Saamelaisrenessanssista Altaan
Saamelaiskulttuuri ja saamelaisten asema Pohjoismaissa on kokenut viimeisten
vuosikymmenien aikana suuren muutoksen. Teknologian kehitys on muuttanut
elinkeinoja ja yhteydenpitoa, asutuksen kiinteytyminen ja moderni asumismuoto
ovat muuttaneet elintapoja, koulutus ja sopeutuminen suuryhteiskunnan rakenteisiin
ovat aiheuttaneet kriisin perinteiselle saamelaisyhteiskunnalle. Saamelaiskulttuuri
ei pysty enää siinä mielessä kuin ennen eristäytymään
ja sulattamaan rauhassa vaikutteita. Sulautuminen ja sulauttaminen ulottuvat
nyt myös henkiseen elämään.
Siirtyminen moderniin yhteiskuntaan on johtanut myös toisensuuntaiseen
kehitykseen. Parantuneet liikenne- ja suuryhteiskunnan muut yhteydet ovat
yhdessä ulkopuolisen paineen kanssa johtaneet saamelaisten itsetunnon
kasvuun. Saamenmaa on selvästi alettu tiedostaa kaikkien saamelaisten
muodostamaksi yhteisöksi, jonka valtioiden rajat ja muut historialliset
tekijät ovat rikkoneet. Etnisen identiteetin syntyminen on ollut mahdollista
vasta sen myötä, että saamelaiskulttuuri on siirtynyt perheiden
ja kylien muodostamista paikalliskulttuureista kohti yleissaamelaisuutta.
Saamelaisten yhteiskunnallinen tietoisuus on kehittynyt sotienjälkeisen
ajan haparoivasta yhteyden etsimisestä taistelevaan asenteeseen, joka
huipentui eri valtioiden saamelaiset yhdistävässä taistelussa
pohjoisnorjalaisen Altajoen patoamista vastaan. Se on hakenut selkeitä
muotoja niin järjestöjen perustamisena, saamelaispolitiikkana
kuin kulttuurityönäkin.
Saamelaisten oma kansallinen ajattelu kehittyi 1960-luvulle saakka varsin
hitaasti. 1960-luvun saamelaisliikehdintä alkoi nuorisosta, kuvaavasti
juuri ensimmäisestä "asuntolasukupolvesta" (Saamelaiskulttuurin
murros sodan jälkeen). Saamelaisliikkeen taustalla oli vähemmistöjen
maailmanlaajuinen herääminen puolustamaan oikeuksiaan. Varsinaisesti
se oli kuitenkin reaktiota sotienjälkeisen sulautumiskauden tavalle
yrittää unohtaa kulttuuriperintö ja omat arvot.
Ominaista 1970-vaihteen liikehdinnälle oli saamelaiskulttuurin
läpimurto laajalla rintamalla, kuten oli tapahtunut vuosisadan alussakin:
politiikassa, tiedotusvälineissä, kulttuurissa ja yhdistystoiminnassa.
Olennainen oli taiteen, ennen kaikkea kirjallisuuden ja musiikin, osuus
virinneessä "saamelaisrenessansissa", kuten sitä on nimitetty.
Nils-Aslak Valkeapää nosti joiun keskeiseksi kansallistunteen
symboliksi ja myös estraditaiteeksi vuonna 1968 aloittamillaan konserteilla
ja julkaisuillaan ensilevystään Joikuja (1968) lähtien.
Veijo Länsman ja Deadnugádde nuorat -yhtye yhdistivät
perinnettä ja saamen kieltä uuden popmusiikin vaikutteisiin.
Valkeapää ja Kirsti Paltto kehittivät kaunokirjallista ilmaisua.
Tärkeä merkitys saamelaisrenessanssissa oli perinteisen käsityön
elpymisellä 1970-luvun alussa, jolloin aloitettiin käsityön
ammatti- ja työllisyyskurssit.
Merkittävimpiä saamelaispoliittisia uudistuksia 1970-luvun
alussa olivat Saamelaisvaltuuskunnan syntyminen Suomessa ja Pohjoismaisen
saamelaisinstituutin perustaminen Norjassa peräkkäisinä
vuosina 1972 ja 1973. Edellinen on saamelaisten poliittinen edustuselin,
josta tuli esimerkki myöhemmin Norjassa ja Ruotsissa perustetuille
saamelaiskäräjille. Jälkimmäinen on tutkimuslaitos,
jonka merkitys arkipäivän saamelaispolitiikassa on ollut huomattava.
Sotien jälkeen kiihtynyt luonnonvarojen käyttö ja suoranainen
riisto, johon valtiot jälleenrakennuskauden tarpeisiin vedoten syyllistyivät,
johti väistämättä saamelaisten elämänmuodon
vaarantumiseen, mutta myös kasvavaan reaktioon. Suurta vahinkoa luonnonympäristölle
on tehnyt erityisesti vesistörakentaminen kaikkialla Saamenmaassa.
Ruotsin ja Norjan puolella vesistörakentamista vastaan alettiin osoittaa
mieltä 1960-luvulla. Tunnetuin ja suurin mielenosoitus oli yli kymmenvuotinen
taistelu Alta-Kautokeino -vesistön suojelemiseksi. Vuoden 1981 tammikuussa
sen kärjistyi poliisioperaatioon, jossa Norjan hallitus vei väkivalloin
läpi tahtonsa valjastaa Altajoki energiakäyttöön.
Tappio merkitsi yllättävää käännekohtaa
Norjan saamelaisille. Viranomaisten väkivaltaiset otteet alkuperäisväestöä
kohtaan avasivat monien - ennen kaikkea nuorten - silmät, ja monet
heräsivät saamelaisuuteen. Melkein kaikkien nykyisin vaikuttavien
saamelaistaitelijoiden taustalla on osallistuminen Alta-taisteluun tai
sen antama heräte. Taistelun aikana saamelaisliike löysi kansalliset
symbolinsa. Sinipunakeltainen saamenlippu kohosi uhmakkaasti tankoon Stillassa,
joskin vuonna 1986 tehty virallisempi versio erosi siitä hieman.
Saamen lippu
Poliittisesti merkittävä Altan kahakka oli siksi, että
se muutti Norjan virallisen politiikan saamelaisia kohtaan. Selkkauksen
jälkeen valtio oli pakon edessä. Sen maine vähemmistöasioissa
oli saanut pahan kolhun, eikä lainsäädännössä
ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa huomioon myös saamelaisten tarpeet.
Kymmenessä vuodessa Norjan saamelaispolitiikassa on toteutettu suuri
osa niistä uudistuksista, joita saamelaiset Alta-taistelussa vaativat:
oma edustuselin, kielilaki ja saamelaisten hyväksyminen alkuperäiskansaksi.
(Kts. Saamelaisten hallinto ja oikeudet)
[VPL]
|