jäänyt vähäiseksi.
Ehkä tämäkin johtuu osaltaan historiantutkimuksen valtavirtojen
suunnasta ja valtapolitiikasta.
Tämän päivän maailmassa kulttuurien koodien tunteminen
on tullut koko ajan tärkeämmäksi. Talouden ehdoilla toimiminenkaan
ei sulje pois sitä etteikö kulttuurien "luku-" ja ymmärtämistaitoa
tarvittaisi ja arvostettaisi; huolimatta siitä, että toisaalta
globalisoituminen merkitsee talousjärjestelmien saattamista samanlaisiksi.
Niin Nokian insinööri kuin muuten vaan maailmalla matkaava tai
kotimaassaan eri kulttuuripiirejä edustavien ihmisten kanssa työssä
tai vapaa-aikana tekemissä oleva on jo huomannut tarvitsevansa tietoja
eri kulttuureista. Koska kulttuurien tunteminen on mahdollista syvemmällä
tasolla ainoastaan niiden historian tuntemisen kautta, on historia myös
oppiaineena avainasemassa monikulttuurisuuden huomioimisessa.
Lukion historian kursseissa kaiken perustana on ensimmäinen kurssi,
jossa käsitellään ihmisen ja ympäristön suhteissa
tapahtuneita murroksia. Tällä kurssilla opiskelijalle välittyy
käsitys siitä, että ihminen on ollut kautta historian sama
- ihminen sinänsä ei ole aikojen kuluessa muuttunut miksikään.
Jo tämän ajatuksen oivaltaminen on edellytyksenä monitasoisemmalle
ja syvemmälle ymmärtämiselle, mitä myös eri kulttuurien
erityispiirteiden ymmärtäminen ja kunnioittaminen edellyttää.
Historiatietoisuuden prosessin alkamisen ja kehittymisen kannalta lukion
historian ensimmäinen kurssi on erityisasemassa. On tärkeää,
että juuri tällä kurssilla herätetään paljon
kysymyksiä, joihin opiskelija voi lähteä hakemaan vastauksia
niin omalla ajallaan kuin myös tulevilla historian kursseilla. Tärkeintä
on siis johdatella oppija historialliseen ajatteluun ja herättää
hänen kiinnostuksensa oppiaineeseen.
Eurooppalaista ihmistä käsittelevä kulttuurihistorian
kurssi antaa jo melko paljon aineksia kulttuurien välisen vuorovaikutuksen
merkityksen ymmärtämiseen. Vaikka kurssia on kritisoitu Eurooppakeskeiseksi,
samalla kun kootaan eurooppalaisen ihmisen "rakennusaineita", opitaan myös
ymmärtämään eri kulttuurien vaikutuksia ja piirteitä
historian eri ajanjaksoina. Omasta kulttuurista ja tästä päivästä
opitaan tunnistamaan ja erottelemaan tekijöitä, jotka juontavat
eri kulttuuripiirien vaikutuksiin. Kuinka hyvin tässä onnistutaan,
riippuu asioiden käsittelytavasta. Mahdollisuuksia on monia - esimerkiksi
autenttisen dokumenttimateriaalin läpikäyminen auttaa osaltaan
ymmärtämään eri aikoina vallinneita käsityksiä
ja suhtautumistapoja syventäen näin eri kulttuurien ja niiden
välisten suhteiden tuntemusta.
Kansainvälisten suhteiden kurssi sijoittuu maailmansotien molemmille
puolille ja niiden väliseen aikaan. Imperialismin ja erityisesti sen
seurausten tarkasteleminen välittää käsityksen siitä,
miltä pohjalta maailman jako karkeasti rikkaisiin ja köyhiin
maihin on tapahtunut; toisin sanoen millä keinoilla ja seurauksilla
Eurooppa aikanaan nousi maailman johtavaksi maanosaksi. Huolimatta siitä
että iso konflikti, joksi ensimmäistä ja toista maailmansotaa
yhdessä voidaan luonnehtia, on hallitseva osa kurssia, myös monikulttuurisuus
on huomioitavissa kansainvälisiä suhteita käsittelevällä
kurssilla. Tämän päivän konflikteille löytyvät
taustat ja käsitys asioiden monimutkaisuudesta avautuu. Konfliktien
rauhanomaisten ratkaisumallien merkitys tulee opiskelijalle ilmeiseksi,
minkä seurauksena korostuu myös eri kulttuuripiirien ja etnisten
ryhmien keskinäisen kunnioituksen ja rinnakkaiselon tärkeys.
Myös käsitys siitä, että "sodassa ei ole voittajia
ja häviäjiä vaan ainoastaan häviäjiä" valmistelee
omalta osaltaan maaperää avoimelle ja toiset huomioivalle kulttuurien
kohtaamiselle. Historiatietoisuus avaa näkökulman muutoksen mahdollisuudelle
viholliskuvien sijasta.
Suomen historian käännekohtia kurssilla tarkastellaan Suomen
historian keskeisiä murroksia autonomian synnystä tähän
päivään. Miksi tämä kurssi sitten on tärkeä
myös monikulttuurisuuden näkökulmasta katsottuna? Oman maan
ja kansan historian tuntemus on perusedellytys muiden kulttuurien tuntemiselle.
Eli kun ymmärrät itseäsi ymmärrät myös muita!
Kurssi tarjoaa oivan tilaisuuden kytkeä opetukseen myös Suomen
vähemmistöjä ja heidän asemaansa ja rooliaan tarkasteltaessa
Suomen historian käännekohtia autonomian ja itsenäisyyden
ajan osalta. Käytännössä tämä jää
varmasti useimmiten melko vähäiseksi - eihän esimerkiksi
oppikirjoissa asioita lähestytä juuri lainkaan tällaisesta
näkökulmasta. Sen sijaan asetelma hallitsevat/hallitut on jossain
muodossa koko ajan läsnä. Voisikin ajatella, että oppiminen
mahdollistuu vasta sitten, kun myös rivien välissä oleva
"näkymätön" tuodaan esille.
Yhteiskuntaopin kurssi tarjoaisi erinomaisen tilaisuuden monikulttuurisuuden
tarkasteluun Suomen vähemmistöjen kautta. Valitettavasti todellisuus
on toinen; esimerkiksi kurssille suunnitelluissa oppikirjoissa ei juuri
edes mainita Suomen vähemmistöjä kuten esimerkiksi saamelaisia
ja romaneja. Tarkasteltaessa suomalaista yhteiskuntaa vallankäytön
näkökulmasta olisi erityisen hedelmällistä laajentaa
tarkastelua perusrakenteista syvemmälle eli esimerkiksi juuri vähemmistöihin.
Samalla tarjoutuisi oiva mahdollisuus suvaitsevaisuuden oppimiseen omien
vähemmistöjemme kautta. Luonnollisesti ulkomaalaiset/pakolaiset
olisivat oman maan vähemmistöjen rinnalla mukana tarkastelussa
. Sen myötä eri vähemmistöjen kohtelussa/asemassa yms.
seikoissa olisi mahdollisuus havaita niin yhtäläisyyksiä
kuin eroavaisuuksiakin ja edelleen pohtia näiden syitä ja merkitystä.
Esihistoriaa ja Ruotsinvallan aikaa käsittelevällä kurssilla
syvennytään Suomen alueen varhaisvaiheisiin. Vaikka Suomen historia
on ollut pienten eränkäyntiä ja maanviljelyä harjoittavien
yhteisöjen liikehdintää, koskaan Suomi ei kuitenkaan ole
ollut täysin eristyksissä. Vuosituhansien ajan kulttuurivirtaukset
- joihin myös suomalaiset ovat jättäneet oman jälkensä
- ovat kulkeneet suuntaan ja toiseen. Yhteydet niin itään
kuin länteen ovat jättäneet suomalaiseen kulttuuriin oman
leimansa. Yhtä tärkeää kuin on tuntea antiikin kulttuurin
perusta on oman "suomalaisen" perustamme tunteminen. Itsetunto on yksi
merkittävimmistä peruselementeistä niin kaiken sivistyksen
kuin myös kulttuurien kohtaamisen tiellä.
Syventävällä Maailmankulttuurit kurssilla käsitellään
varsinaisesti Euroopan ulkopuolisten kulttuurien historiaa. Näkökulmana
on paitsi kulttuurien ominaispiirteiden tarkastelu myös eri kulttuurien
kohtaaminen ja siitä aiheutuneet ongelmat. Eurooppakeskeinen historiankirjoitus
saa selitysperustansa tarkasteltaessa näitä kulttuurien kohtaamisia,
joissa alkuperäiskulttuurit ovat useimmiten jääneet laajentumishaluisen
eurooppalaisen kulttuurin jalkoihin. Maailmankulttuurien tarkastelu osoittaa,
ettei ole olemassa korkeampia ja alhaisempia kulttuureja vaan ainoastaan
erilaisia kulttuureja, joilla kaikilla on annettavaa. Toisaalta myös
oman identiteetin säilyttämisen merkitys tulee esille. Näin
kurssi palvelee erinomaisesti ajatusta kulttuurien rauhanomaisesta ja myönteisestä
vuorovaikutuksen ja toistemme ymmärtämisen tärkeydestä.
Mikäli mahdollista, oppitunneille voi pyytää eri kulttuurien
edustajia kertomaan kulttuuristaan, jolloin aiheet tulevat ikään
kuin todemmiksi ja lähemmäksi. Kaiken kaikkiaan kurssilla tulisi
tarjota mahdollisimman monipuolisesti aineksia omaehtoiseen pohdiskeluun.
Kuten edellä selvitetyt esimerkit osoittavat, lukion historian
kurssit mahdollistavat kulttuurisen moniarvoisuuden merkityksen esilletuomisen.
Johtavana periaatteena - ikään kuin läpäisyaiheena
- tulisikin olla ihmiskunnan monimuotoisuuden kunnioittaminen ja ymmärtäminen.
Opettajan rooli ei jää tässä mitättömäksi.
Olipa luokkayhteisössä eri etnisten ryhmien edustajia tai ei,
kulttuurisen moniarvoisuuden toteutuminen lähtee oppilaiden tasa-arvoisesta
kohtelusta. Opettaja voi näin esimerkillään viedä eteenpäin
käsitystä eri elämäntapojen oikeutuksesta. Parhaimmat
eväät tarjotaan silloin, kun oppilaille tarjotaan ajan tasalla
olevaa tietoa ja kannustetaan myös heitä itseään tiedonhaussa
juuri tähän suuntaan. Historian ja yhteiskuntaopin kursseilla
lakitietoa ja taloustietoa myöten on hyvä tilaisuus laajentaa
oppilaiden tietämystä eri yhteiskuntaryhmien tavoista, arvoista
ja saavutuksista. Samalla kun opettajan on huomioitava oppilaiden yksilöllisyys
on hänen annettava myös ohjeita siitä, mitkä ovat hyväksyttyjä
ja ei-hyväksyttyjä arvoja, asenteita ja toimintatapoja. Monenlaisista
kulttuurieroista huolimatta on olemassa myös arvoja ja asenteita,
joihin kaikki voivat sitoutua. Opettajan persoonallisuus on työvälineenä
yhtä merkittävä kuin hänen tietämyksensä
aihealueestaan. Mikäli opettajalta, oppimistilanteen ohjaajalta, puuttuu
rohkeus, uuden oppiminen ei liioin ole mahdollista. Luovuutta käyttämällä
ja ideoimalla aiheeseen kuin aiheeseen on kytkettävissä myös
ituja kulttuurisesta moniarvoisuudesta, mikä varmasti tuottaa tulosta
pidemmällä tähtäimellä.
Tuula Siira
Historian ja yhteiskuntaopin lehtori
Oulun Lyseon lukio
|