|
Juutalaisten karkoitus 1492
Espanjan hallitsijat Isabella ja Ferdinad allekirjoittivat maaliskuussa
1492 ediktin, joka määräsi juutalaiset kääntymään
kristinuskoon neljän kuukauden kuluessa tai lähtemään
maasta. Espanjan 200 000 - 250 000 juutalaisesta joutui 100 000 - 150 000
jättämään maan. Saksalaisen historioitsijan Imanuel
Geissin mukaan juutalaisten karkotus Espanjasta 1492 ja viittä vuotta
myöhemmin Portugalista päätti läntisen Euroopan kansakuntien
syntyprosessin, joka toteutettiin juutalaisten kustannuksella. Aikaisemmin
juutalaiset oli karkotettu Englannista 1290 ja Ranskasta 1394 samasta syystä.
Espanjalainen kansallisvaltio rakennettiin kristinuskonnon ja 'veren
puhtauden' yhtenäiselle perustalle. Espanjan juutalaisten karkotus
1492 erosi aiemmista siinä suhtessa, että ensimmäistä
kertaa kristilliseen antijudaismiin
yhdistyi vaatimus 'veren puhtaudesta' (espanjaksi limpieza de sangre).
Syntyi "ensimmäinen institutionalisoitu rasismin muoto Euroopan historiassa"
(Leon Poliakov).
Arabien valtakausi Iberian niemimaalla vuosina 711-1492 oli suvaitsevaisuuden
ja monikulttuurisuuden aikakautta. Maurit sallivat kristittyjen ja juutalaisten
säilyttää uskontonsa, kielensä ja omaisuutensa. Juutalaiset
kohosivat tuona aikana merkittäviin taloudellisiin ja poliittisiin
asemiin. Tärkeiksi keskiaikaisiksi juutalaiskeskuksiksi muodostuivat
Toledo, Barcelona, Córdaba ja Sevilla. Kristillisten kuninkaiden
taistellessa islaminuskoisia maureja vastaan tilanne muuttui. Uskonnollinen
fanaattisuus suuntautui muslimeja ja juutalaisia vastaan. Vuodesta 1391
lähtien juutalaiset joutuivat pogromien kaltaisten joukkomurhien kohteeksi.
Taustalla olivat uskonnolliset ja taloudelliset syyt. Etenkin espanjalainen
kaupunkiporvaristo koki juutalaisten kauppiaiden, käsityöläisten,
lääkärien ja finanssimiesten olevan esteenä taloudellisen
ja poliittisen vallan kasvulleen. Espanjalainen aatelisto pyrki taas estämään
juutalaisten nousun yhteiskunnan ylempiin sosiaalisiin kerroksiin.
Juutalaiset asetettiin vuoden 1391 pogromin yhteydessä Espanjan
katolisilla alueilla pakkovalinnan eteen: kääntyminen kristinuskoon
tai maanpakolaisuus. Juutalaiset "uuskristityt" eli conversot vapautuivat
juutalaisille säädetyistä rajoituksista. Se mahdollisti
heidän nopean etenemisen yhteiskunnassa aina aateliston ylempiin piireihin
asti. Siten pakkokastamisen vaikutukset olivat päinvastaiset kuin
oli odotettu. Kristityt alkoivat syyttää conversoja näennäiskääntymisestä
ja inkvisitio, joka syntyi alkuaan Paavi Gregorius IX:n (1227-1241) aikana,
sai tehtäväkseen huolehtia katolisen uskon puhtaudesta. Mutta
inkvisition lisäksi säädettiin "veren puhtauden" sisältävä
Toledo-säädös vuonna 1449, jonka tarkoituksena oli suojella
kristillisen aateliston ja porvariston etuja. Säädöksen
mukaan julkisista viroista erotettiin kaikki ne, joilla oli kolmessa sukupolvessa
yksikin juutalainen esivanhempi. Säädöksen vaatimuksen 'veren
puhtaudesta' oli esittänyt Calatravan ritarikunta jäsenilleen
jo 12. vuosisadalla. Säädöstä tukivat myös kaupungin
alemmat kerrokset, jotka olivat kristittyjä. 'Puhtaan veren' vaatimus
yhdisti kansakunnan tehokkaasti, koska se teki sen alimmastakin edustajasta
paremman kuin ylhäisestä 'uuskristitystä'. Paavin ja kruunun
vastuksesta huolimatta uusi periaate levisi vähitellen koko espanjalaisten
hallitsemalle alueelle. 'Rodusta' (Raza) ja siihen sisältyvästä
'puhtaan veren' vaatimuksesta tuli vähitellen ratkaiseva kriteeri
espanjalaisessa yhteiskunnassa.
'Puhtaan veren' vaatimus ei tukeutunut biologisiin perusteluihin, vaan
espanjalaiset teologit olivat kehittäneet sille uskontoon perustuvan
oikeutuksen. Heidän mukaan kaikki kastetut kristityt olivat tasa-arvoisia
tuonpuoleisessa. Mutta juutalaisten ja myöhemmin muidenkin 'vääräuskoisten'
kohdalla kaste menetti maallisen vaikutuksen, sillä heidän väärä
uskontonsa oli ennen kristinuskoon 'kääntymistä' myrkyttänyt
heidän verensä pysyvästi. Uuskristityt muodostivat yhteiskunnan
'epäpuhtaiden' ja alistettujen luokan, mikä 'puhdasveristen'
kristittyjen mielestä oli oikeutettu maanpäällinen rangaistus
toisesta syntiinlankeemuksesta.
"Veren puhtauden" periaate kumosi kasteen vainosta ja syrjinnästä
vapauttavan vaikutuksen ja toi ensimmäisen kerran varhaisrasismin
käytäntöön mm. käsitteet puoli-, neljännes-
ja kahdeksasosajuutalainen. Assimilaatio hyväksyttiin muodollisesti
vasta kolmannen sukupolven jälkeen. Vapautuakseen lopullisesti juutalaisista
turvautui Espanjan kuningas 1492 heidän karkottamiseensa. Osmaanisen
valtakunnan sulttaani Bayazid II kutsui juutalaiset valtakuntaansa toivoen
saavansa siten uutta voimaa kaupan ja tieteen piiriin. Espanja pyrki pitämään
huolta, että karkotetut juutalaiset eivät saanet minkäänlaista
suojapaikkaa muissa kristillisissä valtioissa Euroopassa. Muodollisesti
Espanjasta tuli 'juutalaisista vapaa' maa. Yhtenäisen kansakunnan
luominen juutalaisvainojen ja 'puhtaan veren' politiikan avulla vaati kalliin
hinnan. Inkvisitio, jonka tehtävänä oli etsiä yhteiskunnan
sisällä piileskelevät 'myrkyttyneen veren' edustajat eli
juutalaiset, loi maahan pelon lamauttavan ilmapiirin, edisti mielivaltaa
ja aiheutti yleistä epävarmuutta vuosisatojen ajaksi. Juutalaisten
karkotuspäätös kumottiin vasta Cádizin kongressin
yhteydessä vuonna 1812 ja ensimmäinen synagoga avattiin uudelleen
vuonna 1968 Madridissa. Inkvisition yhteiskunnallista ilmapiiriä myrkyttävä
toiminta lakkautettiin lopullisesti Espanjassa vasta vuonna 1834.
Kuuluisa espanjalainen ajattelija Menéndez y Pelayo nimesi 'puhtaan
veren' politiikan synnyttämän "rotutaistelun" jo 1800-luvulla
"pääsyyksi niemimaan rappioon". Inkvisition myrkyttämä
ilmapiiri johti ensinnäkin henkisen elämän näivettymiseen.
Juutalaisten karkottaminen merkitsi toiseksi käsityöläisammattien
ja kaupunkiporvariston olennaista heikentymistä. Taloudellinen alamäki
voimistui, kun 'puhtaan veren' vaatimus ulotettiin koskemaan myös
maureja ja heidän jälkeläisiään, jotka karkotettiin
lopullisesti vuonna 1609. Juutalaisten ja maurien harjoittamaa kauppaa
ja käsityöläisammatteja alettiin vierastaa 'puhdasveriselle'
sopimattomana. Ranskalainen tutkija Leon Poliakov yhteenveto onkin seuraava:
"Ei ole mikään ihme, jos maa, jossa 'käsityötaidoilla'
oli niin huono mainee ja kauppaa pidettiin syntinä, oli lopulta tuomittu
rappioon."
[JJ] |
|