|
Ruokakulttuureista
Erilaisten kulttuurien kohtaaminen on mielenkiintoista, koska silloin vasta
tiedostaa oman kulttuurinsa olemassaolon. Oma kulttuuri on sen piiriin
kuuluville niin itsestäänselvää, että sitä
ei edes havaitse ennen kuin joutuu tekemisiin erilaisten kulttuurikäytäntöjen
kanssa. Kulttuurien kohtaaminen auttaa ihmistä näkemään
paitsi muita myös omaa kulttuuriaan.
Ruokakultturin voi ajatella koostuvan monista eri asioista: esim. miten
ruokaa valmistetaan, mitä ruoka-aineita käytetään,
ovatko jotkut ruoat kiellettyjä, millaisia ovat ruokailutavat, millaisia
ovat perinteiset ruoat ja ruokatottumukset, milloin paastotaan ja mikä
merkitys ruoalla yleensä on elämässä ja sosiaalisissa
suhteissa?
Erilaisiin ruokakulttuureihin olemme päässeet tutustumaan
työssä, kotikäynneillä ja vierailuilla pakolaisperheisiin.
Kotikäynneillä voidaan hoitaa virallisiakin asioita, mutta samalla
työntekijä on arvostettu vieras, jota kohtaan ollaan hyvin vieraanvaraisia;
tarjotaan ruokaa, teetä ja kahvia ja kiirettä ei saa olla. Äitien
kerhossa olemme tehneet yhdessä eri maiden perinneruokia ja ruokaan
liittyvät asiat ovat usein keskustelun aiheina.
Tällä hetkellä suurimmat asiakasryhmämme ovat kansallisuuksiltaan
somaleita, Irakin asyyrialaisia ja kurdeja, entisen Jugoslavian kansalaisia
ja vietnamilaisia. Näiden ryhmien ruokakulttuureista kerromme nyt
jotain mielestämme oleellista.
Somalialaisesta ruokakulttuurista
Somalien uskonto on islam. Yksi islamin ns. peruspilareista on paasto
pyhässä Ramadan kuussa. Paastokuukauden ajankohta vaihtelee.
Islamilaisessa kalenterissa vuosi on lyhyempi kuin meidän omassa kalenterissamme,
joten paastokuukausi siirtyy vuosittain 11 päivää edellisvuotta
aikaisemmaksi eli se kiertää vähitellen läpi kaikki
vuodenajat. Paasto on jokaiselle terveelle aikuiselle muslimille velvollisuus.
Käsitykseni on, että somalit noudattavat tätä ohjetta
hyvin tunnollisesti. Jopa raskaana oleva nainen saattaa osallistua paastoon.
Paasto tarkoittaa sitä, että pidättäydytään
kaikista ruumillisista nautinnoista ( syöminen, juominen, tupakointi,
sukupuoliyhteys ) auringonnoususta auringonlaskuun, joten siis illalla
voi syödä. Lasten, sairaiden ja raskaanaolevien ei periaatteessa
tarvitse paastota.
Ramadan päättyy juhlaan nimeltä Id alfitri. Ihmiset hankkivat
juhlaa varten uudet vaatteet. Moskeijassa on juhlat erikseen miehille ja
naisille. Siellä pidetään puheita, rukoillaan, onnitellaan
toisia ja syödään jotain makeaa esim. halvaa (sesamsiemenistä
ja sokerista tehtyä tahnaa). Kotona juhlat jatkuvat syömisen
merkeissä: on paistettua kanaa, riisiä, tomaatti-lihakeittoa,
sipuli-tonnikalapasteijoita, lättyjä ja leipää, jotka
tehdään vehnäjauhoista. Juomana on mehu, alkoholi ei kuulu
juhlaan. Illalla käydään vieraisilla, joissa syödään
makeisia, kakkuja, teetä ja afrikkalaista kahvia. Tee on sokeroitua
ja esim. kardemummalla maustettua. Kahvi maistuu enemmänkin kaakaolta.
Somalialainen arkiruoka on riisiä, spagettia ja lihakastiketta
tai kevyttä risottoa. Lisukkeina käytetään tomaattia,
currya, paprikaa ja valkosipulia. Myös perunaa käytetään
riisin seassa pieninä raakana öljyssä kypsytettyinä
kuutioina. Somalit pitävät perunasta ja he kertovat sen olevan
Somaliassa erikoisen kallista ja harvinaista herkkua. Parasta lihaa olisi
vuohenliha, jos sitä olisi saatavilla. Suomessa he käyttävät
enimmäkseen kanaa, jota he voivat ostaa tavallisesta kaupasta. Muun
lihan Oulun somalit kertovat ostavansa moskeijan yhteydessä olevasta
kaupasta, johon liha tulee tietyiltä maatiloilta, joissa somaleilla
on mahdollisuus osallistua teurastamiseen. Heti ampumisen jälkeen
kaulavaltimo on katkaistava ja veret valutettava pois samalla rukoillen
Allahin nimeen. Veriruoat ja sianliha ovat kiellettyjä. Suomalaisten
liharuokien suhteen somalit saattavat olla epäluuloisia, koska he
eivät tiedä varmasti, mitä lihaa on käytetty.
Somalien ruoka on mielestäni kevyttä. Ruoanvalmistuksessa
käytetään aina öljyä, lihan määrä
on vähäinen sekä se useimmiten keitetään. Maitotuotteita
he eivät yleensä käytä. Poikamiehillä varsinkin
ruokavalio on yksipuolinen; spagettia ja kanaa ja vaaleata leipää
päivästä toiseen.
Islamilaisen tavan mukaan miehet ja naiset syövät erikseen,
mutta ilmeisesti täällä Suomessa tämä tapa on
jäämässä pois. Joskus somalinainen ei syö vieraiden,
etenkään vieraan miehen, nähden. Joitakin ruokia, esimerkiksi
risottoa, syödään vanhan tavan mukaan sormin. Syönnin
jälkeen kuuluu asiaan tuoda pöytään hajuvesiä,
joita jokainen laittaa käsiin ja muualle peittääkseen ruoan
tuoksut. Jotkut somalit kertovat kaipaavansa Suomessa kamelinlihaa ja -maitoa
ja myös halvaa, joka on erilaista kuin Suomessa saatava. Eräällä
kotikäynnillä saimme maistaa pieniksi kuutioiksi pilkottua kamelinlihaa,
jota syötiin jälkiruokana makean teen kera.
Entisen Jugoslavian asukkaiden ruokakulttuurista
Entisesä Jugoslaviasta tulleet bosnialaiset ja Kosovan albaanit
ovat myös uskonnoltaan muslimeja. Heidän paastonsa ja paastoaikansa
on periaatteessa sama kuin somaleilla. Toisaalta kuitenkin heidän
uskonnollisuutensa on erilaista eikä ilmeisesti ole niin ehdotonta
kuin somaleilla paastonkaan suhteen. Esimerkiksi bosnialainen nainen on
pukeutumiseltaan länsimaisen kaltainen ja muutenkin ulospäin
itsenäisempi ja aktiivisempi kuin perinteinen musliminainen, jota
somalinaiset yleisesti edustavat. Bosnialaiset sanovat, että se paastoaa,
joka haluaa. Paaston jälkeistä uhlaa vietetään kolme
päivää syömällä hyvin. Bosnialaiseen ruokapöytään
kuuluu riisi, makarooni ja perunat. Vihanneksista etenkin paprika, kaali
ja nauris ovat suosittuja. Pitta ja burek ovat perinneruokia, joita meillekin
on usein tarjottu. Pitta valmistetaan kaulitsemalla vehnätaikina hyvin
ohueksi. Siitä otetaan uunivuokaan sopivia levyjä ja väliin
laitetaan perunaa ja sipulia tai pinaattia ja päälle kaadetaan
öljyä. Pitta paistetaan uunissa. Burek tarkoittaa samaisesta
taikinasta tehtyjä jauhelihatäytteisiä kääryleitä.
Hapankaalikääryleitä tehdään myös usein
ja maitoa, piimää, kermaa ja juustoa käytetään.
Maidon pitää olla kulutusmaitoa ja kunnollista, tarpeeksi paksua
kermaa ei heidän mielestään Suomesta saakaan. Leipä
tehdään yleensä itse vehnäjauhoista. Ruoan valmistuksessa
käytetään öljyä, voita ja margariinia. Sianlihaa
ei mielellään käytetä, koska uskontokin sen kieltää.
He kertovat tottuneensa ostamaan kotimaassaan lihan isoina ruhoina tai
ruhon osina pienistä lihakaupoista. Heille onkin tuottanut vaikeuksia
osata täällä ostaa sievästi paloiteltua lihaa markettien
lihatiskiltä. Muutenkin liha kotimaassa maistui paremmalta (merituulen
kasvattaman viljan vaikutus). Yleensä he ovat tottuneet ostamaan ruokansa
isoissa erissä. Esim. paprikoita ostetaan kilottain, ja niistä
sitten tehdään erilaisia ruokia kuten etikkasäilykkeitä.
Bosnilaiset juovat paljon kahvia. Kahvi on usein vahvaa pikakahvia,
johon lisätään maitoa ja paljon sokeria. Myös makeaa
teetä juodaan. Kahvin kanssa tarjotaan hyvin makeita kakkuja, pikkuleipiä
ja suklaata. Kahvittelu on usein ennen varsinaista ruokailua ja se on sosiaalista
seurustelua; miehet ja naiset istuvat yhdessä ja oleminen on luontevaa.
Tupakointi sekä miehillä että naisilla on hyvin yleistä.
Uskonto kieltää alkoholin, mutta olutta sensijaan voi käyttää,
koska he eivät laske sitä alkoholiksi.
Kaikenkaikkiaan bosnialaisessa ruokakulttuurissa on paljon samoja piirteitä
kuin Suomessa ennen terveyskasvatuksen vaikutusta eli runsas sokerin, suolan,
rasvan, kahvin ja lihan käyttö. Vihanneksia on kuitenkin aina
käytetty runsaasti. Bosnialaiset kertovat kaipaavansa Suomessa oman
maan papuja ja pinaattia sekä myös pieniä lihakauppoja ja
leipomoita.
Soili Korhonen-Sohlo
Kirjoittaja on Oulun kaupungin pakolaisterveydenhoitaja |
|