Avaintermejä
UNHCR
United Nations High Commissioner for Refugees on YK:n pakolaisasiain
päävaltuutetun nimellä tunnettu järjestö, jolla
on yli 100 toimistoa ympäri maailmaa. Päämaja on Genevessä.
Pohjoismainen aluetoimisto avattiin Tukholmassa vuonna 1986. UNHCR:n Pohjoismaiden
ja Baltian toimisto pyrkii yhteistyössä hallitusten sekä
kansalaisjärjestöjen kanssa löytämään pysyviä
ratkaisuja pakolaisten ongelmiin ja toimimaan liberaalin pakolaispolitiikan
edistämiseksi.
UNRWA
United Nations Relief and Works Agency for Palestin Refugees in the
Near East on YK:n Palestiinan pakolaisten avustus- ja työelin.
IOM
International Organization for Migration on kansainvälinen siirtolaisjärjestö.
Sen tärkeimmät tehtävät ovat mm. pakolaisten ja siirtolaisten
kuljetus, siirtymiseen liittyvät palvelut kuten terveydenhuolto, vastaanottopalvelut,
kielikoulutus jne, erityiset siirtolaisohjelmat, jonka puitteissa mm. rekrytoidaan
kansalaisia palaamaan entisiin kotimaihinsa, erityiset alueelliset kehitysohjelmat
ja seminaarien järjestäminen.
YK:N PAKOLAISSOPIMUS
YK:n pakolaisten oikeusasemaa koskeva yleissopimus solmittiin Genevessä
vuonna 1951. Sitä täydentää lisäpöytäkirja
vuodelta 1967. Sopimukseen on sitoutunut 125 maata; Suomi vuonna 1968.
SUOMEN PAKOLAISPOLITIIKKA
Pakolaispolitiikan lähtökohtana on, että pakolaisten
katsotaan olevan kansainvälisen suojelun tarpeessa. Suomen pakolaispolitiikka
perustuu YK:n pakolaissopimukseen sekä Suomen omaan lainsäädäntöön.
Suomen ulkoisessa ja sisäisessä pakolaispolitiikassa on korostettu
pakolaissopimuksen ja muiden kansainvälisissä sitoumuksissa kirjattujen
periaatteiden johdonmukaista noudattamista. Näistä sitoumuksista
tärkeimpiä ovat pakolaisten suojelua ja palauttamista koskevat
periaatteet. Ensisijaisesti pyritään vaikuttamaan pakolaisuuden
syitä ehkäisevästi YK:ssa ja muilla kansainvälisillä
foorumeilla ja etsitään ratkaisuja, jotka mahdollistavat pakolaisten
turvallisen kotiinpaluun. Viimeisenä ratkaisukeinona on pakolaisten
sijoittuminen kaukaisempiin kolmansiin maihin. Suomen vastaanottamat pakolaiset
ovat kiintiöpakolaisia, myönteisen päätöksen saaneita
turvanpaikanhakijoita, perheenyhdistämistapauksia ja suojelun tarpeen
vuoksi oleskeluluvan saaneita. Kiintiö v.1995 oli 500 + 500, sama
kuin v. 1996. Kts. myös Suomi turvapaikkamaana ja Kenialaiset turvapaikanhakijat
Suomessa
MAAHANMUUTTAJA
Suomen oikeuden kannalta maahanmuuttaja on henkilö, joka ei ole
Suomen kansalainen. Maahanmuuttaja voi siis olla jonkin toisen maan kansalainen
tai kansalaisuutta vailla oleva.
SIIRTOLAINEN JA SIIRTOTYÖNTEKIJÄ
Siirtolainen on henkilö, joka muuttaa pysyvässä tarkoituksessa
toiseen maahan hankkiakseen sieltä toimeentulonsa. Siirtolaisia eivät
ole esim. opiskelijat tai turistit. Siirtotyöntekijä hakeutuu
toiseen maahan hankkiakseen elantonsa, mutta ei asetu maahan pysyvästi.
PAKOLAISUUDEN MÄÄRITELMÄ
YK:n pakolaisen oikeusasemaa koskevan yleissopimuksen mukaan "pakolainen
on henkilö, joka on kotimaansa ulkopuolella ja jolla on perusteltua
aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan vainotuksi rodun, uskonnon,
kansallisuuden, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumisen,
tai poliittisen mielipiteen johdosta".
TURVAPAIKANHAKIJA
on henkilö, joka pyytää suojaa ja oleskeluoikeutta vieraasta
maasta. Turvapaikkahakemus on jätettävä maahan tullessa
tai mahdollisimman pian maahan tulon jälkeen.
KIINTIÖPAKOLAINEN
on henkilö, jolle on myönnetty maahantulolupa nk. vuosittaisen
pakolaiskiintiön puitteissa.
PAKOLAISET JA PALUUMUUTTO
UNHCR tukee pakolaisten paluumuuttoa, jos olosuhteet kotimaassa ovat
muuttuneet siten, että sinne on mahdollisuus palata ja paon syyt ovat
poistuneet.
PALUUMUUTTAJA
ei ole pakolainen. Hän on ulkosuomalainen, joka on pitemmän
tai lyhyemmän ajanjakson asunut Suomen rajojen ulkopuolella ja palaa
takaisin Suomeen.
TURVAPAIKKAHAKEMUSTEN KÄSITTELY
Ulkomaalainen voi pyytää suojaa vainoa vastaan hakemalla
Suomesta turvapaikkaa. Turvapaikkahakemuksen voi jättää
passintarkastajalle tai poliisille ja siihen liittyy aina myös oleskelulupahakemus.
Turvapaikkahakemuksen käsittelyn ajaksi turvapaikanhakijat majoitetaan
vastaanottokeskuksiin. Turvapaikkahakemusten käsittelyssä noudatetaan
joko normaalia tai nopeutettua menettelytapaa. Hakemukset käsitellään
yleensä saapumisjärjestyksessä, ellei järjestyksestä
ole erityisiä syitä poiketa. Turvapaikkahakemus otetaan tutkittavaksi
kiirellisesti ennen muita hakemuksia, jos se katsotaan ilmeisen perusteettomaksi
tai selvästi perusteettomaksi. Päätöksen hakemukseen
antaa aina ulkomaalaisvirasto. Turvapaikkahakemuksen käsittely alkaa
turvapaikkatutkinnalla, jonka suorittaa rajavartiomies tai poliisi. Tutkinnassa
selvitetään hakijan henkilötiedot, hakemuksen perusteet
ja muut hakemukseen oleellisesti vaikuttavat seikat. Tutkinnan perusteella
laaditaan pöytäkirja. Kun turvapaikkapäätös on
tehty, lähettää ulkomaalaisvirasto päätöksen
hakijan asuinpaikkakunnan poliisille, joka antaa päätöksen
tiedoksi hakijalle. Hakijalle voidaan myöntää oleskelulupa
painavasta humanitaarisesta syystä tai suojelun tarpeen vuoksi, jos
hänelle ei myönnetä turvapaikkaa eikä hän voi
palata turvallisesti kotimaahansa. Turvapaikanhakija, joka on tyytymätön
valituskelpoiseen ulkomaalaisviraston päätökseen, voi valittaa
päätöksestä turvapaikkalautakuntaan. Humanitaariseen
syyhyn perustuvasta oleskeluluvasta ei valitusoikeutta ole. Turvapaikkalautakunnan
antama päätös on lopullinen, joten siihen ei voi enää
hakea muutosta. Jos myös turvapaikkalautakunta tekee kielteisen päätöksen,
hakijan on poistuttava Suomesta.
NOPEUTETTU MENETTELY
Turvapaikkahakemuksista osa on selvästi perusteettomia ja osa
ilmeisen perusteettomia. Tällaiset hakemukset käsitellään
nopeutetun menettelyn mukaan. Hakemus on ilmeisen perusteeton esim. silloin,
jos hakijan esittämät perusteet ovat selvästi paikkansa
pitämättömiä. Ilmeisen perusteettomasta hakemuksesta
pyydetään turvapaikkalautakunnan puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan
lausunto. Turvapaikanhakijalla ei ole oikeutta hakea muutosta ulkomaalaisviraston
kielteiseen päätökseen, jos lausunnonantaja yhtyy ulkomaalaisviraston
näkemykseen. Jos lausunnonantaja on eri mieltä ulkomaalaisviraston
kanssa, hakija saa normaalin menettelyn mukaisesti valituskelpoisen päätöksen.
Hakemus voidaan katsoa selvästi perusteettomaksi silloin, kun ulkomaalainen
tulee toisesta Pohjoismaasta tai muusta turvallisesta maasta, jossa hän
olisi voinut jo ennen Suomeen tuloaan hakea turvapaikkaa. Käytännössä
turvallisiksi maiksi on todettu kaikki ne Euroopan neuvoston jäsenmaat,
jotka ovat liittyneet Geneven pakolaissopimukseen eivätkä ole
tehneet siihen maantieteellistä varaumaa. Jos hakemus todetaan selvästi
perusteettomaksi, ulkomaalaisviraston päätökseen ei voi
hakea muutosta.
Kun turvapaikanhakijalta on evätty sekä turvapaikka että
oleskelulupa, hänet voidaan käännyttää. Hakija
voidaan käännyttämispäätöksen yhteydessä
määrätä myös maahantulokieltoon. Käännytyspäätöksessä
on valitusoikeus korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta päätös
voidaan panna täytäntöön valituksesta huolimatta.
PALAUTTAMISKIELTO
Ulkomaalaislakiin sisältyy pakolaissopimuksen 33 artiklan säännöstä
vastaava periaate siitä, että ketään ei saa palauttaa,
käännyttää tai karkottaa alueelle, jossa hänellä
on aihetta pelätä joutuvansa vainon tai epäinhimillisen
kohtelun alaiseksi. Palauttamiskielto koskee myös aluetta, jolla vaaraa
ei ole, mutta jolta hakija voitaisiin sellaiselle alueelle lähettää.
ULKOMAALAISLAKI
Ulkomaalaislaki (378/91) tuli voimaan 1.3.1991. Lakia on myöhemmin
muutettu kolme kertaa (639/93, 640/93 ja 154/95). Uusi ulkomaalaisasetus
(142/94) tuli voimaan 1.3.1994. Sitä on muutettu asetuksilla (222/95
ja 1/96).
ULKOMAALAISVALTUUTETTU
Ulkomaalaisvaltuutetun tehtävänä on edistää
ulkomaalaisten aseman turvaamista sekä ulkomaalaisten ja järjestöjen
välistä yhteistoimintaa. Ulkomaalaisvaltuutetun toimisto sosiaali-
ja terveysministeriössä antaa lisäksi yksittäisille
ulkomaalaisille neuvoja ja apua sekä järjestää heille
tarvittaessa oikeusapua.
TURVAPAIKKALAUTAKUNTA
Turvapaikkavalituksia varten on oikeusministeriön yhteyteen perustettu
turvapaikkalautakunta, jonka jäsenet toimivat tuomarin vastuulla.
Turvapaikanhakija voi valittaa turvapaikkalautakuntaan kielteisestä
turvapaikkapäätöksestä tai siitä, ettei hänelle
ole annettu oleskelulupaa suojelun tarpeen vuoksi. Jos ulkomaalaisvirasto
myöhemmin lakkauttaa ulkomaalaisen pakolaisaseman tai suojelun tarpeen
vuoksi annetun oleskeluluvan, hän voi valittaa asiasta turvapaikkalautakuntaan.
Turvapaikkalautakunnan päätöksistä ei voi valittaa.
VASTAANOTTOKESKUKSET
Vastaanottokeskukset ovat turvapaikanhakijoiden majoituspaikkoja. Turvapaikanhakijat
asuvat vastaanottokekuksissa kunnes myönteinen tai kielteinen päätös
valmistuu.
ULKOASIAINMINISTERIÖ (UM)
Poliittinen osasto: YK-asioiden yksikkö; UNHCR:n pakolais- ja
siirtolaisasiat, EU:n III pilari sekä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan
koordinointiyksikkö. Kehitysyhteistyöosasto: Humanitaarisen avun
yksikkö vastaa kansainvälisten järjestöjen (UNHCR,
IOM ym.) kautta myönnettävästä pakolaisavusta.
SISÄASIAINMINISTERIÖ (SM)
Sisäasiainministeriön ulkomaalaisosasto hoitaa kansainvälisiä
tehtäviä, hallinnonalan yleistä ohjausta ja lainsäädännön
valmistelua.
ULKOMAALAISVIRASTO (UVI)
Ulkomaalaisvirasto käsittelee ja ratkaisee asioita, jotka koskevat
yksittäisen henkilön oleskelu- ja työlupaa, turvapaikkaa,
matkustusasiakirjaa (pakolaisen matkustusasiakirja ja muukalaispassi) ja
maastapoistamista (käännytys ja karkotus). Myös Suomen kansalaisuuden
saamista, säilyttämistä ja menettämistä koskevien
hakemusten ja ilmoitusten valmistelu kuuluu ulkomaalaisvirastolle.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN PAKOLAISTOIMISTO
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluu pakolaisten
ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleinen ohjaus ja valvonta. Entisen
Neuvostoliiton suomalaisten paluumuuttoa koskevat asiat hoidetaan yhteistyössä
työministeriön kanssa. Muut paluumuttoasiat hoitaa sosiaali-
ja terveysministeriö. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton
käytännön toteutuksesta vastaavat lääninhallitukset.
TYÖMINISTERIÖ (TM)
Työministeriölle kuuluvat siirtolaisuutta, maasta- ja paluumuuttoa
sekä maahantuloa koskevat työlupa- ja työvoimapalveluasiat,
joita hoitavat ministeriö ja sen alainen piiri- ja paikallishallinto
(työvoimapiirit ja työvoimatoimistot).
OPETUSMINISTERIÖ (OPM)
Opetusministeriön koulutusosasto huolehtii pakolaisten kouluttamiseen
liittyvistä asioista.
OPETUSHALLITUS (OPH)
Kieli- ja kulttuuriryhmien palvelut -yksikkö hoitaa lasten, nuorten
ja aikuisten maahanmuuttajien sekä muiden kieli- ja kulttuurivähemmistöjen
koulutusasioita. Tehtäväalueina mm. opetussuunnitelmat, opetusjärjestelyt,
opettajien täydennyskoulutus, tiedottaminen ja oppimateriaalien kehittäminen.
SUOMEN PUNAINEN RISTI (SPR)
Suomen Punainen Risti seuraa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten oikeusturvan
toteutumista sekä antaa neuvontaa pakolaisten oikeusturvaan, turvapaikkamenettelyyn
ja sosiaaliturvaan liittyvissä kysymyksissä. SPR:n tukihenkilöt
tukevat maahanmuuttajia alkuvaiheen sopeutumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti
SPR avustaa kiintiöpakolaisten ensivaiheen vastaanotossa, huolehtii
perheenyhdistämisten käytännön järjestelyistä
luvan myöntämisen jälkeen, hoitaa turvapaikanhakijoiden
asukasrekisteriä sekä ylläpitää toistaiseksi kahta
turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta.
SUOMEN PAKOLAISAPU RY
Suomen Pakolaisapu on kansalaisjärjestö, jonka päätehtävät
ovat pakolaisuudesta tiedottaminen, varainkeruu pakolaisille sekä
vaikuttaminen Suomen pakolaispolitiikkaan. Pakolaisapu julkaisee Pakolainen-lehteä
sekä valmistaa ja välittää aineistoa pakolaisuudesta.
PAKOLAISNEUVONTA RY
Pakolaisneuvonta ry on kansalaisjärjestöjen perustama yhdistys,
jonka lakimiehet antavat oikeudellista apua ja neuvontaa turvapaikanhakijoille,
pakolaisille ja muille ulkomaalaisille. Yhdistys toimii myös ulkomaalaisten
aseman parantamiseksi Suomessa.
KRIISIKESKUS
Kriisikeskus palvelee kaikkia Suomessa asuvia ulkomaalaisia ja heidän
perheitään psykososiaalisissa vaikeuksissa. Kriisikeskus sijaitsee
Helsingissä.
KULTTUUREIDEN KOHTAUSPAIKAT
Monikulttuurista kanssakäymistä varten on perustettu kansainvälisiä
kohtauspaikkoja mm. Helsinkiin (Caisa), Vantaalle (Silkinportti), Turkuun
(Kansainvälinen kohtauspaikka) ja useilla muilla paikkakunnilla. Niistä
saa tietoa kunnan pakolaisasioita hoitavalta työntekijältä.
PAKOLAIS- JA SIIRTOLAISUUSASIAIN NEUVOTTELUKUNTA (PAKSI)
Valtioneuvosto asetti työministeriön esittelystä pakolais-
ja siirtolaisuusasiain neuvottelukunnan (PAKSI) uudelleen toimikaudeksi1.3.1995-28.12.1998.
Neuvottelukuntaan nimitetyt tahot määriteltiin asetuksessa (1391/91
ja 103/92). Neuvottelukunnan työn organisoinnissa hyödynnetään
ensimmäisen kauden kokemuksia. Pysyvien jaostojen lisäksi neuvottelukunta
asettaa ad hoc -työryhmiä ja määräaikaisia apuelimiä,
mikä mahdollistaa voimavarojen ja asiantuntemuksen joustavan kohdentamisen
tarpeen mukaan. Neuvottelukunnalla on seitsemän jaostoa:
1. Työjaosto (pysyvä),
2. Sosiaaliturva- ja työllisyysasiain jaosto (pysyvä),
3. Maahanmuuttajien oikeudet -työryhmä (ad hoc),
4. Monikulttuurijaosto (pysyvä),
5. Koulutusjaosto (pysyvä tai ad hoc),
6. Ulkosuomalaisjaosto (pysyvä tai ad hoc),
7. Tutkimus ja tilastotyöryhmä (ad hoc).
Koonneet: Antti Ansamaa ja Johannes Helaakoski, Oulun Lyseon lukio |