Vähemmistöjen suoja
Kansainvälisessä keskustelussa ja YK:n ihmisoikeussopimuksissa
vähemmistöjen asemaan kiinnitettiin verrattain vähän
huomiota aina 1980-luvulle saakka. YK:n yleimaailmallisessa ihmisoikeusjulistuksessa
(1948) ei vähemmistöjä käsitellä lainkaan. Samoin
on asian laita Euroopan ihmisoikeussopimuksessa. Vuonna 1966 YK:n yleiskokouksessa
hyväksytyssä kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevassa
yleissopimuksessa (KP-sopimus) on yksi artikla vähemmistöjen
oikeuksista. Se on sopimuksen 27 artikla, joka kuuluu seuraavasti:
"Niissä valtioissa, joissa on kansallisia, uskonnollisia tai
kielellisiä vähemmistöjä, tällaisiin vähemmistöihin
kuuluvilta henkilöiltä ei saa kieltää oikeutta yhdessä
muiden ryhmänsä jäsenten kanssa nauttia omasta kulttuuristaan,
tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaa tai käyttää omaa
kieltään."
Valtioita ei siis velvoiteta oma-aloitteisin toimiin vähemmistöjen
oikeuksien toteuttamiseksi, vaan todetaan, että "vähemmistöihin
kuuluvilta henkilöiltä ei saa kieltää oikeutta". Myöhemmin
on todettu, että erityisesti kansalliset ja etniset vähemmistöt
tarvitsevat järeämpää suojaa. Sosialismin romahtaminen
Itä-Euroopassa johti kansallisuuskysymysten, riitojen ja väkivaltaisuuksien
leimahtamiseen. Länsi-Euroopassa äärioikeistolaiset ja uusnatsistiset
liikkeet ovat lietsoneet muukalaisvihaa. YK hyväksyi vuonna 1992 julistuksen
kansallisiin tai etnisiin, uskonnollisiin ja kielellisiin vähemmistöihin
kuuluvien oikeuksista.
Euroopan neuvostossa hyväksyttiin vuonna 1994 puitesopimus kansallisten
vähemmistöjen suojelemisesta.
Siirtolaisten ja pakolaisten asema on muodostunut erityiseksi ongelmaksi
vähemmistöjä koskevista sopimuksista huolimatta. Aikaisemmin
on vallinnut näkemys, että kansainvälisen oikeuden suojaa
nauttiva vähemmistö ei voi koostua maahan hiljaittain muuttaneista
siirtolaisista. KP-sopimusta valvova ihmisoikeuskomitea antoi kuitenkin
vuonna 1994 yleisohjeet, joiden mukaan artikla 27 koskee myös uusiin
ryhmiin kuuluvia henkilöitä, siis myös siirtolaisia ja pakolaisia.
Suomen perustuslakiuudistuksessa vuonna 1994 hyväksyttiin hallitusmuotoon
muutos, jonka mukaan saamelaisilla alkuperäiskansana ja romaneilla
ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää
omaa kieltään ja kulttuuriaan. Siten Suomen lainsäädäntö
vastaa uutta tulkintaa.
Syrjintä voi ulottua myös muihin kuin kansallisiin, uskonnollisiin
ja kielellisiin vähemmistöihin. Niinpä suojaa tarvitaan
myös ihonväriin, rotuun, sukupuoleen, omaisuuteen, syntyperään,
yhteiskunnalliseen alkuperään tai muuhun tekijään perustuvaa
syrjintää vastaan. Suomen hallitusmuodossa mainitaan myös
vammaisuus ja ikä.
(Kts. myös Euroopan unionin pakolaispolitiikka)
[PI] |