Pakolaisterveydenhoitajan kokemuksia
Terveys ja sairaus ovat kulttuurisidonnaisia
Ollessamme tekemisissä ulkomaalaisten kanssa ja hoitaessamme esimerkiksi
pakolaisia, meitä alkavat vaivata "kulttuuriasiat". Näiden ihmisten
kanssa työskentely sisältää paljon epävarmuustekijöitä.
Emme itse ymmärrä heidän käyttäytymistään
tai reagointiaan tai meitä ei ymmärretä tai ymmärretään
väärin. Kysymys ei ole edes pelkästään kielestä,
sillä mukana voi olla hyvä tulkki tai henkilö osaa jo suomea.
Taustalla on tällöin todennäköisesti kulttuurieroavaisuuksia.
Jokainen meistä kantaa mukanaan omaa kulttuuria ja katsoo asioita
omasta kulttuuritaustastaan käsin. Oma kulttuuri on meille niin itsestään
selvää, ettemme yleensä huomaa sitä ennen kuin joudumme
tekemisiin toisenlaisen kulttuurin kanssa. Kulttuuri ei periydy geeneisssä,vaan
se on opittua.Tavat ja ajatustavat omaksutaan huomaamatta kasvettaessa
yhteisön jäseneksi. Kulttuuritausta muodostaa voimakkaan minäidentiteetin
ihmiselle. Omista kulttuuriarvoista on hyvin vaikea luopua.
Mitä kulttuuri tarkoittaa, pitää sisällään?
Kulttuurin käsite on laaja. Kulttuuria on tapa ajatella ja kokea maailma,
asenteet ja uskomukset elämästä, kuolemasta, avioliitosta,
naisen ja miehen roolista, lapsista ja vanhuksista, luonnosta, maailmankaikkeudesta.
Kulttuuria ovat kielet, käsitteet, ei-kielellinen kommunikaatio eli
ilmeet, eleet, katsekontakti, kätteleminen, tilan käyttö.
Puhutaan ruokakulttuurista, musiikkki-, taide-, rakennuskulttuurista jne.
Jokaisella kulttuurilla on myös käsitykset siitä, mitä
pidetään sairautena ja mitä normaalina. Erilaisten kulttuuritapojen
ymmärtäminen saati sitten niiden hyväksyminen ei ole aina
helppoa. Vaikeita asioita ovat esimerkiksi naisen rooli ja asema joissain
kulttureissa, myöhästeleminen sovitusta, ylidramaattisuus sairauden
oireiden ilmaisussa, tapa suhtautua virkamiehiin, uuvutustekniikka jne.
Toisaalta suomalaista ilahduttaa joidenkin kulttuurien tapa suhtautua ihmisiin
vieraanvaraisesti ja kohteliaasti: tervehtimisrituaalit, kättelyt
ja kuulumisten vaihto.
Toisaalta kun tutustuu vieraista maista tulleisiin ihmisiin ja oppii
tuntemaan erilaisia kulttuuritapoja, sitä helpompi on sietää
sellaista erilaisuuttakin, mistä ei pidä. Suvaitsevaisuus on
usein sellaisen suvaitsemista, mistä emme pidä.
Oulun pakolasterveydenhuollossa on asiakkaina pakolaisia on eri puolilta
maapalloa: Aasiasta, Afrikasta, Arabimaista, Bosniasta. Vaikka jokaisella
ryhmällä on oma kulttuuritaustansa, on myös eräitä
yhteisiä piirteitä, jotka liittyvät mm. talonpoikaiskulttuuriin.
Seuraavassa esittelen joitakin olennaisia kulttuuripiirteitä ja kerron
terveyttä ja sairautta koskevista käsityksistä.
1) Kosmosentrinen maailmankuva
Kaikessa tapahtuu Jumalan tahto. Uskonto on elämänmuoto. Uskonnossa
ei ole kysymys sen voimasta, vaan laajuudesta eri elämänalueilla:
esimerkiksi islamilaisuudessa on säännöt ja ohjeet rukoilemisesta,
hygieniasta, ruokailusta, pukeutumisesta...
2) Menneisyyden korostaminen
Luovuus ei uuden luomista vanhaa tuhoamalla, vaan sen pohjalta keksien.
Vanhus on ihmisenä tärkeämpi. Vietnamilaisessa perheessä
vanhempien sana on laki.
Vanhusten arvoa kuvaa patsas-symboli. Se kuvaa kolmea ihmistä,
äitiä, jonka rinnoilla on pieni vauva ja äidin jalkojen
juuressa istuvaa isoäitiä. Heillä on nälkä, he
ovat nääntymäisillään. Äidin rinnoissa on
enää pieni pisara maitoa. Kenellä äiti sen pisaran
antaa, vauvalleen vai vanhalle äidilleen? Perinteisestä kulttuurista
tullut ihminen asettaisi vanhan äitinsä etusijalle. Hän
on tärkeämpi, koska hänen kauttaa välittyvät taidot
ja kokemukset.
3) Hierarkkia ja roolien opetteleminen
Kulttuuri perustuu roolien opettelemiselle ja hyväksymiselle. Naisen
rooli on erilainen kuin länsimaissa. Nainen on olemassa miestensä
ja lastensa välityksellä. Arvostetuin asema on olla isä
tai äiti. Tytön on tärkeä päästä hyviin
naimisiin. Nainen suvunjatkajana ja äitinä on suojeltu.
Vasta ensimmäinen poikalapsi antaa naiselle arvon. Naista kohtaan
ollaan myös ankaria, häntä syytetään helposti
moraalittomaksi. Esim. silmiin katsominen joissakin aribimaissa on samaa
kuin sänkyyn meneminen.
Mies on perheen pää, hänelle ei sanota vastaan. Mies
päättää monista naiseen liittyvistäkin asioista
kuten ehkäisystä, meneekö vaimo suomen kielen kurssille,
pääsekö vaimo äitikerhoon, montako lasta perheeseen
tehdään jne. Miehet huolehtivat vaimoistaan kuin lapsista. Mies
on perheessä ulospäin aktiivinen; hän hoitaa virastoissakäynnit,
kaupasssakäynnit, on mukana vaimon ja lasten sairaskäynneillä,
hoitaa raha-asiat, käy virkistymässä kahviloissa ja baareissa.
Nainen tekee kotityöt, laittaa ruoat, hoitaa lapset. Naiset kärsivät
usein yksinäisyydestä, heillä puuttuu täällä
se sosiaalinen verkosto, äiti, anoppi, siskot ja tädit, joka
heillä on ollut kotimaassa laajassa perheyhteisössä. Naisten
keskinäiset suhteet ja tuki toisilleen on tärkeä. Monesti
mies koetaan vieraampana, etäisempänä.
Miehen ja naisen avioliitto ei ole ystävyyssuhteen kaltainen kuten
meillä länsimaissa.Usein vanhemmat ovat valinneet aviopuolison
lapselleen. Irakissa on tavallista, että serkukset ovat naimisissa
keskenään. Irakilaisilla on välttämätöntä,
että vanhemmat hyväksyvät aviomies- tai vaimoehdokkaan.
Avioliittoa pidetään elinikäisenä. Avioerot ovat harvinaisia.
Sukupuolielämä kuuluu vasta avioliittoon.
Nuoret somali- ja arabimiehet suhtautuvat avioliittomielessä epäilevästi
suomalaisiin naisiin. Useat lopulta keräävät rahaa ja matkustavat
omaan maahansa tai johonkin turvalliseen naapurimaahan avioitumaan ehkä
jo heille aikoinaan valitun tytön kanssa.
Tyttären tärkein velvollisuus on hoitaa ja huolehtia omasta
äidistään. Ero aiheuttaa paljon tuskaa ja syyllisyyttä
täällä oleville aikuisille tyttärille. Naiset valittavat
usein erilaisia somaattisia vaivoja, vaikka taustalla onkin surun, yksinäisyyden,
ikävän aiheuttama masennus. Naiset valittavat epämääräisiä
kipuja, päänsärkyä, vatsavaivoja.
Huomattavan useat naiset ovat raskauden alkuvaiheessa hyvin huonovointisia:
He eivät pysty syömään, juomaan, he oksentavat ja laihtuvat.
Kuivumisen takia heidät on pakko lähettää äitiyspolille
ja osastohoitoon joksiin aikaa. Loppuraskaus onneksi sujuu yleensä
paremmin. Raskaus on sairaus. Nainen ei tee juuri mitään, mies
siivoaa, laittaa ruoan ja on huolissaan vaimostaan. Omassa maassa ilmeisesti
naisten verkosto hoivaa ja huolehtii raskaana olevasta naisesta. Täällä
se puuttuuu, samoin myös tiedon ja neuvojen antaminen vauvan hoidosta,
synnytyksestä ym. puuttuu. Tieto ja neuvonta on annettava muualta.
4) Velvoitepainotteinen kulttuuri.
Ihmisellä on runsaasti velvollisuuksia perhettä ja sukua kohtaan.
Esim. tyttären tärkein velvollisuus on palvella äitiä.
5) Ryhmäpainotteisuus
Sosiaalinen kuuluminen johonkin on elinehto. Suku, perhe tai klaani
antavat identiteetin, olemassaolon tarkoituksen, perusturvallisuuden ja
mielenterveyden perustan: "Minä olen, koska me olemme".
Eräissä afrikkalaisissa kulttuureissa ihmisen elinvoima ei
muodostu ainoastaan ruumiista vaan yhteisyydestä sosiaaliseen ryhmään
ja vainajien henkiin - terveys riippuu siitä. Afrikkalainen saattaa
vastatakin: "Kiitos, me voimme hyvin" tai "Kiitos, minä olen kokonainen".
Yhteisöstä erottaminen on pahinta, mikä ihmistä voi
kohdata. Sairaus ei ole yksilön oma asia, vaan koko yhteisön
asia.
Käsityksiä terveydestä ja sairaudesta
Käsitykset sairauksien syistä vaihtelevat. Hoitokeinot ovat
kuitenkin aina loogisessa yhteydessä sairauden uskottuun syyhyn. Esim.
antibiooteilla hoidetaan bakteeritulehduksia ja Koraania luetaan parannuskeinona
pahojen henkien aiheuttamiin tiloihin. Virukset ja bakteerit ovat monille
pakolaisille vieraita käsitteitä.
Sairauden syy saattaa olla jumalan tahto; ihminen on elänyt väärin,
jättänyt noudattamatta uskontoon kuuluvia rituaaleja. Toinen
ihminen on kiroamisellaan aiheuttanut sairauden.
Muslimit suhtautuvat kielteisesti yleensä lääkkeisiin,
niiden tehoon ei luoteta, pelätään riippuvaisuutta ja sitä,
että lääke sisältää aineita, jotka islamin
mukaan ovat kiellettyjä, kuten alkoholi. Ongelmia aiheutti aikaisemmin
siasta valmistettu insuliini, mutta nyt on saatavilla muunkinlaista insuliinia.
Omia hoitomenetelmiä saatetaan käyttää. Esim. vietnamilaisilla
on kolikkohierontaa, laastarihoitoa, kuumennetulla lasilla hierontaa ja
kuppausta. Koraanissa mainitaan hunaja, kuppaus ja ihon polttaminen kuumalla
raudoilla.
Tapa ilmaista sairauden oireita ja tuntemuksia poikkeaa totutusta. Arabit
liioittelevat kipujaan, käyttäytyvät ylidramaattisesti.
Halutaan lääkärin vastaanotolle pääsyä heti,
mieluiten erikoislääkärin vastaanotolle. Hyvän lääkärin
on pystyttävä löytämään joka vaivaan sopiva
lääke.
Myös käsitteet poikkeavat meillä käytetyistä
ja kieli aiheuttaa omat ongelmansa. On yleinen sanonta on että ihmisellä
on kuuma sisällä. Ei tarkoita kuumetta, vaan yleistä pahanolon
tunnetta.
Aasialaisessa kulttuurissa on häpeällistä, jos on mielenterveyden
ongelmia. Pahaolo koetaan ja ilmaistaan erilaisina somaattisina oireina
kuten päänsärkynä.
Monilta pakolaisilta, etenkin naisilta, puuttuu tietoa oman ruumiin
anatomiasta ja fysiologiasta. Vaikuttaa siihen, miten kuvataan oireita
ja tulkitaan niitä. Islaminuskoinen, raskaana oleva nainen saattaa
aloittaa ramadankuukauden paaston, jolloin ei saa syödä eikä
juoda auringon nousun ja auringon laskun välisenä aikana. Koraani
ei käske raskaana olevaa tai sairasta tai lasta paastoamaan.
Islaminuskoiselle Koraani antaa tiettyjä sääntöjä
esim. riisuuntumisesta ja lääkärissäkäynistä.
Alastomuus on kiellettyä. Naisilla pitää olla naislääkäri
ja kaikki mukana olevat oikeaa sukupuolta. Ulkopuolinen ei saa poiketa
sisään kesken ehkä arkaluonteisen tutkimuksen. Joskus nainen
ei suostu gynegologiseen tutkimukseen pelkästä häveliäisyydestä
tai kivun pelon takia.
Naisasiakkaalla on mukana usein oma mies tai joku muu miesppuolinen
henkilö. Vieras mies ja nainen eivät saa olla kahdestaan.
Somalinaisista suurin osa on ympärileikattuja, vieläpä
laajimmasssa mitassa eli pienet ja isot häpyhuulet ja häpykieli
on poistettu. Pienin leikattu tyttö oli 10- vuotias. Leikkaamatonta
tyttöä pidetään likaisena ja avioliittoon kelpaamattomana.
Nykyään imaamit puhuvat ympärileikausta vastaan. Ympärileikkaus
ei ole sunna eli sitä ei määrätä Koraanissa. Suomessa
se on rikos, josta enimmäisrangaistus on 10 vuotta vankeutta (törkeä
pahoinpitely).
Työ vieraasta kulttuurista tulevan asiakkaan kanssa perustuu samalle
ammattitaidolle kuin suomalaisen kanssa.Työntekijän on hyvä
tulla ajatelleeksi omien kulttuurikäsitysten ja käytöksen
sidonnaisuuksia. Kyky kyseenalaistaa itsestäänselvänä
pitämiään asioita helpottaa kanssakäymistä.
Soili Korhonen-Sohlo
Kirjoittaja on Oulun kaupungin pakolaisterveydenhuoltaja |