|
Saamelaiskulttuurin murros sodan jälkeen
Toinen maailmansota, saamelaisten joutuminen evakkoon ja Lapin jälleenrakentaminen
muuttivat rajusti Suomen saamelaisten elämäntapaa ja kulttuuria.
Samalla lailla kuin saamelaisalue jälleenrakennettiin kokonaan suomalaiseksi,
suomalaisten tyyppitalojen mittojen mukaan, alkoivat suomalaiset ihanteet
ja arvot näkyä saamelaisten arkipäivässä.
Muutos näkyi pukeutumisessa, suomalaisten tarvekalujen hankkimisessa
ja suomen kielen käytössä. Tärkeimpiä evakkoajan
tuomia vaikutteita elinkeinoissa oli maanmuokkauksen ja -viljelyn läpimurto
esimerkiksi Tenolla. Jälleenrakennus totutti saamelaiset ansiotyöhön.
Yhdessä rahatalouden ihanteiden kanssa se johti saamelaisten elinkeinopohjan
murtumiseen ja maatalouden ihannoimiseen poronhoidon kustannuksella.
Suurimpia tekijöitä saamelaisten sulauttamisessa oli koululaitos.
Vuoden 1946 oppivelvollisuuslaki lakkautti vanhan katekeettajärjestelmän,
jossa saamenkielen taitoiset opettajat olivat kiertäneet erämaissa
asuvien oppilaiden luona. Syrjäalueiden asukkaat velvoitettiin lähettämään
lapset kuntakeskusten kouluihin. Suuret koulukeskukset, asuminen asuntoloissa
sekä suomeksi annettu, suomalaisen kulttuurin arvoja korostava opetus
vieroittivat saamelaislapsia tehokkaasti omasta taustastaan ja kulttuuristaan.
Sota-aika toi mukanaan myös saamelaisten kannalta myönteisiä
seurauksia. Toisen maailmansodan syttyminen oli ollut myös kansalliskiihkoisen
ja rasistisia piirteitä saaneen politiikan haaksirikko. Sodan jälkeen
käsitykset ihmisarvosta sekä pienten kansojen ja vähemmistöjen
oikeuksista vahvistuivat. YK:n peruskirjassa kiinnitettiin vakavaa huomiota
alkuperäiskansojen oikeuksiin.
Sota-aika ja erityisesti saamelaisten joutuminen evakkoon Keski-Pohjanmaalle
viritti saamelaisissa myös yhteistunnetta ja kansallista ajattelua.
Ennen sota-aikaa Suomen neljä saamelaisryhmää olivat eläneet
suhteellisen eristäytyneinä toisistaan. Evakkoaikana saamelaiset
huomasivat olevansa samaa kansaa samantyyppisine pukuineen, ajatuksineen,
vieläpä kielineen. Yhteistunne johti myös järjestäytymiseen:
pääsiäisenä 1945 perustettiin Keski-Pohjanmaalla Samii
Litto (saamelaisten yhdistys) ajamaan saamelaisten asioita.
[VPL]
|
|