|
Valtioiden tunkeutuminen Saamenmaahan
Pohjoismaiset valtiot pyrkivät 1500-luvulta lähtien muuttamaan
etupiirinsä pohjoisessa kiinteiksi osiksi valtakuntaansa. Se tapahtui
kolmella tavalla: käännytystyön, yhteiskunnallisen haltuunoton
ja uudisasutuksen avulla.
Käännytystyö Jäämeren rannikolla ja Pohjanlahdella
oli alkanut kirkkojen rakentamisella jo 1100-luvulla, Venäjän
Lapissa 1400-luvulla. Käännytystyö tehostui 1600-luvun vaihteessa,
jolloin Kaarle IX alkoi tietoisesti järjestää sitä.
Koska kysymys oli kokonaisen maailmankuvan muuttamisesta, se ei liene -
pakkotoimista huolimatta - toteutunut lyhyessä ajassa. Vanha uskonto
jatkoi elämäänsä ainakin 1800-luvulla asti. Uhrikulttuuri
muuttui salaiseksi seidanpalvonnaksi ja rummunkäytöksi. Maanpäälliset
"jumalat" muuttuivat maan alle maahisiksi.
Hengellisen hallinnon lisäksi valtiot pyrkivät saattamaan
lapinkylät myös maallisen hallinnon piiriin. Kotakäräjät
alkoivat korvautua pohjoismaisilla käräjillä. Kylänvanhimpien
sijasta ylimmiksi käskynhaltijoiksi tulivat voudit, jotka toimivat
käräjätuomareina, veronkantajina ja muuna maallisena esivaltana.
Jos voudit käyttivät valtaansa väärin, saamelaisilla
oli mahdollisuus vedota kuninkaaseen, joka tutkitutti väärinkäytökset.
Perinteisesti on katsottu, että Ruotsin valtio olisi viimeistään
1600-luvulla ominut itselleen myös lapinkylien maat ja vedet. Nykytutkimus
on todennut käsityksen vääräksi. Kaisa Korpijaakko
on osoittanut väitöskirjassaan, että saamelaisten omistusoikeus
vastasi talonpoikien omaisuutta koskenutta pohjoismaista kiinteistöoikeutta
ja säilyi kiistattomana ja viranomaisten tunnustamana ainakin 1700-luvun
puoliväliin.
[VPL] |
|