Monikulttuurisuus brittiläisessä koululaitoksessa
Opetushallituksen järjestämällä kurssilla "Cultural
Pluralism and Education" Manchesterin yliopistossa Englannissa (25.-29.11.1996)
tarjoutui erinomainen tilaisuus monikulttuurisuus-aiheen opiskeluun. Monikulttuurisessa
ympäristössä toteutetut asiantuntijaluennot ja vierailukäynnit
paikallisiin kouluihin valottivat selkeästi muun muassa sitä,
miten etniset vähemmistöt on huomioitu (tai jätetty huomioimatta!)
Britannian koulutuspolitiikassa aina toisen maailmansodan jälkeisestä
ajasta tähän päivään. Yhtenä luennoitsijana
toimi professori Gajendra K. Verma, joka on osallistunut monikulttuurisuutta
käsittelevään tutkimustyöhön jo yli kolmenkymmenen
vuoden ajan. Luennoissaan Verma kiinnitti huomiota muun muassa seuraaviin
asioihin:

Brittiläistä yhteiskuntaa tarkasteltaessa historiallisen taustan
huomioiminen on välttämätöntä; siirtomaa-ajan
imperiumi on edelleenkin yhteiskunnan rakenteissa. Toisen maailmansodan
jälkeen maassa tarvittiin työvoimaa, jota saapui kaikista kansainyhteisön
maista - niin Afrikasta kuin muualtakin. Britannian monikulttuurisuudella
on siis sen siirtomaamenneisyydestä johtuen pitkä historiallinen
tausta. Maan väestöstä 3,5 prosenttia kuuluu etnisiin vähemmistöihin
ja esimerkiksi Manchesterin 1,5 miljoonaisesta väestöstä
kuusi prosenttia eli liki 100 000 asukasta kuuluu näihin etnisiin
ryhmiin. Tätä taustaa vasten tarkasteltuna professori Verma kertoo
hieman huvittuneena ihmettelevänsäkin sitä, että Suomessa,
jossa viisimiljoonaisesta väestöstä vain reilu prosentti
on maahanmuuttaneita ulkomaalaisia, ollaan niin kiinnostuneita monikulttuurisuudesta.
Vaikka Britannia on monikulttuurinen maa, Verman mukaan se ei ole sitä
aidosti: niin poliittinen, uskonnollinen kuin kulttuurinenkin moniarvoisuus
on jäänyt toteutumatta. Suomi - joka paitsi historiansa myös
tämänhetkisen tilanteensa puolesta on monikulttuurinen maa -
on rakenteellisesti demokraattinen. Britanniaan verrattuna Suomessa vallitsee
niin taloudellinen, sosiaalinen kuin koulutuksellinenkin tasa-arvo. Englanti
on vahvasti luokkayhteiskunta, jossa Verman mukaan ei ilmene edes pyrkimyksiä
sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Holistinen näkemys on jäänyt
saavuttamatta - toisin sanoen ei ole ymmärretty sitä, että
jokaisella kulttuurilla olisi myös jotain annettavaa. Verman mielestä
tasa-arvon tulisi olla perusasia - hyvänä mottona voisikin olla
"jos ymmärrän itseäni ymmärrän myös
muita".
Verman mukaan Kanada on ainut maa, jossa koulutuksessa todella huomioidaan
monikulttuurisuus. Viime kädessä tämän varmistaa siellä
toimiva - muuten ainut maailmassa - monikulttuurisuusministeri. Britanniassa
lähdettiin aikanaan liikkeelle ajattelusta, jonka mukaan ulkomaalaiset
tuli sulauttaa valtaväestöön. Vieraista kulttuureista tulleille
opetettiin mahdollisimman voimallisesti englantia, jotta he sopeutuisivat
ja selviäisivät juuri englantilaisessa yhteiskunnassa. 1960-luvuilla
kouluissa ilmeni jopa käytäntöjä, joiden mukaan lapset
eivät saaneet käyttää omaa äidinkieltään
edes välituntien aikana - saatika että heille olisi opetettu
omaan kulttuuriinsa ja taustaansa liittyviä asioita. Vierasmaalaisten
lasten oppimisvaikeuksia kyllä ihmeteltiin, mutta niitä ei ymmärretty
liittää käytössä olleisiin opetussuunnitelmiin,
jotka henkivät siirtomaa-aikaista ajattelua ja asenteita.
Verma painottaa sitä, ettei mikään vähemmistöryhmäkään
voi olla koskaan homogeeninen. Yksilöllisyys tulisi aina huomioida
opetussuunnitelmienkin tasolla. Erityisesti vierasmaalaisten kohdalla olisi
muistettava, että juuri identiteetti ja sen muodostuminen on keskeisessä
roolissa myös oppimisessa; oppimistulokset paranevat itsetunnon ja
-luottamuksen kasvun myötä. Muutoksen aikaansaamiseksi Verma
peräänkuuluttaa kollektiivista vastuuta. Erityisen keskeisessä
roolissa muutoksen toteuttamisen suhteen hän näkee päättäjien
ohella koulun ja sen henkilöstön rehtoreineen ja opettajineen.
Vaikka Britanniassa siirryttiin -70-luvun loppupuolella virallisesti integraatioajatteluun
- kulttuurien ja erilaisuuden arvostamiseen - on rasismi kouluissa edelleen
vallalla. Esimerkiksi manchesterilaisessa koulussa murhattiin muutamia
vuosia sitten muslimipoika. Tapahtuman seurauksena syntyneestä kriittisestä
kansanliikkeestä huolimatta hallitukset ovat esteenä muutoksen
toteutumiselle. Opetussuunnitelmien tasolla tämä ilmenee siten,
että esimerkiksi historiaa opetetaan ainoastaan brittien näkökulmasta:
kerrotaan brittien voitoista ja uroteoista kun taas muiden kansojen kokemukset
ja kohtalot jätetään huomiotta.
Verma toteaa, että kaikenlaisten erojen kanssa sovussa eläminen
yhteisellä maapallollamme olisi ihanne. Todellisuus on kuitenkin toinen;
kaiken aikaa kansainvälistyvässä maailmassa kääntöpuolena
on voimistuva kansallisuusajattelu. Paitsi että ennakkoluulojen purkaminen
on vaikeaa, ongelmana on myös se, että kaikki eivät pidä
sitä edes tarpeellisena. Esimerkiksi Britanniassa 20 prosenttia väestöstä
on sitä mieltä, että maa kuuluu briteille itselleen; noin
40 prosenttia sietää ulkomaalaisia kunhan nämä pysyttelevät
keskenään omissa ryhmissään ja ainoastaan 40 prosenttia
on sillä kannalla, että maasta olisi kyettävä rakentamaan
kaikki kansalaiset huomioiva yhteiskunta. Viimeksi mainittu tuntuisi mielekkäältä
myös siltä pohjalta, että kulttuuri on tärkeämpi
kuin rotu - ovathan esimerkiksi Britanniassa syntyneet vierasmaalaiset
lapset kulttuuriltaan lähempänä ikätovereitaan kuin
vanhempiaan. Verma toteaakin, että aivan ensiksi brittien olisi kyettävä
määrittelemään oma identiteettinsä; vasta sitten
muiden etnisten vähemmistöjen "oikeanlainen" huomioiminen olisi
mahdollista.
Professori Verman mukaan kulttuurin käsitettä määriteltäessä
olisi huomioitava, että:
1) Olemme syntyneet määrättyyn kulttuuriin sattuman kautta.
Samalla tavalla emme myöskään valitse äidinkieltämme.
2) Ei ole olemassa ´korkeampia´ tai ´matalampia´
kulttuureita, ne ovat vain erilaisia. Jokaiselle ryhmälle oma kulttuuri-identiteetti
on ensiarvoisen tärkeä.
3) Kaikki kulttuurit ovat alttiita muutoksille.
4) Toisten kulttuurien ymmärtäminen ei tarkoita sitä,
että menettäsimme jotain, päinvastoin se auttaa meitä
ymmärtämään omaamme paremmin. Se myöskin lisää
mahdollisuuksiamme kunnioittaa ja ymmärtää ihmiskunnan monimuotoisuutta.
5) Jokaisen yksilön omakuva ja hänen kulttuuri-identiteettinsä
ovat hyvin lähellä toisiaan.
6) Mikään kulttuuri ei ole homogeeninen, vaan koostuu monista
eri tekijöistä.
Aiheeseen tasa-arvo koulussa Verma toteaa, että:
Ajan mittaan on muotoutunut erilaisia lähestymistapoja. (1) Monikulttuurisuus,
sisältää seuraavat opetussuunnitelmalliset vähimmäisvaatimukset:
- muiden kulttuurien olemassaolon tiedostaminen ja niiden kunnioittaminen
- kulttuurisen monimuotoisuuden huomioon ottaminen opetussuunnitelmassa:
erilaiset juhlat; eri ruokatottumukset ja erilainen pukeutuminen;
positiivinen asenne kielelliseen monimuotoisuuteen;
- sellaisen oppimateriaalin tuottaminen, joka ottaa huomioon
kulttuurien monimuotoisuuden;
- kaikkien ihmisten kunnioittaminen, kulttuurieroista huolimatta
Tätä lähestymistapaa on arvosteltu sillä perusteella,
että eriarvoisuus on rakenteellista ja institutionaalista eikä
siihen voida näillä toimenpiteillä vaikuttaa.
Näin ollen (2) rasismin vastaisia lähestymistapoja on kehitetty.
Näihin kuuluvat:
- kouluinstituutioiden ja koululuokkien johtamistapa, joka takaa
rotuihin liittyvien valtasuhteiden muuttumisen siten, että kaikilla
ryhmillä on tasavertainen äänivalta ja edustus ja
että resurssit jaetaan tasavertaisesti;
- yksilöillä on mahdollisuus asettaa kyseenalaiseksi
etnokeskeisyys sekä rasistiset myytit ja stereotypiat;
- opetussuunnitelman erityinen painotus tasa-arvoon;
- piilorasismin ja rasismin tiedostaminen ja hävittäminen;
- henkilökunnan sitoutuminen sosiaaliseen tasa-arvoon;
- rasismin vastainen linja rekrytoinnissa ja valintaperusteissa;
- koulujen laaja-alainen sitoutuminen rasismin vastaiseen toimintaan
yhteiskunnassa
Kaikkein tärkeimpänä kysymyksenä puhuttaessa
etnisten vähemmistöjen asemasta koulusysteemissä Verma pitää
tasa-arvoa:
Keskustelut tasa-arvosta opetuksessa keskittyvät yleensä liberaaliin
käsitteeseen "mahdollisuuksien tasa-arvosta".
Mahdollisuuksien tasa-arvo sekoitetaan usein kolmeen samansuuntaiseen
mutta selvästi erotettavaa käsitteeseen:
(1) tasa-arvo opiskeluun valinnassa
(2) tasa-arvo kohtelussa
(3) tasa-arvo tuloksissa
Nämä käsitteet tuottavat taas uusia kysymyksiä:
(1) Onko etnisillä vähemmistöryhmillä tasavertaiset
pääsymahdollisuudet koulusysteemin "parhaisiin" paikkoihin?
(2) Kohdellaanko heitä tasavertaisesti vai kohdistuuko heihin
avointa tai piilosyrjintää?
(3) Ovatko heidän suorituksensa tasavertaisia muiden kanssa standardisoitujen
testien tai koetulosten perusteella?
Meidän täytyisi muistaa, että "mahdollisuuksien tasa-arvo"
ja "eriarvoiset tulokset" eivät välttämättä
sulje pois toisiaan, niiden on loogisesti mahdollista elää
rinnakkaiseloa. Toisin sanoen, on mahdollista, että vähemmistöryhmien
oppilaat saavuttavat mahdollisuuksien tasa-arvon, mutta heidän koulusaavutuksensa
ovat silti huonommat kuin väestön yleensä.
Eriarvoinen kohtelu
Koulusysteemit ovat keskiluokan instituutioita - ne eivät tiedosta
etnisten vähemmistöryhmien kieltä, käyttäytymistä
ja arvoja. Eriarvoisesta kohtelusta on riittävästi todisteita.
Eriarvoiset tulokset
Monikulttuurinen koulutus on jättänyt tämän asian
täysin huomiotta. Koulutuksen tulokset ovat yhä epäedulliset
etnisille vähemmistöryhmille.
Eriarvoiset opiskelumahdollisuudet
Vähemmistöryhmät eivät ole tasa-arvoisesti edustettuna
korkeakouluissa. Niissä peruskouluissa, joissa on paljon oppilaita
vähemmistöryhmistä suoritustaso on yleensä kansallisen
tason alapuolella.
"Mahdollisuuksien tasa-arvolla" tarkoitetaan sitä, että demokraattisessa
yhteiskunnassa kaikkien yhteiskunnan jäsenten mahdollisuudet henkilökohtaiseen
etenemiseen, koulutukseen, taloudelliseen hyvinvointiin, sosiaaliseen asemaan
ja valtaan omassa yhteiskunnassaan ovat samat huolimatta hänen taustastaan,
luokastaan, sukupuolestaan, etnisyydestään, rodustaan tai vammaisuudestaan.
Näin ollen tasa-arvon oletetaan tarkoittavan kaikkien vapautta syrjinnästä
ja yhtäläisiä mahdollisuuksia päästä koulutukseen
ja työmaailmaan sukupuolesta, luokasta, rodusta tai vammaisuudesta
huolimatta.
Monikulttuurinen koulutus - kehityssuuntia ja lähestymistapoja
Strategioita:
1) Avainkäsitteet ovat identiteetti, itsensä ja muiden arvostus,
kulttuurien monimuotoisuus (sekä tosiasiana että arvona), nämä
käsitteet tulisi esitellä kokemusten pohjalta;
2) Kulttuuriryhmien identiteettiä tulisi tukea positiivisesti osoittaen
eri kielten, kulttuurien, historian ja elämäntapojen oikeutus
ja luonnollisuus;
3) Kaikilla oppilailla tulisi olla mahdollisuus opiskella paikallisten
ja yhteiskunnan muiden etnisten ryhmien historiallista, sosiaalista ja
kulttuuritaustaa;
4) Opetuksessa pitäisi korostua yksilöllisyys, ja nimenomaan
metodinen yksilöllisyys joka tiedostaa ja tukee jokaisen oppilaan
luontaisia kulttuurisia, sosiaalisia ja henkilökohtaisia pyrkimyksiä;
5) Oppimateriaalin valinta, arviointi ja analysointi puolueellisuuden,
ennakkoluulojen ja stereotypioiden suhteen niin, että se antaa todenmukaisen
kuvan eri kulttuuriryhmistä ja niiden jäsenistä.
Verman mukaan ennakkoluuloja voidaan vähentää seuraavien
tavoitteiden kautta:
1) HAVAINTOIHIN LIITTYVÄT TAVOITTEET
- tuottaa täsmällistä, ajan tasalla olevaa tietoa
ja ymmärrystä yhteiskunnan luonteesta ja erityispiirteistä;
- tutustuttaa oppilaat perusteellisesti koulun ennakkoluulojen
ja syrjinnän vastaiseen politiikkaan;
- korjata väärinkäsitykset ja puolueellisuus
- vastustaa fakta-tiedon käyttöä ennakkoluulojen
perustana;
- ylläpitää ja laajentaa tietoa ja ymmärrystä
kaikkien yhteiskuntaryhmien arvoista, uskomuksista ja saavutuksista;
- mahdollistaa ennakkoluulojen ja syrjinnän tunnistamisen
sekä niiden sosiaaliset ja yksilölliset vaikutukset;
- antaa tarvittavia valmiuksia ennakkoluulojen vastustamiseen;
- antaa oppilaille selkeitä ohjeita siitä mitkä
ovat hyväksyttäviä ja ei-hyväksyttäviä arvoja,
asenteita ja käytöstä koulussa;
- valistaa oppilaita rakenteelliesta ennakkoluulosta ja syrjinnästä.
2) TUNTEESEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET
- auttaa oppilaita tuntemaan itsensä tyytyväiseksi
omaan identiteettiinsä ja kulttuuriinsa;
- edesauttaa eri kulttuurien välistä kanssakäymistä;
- arvostaa jokaisen ihmisen ainutlaatuisuutta;
- kehittää moraalista sitoutumista ennakkoluuloja
ja syrjintää vastaan;
- rohkaista tunnistamaan ennakkoluulojen ja syrjinnän aiheuttamia
yksilöllisiä sosiaalisia vaurioita.
3) KÄYTTÄYTYMISEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET
- edesauttaa ja rohkaista ennakkoluulotonta käytöstä
ja vastustaa syrjintää sanoissa ja teoissa;
- edesauttaa kunnioittavaa ja luovaa ´yhteisöllistä
ja vastavuoroista´ toimintaa;
- tukea oppilaiden moraalisen autonomian ja sosiaalisen vastuun
kehittymistä;
- rohkaista kriittistä ja reflektiivistä sosiaalisten
tilanteiden ymmärtämistä, analyysiä ja
tulkintaa.
Vaikka varsinaisten etnisten vähemmistöjen määrä
on meillä Suomessa vielä suhteellisen vähäinen, ennakkoluulojen
purkaminen jo itsessään on aina paikallaan. Holistisen näkemyksen
välittäminen jos mikä on tarpeen tämän päivän
kansainvälistyvässä maailmassa , jossa myös ongelmat
entisestään globalisoituvat. Ajalle ominaiselle yhteiskunnan
sisällä tapahtuvalle eriarvoistumiselle Verman opetukset tarjoavat
niin ikään oivan vastalääkkeen. ›A›B
Teksti ja kuvat:
Tuula Siira
Historian ja yhteiskuntaopin lehtori
Oulun Lyseon lukio |