|
Saamelaisten hallinto ja oikeudet tänään
Kaikissa Pohjoismaissa saamelaisilla on nykyään oma edustuselimensä,
sámediggi eli saamelaiskäräjät. Uranuurtaja oli Suomi,
jossa saamelaisvaltuuskunta (sámeparlameanta, vuodesta 1996 sámediggi)
perustettiin jo vuonna 1973. Sen tavoitteena on "valvoa saamelaisten oikeuksia
sekä edistää saamelaisten taloudellisia, sosiaalisia ja
sivistyksellisiä oloja". Sámediggi edustaa kaikkia Suomen saamelaisia
ja on ainoa taho, joka voi ilmaista saamelaisten virallisen näkemyksen
heitä koskevissa asioisssa.
Sámediggi valitaan neljän vuoden välein pidettävissä
vaaleissa. Äänestyskelpoisia ovat kaikki saamelaiset, jotka on
hyväksytty keräjien pitämään saamelaisluetteloon.
Määritelmän mukaan saamelainen on henkilö, joka on
oppinut tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on oppinut
saamen kielen ensimmäisenä kielenään. Vuoden 1996 saamelaisten
kulttuuri-itsehallintolakiin määritelmä kirjattiin laajennettuna
niin, että saamelaiseksi katsottaisiin myös ne, joiden esivanhemmista
yksikin on määritelty "lappalaiseksi" vanhoissa maakirjoissa
tai veroluetteloissa. Määritelmä on kuitenkin päätetty
palauttaa ennalleen eli kieliperusteiseksi.
Suomen saamelaisvaltuuskunta muodosti mallin, jonka mukaisesti myös
Norjan (1989) ja Ruotsin (1993) saamelaiskäräjät on muodostettu.
Saamelaismääritelmä on samankaltainen. Norjan Sámediggi
on yksi Alta-kiistan tärkeimpiä vaatimuksia: saamelaisten itsensä
valitsema edustuselin, joka antaa lausuntoja saamelaisia koskevissa asioissa.
Erona Suomen saamelaisvaltuuskuntaan/käräjiin Norjan Sámediggille
on alusta lähtien pyritty saamaan enemmän vaikutusvaltaa. Sámediggeillä
on ollut kaikissa Pohjoismaissa samankaltaisia ongelmia. Päätösvallan
puuttuminen on yksi niistä: valtiot eivät ole olleet valmiit
hyväksymään saamelaislakia.
Norjan saamelaisilla on oma poliittinen neuvonantajansa kunnallisministeriössä
(kommunaldepartment). Ruotsin valtionkanslian yhteydessä on vuodesta
1962 alkaen toiminut saamelaisasiamies, samisk ombudsman, joka on tehnyt
ennen kaikkea saamelaisten oikeudelliseen asemaan liittyvää selvitystyötä.
Ruotsin hallituksessa on myös saamelaisasioista vastaava ministeri,
joka on ollut maatalousministeri. Suomen hallitus tai eduskunta eivät
ole perustaneet vastaavan kaltaisia saamelaisasiantuntijan toimia tai virkoja.
Eräänlaisena muotona voidaan pitää saamelaisasiain
neuvottelukuntaa, joka perustettiin 1960 oikeusministeriön yhteyteen
saamelaisia koskevien asioiden yhtenäistä valmistelua varten.
Siinä on nykyisin kahdeksan jäsentä, joista neljä on
saamelaisten ja neljä eri ministeriöiden edustajia.
Saamelaispolitiikan keskeisimpiä kysymyksiä 1960-luvulta lähtien
on ollut maanomistus. Saamelaiset ovat katsoneet omaavansa sellaisia oikeuksia
maahan, veteen ja perinteisiin elinkeinoihin, joita Pohjoismaiden lait
eivät tunnusta. He vetoavat ns. ikimuistoiseen nautintaan, lapinkylien
perinteiseen omistusoikeuteen, jonka viranomaisetkin ovat tunnustaneet.
Virallisesti oikeudet on kirjattu ennen kaikkea vuoden 1751 Strömstadin
rajasopimuksessa, joka vahvisti saamelaisten erityisasemaa.
Saamelaisten mukaan valtio alkoi 1800- ja 1900-luvun kuluessa määrätä
entisten lapinkylien maista ja vesistä ilman tiedossa olevaa laillista
perustetta. He pitävät itseään alueensa "valtionmaiden"
oikeina omistajina. Suomessa saamelaispoliittinen näkemys omistuksesta
kärjistyi 1970-luvulla suoritetussa vesipiirirajankäynnissä,
jossa Pohjois-Lapin maita ja vesiä alettiin jakaa vanhan isojakolain
pohjalta. Manttaalien mukaan perustettiin tiloja, joilla oli oikeus tietynsuuruiseen
vesialueeseen. Kaikilla isojakotiloilla ei vesioikeuksia ollut mainittu,
ja ne jäivät ilman vesialueita. Saamelaiset pitävät
rajankäyntiä laittomana, koska siinä jaettiin entisten lapinkylien
vesialueita. Heidän mielestään asia oli suuri poliittinen
kysymys: nyt ei jaettu vain vesialueita, vaan maita. Saamelaiset vetosivat
siihen, että maanomistuskysymystä ei ollut selvitetty.
Viimeaikaisia kiistanaiheita, jotka liittyvät nimenomaan alueiden
hallintaan, ovat olleet Inarijoen Angeliin suunnitellut louhokset ja suoritetut
metsänhakkuut. Anorsoniitti-kivilajien louhimiseksi tehdyistä
suunnitelmista valitettiin YK:n ihmisoikeuskomitealle, joka asettui angelilaisten
puolelle. Myös metsähallituksen laajoista hakkuista valitettiin
samalle elimelle. Ihmisoikeuskomitea pyysi Suomen valtiota pidättäytymään
kaikista peruuttamattomia haittoja aiheuttavista toimista. Myös ylikansallisen
RTZ-yhtiön timantinetsintä käsivarressa sekä Lisman
ja Angelin seuduilla on saanut saamelaiset kyselemään oikeuksiaan
estää mahdolliset kaivaukset.
Vuonna 1990 Norja ratifioi ILO:n alkuperäiskansojen konvention
numero 169. Sen mukaisesti saamelaiset tunnustetaan alkuperäiskansaksi,
ei pelkästään samanlaiseksi etniseksi vähemmistöksi
kuin esimerkiksi maahanmuuttajat tai pakolaiset (Alkuperäiskansojen
oikeudet). Ruotsi ja Suomi, sen enempää kuin Venäjäkään,
eivät ole ratifioineet ILO:n sopimusta. Niissä eivät saamelaisten
oikeudet alkuperäiskansana siten toteudu kaikilta osin kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten mukaisesti.
Niin Ruotsissa kuin Suomessakin on pitkään ollut ilmassa ajatus
saamelaislaista, joka mahdollistaisi "valtionmaiden" siirtymisen saamelaishallintoon.
Esimerkiksi Suomessa valtion komiteat ovat vuosina 1952, 1973 ja 1990 tuloksetta
ehdottaneet maa- ja vesioikeuksia ratkaistavaksi lailla. Kenelle Metsähallituksen
pohjoisimmassa Lapissa hallitsemat maat lopulta kuuluvat, on arka kysymys.
Saamelaiset ovat painottaneet, että muiden kansalaisten kohdalla vastaavat
oikeudet on ratkaistu lailla. Saamelaisten omaisuus ei siten ole käytännössä
yhtä hyvin turvattu kuin kansalaisten omaisuus yleensä.
Eräs Alta-kiistan päävaatimus, saamen kielen aseman tunnustaminen
ja turvaaminen Norjassa, toteutui kohtalaisen hyvin vuonna 1990 annetun
kielilain myötä. Kyseessä on ensimmäinen saamen kielilaki
Pohjoismaissa. Sen mukaan kuusi Ruijan kuntaa on virallisesti kaksikielisiä.
Laki tarkoittaa sitä, että saame ja norja ovat tasavertaisia
kaikkien palveluiden suhteen. Kuntien virkamiehiltä vaaditaan saamen
kielen taitoa. Samoin kouluista ja lastentarhoista tulee kaksikielisiä.
Norjan puolella on jo nähty, että norjankielisetkin haluvat lapsensa
saamenkielisiin tarhoihin ja kouluihin; vanhemmat pitävät itsestään
selvänä, että koska saame tulee viralliseksi, sen osaamisesta
on hyötyä.
Norjan puolella kielilaki on radikaalimpi kuin Suomen puolen kielilaki
(1992), jossa saamen taito on vain suosituksena virkamiehillä ja opettajilla.
Saamen kieltä on oikeus käyttää viranomaisissa, joilla
ei kuitenkaan ole velvollisuutta opiskella saamea edes saamelaisten kotiseutualueella.
Jos virkamies ei osaa saamea, kanssakäyminen tapahtuu tulkin ja käännösten
välityksellä. Saamen kielilaki Suomessa ei näin perustu
Norjan tapaan hallintoalueen saamenkielisyyteen tai kaksikielisyyteen.
Siitä huolimatta laki antaa saamen kielelle paremman aseman kuin sillä
oli ennen. Laissa saamen kielelle taataan suurin piirtein suomen ja ruotsin
kieleen verrattava asema saamelaisalueella. Vaikka laki on lähinnä
periaatteellinen, sen olemassaolo luo uskoa tulevaisuuteen erityisesti
nuorille. Myös vanhemman väen väheksyntä kieltään
kohtaan vähenee. Se on jo näkynyt niin saamelaisten haluna opiskella
äidinkielensä kirjallista ilmaisua kuin virkamiesten pyrkimyksenä
saavuttaa saamen kielen taito. Ruotsissa saamen kielilakia ei ole saatu
aikaan. Ilman sitä saamella ei ole virallista asemaa sen enempää
virastokielenä kuin koulukielenäkään.
(VPL) |
|