Jääkaappipesukoneleivänpaahdinleipäkonemikroaaltouunisylimikrovideottelevisio-
popcornkonelimsakonejäätelökoneporeallassolariumhierovasuihkukreppirautavohveli-
rautavoileipägrillishamppanjavispiläladyshaverpartakoneepilaattorikiharrin-
elektroninenpurkinavaajatietokonekorvakarvanpoistajanenäkarvanpoistajapidennetty-
limusiinikännykkäsähkökiuasautomaattinenlöylynheittäjäfaksimodeemipölynimuri-
rikkaimurikuntolaitteethierovajalkakylpypakastinradiocdsoitinstereotpiippari-
lämpörullatsauvasekoitinrullaluistimetmunankeitinvedenkeitinkahvinkeitinhierova-
sänkypiirakkapuristinautomaattinenhopeanpuhdistinpesupallomuotoutuvasänkyvesi-
sänkylaserkarttakeppi
Kulutuksen kehitys
Lehdissä sodan jälkeen ilmestyneet mainokset esittelevät
ihmisille kuvaa uudesta hyvinvoivasta maailmasta, jossa kaiken arjen ikävyyden
voi unohtaa ostamalla juuri Orvo-saippuaa tai Philips-radion. Tupakka ja
Dagens Press tekivät sivistyneen miehen. Ikuinen nuoruus ja rypytön
vanhuus sotkettiin ihovoiteisiin ja tämä illuusio myytiin kauniissa
purkissa.
Yhteiskuntarakenteen muuttuessa ja teollisuuden entisestään
kehittyessä myös kuluttajan asema alkoi hahmottua. Hänestä
tuli se, joka piti teollisuuden hengissä ja jonka suosiota tavoiteltiin
yliampuvin mainoslausein. Kun ihmisillä toisen maailmansodan jälkeen
teollistumisen seurauksena alkoi olla enemmän rahaa käytettävissään,
teollisesti valmistettujen tuotteiden markkinat kasvoivat. Lapsille piti
antaa kaikki, mitä itsellä ei ollut koskaan mahdollisuutta saada.
Rahan ja tavaran virran elpyminen ja kulutuksen kiihtyminen antoivat mahdollisuuden
häivyttää sodan varjoja ja kuva ihmisen persoonasta ja sosiaalisesta
asemasta välitettiin muille ostettujen tavaroiden kautta ja kulutusvalinnat
tehtiin pönkittämään omaa egoa.
Asia on vielä nykypäivänäkin näin, etenkin
nuorten kohdalla jopa enenevässä määrin. Yhä kasvava
tuotevalikoima ja elämäntyylien kirjo antavat mahdollisuuden
yhä suurempaan
individualismiin. Markkinavoimat käyttävät sumeilemattomasti
hyväkseen nuorten tarvetta kuulua joukkoon, mutta olla silti oma persoonansa.
Lamasta huolimatta nuoret käyttävät enemmän rahaa kuin
koskaan ja ovat omaksuneet vanhempiensa kulutusvimmaisen elämänasenteen.
Ne nuoret, joilla on rahaa, ostavat merkkivaatteita, elektroniikkaa, matkustelevat
ja saavat nautintoa laatutietoisuudesta. Heillä on varaa käyttää
lehdistöstä lainattua lausahdusta "Minä voin maksaa kahvistani
tai oluestani hieman enemmän, jos paikka miellyttää."
Ne nuoret, joilla ei ole rahaa, kiertävät kirpputoreja ja
pyörivät kuluttamisen ympärillä aivan samalla tavalla
kuin varakkaammatkin, mutta pienemmällä budjetilla. Kaupoissa
kiertely on mukavaa ajanvietettä, ja keskustan ihmisvilinässä
voi ottaa millaisen identiteetin ikinä tahtoo. Oma pukeutumistyyli
on nuorelle tärkeä viestimiskeino ja laumatunnus. Valitsemalla
itse, millaisen kuvan persoonastaan ympäristölleen antaa, tuntee
paremmin hallitsevansa sen reaktioita. Ja uuden tavaran ostopaikasta, hinnasta
ja ostoretkellä nähdyistä ihmisistä riittää
hyvin jutunjuurta. Vaikka kahdella ihmisellä ei paljon yhteisiä
nimittäjiä olisikaan, todennäköisesti molemmat käyvät
shoppailemassa silloin tällöin.
Vanhemmat vauraat eivät enää pröystäile muskeliveneillä
(se oli 80-luvulla), vaan satsaavat laatuviineihin ja "hillityn kalliiseen
eleganssiin". Vähemmän varakkaat haaveilevat kuluttamisesta ja
säästävät rahaa suurempia elämänlaatua kohottavia
investointeja varten. Vaikka lama köyhensi ihmisiä, se ei kuitenkaan
muuttanut pohjimmaista asennetta kuluttamista kohtaan. Se on edelleenkin
persoonan muodostaja, unelmien kohde ja hyvän elämän mitta.
Nyt vain kulutetaan eri tavalla; pikkurihkama ja etelänmatkat ovat
ehkä muuttuneet pidemmän tähtäimen hankinnoiksi.
Ympäristövaikutukset
Tavallinenkin kansalainen tietää tiedotusvälineitä
seuraamalla jonkinlaisen huolen luonnon kestävyydestä heränneen.
Luonnonsuojelu mielletään periaatteessa hyväksi asiaksi,
mutta käytännön toteutus unohdetaan - ainakin uuden auton
ostamisen ajaksi. On ristiriitaista, että koulussa pyydettäessä
luonnonsuojelua kannattavat nostamaan kätensä, valtaosa tekee
sen, mutta koulun kellojen soidessa syöksyy kaupungille shoppaamaan
ja jatkaa sen kummemmin murehtimatta vanhempiensa tallaamaa tietä.
Vanhempi väki välttää luonnonsuojelua, koska "siihen
ei ole varaa".
Luonnonsuojeluinvestoinnit koetaan markkinataloutta heikentäviksi
- ja markkinataloushan on pidettävä pyörimässä
hinnalla millä hyvänsä. Ihmettelemme vain, mikä on
tämä jumalainen markkinatalous, jota ruokimme kaiken aikaa. Maalaisjärjellä
ajatellen talous on olemassa ihmistä varten, eikä päin vastoin.
Kukaan ei vain tunnu muistavan sitä. Niinpä kulutamme, kulutamme,
kulutamme..
Maailmanlaajuinen kulutusihanne on paljolti amerikkalaisvaikutteinen.
Keskivertojenkki tuottaa 4 kiloa ongelmajätteitä päivässä,
juo enemmän limua kuin vettä, käyttää tunnissa
sen verran energiaa kuin 7,7 dynamiittikilon räjähdyksessä,
ajaa autolla keskimäärin 48 km päivässä ja syö
joka päivä teelusikallisen synteettisiä maku-, säilöntä-
ja väriaineita.
Viime aikoina on puhuttu paljon uusiutumattomien luonnonvarojen hupenemisesta.
Se ei ole ihme, kun ajattelee esimerkiksi kaikkien tutkielman alkuun lueteltujen
tavaroiden valmistamista. Sen sijaan, että ihmiset kierrättäisivät
materiaaleja, hankkisivat tavaroita kimpassa tai lainaisivat tavaroita
toisilleen, he kuluttavat energiaa ja raaka-aineita valmistaessaan turhia
tuotteita ja raataessaan saadakseen muun valmistamaan turhan tuotteen.
Kulutushyödykkeiden hävittäminen on ongelma sinänsä.
Muovi ja metalli eivät maadu, ja kierrätystä on niiden osalta
valitettavan vähän. Kuitenkin suurin osa kestokulutushyödykkeistä
on valmistettu juuri näistä raaka-aineista. Metsät ja vesistöt
nähdään nekin tuotantolaitosten tapaisina, jotka tuottavat
aineellista hyötyä ja työpaikkoja. On mielenkiintoista lukea
laskelmia, jotka osoittavat esimerkiksi luonnontilaisen metsän taloudellisen
hyödyn olevan yllättäen suurempi, kuin jos metsä hakattaisiin.
Jos ajatus luonnon ja muiden eliöiden elämän itseisarvosta
tuntuu naiivilta, rationaalisen länsimaisen ihmisen kannattaisi miettiä
omia hyötynäkökohtia uudelleen.
Shoppailuviettiteoria
Ennen muinoin ihmisen oli henkiinjäämisensä kannalta
edullista kerätä mukaan kaikki mahdollinen tavara ja säilöä
se. Sitähän saattoi joskus vaikka tarvita. Nykyajan ihmiselle
tavaroiden hankkiminen on tehty hyvin helpoksi. Supermarketissa voi poimia
viikon eväät siististi vakuumipakattuina varttitunnissa. Tämä
ei kuitenkaan riitä täyttämään ihmisen aivoissa
henkiinjäämisvälineiden hankintaa varten syntynyttä
tarvetta. Tämän vuoksi ihminen välttämättömät
ruokaostokset tehtyään harhailee kaupungilla katselemassa, josko
sieltä löytyisi "jotain kivaa". Tämä rasittaa kukkaroa
ja ympäristöä. Ehdotammekin, että kaupoista saisi jälleen
ostaa omaan tonkkaan, munia omaan kennoon ja ryynejä omaan pussiin.
Pussien ja purnukoiden kanssa pelaaminen säästää luontoa
(kertakäyttöisyys vähenee) ja tyydyttää shoppailuvietin
turhaumaa.
Kirsti Jyrkkä ja Silja Pesonen
Madetojan musiikkilukio |