|
Walt Disneyn
"täydellinen" maailma
USA:ssa kauhisteltiin 1950-luvulla perinteisestä lastenviihteestä
poikkeavia "kauhusarjakuvia", jotka toivat huonon maineen koko teollisuudenalalle.
Moralistit ja lapsipsykologit tuomitsivat kilvan nämä seksin,
sadismin ja kaikentyyppisen äärimmäisen väkivallan
sikiämiskohteeksi. Tästä mustamaalauskampanjasta Walt selvisi
ei pelkästään paheksumattomana, vaan myös voittajana.
Hänen sarjakuvistaan tuli mallitapauksia, joita uusi sarjakuville
sääntöjä laativa neuvosto vaati. Disneystä tuli
muuten niin rappeutuneen kulttuurinhaaran Mr. Puhdas, siveellinen ja viaton.
Mutta kuinka viaton tämä "koko maailman sedän" ylikansallinen
yhtiö oikein todella on, ja onko ankka todellakin niin mukava kuin
voisi luulla?
Disneyn sijoittaminen kapitalistisen järjestelmän piiriin
edellyttäisi yhtiön asioiden hyvin tarkkaa penkomista, mutta
koska tällaista tutkimusta tuskin koskaan tulee ilmestymään,
meidän on tyydyttävä tietoihimme sarjakuvien valmistusoloista,
niitä luovista henkilöistä ja heidän suhteestaan työhön
ja Disneyhin. Jos heitä (työntekijöitä ja Walt Disneytä)
verrattaisiin mehiläisiin, niin Disney haluaisi olla pölyttäjä.
Vaikka hän olikin loistava toimittaja ja markkinoija, tuli kapitalistisen
talouden lakien mukaan kaikista hänen alaistensa ideoista ja työstä
hänen omaisuuttaan. Koko uransa ajan Disney esti taiteilijoitaan ja
kirjoittajiaan saamasta minkäänlaista arvostusta ja kunnioitusta.
Silloinkin, kun ammattiliitto pakotti hänet mainitsemaan taiteilijat
sarjakuvien alussa, hän varmisti, että hänen nimensä
oli ensin ja eniten esillä. Kun eräs huippupiirtäjä
sai henkilökohtaisen Oscar -palkinnon, astui Disney lavalle ottamaan
palkinnon vastaan.
Kaikki freelancereiksi Disneylle pyrkivät saivat tietysti ison
nipun lähinnä ulkomaitten sarjakuvaohjelmaa varten suunniteltuja
"ohjeita sarjakuvan tekijälle". Nämä säännöt
eivät kehota keksimään uusia henkilöitä. Esimerkiksi
USA:ssa ei tunneta muualla hyvin tunnettuja henkilöitä kuten
Kroisos Pennosta tai Touho Ankkaa, eivätkä uudet tapahtumapaikatkaan
ole toivottuja. Säännökset päinvastoin korostavat ainoastaan
tuttujen henkilöhahmojen käyttöä ja kieltävät
lisäksi sivuhenkilöiden "kaiken liikkeen ylöspäin".
Suora lainaus ohjeista: "Sivuhenkilöt eivät koskaan saa olla
tarinoittemme tähtiä, vain pelkkiä apuhenkilöitä".
Nämä määräykset jarruttavat sitä pientäkin
kasvunvaraa, jota Ankkalinnan väellä on joskus ollut. Toimintaa
kielletään myös paikantamaan mihinkään tiettyyn
maantieteelliseen alueeseen, Disneyn unelma ei sijaitse Amerikassa vaan
Mikä-mikä-maassa. Onneksi kaikkia sääntöjä
ei ole noudatettu. Ankkalinna on selvästi tyypillinen keskilännen
kaupunki, vähän samanlainen kuin missä Disney itse varttui.
Ja seikkailut yleensä vievät henkilöt hyvinkin eksoottisiin
kohteisiin maapallolla. Vanhemmissa suomalaisissa Aku Ankka -lehdissä
on selviä mainintoja esimerkiksi kadunnimistä Helsingissä.
Seksi ja muukin sukupuolinen kanssakäyminen on Disneyn maailmassa
suuri tabu. Tässä setien ja tätien luvatussa maassa pienokaisten
vanhemmat kuolevat jotta heidän sisarensa joutuvat huolehtimaan heistä.
Disneyn kannattajat sanovat, että nämä piirteet ovat osoitus
viattomuudesta, puhtaudesta ja kunnollisuudesta, mutta tämä puute
ei voi olla sattuma. Ilmeisesti lapsille on pitänyt rakentaa poikkeava
maailma seksuaalisuuden peittämiseksi. Ja eikö tällainen
kehityksen ja perhesuhteiden puute aiheuta sen, että maailma tuntuu
epätodelliselta, vaikka tavoitteena oli juuri luoda tuttu ja turvallinen
ympäristö? Pikku Hukalla sentään on isä, mutta
häneltäkin puuttuu perheen toinen vanhempi, pojan biologinen
äiti. Juuri tämä äitien puute satumaailmassa pistää
ilkeästi silmään. Syitä voi ehkä etsiä Disneyn
omasta lapsuudesta. Muistelmistaan hän jätti kokonaan pois äitinsä
ja sisarensa. Itseasiassa hän ei ole kuuluisaksi tulonsa jälkeen
ollut missään yhteydessä perheensä jäseniin Roy-veljeä
lukuunottamatta. Roy toimi koko ajan Disneyn talousjohtajana ja myös
jonkinlaisena isähahmona kahdeksan vuotta nuoremmalle pikkuveljelleen.
Hän oli se toiveisä, joka ei jatkuvasti vaihtanut työpaikkaa
ja asuinpaikkaa, hän ei riistänyt viatonta nuorta poikaa anastamalla
hänen lehdenjakotyöstä ansaitsemistaan rahoista, eikä
hän hakannut puolustuskyvytöntä lasta nahkaremmillä,
jotta olisi tuntenut itsensä enemmän mieheksi.
Voidaan kyllä hyvällä syyllä sanoa, että Walt
Disneyllä oli onneton lapsuus. Hänen isänsä yritti
monenlaisia töitä, menestymättä missään.
Perhe päätyi harhailemaan suurkaupungin ja maaseudun väliä.
Näitä traumaattisia lapsuudenkokemuksia voisi hyvin pitää
osasyynä Disneyn syvään inhoon naisia ja seksuaalisuutta
kohtaan.
Rasismista voidaan hyvin puhua, kun korkeimmassa sikariportaassa istuu
vain valkoisia miehiä, naiset ja eriväriset tekevät huonoimmin
palkatut hanttihommat. Disney onkin kerran myöntänyt avoimesti:
"Naiset kyllästyttivät minua aina, yhä vieläkin." Hänellä
oli erittäin vähän läheisiä naissuhteita. Myöskään
hänen tyttärensä elämänkerrasta ei löydy
mitään mainintaa läheisistä perhesuhteista. Tulevan
vaimonsa Lillian Boundsinkin hän tapasi, koska hän vaati hakijoista
vähiten palkkaa (niin pientä ettei hän myöhemmin jaksanut
sitä aina nostaakaan). Ja seurustelu oli herra Disneylle pelkkä
kaupallinen liiketoimi ja naimisiinmeno mukavuuden tavoittelua, koska Roy-veli
muutti pois ja Walt tarvitsi huonetoverin ja kokin. Niinpä myös
hänen mielikuvitusmaailmansa eläjät ovat joutuneet ikuiseen
noidankehään, jossa jatkuvasti vihjaillaan ja luodaan mielikuvia,
mutta mitään ei ikinä tule tapahtumaan. Tämä onkin
ainoa suositus jota on noudatettu.
Disneyn maailmassa on kahdenlaisia naisia: pahoja äitipuolia ja
ihania prinsessoja. Koska Ankkalinna on punaniskaideologian viimeinen kehto,
naisten täytyy työskennellä "naisellisissa" ammateissa kuten
sihteereinä tai ompelijoina. Ja jos mikään sellaisista ammateista
ei kiinnosta, on vaihtoehtona myös hyväntekeväisyysyhdistyksen
puolesta työskenteleminen. Mutta naiset eivät silti ole avuttomia
miehisessä maailmassa, sillä he käyttävät seksin,
tarkemmin sanottuna siitä pidättymisen voimaa, uhkaavat rupeavansa
seurustelemaan kilpakosijan kanssa, jos mies ei täytä heidän
toiveitaan. Tämä on erityisen yleistä Akun ja Iineksen suhteessa.
Mutta koska näistä naisista ei loppujen lopuksi ole mihinkään,
muodostuvat sarjakuvat ainaisista poikamiehistä.
Aseiden kuvaaminen on myös kielletty, mutta "vanhoja kanuunoita
ja väkipyssyjä saa käyttää". "Muita tuliaseita
saa tietyissä olosuhteissa käyttää pelotustarkoitukseen,
muttei koskaan saa laukaista". Jokainen Aku Ankkaa lukenut tietää
ettei tätä sääntöä ole noudatettu lainkaan.
Mikillähän on salapoliisitarinoissa aina ase mukanaan, ja muutenkin
hänen sarjoissaan pyssyt paukkuvat useasti. Säännöissä
ei mainita miekkoja ja muita lähitaisteluaseita, mutta syytä
olisi, sillä näitä on viljelty hyvin ahkerasti keskiaikaan
tavalla tai toisella liittyvissä tarinoissa.
"Mitään likaisia, realistisia liikejuonia", "sosiaalisia eroja"
tai "poliittisia erimielisyyksiä" ei saa esittää. Ennen
kaikkea merkit roduista on poistettava. "Alkuasukkaita ei saa koskaan esittää
johonkin tiettyyn etniseen ryhmään kuuluvana. Missään
tapauksessa heitä ei saa esittää tyhmiksi, rumiksi, meitä
huonommiksi tai rikollisiksi". Kaikki nämä ovat hienoja ideoita,
mutta ikävä kyllä nämäkin on unohdettu suurimmilta
osin. Sillä eikö Roope Ankka syyllisty usein hävyttömiin
liikejuoniin ja käyttäydy mitä paheksuttavimmalla tavalla,
josta veljenpojat (jotka muuten usein ovat ainoa hyvän omantunnon
ääni näissä tarinoissa) moittivat sedän setäänsä.
Sarjakuvat ovat täynnä köyhän mutta useimmiten hyvää
tarkoittavan Akun ja hänen ilkeän rikkaan setänsä välisiä
konflikteja, joissa köyhä useimmiten vetää lyhyemmän
korren. Poliittiset teemat ovat hyvin suosittuja varsinkin amerikkalaisissa
sarjakuvissa. Alkuasukkaat eivät osaa arvostaa meidän heille
tuomaansa sivistystä ja käyttäytyvät tyhmästi
ja ilkeästi.
Esimerkiksi käy jakso, jossa Mikki lähti Hessun kanssa tapaamaan
ystäväänsä Torstaita, jolle on annettu näköjään
sopivan rasistinen nimi, jonnekin Etelä-Amerikkaan. Saavuttuaan perille
he huomaavat, että ovat joutuneen eksyksiin ja harhailevat viidakossa
kaikkien eläinten armoilla ruokanaan ainoastaan banaaneja. Kun he
viimein löytävät alkuasukkaan, he luulevat että tämä
on Torstai. Perillä kylässä alkuasukkaat ovat söpöissä
ruoholannevaatteissaan asettuneet riviin seisomaan ja Mikillä on suuria
vaikeuksia tunnistaa "hyvä" ystävänsä näitten
joukosta. Kaikki kylän asukkaat on tosiaan piirretty aivan samannäköisiksi.
Kaverusten yllätykseksi hidas Hessu onkin täysin alkuasukkaiden
jumalan näköinen ja he rupeavat palvomaan häntä. Mikki
ja Hessu saavat myös hyvät naurut, kun Torstai esittelee heille
"kehityksiä", tavaroita jotka Mikki oli hänelle aikaisemmin lahjoittanut.
Kengät roikkuvat kaulassa koristeena ja jääkaappi on laitettu
norsun selkään, jotta ratsastaja ei kastuisi sateella. Paljastuu
että saarella ei ole mitään muuta syötävää
kuin banaaneja. Neekerit eivät enää halua päästää
Hessua lähtemään ja kaverukset lopuksi pakenevat saarelta.
Kaikessa karuudessaan ja yrityksessään erottua tavallisesta
maailmasta Disney on ennemminkin tehnyt surkean mahalaskun kuin taikamaailman,
johon lapsilla olisi turvallista astua. Erona siinä on muihin sarjakuviin
vain se, että tässä maailmassa kaikki on tehty piilosanomina.
Suurin osa asioista ei enää näytäkään niin
viattomilta ja iloisilta kuin ensikatsomalla voisi luulla. Aku ei ole sen
hyveellisempi kuin muutkaan.
Janne Moilanen Karjasillan lukio 2c |
|