|
Ksenofobia ja nykyrasismi
Nykyisen rasistisen ulkomaalaisvastaisuuden lähtökohdaksi esitetään
ajatus ksenofobiasta yleisinhimillisenä,
luonnollisena käyttäytymismuotona. Sitä perustellaan Kondrad
Lorenzin teorioilla eläinmaailmasta. Niiden mukaan vieraslajisen karkottaminen
luo perusedellytyksen eloonjäämiselle. Aggressiivinen käyttäytyminen
muukalaisia kohtaan julistetaan luonnolliseksi. Samalla sen väitetään
yhtäläistävän yhteisön normeja. Kyseisen teorian
mukaan kontakteihin vieraiden kanssa liittyvät aina pelko ja stressi,
jotka tuottavat luonnollista muukalaispelkoa. Ksenofobia määritellään
ko. teoriassa jokaisessa ihmisessä piilevänä olevaksi tunteeksi.
Nykyaikaisessa urbanisoituneessa ja anonyymissä yhteiskunnassa
muukalaispelko vain lisääntyy ja suuntautuu myös oman kansakunnan
jäseniä vastaan. Tämän teorian mukaan on olemassa tiettyjä
mekanismeja, jotka ehkäisevät sen tuottamasta liian suurta vahinkoa
yhteisön toiminnalle. Sen mukaan valkoinen ihonväri vähentää
valkoisten välisistä pelkoa. Näin siirrytään vaivattomasti
artikuloimaan rasistisesti. Myös tietyt päivittäiset toiminnot,
jotka ovat yhteydessä kulttuurisiin juuriin kuten syöminen, juominen,
tervehdysrituaalit, uskonnolliset seremoniat, laulut ja tanssit, vähentävät
tämän teorian mukaan pelkoa ko. kulttuuripiiriin kuuluvien ihmisten
kesken. Mutta näitä ei pidetä opittuina tai opeteltavissa
olevina ominaisuuksina. Väitetään, että "kulttuuriset
erikoisuudet ovat kasvaneet heimohistoriallisesti". Tämä mahdollistaa
rasistisen argumentoinnin, sillä teorian mukaan "ei ole mahdollista
erottaa kulttuuriolentoa ihmisen biologisesta olemuksesta".
Ksenofobia nostetaan ihmiskunnan kehityksen keskeiseksi tekijäksi.
Erilaisten ryhmien etninen rajoitus nähdään kulloisenkin
kulttuurin syntymisen edellytyksenä. Siten ksenofobialla olisi "luova
dimensio", koska se on johtanut maailmanlaajuiseen kulttuuriseen eriytymiseen.
Sen mukaan oman kulttuurisen identiteetin säilyttäminen, jossa
tärkeän roolin saa ksenofobia, on eloonjäämisen kysymys.
Rotujen sekoittumisen sijasta määritellään kulttuurien
sekoittuminen aikamme päävaaraksi, koska kulttuurit degenorisoituisivat
maailmanlaajuiseksi sivilisaatioksi ja sen mukana hajoaisi ihmiskunnan
eloonjäämiselle elintärkeä moninaisuus. Propagandistisesti
nostetaan jaloksi tehtäväksi eri kulttuuripiirien pitäminen
erillään toisistaan, jotta ihmiskunta säilyisi. Sen onnistumisessa
keskeistä roolia näyttelisi ksenofobia. Länsi-Euroopassa
se merkitsi sitä, että ulkomaalaisviha olisi katsottava luonnolliseksi
puolustusmekanismiksi, koska vieraanpelko on ihmisessä synnynnäistä.
Sitä ei tämän teorian mukaan kyetä järjellä
tai tahdolla kumoamaan. Rasistisen ulkomaalaisvastaisuuden ideologit vaativat
ongelman asiallistamista ja esittävät erityisesti kahta toimenpidettä.
Ensinnäkin heidän mukaansa olisi vihdoin yleisesti hyväksyttävä,
että vieraanpelko l. ksenofobia ei ole mikään epäinhimillinen
pahuuden ilmaus, vaan universaalinen inhimillinen tunne ja reagointitapa.
"Tästä voisi kasvaa ... molemminpuolinen kunnioitus toista kulttuuria
ja sen ihmisiä kohtaan", kuuluu rasistisen ulkomaalaisvastaisen ideologian
yksi keskeinen väite. Toisena toimenpiteenä, joka paljastaa koko
teoriarakennelman tarkoituksen, esitetään, että "ulkomaalaisten
tulon rajoittaminen omaan isänmaahan, jossa isällä on synnynnäinen
oikeus elää, on ainoa kuljettavissa oleva tie". Se olisi "suuren
humanismin ja suuren arvostuksen teko muita kansallisia kulttuureja ja
omaa identiteettiä kohtaan".
Tällä tavalla pyritään ruokkimaan biologisesti perusteltua,
rasistista ulkomaalaisvihaa, joka on kääritty kulttuurisen identiteetin
suojaamisen tunnuksen ja humanismin taakse. Tarkoituksena on kanavoida
yhteiskunnallista tyytymättömyyttä rasistisen ulkomaalaisvihan
uomaan ja sitä kautta mobilisoida se uusfasistisluonteisten poliittisten
liikkeiden käyttövoimaksi. Ne julistavat monikulttuurisen yhteiskunnan
kehittymistä kulttuurien sodaksi
ja etnisten ryhmien välisten konfliktien taistelutantereeksi.
Yleisesti tämän vastapainoksi on asetettu vaatimus monikulttuurisesta
yhteiskunnasta. Kulttuurisen monimuotoisuuden vaatimus on välttämätön.
Ensinnäkin läntisen Euroopan maat ovat aina olleet monikulttuurisia,
vaikkakin kansallisvaltioiden syntymisen yhteydessä vähemmistökulttuureja
on hävitetty tai pyritty hävittämään. Toiseksi
Länsi-Euroopan useat maat joutuvat nyt vastaamaan omaan historiansa
"synteihin", kun niiden entisistä siirtomaista on siirtynyt suuressa
määrin väestöä. Kolmanneksi maailmantalouden globalisoituminen
ja maailmanlaajuisen eriarvoisuuden kasvu ajaa laajoja väestöpiirejä
liikkeelle.
Kulttuurisen eristäytymisen vaatimus johtaisi myös kehityksen
näivettymiseen. Kehittyvät kulttuurit "eivät ole koskaan
olleet eriytyneiden kulttuurien tulosta, vaan aina kulttuurien asia, jotka
tahtoen tai tahtomattaan erilaiset pelit toistensa kanssa ovat yhdistäneet...",
toteaa ranskalainen tutkija Levi-Strauss. Edelleen hän painottaa,
että "yksikään kulttuuri ei ole yksin; jokainen kulttuuri
asettuu aina koalitioon toisten kulttuurien kanssa, ja vain tämä
mahdollistaa kumulatiivisen kehityksen". Euroopan kehityksen yksi keskeinen
kehitystekijä on kautta aikoja ollut se, että Eurooppa on ollut
"erilaisten vaikutusten kohtaus- ja fuusiopiste; kreikkalaiset, roomalaiset,
germaaniset ja anglosaksiset perinteet, arabialainen ja kiinalainen vaikutus."
Eristäytyminen olisi kohtalokasta. Levi-Strauss esittääkin
teesin: "Ainoa kohtalo,..., joka ihmisryhmää kohtaa ja joka voi
estää sen luonnon koko kehittymisen, on olla eristetty."
Toisaalta on muistettava mitalin toinen puoli, josta Levi-Strauss kirjoitti
seuraavasti: "Maailmansivilisaatio ei voi olla mitään muuta kuin
kulttuurien maailmalaajuinen rinnakkaiselo, joista jokainen säilyttää
originaliteettinsä." Tässä on myös ilmeisesti oikeistoradikalistisen
teorian rationaalinen ydin, joka mukaan vaaditaan "kansojen rinnakkaiseloa"
ja jokaiselle kulttuurille mahdollisuutta omaleimaiseen kehitykseen. Nykyinen
talouden globaalikehitys on tukahduttamassa kaikki ne kulttuurilliset elementit,
jotka eivät ole assimiloitavissa tai integroitavissa markkinatalouden
ehtojen puitteisiin. Mutta oikeistoradikalismin konseption taustalla ei
ole suinkaan aito huoli kulttuurisen identiteetin säilymisestä
Afrikassa, Aasiassa tai Latinalaisessa Amerikassa, vaan se on ideologisesta
perustelua Eurooppa-linnakkeen muodostamiselle ja Pohjoisen ylivallalle
Etelän suhteen. Oikeistoradikalismin ideologit vaativat kaikenlaisen
kehitysavun ja aineellisen tuen lopettamista kolmannen maailman kansoille
leimaten sen pyrkimykseksi hallita vieraita kansoja ja levittää
läntistä sivilisaatiota maailmanlaajuisesti. Teollistuneiden
maiden katsotaan voivan etnopluralismin nimissä sanoutua irti kaikesta
vastuustaan kolmannen maailman köyhyydestä ja ympäristötuhosta
ja perustella ideologisesti linnake-Eurooppaa.
[JJ] |
|