Juutalaiskysymyksen "lopullinen ratkaisu" ja reservipoliisipataljoona 101
Heinäkuun 13. päivän varhaisena aamuna vuonna 1942 herätettiin
miehitetyn Puolan alueelle sijoitetun saksalaisen reservipoliisipataljoona
101:n miehet ensimmäiseen isompaan tehtäväänsä.
Pataljoonan komentaja, majuri Wilhelm Trapp alkoi käskynjaon kalpeana
ja itkunsekaisella äänellä: edessä on hirveä tehtävä.
Lähistöllä olevan kylän 1800 juutalaista tulisi koota
torille. Työkykyiset miehet olisi erotettava omaksi ryhmäksi
ja vietävä työleiriin. Muut juutalaiset - naiset, lapset
ja vanhukset - ammuttaisiin kylän ulkopuolella.
Ensimmäisen komppanian oli määrä muodostaa teloitusryhmät.
Tämän jälkeen Trapp teki yllättävän tarjouksen:
ne vanhemmista miehistä, jotka eivät tunne olevansa kykeneviä
tehtävään, voisivat astua rivistä.
Tästä alkoi reservipoliisipataljoonan miesten tie joukkomurhaajiksi.
He ampuivat heinäkuun 1942 ja marraskuun 1943 välisenä aikana
vähintään 38 000 juutalaista ja huolehtivat yli 45 000 juutalaisen
kuljettamisesta Treblinkan tuhoamisleiriin.
Poliisipataljoona 101 oli muodostettu toukokuussa 1941. Sen komentajaksi
nimitettiin 53-vuotias ensimmäisen maailmansodan veteraani majuri
Trapp. Hän oli liittynyt vuonna 1932 Saksan kansallissosialistiseen
työväenpuolueeseen (NSDAP), mutta häntä ei oltu hyväksytty
natsien SS-eliittiorganisaatioon. Hänen lisäkseen pataljoonan
vahvuuteen kuului yksitoista upseeria, joista kaksi oli SS:n jäseniä,
ja 486 hengen miehistö.
Miehistö oli pääosin kotoisin Hampurista. Heistä
63 prosenttia oli lähtöisin työläisperheistä.
He olivat satamatyöläisiä, kuorma-autonkuljettajia, aputyöläisiä
rakennuksilla, merimiehiä ja tarjoilijoita. Alemman keskiluokan edustajat
muodostivat noin 35 prosenttia poliisipataljoonan miehistöstä.
Heidän joukossaan oli useita poliiseja. Kaksi prosenttia miehistöstä
oli ammatiltaan muun muassa opettajia. Miehistön keski-ikä oli
39 vuotta.
Enemmistö reservipoliisipataljoonan miehistä oli ollut liian
nuoria osallistuakseen ensimmäiseen maailmansotaan. He olivat kasvaneet
aikuisiksi Saksan sotien välisen parlamentaarisen demokratian oloissa.
"He tunsivat ennen kansallissosialismia vallinneet yhteiskunnan moraaliset
normit erittäin hyvin ja omasivat siten myös toisenlaiset mittapuut
natsipolitiikan arvioimiselle, jonka toteuttamiseen heidän piti osallistua",
painottaa poliisipataljoonan historiaa tutkinut yhdysvaltalainen historioitsija
Christopher Browning. Heillä ei ollut myöskään omakohtaista
kokemusta miehityspolitiikan raakuudesta.
Näitä tavallisia miehiä ei ollut valmennettu etukäteen
toteuttamaan juutalaisten joukkomurhaamista, kuten SS-Einsatzgruppen jäseniä.
Heistä tuli joukkomurhaajia, koska poliisipataljoona 101 oli kesällä
1942 linjojen takana ainoa yksikkö, joka oli kyseisellä alueella
käytettävissä juutalaisten massamurhaamiseen.
Majuri Trapp tarjosi erityisesti vanhemmille miehille mahdollisuutta
olla osallistumatta joukkomurhan suorittamiseen. SS:n johtaja Heinrich
Himmler hyväksyi puhuessaan lokakuussa 1943 korkeille SS-upseereille
käytännön sanoessaan, että jotkut saattavat olla "heikkoja"
ja "hermoiltaan lopussa". Hän jatkoi: "Silloin voidaan sanoa: Hyvä,
te menette eläkkeelle."
Tuona kohtalokkaana heinäkuun aamuna vuonna 1942 10-12 miestä
astui rivistä ja luovutti kiväärinsä. Miksi heistä
ilmoittautui niin harva? Browningin mukaan ensinnäkin tarjous tuli
yllättäen. "Miehet olivat täysin yllättyneitä
Jozefowin 'aktiosta'; heitä ei ollut varoitettu etukäteen eikä
heillä ollut aikaa ajatella." Toiseksi syyksi Browning nostaa paineen,
joka tuli ryhmän taholta.
Yhtenä tekijänä on myös vaikuttanut yhteiskunnan
autoritaarisuus ja erityisesti armeijan vaatimus kurinalaisuudesta. Tosin
Browning painottaa, että miehet eivät olleet pakkotilanteessa.
Myöhemmissä tutkimuksissa ja oikeudenkäynneissä ei
ole kyetty osoittamaan yhtään tapausta, jossa kieltäytyminen
surmaamasta aseettomia siviilejä olisi johtanut armottomaan rangaistukseen.
Kieltäytyneistä hyvin harva ilmoitti sodan jälkeen, että
heidän käyttäytymisensä olisi perustunut poliittisiin
ja eettisiin motiiveihin. Yksi silloinen kommunistisen puolueen jäsen
oli todennut olleensa periaatteessa kansallissosialismin "juutalaistoimenpiteitä"
vastaan, koska hän oli vastustanut koko järjestelmää.
Kaikkiaan noin 10-20 prosenttia pataljoonan miehistöstä yritti
välttää joukkomurhaan osallistumista joko vetäytymällä
taka-alalle tai pyytämällä ensimmäisten surmaamisten
jälkeen vapautusta tehtävistä, mikä heille myös
sallittiin. 80 prosenttia teloitusryhmiin osallistuneista poliiseista jatkoi
siihen asti, kunnes 1800:sta Jozefowin juutalaisesta oli 1500 surmattu
niskalaukauksella.
Majuri Trapp itki useiden todistajien mukaan käskynjaon jälkeen
"kuin lapsi". Autonkuljettajalleen hän sanoi: "Jos tämä
juutalaisasia kerran kostetaan, silloin Jumala armahtakoon meitä saksalaisia."
Monet miehistä pyysivät ensimmäisen teloituskokemuksen
jälkeen vapautusta murhatehtävästä. Eräälle
entiselle tupakkaliikkeen edustajalle osoitettiin ensimmäiseksi uhriksi
vanha nainen. "Sen jälkeen kun olin ampunut naisen, menin (esimieheni)
Toni B:n luokse ja selitin hänelle, että en kykene enää
jatkamaan ampumista. Minun ei enää tarvinnut osallistua teloituksiin.
Olin täysin hermorauniona tästä yhdestä teloituksesta."
37-vuotiaan räätäli Georg K:n tehtäväksi tuli
ampua Kasselista kotoisin oleva juutalainen nainen ja hänen tyttärensä.
Tämä järkytti häntä siten, että hän
päätti "olla osallistumatta teloituksiin". Hän pyysi komentavalta
upseerilta vapautusta tehtävästä ja hänet lähetettiin
valvomaan torille jääneitä juutalaismiehiä.
Miehet olivat palatessaan majapaikkaan katkeria, järkyttyneitä
ja masentuneita. He söivät vähän ja joivat paljon.
Poliisit, jotka eivät osallistuneet teloituksiin, eivät halunneet
kuulla yksityiskohtia ja ne, jotka olivat osallistuneet, eivät tunteneet
tarvetta puhua tapahtuneesta silloin, eivätkä myöhemminkään.
Jozefowin joukkomurhasta tuli pataljoonan miehistön kesken tabu, josta
ei puhuttu.
Monet poliisit muuttuivat vuoden aikana tunteettomiksi joukkomurhaajiksi,
jotka ilmoittautuivat vapaaehtoisina teloituskomppaniaan. Heinäkuun
16. päivänä pataljoona komennettiin likvidointitehtäviin
Lomazyn alueelle. Tarkoituksena oli ampua lähes kaikki 1700 juutalaisasukasta.
Jotta saksalaiset poliisit eivät olisi joutuneet liian kovan psyykkisen
paineen alaiseksi, heidän avukseen komennettiin 50 hengen "vapaaehtoinen"
teloituskomppania, joka oli muodostettu lähinnä baltialaisista
ja ukrainalaisista sotavangeista. Pataljoonan miesten tehtävänä
oli koota juutalaiset teloituspaikalle. Siihen liittyi myös käsky
tappaa. Ne pikkulapset, vanhukset ja sairaat, jotka eivät kyenneet
kävelemään itse kokoamispaikalle, tuli ampua välittömästi
siihen paikkaan.
Lomazynin joukkomurha oli poliisipataljoonan toinen "aktio". Se erosi
kuitenkin olennaisesti ensimmäisestä. Miehet eivät itse
joutuneet teloittamaan. Siihen ei liittynyt välitöntä henkilökohtaista
läheisyydentunnetta tappamiseen. Useammalla heistä oli tunne,
että heidän toimintansa ei liittynyt suoraan massamurhaamiseen.
Juutalaisghettojen tyhjennys ja juutalaisten kuljetusten organisointi
ja valvonta Treblinkan tuhoamisleirille oli seuraava vaihe prosessissa,
jossa poliisipataljoonan miehet kasvoivat täysverisiksi joukkomurhaajiksi.
Kuuden murhaavan viikon aikana poliisipataljoonan miehet osallistuivat
kahdeksan juutalaisgheton tyhjennykseen ja vastasivat yli 27 000 juutalaisen
kuljettamisesta kaasukammioihin. Sen lisäksi he suorittivat vähintään
neljä puhdistusoperaatiota, joiden aikana he murhasivat arviolta 1000
juutalaista.
Lokakuussa 1942 pataljoonan miehet komennettiin "juutalaismetsästykseen",
etsimään piiloutuneita ja karanneita juutalaisia. Se osoitti,
että monista oli kehittynyt
tunteettomia, välinpitämättömiä ja monissa
tapauksissa hyvin innokkaita murhaajia.
Eräs pataljoonan miehistä esimerkiksi totesi komentavalle
luutnantille, että hän ei ole vielä ehtinyt nauttia aamiaista.
Upseerin katsoessa miestä kysyvästi hän selitti: "En ole
vielä tappanut yhtään juutalaista."
Joukkomurhaajan mentaliteetin kehitystä kuvasi myös se tosiasia,
että enää upseereilla ei ollut vaikeuksia löytää
vapaaehtoisia teloituskomppanioihin. Useimmilla poliisipataljoonan jäsenillä
ei ollut enää mitään estoja osallistua teloituksiin.
Reservipoliisipataljoona 101:n miehistön osallisuus juutalais-kysymyksen
"lopulliseen ratkaisuun" huipentui syksyllä 1943 operaatio Sadonkorjuujuhlaan
(Aktion Erntefest). Sen tavoitteena oli tehdä Lublinin alue "juutalaisista
vapaaksi" murhaamalla 42 000 juutalaista.
Osa poliiseista oli jo niin tottuneita juutalaisten joukkomurhiin, että
tämä yksi suurimmista yksittäisistä juutalaisten massamurhista
ei jättänyt heihin läheskään niin pysyvää
vaikutusta kuin Jozefowin joukkomurha.
Sodan jälkeen monet reservipoliisipataljoonan 101:n miehistä
palasivat takaisin vanhoihin ammatteihinsa. 12 aliupseeria ja 26 miehistön
jäsentä jatkoi tehtäviään sodanjälkeisissä
poliisivoimissa. Majuri Trapp, luutnantti Buchmann ja yksi miehistön
jäsen tuomittiin Puolassa kesäkuussa 1948 kuolemaan 86 puolalaisen
surmaamisesta. Oikeudenkäynnin yhteydessä ei käsitelty heidän
osallisuuttaan juutalaisten likvidoimiseen. Hampurin oikeusviranomaiset
kiinnostuivat vasta 1960-luvun puolivälissä pataljoonan sodanaikaisista
toimista. Vuonna 1967 oikeus tuomitsi kolme upseeria viideksi, kuudeksi
vuodeksi vankilaan.
Miksi tavallisista miehistä tuli Euroopan juutalaisten kansanmurhan
aktiivisia toteuttajia? Yhtenä keskeisenä selittäjänä
Browning näkee ennen kaikkea sodan brutaalisuuden ja negatiivisten
rotukliseiden yhteisvaikutuksen.
Browning kirjoittaa: "Jokainen sota - ja erityisesti rotusota - johtaa
brutalisoitumiseen, joka ilmenee hirmutekoina. Tämä tuntomerkki
kulkee punaisena lankana Babi Jarista My Lainiin."
Browning löytää yhtäläisyyksiä reservipoliisipataljoonan
miehistön ja Vietnamissa siviilien murhaamiseen osallistuneiden amerikkalaissotilaiden
käyttäytymisessä. Äärimmäisen huolestuttavaa
tämä havainto on nykyaikana, jolloin läntisessä Euroopassa
rasistiset voimat entistä avoimemmin puhuvat "rotusodan" ja "etnisen
vallankumouksen" välttämättömyydestä.
Sosiologi Zygmunt Baumanin näkemyksen mukaan useimmat ihmiset sopeutuvat
siihen rooliin, jonka yhteiskunta heille varaa. Hänen mukaansa julmuus
ei ole geneettistä tai perinnöllistä. Todellisia poikkeuksia
ovat Baumanin mukaan ne harvat ihmiset, jotka kykenevät vastustamaan
auktoriteetteja.
Browningin mukaan Baumanin teesiä tukevat useat tutkimukset. Yhdysvaltalainen
tutkija Stanley Milgram suoritti psykologisia kokeita, joissa testattiin
yksilöiden kykyä vastustaa sellaisia autoriteetteja, jotka eivät
tukeutuneet pakkotoimenpiteillä uhkaamiseen. Milgramin kokeissa vapaaehtoiset
koehenkilöt asetettiin opettajan rooliin. Heidän tehtävänään
oli osallistua oppimiskykyä mittaavaan kokeeseen, jossa he antoivat
oppilaalle "tieteellisten auktoriteettien" ohjeiden mukaan väärästä
vastauksesta sähköshokkirangaistuksia.
Milgram tuli testien perusteella johtopäätökseen, että
ihminen saadaan "ilman suuria vaikeuksia" tappamaan. Browning kysyy, oliko
Jozefowin joukkomurha eräänlainen radikaali Milgram-koe, joka
tapahtui puolalaisessa metsässä todellisten tekijöiden ja
uhrien kanssa?
Browning toteaa lopuksi, että pataljoonan miehillä oli ollut
kaikesta huolimatta valintamahdollisuus. Useimmat heistä syyllistyivät
kuitenkin hirveisiin tekoihin. Niitä, jotka osallistuivat tappamiseen,
ei voida vapauttaa vastuusta vetoamalla käskysuhteeseen. Heidän
joukossaan oli pieni ryhmä, joka kieltäytyi täysin osallistumasta,
ja toinen joukko, joka ei enää tietyn hetken jälkeen osallistunut
joukkomurhaamiseen. Browning toteaa: "Vastuu omasta tekemisestään
on viime kädessä jokaisella itsellään."
[JJ] |