Pohjoismaiden saamelaispolitiikka 1900-luvun alussa
Kun vanhojen lapinkylien oikeudet olivat hämärtyneet, alkoivat
uudisasukkaiden edut näkyä selvästi päätöksenteossa.
Alkoi saamelaisten sulauttamisen, siirtomaapolitiikan (kolonialismin) ja
sosiaalidarwinismin
kausi. Sen huippukausi ajoittui yhteen yleisen eurooppalaisen kolonialismin
kanssa 1800-luvun loppuun ja tämän vuosisadan alkuun. Pohjoismaiden
välillä oli kuitenkin selviä eroja sulauttamispolitiikassa.
Norjassa ryhdyttiin ajamaan selvää sulauttamispolitiikkaa,
jonka tavoitteena oli saamelaisten oman kulttuurin kitkeminen ja heidän
norjalaistaminen. Pääministeri Johan Sverdrupin mukaan "lappalaisten
ainoa pelastus on tulla sulautetuksi Norjan kansaan". Norjassa mm. määrättiin
saamenkieliset koulut norjankielisiksi, annettiin maanostossa etuoikeus
norjankielisille ja kiellettiin "ulkomaalaisten" oikeus omistaa kalastusvälineitä,
tulkkien käyttö viranomaiselimissä sekä saamen kielen
käyttö ja opetus Tromssan opettajaseminaarissa.
Ruotsin suhdetta saamelaisiin on nimitetty segregaatio- eli eristämispolitiikaksi.
Kaavamainen (stereotyyppinen) käsitys saamelaisista poronhoitajina
kiteytyi 1800-luvun lopulla lapp skall vara lapp -ajattelussa (lappalaisen
täytyy saada olla lappalainen). Saamelaiset, erityisesti poronhoitajat,
oli isällisesti pidettävä erillään kaikesta "sivistyksen"
rappeuttavasta vaikutuksesta. He eivät saisi asettua kiinteästi
asumaan. Heille kehitettiin erillinen koulutusjärjestelmänsä,
ns. nomadikoulut. Koulujen kielenä oli kuitenkin usein ruotsi. Muut
kuin poronhoitajat saivat käydä ruotsalaista koulua eikä
heidän hyväkseen tehty uudistuksia.
Sama jaottelu "oikeiden" ja "muiden" saamelaisten välillä
tuli esiin suomalaisten virkamiesten ja tiedotusvälineiden näkemyksissä
1920- ja 1930-luvulla. Suonikylän kolttia ja tunturisaamelaisia muilla
alueilla ihailtiin "vapaana" luonnonkansana, koska he olivat puolipaimentolaisia
ja elivät syrjässä suomalaisesta uudisasutuksesta. Muita
kolttasaamelaisia ja metsäsaamelaisia pidettiin kulttuurinsa menettäneinä
ja jopa "rappeutuneina".
Suomessa sosiaalidarwinistinen ajattelu vahvistui myöhemmin kuin
muissa Pohjoismaissa, vasta 1920- ja 1930-luvulla. Kansallista omaleimaisuutta
hahmottava ja korostava tutkimus alkoi Suomen itsenäistymisen jälkeen
rakentaa selkeitä rajoja paitsi venäläisiä ja ruotsalaisia,
myös "alkellisia" sukulaiskansoja vastaan.
[VPL] |