Romaniväestön asema sodan jälkeisessä Suomessa
Suomen itsenäistyminen katkaisi erityisesti Karjalan romaniväestöltä
yhteydet Venäjän romaniväestöön ja kavensi näin
romaniväestön elinpiiriä. Myöhemmin maatalousyhteiskunnan
murtuessa taloudellinen vuorovaikutussuhde maatalousväestön kanssa
heikkenija lisäsi huomattavasti väestön aseman kurjistumista.
Uuden toimeentulomahdollisuuden tarjosi asteittain kehittyvä sosiaalihuolto,
jonka varaan suuri osa romaniväestöä ajautui sodanjälkeisessä
yhteiskunnallisessa murroksessa. Kansallinen vähemmistö joutuikin
integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan köyhyyttä ja poikkeavuutta
edustavien instituutioiden välityksellä.
Sodan jälkeen ideologidella tasolla yhtenäisyyden ja kansallisen
eheyden vaatimukset olivat voimakkaimmillaan. 1950-luvun alussa ilmestyneessä
yliopistollisessa sosiaalipolitiikan oppikirjassa todettiin rodullisen
yhtenäisyyden olevan kansakunnan vahvin tuki ja suomalaisuuden voima.
Sodan jälkeinen vähemmistöideologia sai rasistisia piirteitä.
Tämä rasismi näkyi selvästi kaikissa 1940- ja 1950-luvulla
romaniväestöä koskevissa virallisissa dokumenteissä,
romaniväestöä koskevissa "asiantuntija" -lausunnoissa, lehtikirjoittelussa,
valtiopäiväpöytäkirjoissa ja vuonna 1953 asetetun "mustalaiskomitean"
keskustelupöytäkirjoissa. Valtiollisista dokumenteistä avoin
rasismi hävisi vasta 1960-luvun loppupuolella.
Teollisessa yhteiskunnassa kulttuurisen ja valtiolliset rajat ovat yhdistyneet.
Kansallisvaltioon liittyvä nationalismi aikaansaa teollisessa yhteiskunnassa
tarvittavan yhdenmukaisuuden. Se mikä 1800-luvun maatalousyhteiskunnassa
formuloitiin ylevästi ja aatteellisesti: "Yksi kansa, yksi maa, yksi
kieli, yksi laulu ja viisaus!" -muotoon, sai todellisen vastineensa vasta
toisen maailmansodan jälkeisessäteollisessa yhteiskunnassa. Tuo
yhteiskunta torjui kulttuurisen moninaisuuden ja romanikansaan kuuluvan
henkilön oli mahdotonta samanaikaisesti täyttää yhteiskuntakelpoisuuden
kriteereitä ja kantaa omaa kansallista identiteettiään. |