Suomi turvapaikkamaana
Määritelmä
Turvapaikanhakija on henkilö, joka pyytää suojaa ja oleskeluoikeutta
muusta kuin koti- tai oleskelumaastaan, esimerkiksi Suomesta, jättämällä
turvapaikkahakemuksen. Turvapaikanhakijasta tulee virallisesti pakolainen
vasta hänen hakemukseensa annetun päätöksen myötä.
Käsitteenä turvapaikanhakija eroaa siis merkittävästi
käsitteistä kiintiöpakolainen, siirtolainen ja paluumuuttaja.
Pakolaisuus on maailmanlaajuinen ongelma - taustaa Suomen tilanteelle
Yhdistyneiden Kansakuntien pakolaispäävaltuutetun mukaan maailmassa
on 27 miljoonaa sotaa tai vainoa pakenevaa ihmistä. Jos lukuun otetaan
mukaan omassa maassaan siirtymään joutuneet ihmiset, nousee maailman
juurettomien ihmisten määrä 50 miljoonaan. YK:n pakolaismääritelmän
mukaisia pakolaisia, siis ihmisiä, jotka ovat kotimaansa ulkopuolella
rodustaan, uskonnostaan, kansallisuudestaan ym. johtuvan vainon vuoksi,
on maailmassa 14,5 miljoonaa. Heistä 13% on saanut luvan elää
Länsi-Euroopan maissa.
Suurin osa maailman pakolaisista asuu Afrikassa ja Aasiassa, joiden
yhteenlasketut rahalliset varat ovat vain 5% maailman kaikesta varallisuudesta.
Afrikan ja Aasian pakolaisista vain pienellä osalla on mahdollisuus
päästä turvaan Eurooppaan. EU:n jäsenmaat vastaanottavat
tietyn luvun mukaisen määrän kiintiöpakolaisia, joille
YK:n pakolaispäävaltuutettu (United Nations High Commissioner
for Refugees, UNHCR ) on jo myöntänyt pakolaisaseman. UNHCR:n
avulla hädässä olevilla varallisuudesta tai yhteiskunnallisesta
asemasta riippumatta on mahdollisuus päästä turvaan. Toinen
mahdollisuus päästä asumaan Eurooppaan on hakea turvapaikkaa
jostakin Euroopan maasta. Turvapaikan tai väliaikaisen oleskeluluvan
saaminen Euroopasta on nykyisin kuitenkin suhteellisen vaikeaa.
1980-luvun alusta lähtien turvapaikanhakijoiden määrä
Länsi-Euroopassa alkoi kasvaa voimakkaasti. Turvapaikanhakijoiden
määrän huippu sijoittuu 1980-luvun loppuun ja 1990-luvun
alkuun, jolloin määrän kasvu oli suurinta Saksassa, mutta
myös Isossa-Britanniassa ja Belgiassa. Huippuvuosien jälkeen
turvapaikanhakijoiden määrä Länsi-Euroopassa on laskenut
huomattavasti, sillä Länsi-Euroopan maat ovat tiukentaneet lainsäädäntöjään
ja menettelytapojaan. Esimerkkinä mainittakoon viisumipakon yleistyminen
Euroopan unionin ulkopuolisista maista tuleville sekä ilman vaadittavia
matkustusasiakirjoja matkustavia henkilöitä kuljettavien lentoyhtiöiden
sakottaminen. Samoin on lisätty yhteistyötä Itä-Euroopan
maiden kanssa länteen siirtymishalukkuuden hillitsemiseksi.
Länsi-Eurooppaan tuli vuonna 1992 700 000 turvapaikanhakijaa.Vuonna
1993 luku oli 551 000, ja vuoteen 1995 tultaessa luku oli laskenut alle
300 000:een. 40% tulijoista haki turvapaikkaa Saksasta. Naapurimaahamme
Ruotsiin tulijoita oli vuonna 1992 84 000, ja määrä putosi
kolmessa vuodessa 9 000:een.
Suomeen saapuu turvapaikanhakijoita
Ennen 1980-lukua Suomeen ei juurikaan saapunut turvapaikanhakijoita.
1980-luvulla Suomi vastaanotti vain harvoja yksittäisiä turvapaikanhakijoita,
jotka suurimmalta osin tulivat Aasiasta. Vuonna 1990 alkoi Suomeen tulla
yhä enemmän spontaaneja turvapaikanhakijoita. Kun heitä
oli vuonna 1989 179, saapui vuonna 1990 maahamme 2 743 turvapaikanhakijaa.
Tällöin heitä tuli ensimmäistä kertaa tuntuvasti
myös Lähi- ja Keski-Idästä sekä Afrikasta. Suomi
ei ollut varautunut itsenäisesti saapuvien turvapaikanhakijoiden vastaanottoon,
sillä aikaisemmin oli vastaanotettu vain kiintiöpakolaisia ja
heitäkin hyvin vähän. Suomi oli uskonut säästyvänsä
turvapaikanhakijoiden tulvalta, vaikka naapurimaahan Ruotsiin oli jo aikaisempina
vuosina saapunut tuhansia turvapaikanhakijoita ja heitä saapui koko
ajan huomattavia määriä ( vuonna 1990 28 000 hakijaa ).
Suurin turvapaikanhakijoiden ryhmä Suomeen tuli Somaliasta, josta
he pakenivat sisällissodan väkivaltaa. Tulijoiden määrä
oli niin suuri verrattuna Suomen aiemmin vastaanottamiin määriin,
että alettiin puhumaan "somalishokista". Suomella ei ollut paikkaa,
mihin asuttaa somalialaiset, sillä turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksia
ei juurikaan ollut perustettu. Tuolloin syntyikin suomalaisten keskuudessa
legenda "hotellipakolaisista", sillä somalialaiset jouduttiin väliaikaisesti
majoittamaan tyhjillä olevaan konkurssikypsään hotelliin.
Turvapaikanhakijoiden määrä nousi huippuunsa vuonna 1992,
jolloin heitä saapui 3 634. Etenkin entisen Jugoslavian alueelta alkoi
tulla turvapaikanhakijoita sodan pakottamina. Turvapaikanhakijoiden suuren
määrän ja kiihtyvän Bosnian sodan takia Suomi alkoi
muiden Länsi-Euroopan maiden tavoin pelätä, että se
joutuu vastaanottamaan alueelleen yhä enemmän ja enemmän
turvapaikanhakijoita. Kansainvälisen oikeuden mukaan ihmistä
ei voida poistaa maasta, kun hänet on kerran päästetty maahan
ja hakemaan turvapaikkaa. Siksi Suomi, muiden muassa, ryhtyi estämään
mahdollisten turvapaikanhakijoiden, etenkin entisen Jugoslavian alueelta
tulevien, pääsyn alueelleen ottamalla käyttöön
viisumipakon. Suomi halusi rajoittaa tulijoiden määrää
riippumatta heidän turvapaikan tarpeestaan. Samalla alettiin tiivistää
yhteistyötä Suomen ja Venäjän rajavalvontaviranomaisten
välillä, mikä johti siihen, että nykyään
Venäjältä on lähes mahdotonta tulla Suomeen hakemaan
turvapaikkaa. Tämä on merkittävää siinä mielessä,
että Venäjältä ei voi hakea turvapaikkaa, sillä
se ei noudata Geneven pakolaissopimusta, vaikka on sen allekirjoittanut
sekä siksi, että esimerkiksi suurin osa somalialaisista tuli
Suomeen Venäjän kautta. Myös muut afrikkalaiset saapuvat
Suomeen usein Itä-Euroopan kautta.
Vuoden 1992 jälkeen turvapaikanhakijoiden määrä
alkoikin vähentyä - vuonna 1993 se oli 2 023. Bosnialaisia koskevan
viisumipäätöksen jälkeen ja itärajan lähes
sulkeuduttua samana vuonna turvapaikanhakijoiden määrä laski
seuraavana vuonna 1600:lla. Suomi oli myös säätänyt
uuden ulkomaalaislain, joka tiukensi pakolaispolitiikkaa. Samalla otettiin
käyttöön turvallisen lähtömaan ja turvallisen
turvapaikkamaan käsitteet, jotka mahdollistavat turvapaikanhakijan
nopean palauttamisen lähtömaahan, joka katsotaan turvalliseksi.
Vuonna 1995 Suomeen saapui enää 854 hakijaa. Vuonna 1996 turvapaikanhakijoiden
määrä laski edelleen, sillä hakijoita oli vain 711.
Kehityksen seurauksena turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksia on lopetettu
tai niitä on yhdistetty.
Turvapaikkaprosessi Suomessa
Ulkomaalainen, joka haluaa hakea turvapaikkaa Suomesta, jättää
turvapaikkahakemuksensa poliisille tai passintarkastajalle. Koti- tai oleskelumaastaan
pakeneva ja Suomeen saapuva ohjataan tekemään turvapaikkahakemuksensa
jo raja- tai lentoasemalla. Hakemuksensa jättämisen jälkeen
hakija asutetaan turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukseen, jossa hakemuksen
käsittely alkaa paikallispoliisin tekemällä turvapaikkatutkinnalla.
Poliisi puhuttelee hakijaa selvittääkseen hänen henkilöllisyytensä,
perusteet turvapaikan tai suojelun tarpeelle, matkareitin sekä taustan
ja muut hakemukseen vaikuttavat seikat. Tutkinnan tarkoituksena on myös
saada selville hakijan kertomuksen todenperäisyys vertaamalla hakijan
kertomaa hänen jättämänsä hakemuksen sisältöön.
Tutkinnan aikana hakijalla on oikeus käyttää tulkkia sekä
halutessaan avustajaa. Poliisi voi myös ottaa hakijasta tuntomerkit,
esim. valokuvan ja sormenjäljet, jotta voidaan varmistaa, ettei hakija
ole tehnyt hakemuksia toisessa maassa tai Suomessa eri nimillä.
Poliisi luovuttaa turvapaikkatutkinnassa saamansa tiedot ulkomaalaiskeskukselle,
joka tekee päätöksen turvapaikkahakemuksesta. Lisäksi
ulkomaalaiskeskus ottaa päätöksessään huomioon
tiedot hakijan asuinmaasta, sen poliittisesta tilanteesta ja ihmisoikeusolosuhteista.
Ennen päätöksen tekoa pyydetään myös ulkomaalaisvaltuutetun
lausunto, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Ulkomaalaiskeskus tekee päätöksensä
kirjallisten selvitysten perusteella, joten se ei tapaa turvapaikanhakijaa
henkilökohtaisesti.
Turvapaikkahakemuksen käsittely kestää Suomessa suhteellisesti
kauemmin kuin muissa vastaavissa maissa.Turvapaikanhakija joutuu odottamaan
päätöstä keskimäärin vuoden, mutta odotusaika
voi venyä jopa neljän vuoden pituiseksi
Jos turvapaikanhakijalle myönnetään turvapaikka tai määräaikainen
oleskelulupa, häntä voidaan virallisesti nimittää pakolaiseksi.
Vastuu turvapaikanhakijasta siirtyy nyt valtiolta kunnalle, sillä
jokaisen Suomessa asuvan täytyy olla jonkin kunnan kirjoilla. Myönteisen
päätöksen saanut voi hakeutua kuntaan oma-aloitteisesti
tai hallitun ja suunnitelmallisen vastaanoton kautta, jos lääninhallitus
on tehnyt vastaanotosta sopimuksen kunnan kanssa. Suomessa on 455 kuntaa,
joista 129 on vastaanottanut pakolaisia. Ne ovat sitoutuneet tarjoamaan
pakolaiselle samat palvelut kuin kaikille kuntalaisille, mutta myös
joitakin erityispalveluja kuten tulkkausta ja maahanmuuttokoulutusta. Valtio
korvaa kustannukset kunnalle kolmen vuoden ajan.
Jos turvapaikanhakijalle ei myönnetä turvapaikkaa eikä
oleskelulupaa, hänellä on muutamin poikkeuksin oikeus valittaa
päätöksestä oikeusministeriön yhteydessä
toimivaan turvapaikkalautakuntaan. Tämä voi myöntää
hakijalle turvapaikan tai oleskeluluvan. Jos kuitenkin valituksenkin jälkeen
päädytään kielteiseen päätökseen, hakijan
tulee lähteä maasta joko vapaaehtoisesti tai sitten poliisin
toimesta. Sekä selvästi että ilmeisen perusteettomien hakemusten
yhteydessä tehtävästä käännytyspäätöksestä
voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta hakijan käännytys
voidaan panna täytäntöön, vaikka valitusprosessi on
kesken. Turvapaikan saaminen Suomesta on hyvin epätodennäköistä
ja vaikeaa. Vuonna 1994 kaikista hakijoista vain 2% sai turvapaikan, kun
Ranskassa sama luku oli 21% ja Ruotsissa 7%. Ero johtuu erilaisista käsityksistä
turvapaikan tarpeesta ja sen myöntämisen perusteista, sillä
maat soveltavat YK:n pakolaissopimusta hieman eri tavoin. Vuonna 1994 yhteensä
39% hakijoista sai kuitenkin Suomelta jonkinasteisen oleskeluluvan. Vuonna
1995 vain 5 hakijaa sai turvapaikan ja 227 oleskeluluvan, kun hakijoita
oli 854. Vuonna 1996 päätöksiä tehtiin 744 ja 1,5%
sisälsi turvapaikan sekä 50% oleskeluluvan.
Turvapaikanhakijan elämää Suomessa
Suomessa toimii 11 turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta, joista
suurin osa on kunnallisia ja loput valtion tai SPR:n keskuksia. Turvapaikanhakija
asuu vastaanottokeskuksessa odottaen päätöstä hakemukseensa.
Keskukset toimivat useimmiten tyhjiksi jääneissä julkisissa
tiloissa kuten sairaaloissa tai asuntoloissa, joiden huoneet hakijat usein
jakavat toistensa kanssa. Perheille pyritään järjestämään
oma huone. Keskuksessa asuminen on hakijalle ilmaista. Jos hakija ei hyväksy
hänelle tarjottua paikkaa vastaanottokeskuksessa, hän voi järjestää
asumisensa itse, mutta joutuu silloin vastaamaan itse kustannuksista. Keskuksissa
on yhteiskeittiöt, joissa hakija valmistaa itse ruokansa. Hän
myös vastaa huoneensa, joskus myös yhteisten tilojen, siivouksesta.
Turvapaikanhakija voi saada toimeentulotukea, joka on 1819 markkaa yksinäisellä
tai yksinhuoltajalla tai 1546 markkaa muulla 17 vuotta täyttäneellä
avio- tai avopuolisolla. Lapsille maksetaan 546-1091 markkaa kuukaudessa
riippuen perheen koosta. Toimeentulotuesta turvapaikanhakija kustantaa
ruokansa, vaatteensa ja henkilökohtaiset menonsa. Hakijalle annetaan
päätöksen odotusaikana vain välttämättömät
palvelut kuten alkuterveystarkastus, ensiapuluontoinen välttämätön
sairaanhoito, tulkkipalvelu ja sosiaalityön palveluja. Oppivelvollisuusikäisille
järjestetään mahdollisuus osallistua peruskouluopetukseen,
mutta sitä vanhemmille ei järjestetä samanlaisia koulutusmahdollisuuksia
kuin varsinaisille pakolaisille. Vastaanottokeskuksessa järjestetään
suomen kielen opetusta noin kuusi tuntia viikossa. Turvapaikanhakija ei
saa muutamin poikkeuksin tehdä palkallista työtä. Joissakin
vastaanottokeskuksissa järjestetään työtoimintaa, joka
ei kuitenkaan ole työlakien mukaista työtä. Työtoiminnasta
saa niin pientä korvausta, ettei se vaikuta toimeentulotuen määrään.
Turvapaikanhakijan elämä on valitettavan usein toimetonta
odottelua tulevaisuudesta tietämättömänä. Etenkin
naisille, jotka tulevat perhekeskeisestä kulttuurista, yksinäinen
odottelu voi olla raskasta, sillä suomalaisiin tutustuminen ei ole
heille aina helppoa. Hakijalla ei usein ole mahdollisuutta saada tietoa
kotimaahan jääneistä perheenjäsenistä ja hän
on yleensä tietämätön turvapaikkaprosessin etenemisestä
Suomessa. Pitkä odotusaika aiheuttaa lähes kaikille turvapaikanhakijoille
jonkin asteisia psyykkisiä vaikeuksia.
Jos hakija saa hakemukseensa myönteisen päätöksen,
hän muuttaa kunnan asuntoon eikä saa enää asua vastaanottokeskuksessa.
Jos päätös on kielteinen, hakijan on poistuttava vastaanottokeskuksesta
30 päivän kuluessa, mutta lisäksi käännytyspäätöksen
saanut hakija voidaan käännyttää poliisin toimesta
vaikka seuraavana päivänä päätöksen tiedoksiannosta.
Hakija voi kuitenkin jäädä vastaanottokeskukseen, jos hän
valittaa saamastaan kielteisestä päätöksestä.
Laillinen perusta turvapaikkakäytännölle Suomessa
Suomen pakolaispolitiikka perustuu YK:n pakolaissopimukseen, joka solmittiin
Genevessä vuonna 1951 sekä siihen liittyvään lisäpöytäkirjaan,
joka on vuodelta 1967. Turvapaikkaa koskevassa päätöksenteossa
Suomea sitovat lisäksi eräät kansainväliset sopimukset.
Näitä ovat esimerkiksi YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia
oikeuksia koskeva yleissopimus, Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimus sekä
kidutuksen ja muun julman, epäinhimillisen tai halventavan kohtelun
tai rangaistuksen vastainen yleissopimus. Turvapaikkakäytännössä
Suomi nojaa lisäksi omaan lainsäädäntöönsä.
Suomi sai ensimmäisen ulkomaalaislakinsa 1983 ja nykyiset säädökset
on tehty vuonna 1991 sekä vuonna 1993 edellisen lain muuttamisesta
annetussa laissa.
Ulkomaalaislaki ja kansainväliset sopimukset eivät suoranaisesti
velvoita Suomea turvapaikan myöntämiseen. Toisin sanoen yksittäinen
turvapaikanhakija, toinen valtio tai kansainvälinen järjestö
ei voi määrätä Suomea myöntämään
turvapaikkaa. Tämä perustuu siihen, että jokaisella valtiolla
on oikeus säännellä maahantuloa. Kuitenkin Suomea sitoo
Geneven pakolaissopimuksessa mainittu non-refoulement -sääntö
eli palauttamiskielto, jonka mukaan turvapaikanhakijaa ei voida palauttaa
sellaiseen maahan, jossa hänen henkeään tai vapauttaan uhattaisiin.
Geneven pakolaissopimuksen ja Suomen ulkomaalaislain mukaan ulkomaalaiselle
voidaan myöntää turvapaikka, jos hän oleskelee kansalaisuusvaltionsa
tai pysyvän oleskeluvaltionsa ulkopuolella sen johdosta, että
hänellä on perustellusti aihetta pelätä joutuvansa
siellä vainotuksi rodun, kansallisuuden, uskonnon, tiettyyn yhteiskunnalliseen
ryhmään kuulumisen tai poliittisen mielipiteen johdosta, ja jos
hän pelkonsa vuoksi on haluton turvautumaan sanotun valtion suojeluun.
Suomessa noudatetun tulkinnan mukaan vainon tulee olla sitä luokkaa,
että turvapaikanhakijan perustavaa laatua olevat ihmisoikeudet kuten
henki tai vapaus ovat vakavassa vaarassa. Lisäksi vainon harjoittajan
tulee olla viranomainen. Suomi on tosin myöntänyt turvapaikkoja
mm. bosnialaisille muslimeille ja somalialaisille, sillä heidän
kotivaltionsa eivät pysty tai eivät ole halukkaita suojelemaan
kansalaisiaan.
Turvapaikanhakija, joka ei ole esittänyt riittävästi
näyttöä turvapaikan saamiseksi, ei saa Suomesta turvapaikkaa.
Jos hän ei voi kuitenkaan palata kotimaahansa turvallisesti, hänelle
voidaan myöntää määräaikainen oleskelulupa
suojeluntarpeen vuoksi tai humanitaarisista syistä. Saadakseen oleskeluluvan
suojeluntarpeen perusteella turvapaikanhakijan on pystyttävä
osoittamaan, että vaino tai muu epäinhimillinen kohtelu on suuntautunut
häneen yksilönä tai jonkin ryhmän jäsenenä.
Jos turvapaikanhakija ei tätä pysty todistamaan, mutta hän
voi joutua vainon tai epäinhimillisen kohtelun kohteeksi kotimaassaan,
hänelle voidaan myöntää oleskelulupa humanitaarisista
syistä. Oleskelulupa humanitaarisista syistä on lisäksi
myönnetty henkilöille, joiden kotimaa käy sotaa, sisällissotaa
tai siellä on muita aseellisia selkkauksia, kansallisuuksien tai etnisten
ryhmien välisiä levottomuuksia tai muutoin poliittisesti epävakaa
tilanne. Henkilön ikä, terveydentilanne ja hoito-olosuhteet voivat
myös olla perusteena humanitaariselle oleskeluluvalle samoin kuin
henkilön kotimaan vakavat luonnonmullistukset. Syynä voivat olla
myös henkilölle muodostuneet ihmissuhdesiteet Suomeen, esim.
avioliitto, sekä pitkäaikainen oleskelu Suomessa kauan kestävän
turvapaikkamenettelyn vuoksi.
Ulkomaalaislain mukaan turvapaikka voidaan jättää antamatta
erityisesti jos:
1) siihen Suomen turvallisuuden kannalta on erityistä syytä
2) ulkomaalainen on tehnyt kansainvälisten sopimusten määritelmien
mukaisen rikoksen rauhaa vastaan, sotarikoksen tai rikoksen ihmisyyttä
vastaan taikka törkeän muun rikoksen kuin poliittisen rikoksen
3) ulkomaalainen on oleskellut pakolaisten oikeusasemaa koskevaan sopimukseen
liittyneessä tai muussa turvallisessa maassa, jossa hän on hakenut
turvapaikkaa tai jossa hänellä olisi oleskelunsa aikana ollut
tilaisuus hakea turvapaikkaa
4) Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin ja Tanskan välillä passintarkastuksen
poistamisesta Pohjoismaiden välisillä rajoilla tehdyn sopimuksen
mukaan toinen sopimusvaltio on velvollinen ottamaan takaisin ulkomaalaisen.
Suomi valmistautui EU:n jäsenyyteen muuttamalla ulkomaalaislakiaan
Suomen ulkomaalaislain uudistukset kesällä 1993 muuttivat
ja tiukensivat Suomen valtion noudattamaa turvapaikkamenettelyä huomattavasti.
Tällä tavalla valmistauduttiin Euroopan unionin jäsenyyteen.
Lainmuutoksen tavoitteena oli yksinkertaistaa ulkomaalaisasioihin liittyvää
lupamenettelyä, ehkäistä turvapaikkasäännösten
väärinkäyttöä ja parantaa todellisten turvapaikanhakijoiden
ja suojeluntarpeessa olevien oikeusturvaa. Lakiuudistuksen myötä
suomalaiseen turvapaikkapolitiikan keskeiseen sanastoon tulivat turvallisten
maiden listat, pikakäännytykset sekä selvästi perusteettomat
ja ilmeisen perusteettomat turvapaikkahakemukset. Lain mukaan turvapaikkahakemus
voidaan hylätä heti, jos hakija saapuu Suomeen toisesta Pohjoismaasta
tai maasta, johon hänet voidaan palautuskiellon estämättä
palauttaa. Jos turvapaikanhakija on tullut Suomeen jonkun edellä luetellun
ns. turvallisen maan kautta, hänen hakemuksensa katsotaan selvästi
perusteettomaksi, jolloin hänet pikakäännytetään
ilman, että hakijalla on valitusoikeutta päätöksestä.
Ilmeisen perusteeton turvapaikkahakemus on silloin, kun se on perusteeton
sisällöltään.
Suomen ulkomaalaislaki on jopa Euroopan tiukentuneeseen turvapaikkapolitiikkaan
verrattuna tiukka ja siinä on esiintynyt epäkohtia. Vuonna 1997
maahanmuutto- ja pakolaispoliittinen toimikunta jätti esityksensä
Suomen pakolaispoliittisesta linjasta. Siinä esitetään luopumista
ns. turvallisten maiden luettelosta, jota on käytetty perusteena nopeutettuun
menettelyyn.
Tiina Taskila 23.4.1997
Lähteet:
Sosiaali- ja terveysministeriö: Pakolaisten vastaanotto Suomessa,1993
Sosiaali- ja terveysministeriö: Turvapaikanhakijana Suomessa,1994
Sosiaali- ja terveysministeriö: Tosiasioita pakolaisista ja
turvapaikanhakijoista syksy/1996
Monitori 1/1997 Suomen Pakolaisapu ry.: Maailman pakolaiset `95
Päivi Vartiainen-Ora: Paossa
Matti Saarelainen: Perusteltu pelko
Service Civil International: Crossing Borders -resource pack
|