|
Bartolomé de Las Casas (1474-1566)
Piispa Bartolomé Las Casasia pidetään Uuden ajan ensimmäisenä
ihmisoikeustaistelijana, joka toimi aktiivisesti intiaanien ihmisoikeuksien
puolesta. Yksi tunnetuimmista Guatemalan nykykirjailijoista Augusto Monterroso
tiivistää Las Casasin roolin seuraavasti: "Melkein viisisataa
vuotta sitten isä Bartolomé sai eurooppalaiset vakuuttuneiksi
siitä, että mekin olemme ihmisiä ja että meillä
oli sielu, koska osasimme nauraa; nykyään eurooppalaiset haluavat
vakuuttua samasta asiasta, koska me osaamme kirjoittaa."
Las Casas joutui todistamaan sitä, miten Länsi-Intian saariston
väkivaltainen valloitus johti alkuperäisasukkaiden kansanmurhaan
alueella. Hän on kuvannut kirjallisessa tuotannossaan espanjalaisten
suorittamaa alkuperäisväestön kansanmurhaa Hispaniolan saarella
eli Haitilla. Saarella arvellaan eläneen vuonna 1492 noin miljoona
alkuperäisväestön jäsentä. Vuonna 1508 heitä
oli elossa 60 000 ja vuonna 1514 vain 14 000. Las Casas on kirjoittanut
näistä julmuuksista: "Hispaniolan saari oli ensimmäinen
johon kristityt tulivat ja jossa he alkoivat heti hävittää
ja tuhota näitä ihmisiä ja kyliä... Espanjalaiset tunkeutuivat
kyliin eivätkä jättäneet rauhaan lapsia, vanhuksia
eikä raskaana olevia tai jo syntyneitä naisia,... He löivät
vetoa siitä kuka pystyisi viiltämään intiaanin keskeltä
auki yhdellä ainoalla veitsen viillolla tai kuka leikkaisi jonkun
pään poikki tai kuka viiltäisi sisälmykset ulos....
He tekivät korkeita rovioita ja polttivat tulella intiaanit aina kolmetoista
kerrallaan meidän Vapahtajamme ja kahdentoista apostolin kunniaksi..."
Las Casas on yksi historian paradoksaalisimmista hahmoista. Vastustaessaan
intiaanien orjuuttamista ja kansanmurhaa hän tuli omalta osaltaan
edistäneeksi transatlantisen orjakaupan käynnistymistä.
Estääkseen kansanmurhan täydellisen toteutumisen hän
esitti intiaaniorjien korvaamista afrikkalaisilla orjilla. Las Casas oli
vaatinut uudisasukkaita tuomaan mukanaan "mustia, maureja tai jotain muuta
alkuperää olevia orjia palvelijoikseen, tai elää omien
käsiensä työllä tai muulla intiaaneja vahingoittamattomalla
tavalla". Hän ei kyennyt tuolloin kuvittelemaan, millaiset mittasuhteet
transatlanttinen orjakauppa tulisi tulevaisuudessa samaan. Las Casas koki
ehdotuksestaan raskasta syyllisyyttä. Hän kirjoitti myöhemmin
asiasta seuraavasti: "Sen neuvon, että pitäisi tuoda näihin
maihin neekereitä, on ensimmäistä kertaa antanut pappi Las
Casas, ilman että hän olisi ollut tietoinen epäoikeudesta,
jolla portugalilaiset tekivät ihmisistä orjia... Sen jälkeen
kun oli kuullut siitä, sitä hän ei olisi enää
millään hintaan maailmassa sanonut... Sillä neekerien oikeus
ei ole sen vähempiarvoista kuin intiaanien."
Las Casas kiisteli espanjalaisten valloitusta ja orjuutta puolustavan
espanjalaisen historioitsijan Juan Ginez de Sepulvedan
(1490-1574) kanssa. Las Casas jätti jälkipolville myös ensimmäisen
Amerikan historiaa käsittelevän teoksen Historia generall de
las Indias, joka ilmestyi vasta 1875-76.
[JJ] |
|