|
SUVAITSEVAISUUDEN PERIAATTEIDEN JULISTUS
(Unescon yleiskokouksen julistus 16.11.1995)
Artikla 1
Suvaitsevaisuuden merkitys
1.1 Suvaitsevaisuus on meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme
ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista,
hyväksymistä ja arvostamista. Sitä edistävät tietämys,
avoimuus, viestintä, ajatuksenvapaus, omatunto ja luottamus. Suvaitsevaisuus
on sopusointuista erilaisuutta. Se ei ole pelkästään moraalinen
velvollisuus, se on myös poliittinen ja juridinen vaatimus. Suvaitsevaisuus,
hyve joka tekee rauhan mahdolliseksi, auttaa korvaamaan sotakulttuurin
rauhankulttuurilla.
1.2 Suvaitsevaisuus ei ole myöntyväisyyttä, alentuvaisuutta
eikä suopeutta. Suvaitsevaisuus on ennen kaikkea sitä, että
tunnustetaan toisten yleismaailmalliset ihmisoikeudet ja perusvapaudet.
Missään tapauksessa sen nojalla ei voida puolustaa näihin
perusarvoihin kohdistuvia loukkauksia. Suvaitsevaisuutta tulee osoittaa
yksilöiden, ryhmien ja valtioiden.
1.3 Suvaitsevaisuus on velvoite, joka tukee ihmisoikeuksia, moniarvoisuutta
(myös kulttuurien moninaisuutta), demokratiaa ja laillisuutta. Se
merkitsee ahdasmielisyyden ja itsevaltaisuuden torjumista ja vahvistaa
kansainvälisissä ihmisoikeusasiakirjoissa esitetyt normit.
1.4 Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden
osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden
sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä
sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti
pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että
toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä,
että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa,
asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta,
on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee
myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään
toisille.
Artikla 4
Kasvatus
4.1 Kasvatus on tehokkain suvaitsemattomuuden ehkäisykeino. Suvaitsevaisuuskasvatuksen
ensi askel on se, että ihmisille opetetaan, mitkä heidän
yhteiset oikeutensa ja vapautensa ovat, jotta niitä voidaan kunnioittaa,
ja vahvistetaan halua suojella toisten oikeuksia ja vapauksia.
4.2 Suvaitsevaisuuskasvatusta tulisi pitää ehdottoman tärkeänä
velvollisuutena; siksi on tarpeen edistää järjestelmällisiä
ja järkiperäisiä opetusmenetelmiä, jotka puuttuvat
suvaitsemattomuuden kulttuurisiin, sosiaalisiin, taloudellisiin, poliittisiin
ja uskonnollisiin lähteisiin - väkivallan ja eristämisen
merkittäviin juuriin. Koulutuspolitiikan ja -ohjelmien pitäisi
olla omiaan kehittämään ymmärtämystä, yhteisvastuuta
ja suvaitsevaisuutta yksilöiden välillä samoin kuin kansallisten,
sosiaalisten, sivistyksellisten, uskonnollisten ja kielellisten ryhmien
ja kansakuntien kesken. |
|