Väestönkasvu ja ympäristö - esimerkkinä Kiina
Kiinan itärannikolle oli 1800-luvun jälkipuoliskolla perustettu
sata erityissatamaa, joiden ympärille oli 1950-luvulle tultaessa vähitellen
keskittynyt huomattava osa väestöstä ja taloudellisesta
toimeliaisuudesta. Epätasapainoisen tilanteen korjaamiseksi ja kylmän
sodan vaikutuksesta päätettiin vallankumouksen jälkeen ensimmäisessä
viisivuotissuunnitelmassa (1953-57) keskittää valtaosa maan pääomainvestoinnneista
teollistumattomien sisämaamaakuntien teollistumiseen. Näin torjuttaisiin
teollisuuden tuhoutuminen rannikolle kohdistetun hyökkäyksen
sattuessa. Teollisuusalueet olivat tiukasti keskushallinnon valvonnan alaisena,
joten niiden tuotanto ei yltänyt rannikon tasolle.
1970-luvulle tultaessa huomattiin, että voimakkaat investoinnit
maan sisäosiin olivat johtaneet siihen, että itärannikon
teollisuuskeskusten kehitys uhkasi tyrehtyä. Neljäs viisivuotissuunnitelma
(1971-75) reagoi tähän onelmaan ja suuntasi 43% kaikista pääomainvestoinneista
jälleen itärannikolle sekä sen raaka-aineita tuottavalle
takamaalle. Maataloustuotanto on edistynyt. Vuoden 1978 maatalousreformi
siirsi maata yksityisperheiden haltuun, mikä kasvatti tuotantoa 50
prosenttia, 200 miljoonasta tonnista vuonna 1977 yli 300 miljoonaan tonniin
vuonna 1984. Kiinasta tuli johtava viljantuottaja maailmassa, ja vaikka
viljantuotannon kasvu hidastuikin 1980-luvun puolivälistä lähtien,
nälänhädän uhka torjuttiin.
Suunnilleen 1980-luvun alusta lähtien Kiinan talous on kasvanut
nopeasti markkinahakuisten talousuudistusten seurauksena. Maan bruttokansantuote
kasvoi vuosina 1980-88 keskimäärin 10,4 % vuodessa ja jatkui
1990-luvulla noin 12 % vuosivauhdilla. Reaalitulot maaseudulla kasvoivat
vuodesta 1978 vuoteen 1991 seitsenkertaisiksi ja kaupungeissa yli viisinkertaiseksi.
Tuotantorakenne on muuttunut suotuisammaksi: raskaan- ja sotatarviketeollisuuden
osuus on pienentynyt kulutustavaratuotannon hyväksi.
Nopean talouskasvun mahdollistivat useat uudistukset. Suurin osa valtionyrityksistä
sai oikeuden toimia tulosvastuullisina talousyksikköinä. 2/3
tuotteista vapautui valtion hintakontrollista ja finanssi- ja rahapolitiikan
välineitä omaksuttiin lännestä. Kiinan poliittinen
johto avasi Kiinan markkinan ulkomaisille investoinneille.
Mutta ei niin hyvää, ettei jotain pahaakin. Talous ylikuumeni
ja kasvun kylkiäisinä tulivat ongelmat. Korkea inflaatio uhkasi
mitätöidä uudistusten tuomat parannukset. Varsinkin ruuan
hinta alkoi nousta monen ulottumattomiin. Ruuasta joutui kaupungeissa maksamaan
kolmanneksen enemmän kuin vuotta aiemmin. Useat suurkaupungit ottivat
jälleen käyttöön viljakupongit. Tappiota tuottavat
valtion yhtiöt irtisanoivat työntekijöitään. He
menettivät työpaikan mukana sosiaaliturvan, jota oli totuttu
pitämään elinikäisenä.
Rautainen riisikulho alkoi rakoilla. Yhteiskuntajärjestelmältä
putosi pohjta, tilalle ei ollut vaihtoehtoista sosiaaliturvaa. Vuonna 1996
Kiinassa oli työttömiä 22 miljoonaa. Kiinalaisten täytyy
kestää korkea inflaatio, kun maa siirtyy sosialismista markkinatalouteen.
Pienituloisilla ei enää ole rahaa ruokaan, ja silloin on vaarassa
yhteiskunnan tasapaino. Kiinan talouden keskeiset ongelmat ovat korkea
inflaatio ja keskushallinnon kykenemättömyys tai haluttomuus
puuttua sen syihin sekä korruptio, alueelliset erot ja tappiota tuottavat
valtionyhtiöt.
Yksikään sosialistinen maa ei ole pystynyt ratkaisemaan, miten
tuotantolaitokset voidaan pitää valtion omistuksessa ja samaan
aikaan tehokkaina. Talouden pullonkauloja ovat energian tuotanto, kehnot
kulkuyhteydet, kehittymätön tietoliikenne ja koulutus. Nämä
alat tarvitsisivat ulkomaisia investointeja, mutta halukkaita sijoittajia
on vähän.
Kiina on yksi maailman suurimpia maita. Kysymys on pelkistettynä
siitä, kestävätkö Kiinan luonnonvarat ja sen ympäristö
väestönkasvun ja talouskasvun yhteisen paineen. Vaikka Kiina
noudattaa maailman ankarinta politiikkaa syntyvyyden säännöstelyssä,
maan väkiluku kasvaa silti peräti 15 miljoonalla vuodessa. Vuoteen
2030 mennessä nykyinen 1,2 mijardin väestö kasvaisi tällä
vauhdilla 1,6 mijardiin. Hallituksella ei ole väestöpolitiikan
tavoitteita eikä keinoja tai suunnitelmaa maan pitkän tähtäyksen
tulevaisuudesta.
Vaimolla on oikeus synnyttää yksi lapsi ilman erillistä
anomusta. Noin neljä vuotta ensimmäisen lapsen syntymän
jälkeen voi aviopari esittää anomuksen toisesta lapsesta,
ja anomus käsitellään perhesuunnittelukomiteassa. Jos se
hyväksytään, pitää lapsesta maksaa korvauksena
noin vuoden palkka. Tätä perustellaan lapsen yhteiskunnalle aiheuttamilla
kustannuksilla. Toisen lapsen syntymän jälkeen kehoitetaan joko
äitiä tai isää sterilointiin. Hedelmällisyyden
menetyksestä maksetaan kahden kuukauden palkka.
Kansainvälisesti Kiina johtaa ylivertaisesti perhesuunnitteluun
käytettyjen varojen määrässä. Ne ovat nykyisin
1,1 mijardia dollaria vuodessa ja tarkoitus on kaksinkertaistaa ne seuraavan
vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Ehkäisyvälineet,
abortti, sterilisaatio ja perhesuunnitteluun liittyvä sairaalahoito
ovat kaikille ilmaisia.
Perinteisesti poikia arvostetaan enemmän kuintyttäriä,
ja erityisesti maaseudullapojat ovat haluttua työvoimaa. Toisaalta
juuri maaseudulla yleinen eläkejärjestelmä ei vielä
toimi. Näistä syistä hallituskin suhtautuu perheiden kokoon
ylimalkaisemmin maalla kuin kaupungeissa.
Kiinan luonnon kestokyky on jo kauan sitten ylitetty, ja Kiinan on vaikea
hankkia lisää viljelymaata.Noin kuudennes maasta on hedelmätöntä
aavikkoa. Sekä väestö että teollisuus ovat keskittyneet
itäisten ja eteläisten rannikkojen jokilaaksoihin, jotka käsittävät
noin kolmanneksen Kiinan maa-alueesta. Maassa ei ole suuria ruohoaavikoita,
jotka soveltuisivat karjan laiduntamiseen. Se merkitsee, että karjatuotteiden
lisääntynyt kysyntä heijastuu suoraan viljan lisäkysyntään.
Kiinassa vehnäkilon tuottamiseen kuluu 1000 litraa vettä, kun
vastaava luku on tehokkaammin järjestelmin varustetuissa maissa 600
litraa.
Kiinan suuret viljaostot vaikuttaisivat kansainvälisillä markkinoilla
hintatasoon nostavasti, etenkin kun Saharan etelänpuoleinen Afrikka
näyttää jatkuvasti tarvitsevan pelkkänä vilja-apunakin
yli 10 miljoonaa tonnia. Tämä heikentäisi kehitysmaiden
elinoloja. Viljaa snetään riittänee ainakin alkuvaiheessa,
etenkin Ranskassa, mistä Kiina onkin viime aikoina ostanut vehnää.
Taistelu aineellisista voimavaroista ja markkinoista jakaakin tulevaisuudessa
maailman mat erileireihin aivan toisella tavalla kuin teki takavuosina
ideologinen kamppailu. Aasiassa on ensi vuosisadan puolivälissä
kaksi kooltaan jättiläismäistä kansaa, nimittäin
kiinalaiset ja intialaiset.
Kiinassa tuotetusta energiasta 76 % on peräisin kivihiilestä,
kun vastaavan osuus on Yhdysvalloissa 22 % ja Japanissa 17 %. Jos nykyinen
kasvu jatkuu, kaksinkertaistuu kivihiilen käyttö Kiinassa kuudentoista
lähivuoden aikana. Nykyäänkin ympäristövaikutukset
ovat huomattavia. Sateiden happamuus on paikoittain niin korkea, että
se syövyttää jopa terästä. Teollisuusmaihin verrattuna
Kiina käyttää kahdesta kolmeen kertaa vettä enemmän
yhden terästonnin valmistukseen ja kahdesta kuuteen enemmän sanomalehtipaperitonnin
tuottamiseen.
Kiinan pyrkimyksiä mutkistaa maan parhaillaan läpikäymä
sarja taloudellisia, poliittisia ja yhteiskunnallisia muutoksia, jotka
koettelevat sitä monella tavalla. Yritykset vakiinnuttaa markkinatalous,
demokratisoida poliittinen järjestelmä, suojella ihmisoikeuksia
ja laajentaa maan sosiaalietuuksia kytkeytyvät monimutkaisella tavalla
kestävän kehityksen päämäärään.
Edistyminen näillä alueila on ratkaisevaa, ja epäonnistuminen
voi johtaa yhteiskunnallisiin konflikteihin ja poliittiseen romahdukseen.
Tariq Al-Sadon ja Juha-Pekka Kauppi
Karjasillan lukio |