Gobineau, Comte Joseph Arthur de (1816-1882)
Ranskalainen Comte Joseph Arthur de Gobineau kehitti ensimmäisenä
rotukäsitteelleen perustuvan yhtenäisen selitysmallin tarkastella
maailmanhistoriaa. Rotukäsite oli hänen mielestään
avain ihmiskunnan kehityksen historian ymmärtämiselle: rotu oli
tärkein tekijä, joka määräsi kunkin kansan sivistyksen
asteen, kulttuurin ja historian kulun. Gobineau esitti rotuteorialle perustavan
näkemyksensä neliosaisessa teoksessa rotujen eriarvoisuudesta
(essai sur l'inégalité des races humaines). Se ilmestyi
Pariisissa vuosina 1853-1855.
Gobineau oli aatelissuvun jäsen ja maailmankatsomukseltaan hän
oli rojalisti. Hänen isänsä oli upseeri, äiti taas
oli Ludwig XV:nnen aviottoman pojan tytär. Gobineaun suku uskoi polveutuvansa
Ottakar Jarlista, joka 800-luvulla oli valloittanut osan Normandiaa.
Gobineaun teos oli taisteluteoria demokratiaa vastaan. Hänen tavoitteena
ei ollut perustella orjuutuksen oikeutta tai muiden rotujen alistamisen
välttämättömyyttä, vaan hän halusi ennen
kaikkea puolustaa aateliston etuoikeuksia ja feodaaliyhteiskuntaa nousevaa
porvaristoa ja porvarillista yhteiskuntaa vastaan. Gobineaun mielestä
tasa-arvon vaatimus symboloi rotujen sekoitusta ja veren epäpuhtautta.
Hänen mukaansa "normaalina aikoina" epätasa-arvo on itsestäänselvyys.
Gobineaun
luoma rotuhierarkia vastasi tuon ajan Ranskan aateliston haavetta vallankumouksen
myötä kadonneen yhteiskunnan takaisin palauttamisesta. Sen mukaan
kansojen joukossa oli erotettavissa kolme pysyvästi eriarvoista ihmisrotua:
valkoiset, keltaiset ja mustat. Valkoinen rotu oli Gobineaun mukaan rotujen
"aatelisto". Sen sisällä oli olemassa valkoisen rodun valiojoukko
eli arjalaiset, jotka ansaitsivat muista erotukseksi oman nimen. Gobineaun
mukaan lähes kaikki vanhat korkeakulttuurit olivat joko arjalaisten
tai heidän kanssaan sekoittuneiden kansojen aikaansaannosta. Kulttuuri
saattoi säilyä hänen mukaansa kukoistavana ja valtio voimakkaana
ainoastaan, jos arjalaisten mahtiasema ko. kansan keskuudessa säilyi.
Kun kulttuurin ylläpitäjät rappeutuivat, menettivät
rotupuhtautensa sekoittumalla muihin rotuihin, kulttuuri taantui, ja valtio
heikkeni.
Yleisessä rotuteoreettisessa ajattelussaan Gobineau sijoitti suomalaiset
keltaiseen rotuun, johon kuuluivat myös tataarit ja mongolit. Keltaisessa
rodussa yhdistyivät Gobineaun mukaan puhdas käytännöllinen
hyötyajattelu ja taipumus keskinkertaisuuteen. Keltaisen rodun edustajat
muodostivat hänen mukaansa kansanjoukon ja pikkuporvarisäädyn,
jonka jokainen hallitsija haluaisi yhteiskuntansa perustaksi. Mutta hänen
mukaansa keltaisen rodun edustajat eivät ole kykeneviä luomaan
sivistystä ja kulttuuria. Suomalaisten luokittelu keltaiseen rotuun
perustui göttingeniläisen lääketieteen professorin
Johann Friedrich Blumenbachin rotuluokitteluun
vuodelta 1776.
Gobineualla oli myös oma näkemyksensä skandinavialaisesta
arjalaisesta yhteiskunnasta. Se oli rotuteoreettinen utopia, jossa aatelisto
olisi jälleen yhteiskunnan valtahierarkian huipulla, sen alapuolella
talonpoikaisto ja porvaristo sekä alimmaisena nousevan teollisuusyhteiskunnan
työväestö. Gobineaun mukaan arjalainen yhteiskunta oli jakautunut
seuraavasti:
1) jaarlit eli herrat, jotka olivat arjalaisia,
2) kaarlit eli talonpojat - sekarotuista valkoista väestöä,
slaavit, keltit ja jotunit ja
3) orjat, tummanruskeaa ja epämuodostunutta väkeä, josta
tuntee suomalaiset.
Gobineaun näkemykset suomalaisista ala-arvoisena rotuna kulkevat
aina nykyaikaan asti. Ranskalainen rotututkija Francois de Fonette on esittänyt
vielä vuonna 1979 Gobineaun näkemyksen seuraavasti: Jos Ranskassa
nähtiin pienikokoisia ihmisiä, joilla oli suuri pää
ja neliskulmaiset vakavat kasvot sekä vinot silmät, niin syynä
oli Gobineuan mukaan varma suomalaisveri.
Gobineuan näkemys tulevaisuudesta oli pessimistinen: tulevaisuudessa
veren/rotujen sekoittuminen johtaisi kulttuurin tuhoon.
Puhtaita rotuja ja erityisesti puhtaita arjalaisia ei maailmassa enää
ollut, kaikki hänen aikansa sivistys oli sekoittumisen tulosta. Arjalaisten
arvokas, luomiskykyinen 'veri', oli käytetty loppuun ja ihmiskunta
tulisi kehittymään kohti tuhoaan.
[JJ] |