Darvinismi ja rotuteorioiden kehitys
Charles Darwin julkaisi vuonna 1859 mullistavan
teoksen Lajien synty luonnollisen valinnan kautta eli Luonnon suosimien
rotujen säilyminen taistelussa olemassaolosta (On the Oringin
of Species by Means of Natural Selection or the Preservation of Favoured
Races in the Struggle for Life). Darwinista tuli henkisen vallankumouksen
symboli. Hän ei ainoastaan mullistanut näkemyksiä biologiassa,
vaan hänellä oli suuri vaikutus myös poliittiseen ja yhteiskunnalliseen
ajatteluun.
Darvinismi synnytti rotuteorioiden kehityksessä uuden laadullisen
tason. Ruotsalainen tutkija Sven Lindqvist toteaa: "Darwinin jälkeen
laajat piirit omaksuivat rodun aivan ratkaisevaksi."
Darvinismin ydin on evoluutioajatus. Darwinin evolutiomallin mekanismi
on seuraava:
-eliölajeissa on luontaista muuntelua
-yksilöt tuottavat enemmän jälkeläisiä kuin
ympäristö pystyy elättämään
-taistelu olemassaolosta
-luonnollinen valinta (selektio) l. kelvollisinten eloonjääminen
-lajin muutos
Käsite taistelu olemassaolosta oli peräisin Thomas Malthusin
(1766-1834) väestökasvua koskevasta teoriasta. Malthus väitti,
että väestö lisääntyy geometrisessa sarjassa (2,4,8,16),
mutta ravinnon tuotanto hitaammin aritmeettisessa sarjassa (1,2,3,4,5).
Tämä puolestaan johtaa taisteluun ravinnosta, jossa voimakkaampi
perii voiton. Näin syntyi olemassaolon taistelun rinnalle käsite
luonnollisesta valinnasta.
Darwin
sovelsi Malthusin teoriaa kasvi- ja eläinmaailmaan, kun Malthus oli
soveltanut sitä ihmisyhteiskuntaan. Olemassaolon taistelun käsite
löytyy keskeisesti Darwinin ajatteluun vaikuttaneelta Herbert Spenceriltä
(1820-1903), joka oli yksi aikansa merkittävimmistä englantilaisista
sosiaalifilosofeista. Spencer muotoili ennen Darwinia ajatuksen "olemassaolon
taistelusta" sosiaalisella alueella. Kirjassaan Social Statics (1850)
hän yhdisti vapaan kilpailun periaatteen ja biologian tiedot. Hän
vastusti Malthusin tavoin ehdottomasti valtiollista apua köyhille,
jotka Spencerin mielestä olivat soveltumattomia ja siksi heidän
olisi kadottava. Sillä luonto haluaa, että parhaat selviytyvät.
Spencer näki taistelun johtavan positiiviseen valintaan, erityisesti
ihmisten kohdalla. Hänen mielestään vapaa kilpailu takaa
parhaiden eloonjäämisen ja vähempiarvoisen tuhoutumisen.
Siten olemassaolon taistelu oli hänelle ensinnäkin luonnon laki
ja toiseksi edistyksen instrumentti.
Spencerin panos darvinismiin oli erityisesti termi 'kelvollisten
eloonjääminen'. Darwin kirjoitti asiasta seuraavasti: "Olen
nimittänyt tätä lakia, jonka mukaan jokainen pieninkin muunnos
säilyy, jos on hyödyllinen, luonnolliseksi valinnaksi, osoittaakseni
sen suhdetta ihmisen harjoittamaan valintaan. Mutta Herbert Spencerin...
käyttämä... 'kelvollisten eloonjääminen' on täsmällisempi..."
Spencer oli esittänyt 1850- luvun alkupuolella ilmestyneissä
teoksissaan ajatuksen sopivempien eloonjäämisestä (Survival
of the fittest).
Ennen Darwinia 'rotu' nähtiin rotuteorioissa toisistaan erottuvina
tyyppeinä, jotka olivat muuttomattomia tai ainoastaan hitaasti ja
vähäisesti muuttuvia ympäristön, kasvatuksen jne. vaikutuksesta.
Rotujen kehitys oli mahdollista ainoastaan niiden sekoittumisen kautta,
joka merkitsi korkeampiarvoiselle rodulle tuhoisaa kehitystä. Synnynnäinen
alempiarvoisuus merkitsi sitä, että tiettyjen rotujen ei ollut
mahdollista nousta ja saavuttaa kehityksessä sivilisaatioastetta.
Rotuteoreetikot ennen Darwinia (ja myös Darwinin jälkeen) kielsivät
'alempiarvoisten' rotujen kehityskyvyn ja mahdollisuuden, että 'hankitut
ominaisuudet periytyvät'. Darwinin teoria mahdollisti siis periaatteessa
rotujen dynaamisen kehityksen. Rotu ei ollutkaan enää mitään
lopullista, vaan oli alisteinen jatkuvalle lajin muuntumiselle luonnollisen
valinnan kautta. 'Rotu'-käsite menetti pysyvyytensä ja oli muutoksille
alisteinen pitkän aikavälin prosesseissa. Siinä mielessä
darvinismista ei ole johdettavissa automaattisesti rasistisia rotukonstruktioita.
Ajan hengen mukaisesti darvinismia hyödynnettiin rasististen rotukonstruktioiden
kehittelyyn. Ensinnäkin lähtökohtana oli evoluutioajatus
ja sen siirtäminen ihmisen kehitysprosessiin ja ihmisrotujen syntyyn.
Evoluutioteoria mahdollisti hypoteettisesti oletuksen yksittäisten
ihmisrotujen epätasaisesta kehityksestä, joka määräytyi
ympäristöolosuhteiden ja muiden tekijöiden kautta. Tämä
evoluution rotuteoreettinen tulkinnan lähtökohta oli se, että
ihmiskunnan syntyhistorian yhteydessä yksittäiset ihmisrodut
olivat alisteisia erityisten olosuhteiden vuoksi toisistaan eroaville selektioperiaatteille
eli luonnolliselle valinnalle, joka johti toisten kehittymiseen nopeammin
kuin toisten. Tällä epätasaisella kehityksellä ei ollut
niin kauan minkäänlaista merkitystä, kun kyseiset ihmisrodut
elivät eristyksissä toisistaan, mutta niin pian kuin ne joutuivat
toistensa kanssa tekemisiin kehittyi niiden välille kilpailusuhde.
Merkitystä rotuteoreettisten pohdiskelujen kannalta darvinismi
sai, kun evoluutioajatteluun yhdistyi selektioperiaate (olemassaolon taistelu,
kelvollisemman eloonjääminen). Ensinnäkin sillä oli
kohtalokas merkitys puhuttaessa kansojen/rotujen suhteista. Kyseisen tulkinnan
mukaan kansat/rodut taistelivat keskenään olemassaolosta ja ainostaan
kehittynein eli kelvollisempi säilyi. Darwin esitti kirjeessään
Lyellille vuonna 1859 tämän kohtalokkaan ajatuksen. Luonnollinen
valinta saattaa olla käynnissä ihmisrotujen välillä,
"jolloin vähemmän älylliset rodut
tuhoutuvat". Ruotsalainen tutkija Lindqvist toteaakin: "Darwinin jälkeen
oli muodikasta todeta kansanmurhien olevan tulosta luonnollisesta valinnasta
ja evoluutiosta."
W.Winwood Reade, Lontoon Maantieteellisen ja Antropologisen seuran jäsen
ja Pariisin Geologisen seuran kirjeenvaihtajajäsen, näki teoksessaan
Savage in Afrika (1864) mustan rodun kohtalon tässä valossa.
Ranska ja Englanti jakavat Afrikan. Hänelle oli selvää,
että kosteat alueet ojitetaan, autiomaat kastellaan ja työvoimana
toimivat afrikkalaiset, jotka todennäköisesti kuolevat sukupuuttoon.
Hänen näkemyksenä oli lakoninen:
"Meidän on opittava katselemaan tällaista lopputulosta
tyynin mielin. Se tarjoaa havaintoesimerkin siitä hyvää
tekevästä luonnonlaista, jonka mukaan vahvojen on hävitettävä
heikot."
Lontoon Antropologinen seura järjesti väittelytilaisuuden
alempien rotujen tuhoutumisesta 19.1.1864. Tilaisuudessa A.R. Wallace,
kehitysopin toinen keksijä, väitti että mitä alempi
jokin rotu on, sitä enemmän se tarvitsee maata elatukseensa.
Kun eurooppalaiset, joiden energia on muita suurempaa, ottivat maat haltuunsa,
voivat alemmat rodut pelastua vain sivistymällä nopeasti. Alempien
rotujen häviäminen on vain ajan kysymys. Myöhemmin Wallece
tarkensi näkemystänsä: Eurooppalaisen ylivoimaiset fyysiset,
moraaliset ja älylliset ominaisuudet aiheuttavat sen, että hän
lisääntyy villin kustannuksella, "täsmälleen samoin
kuin eurooppalaiset rikkaruohot levittäytyvät Pohjois-Amerikkaan
ja Australiaan ja tukahduttavat kotoperäiset lajit elinvoimallaan
ja suuremmalla kyvyllään elää ja lisääntyä."
[JJ] |