|
Sosiaalidarvinismi
Sosiaalidarvinismi merkitsi pyrkimystä siirtää Charles Darwinin
(1809 - 1882) näkemykset evoluutiosta
ja luonnonvalinnasta ihmisyhteiskuntaan. Sosiaalidarvinismin edustajat
esittävät valinnan tapahtuvan ihmisyhteisössä kasvi-
ja eläinkunnassa Darwinin esittämien luonnonlakien mukaisesti.
Sil-loin ihmisyhteisö ymmärretään taistelukentänä
"olemassaolosta", jossa vahvin alistaa luonnon lakien mukaisesti heikomman.
Äärimmilleen vietynä sosiaalidarvinismin mukaan heikot tuhoutuvat
tai tuhotaan ja vahvat, jotka parhaiten sopeutuvat, jäävät
henkiin ja lisääntyvät. Sosiaalidarvinismin teoreetikot
kuten englantilainen Herbert Spencer (1820 - 1903) ja amerikkalainen Graham
Sumner (1840 - 1910) näkivät ihmiskunnan kehityksen kohti yhä
suurempaa täydellisyyttä tapahtuvan taistelun ja luonnollisen
valinnan eli kelvollisinten eloonjäämisen kautta. Siten olemassaolon
taistelu olisi luonnon laki ja edistyksen instrumentti.
Sisäpoliittisesti sosiaalidarvinismi merkitsee tasa-arvoideaalin
hylkäämistä ja yhteiskunnan autoritaaristen, ei-demokraattisten,
rakenteiden oikeuttamista "luonnon lakina". Spencerin mukaan vapaan kilpailun
oloissa taloudellisesti menestyneet olivat oloihin parhaiten sopeutuneita.
Evoluution valossa hänen mielestään oli luonnollista, että
he hallitsivat "vähemmän sopeutuneita" eli työläisiä.
Niinpä Spencerin edustama sosiaalidarvismin heijasteli 1800-luvun
loppupuolen ns. Manchester-kapitalismin kehitysvaihetta, jossa jokainen
oli vapaan kilpailun periaatteen mukaisesti oman onnensa seppä.
Sosiaalidarvinismi on erityisen suvaitsematon suhteessa köyhiin,
sairaisiin, työttömiin, vammautuneisiin ja yleensä yhteiskunnan
vähävaraisiin. Vuosisadan vaihteessa siihen usein yhdistyi vaatimus
kaikenlaisen yhteiskunnallisen sosiaalisen tuen lakkauttamista. Sosiaalidarvinismin
teoreetikot katsoivat, että mm. työttömyyskorvaus, vammaishuolto
ja sairausvakuutus ehkäisevät luonnollisen valinnan toteutumista
yhteiskunnassa ja mahdollistavat kelvottomien eloonjäämisen.
He vaativat joko kaikenlaisten yhteiskunnallisten tukimuotojen lakkauttamista
tai ns. 'vähempiarvoisten' sterilointia. Siten sosiaalidarvinistinen
teoria yhdistyi olennaisesti 1800-luvun lopulla syntyneeseen eugeeniseen
ja rotuhygieniseen ajatteluun, joka pyrki "ihmisrodun parantamiseen" lisäämällä
ns. parempien jälkeläisten tuottamista ja toisaalta vaatimalla
'vähempiarvoisten' poiskitkemistä. Sosiaalidarvinistisen ajattelun
myötä yleistyivät sellaiset käsitteet kuin vähempiarvoinen,
asosiaalinen, rappeutunut, ali-ihminen. Väestössä syntyi
selvä jako korkeampi- ja "vähempiarvoisiin". Se mursi samalla
valistuksen humanistisen perusvaatimuksen, jonka mukaan jokainen ihminen
ja kaikki ihmiset olivat yhtä lailla järjellisiä olentoja
siitä riippumatta, kuinka paljon heidän ulkonainen ilmiasunsa
suhteessa suorituskykyyn ja porvarilliseen hyvinvointiin sitä vastaan
puhuikin. Tämä ajattelu valmisteli tietä Saksassa Hitlerin
valtaannousulle. Vuonna 1931 Saksan evankeelisten akateemikkojen konferenssissa
alustanut konservatiivinen psykiatri Hermann Simon määritteli
sosiaalidarvinismista käsin vähempiarvoisuuden ja sosiaalisen
kysymyksen merkityksen Saksalle seuraavasti:
"Mitä me ymmärrämme 'vähempiarvoisuudella'? ...
Yksilö on yhteisölle sen arvoinen, mitä hän on kykenevä
tuottamaan sille, ja erityisesti ylitse oman välittömän
ylläpitonsa. Yhteisölle ovat samantekeviä ne lukuisat, jotka
juuri ja juuri kykenevät huolehtimaan itsestään tuottamatta
yhteisölle kuitenkaan hyötyä. Painolastioliota ovat kaikenkaltaiset
'vähempiarvoiset', joiden olemassaolon kustannukset jäävät
enemmän tai vähemmän yhteisön maksettaviksi. Kuitenkin
he vaativat itselleen yhteisön oikeuksia..."

Simonille yhteiskunnan kannalta vähempiarvoisia olivat kaikki,
jotka eivät täyttäneet yhteiskunnan heille asettamaa suoritusvaatimusta:
"idiootit, tylsämieliset, raajarikot, heikkorakenteiset, sairaalloiset,
vetelykset, ... epäkelvot, loiseläjät, rikolliset, kaikki..jotka
eivät halua tai voi sopeutua yhteiselämän velvollisuuksiin...
me tarvitsemme karaistuneen suvun; vain sellainen on kykenevä selviytymään
kansojen taistelussa. Se, mitä me teemme, on hemmottelua... Kelvollisuus
ja ahkeruus tehdään arvottomaksi oikeuksien tasaamisella ja kasaamalla
suorituskykyisille lisää velvollisuuksia;... Oikeuksia ei ole
jaettu edes tasaisesti, vaan tässäkin suositaan heikkoja ja kelvottomia.
Jo apukoululaisen kustannukset ovat kaksi kertaa korkeammat kuin normaalikoululaisen.
Ihminen sairaalassa, mielisairaalassa, vammaistenkodissa, vankilassa, vanhainkodissa
maksaa enemmän, usein paljon enemmän, kuin kansamme suurella
enemmistöllä on käytettävissä terveinä päivinä.
Huolenpidosta hyötyvät ainoastaan heikot ja vähempiarvoiset,
vähemmän vastustuskykyiset, siis elinkelvottomat. Kelvolliset
eivät tarvitse koskaan sitä. ... Meidän koko sosiaalinen
ja lainsäädännöllinen kehityksemme edistää
heikkojen lisääntymistä ja estää vahvojen voimistumista...
'Demokraattinen' oppi kaikkien ihmisten tasa-arvoisuudesta on kohtalokas"
Hermann Simonin mielestä Saksassa eli tuolloin "yhteensä yli
12 miljoonaa vähempiarvoista eli 1/5 väestöstä". Vaihtoehdot
olivat Simonin mukaan vähissä. Kysymykseen tulisivat hänen
mukaansa joko rotuhygieeniset toimenpiteet tai kurjuudesta aiheutuva joukkokuolema.
Simon ilmaisi vaihtoehdot seuraavasti:
"On kysyttävä, keiden miljoonien on kuoltava... Kirkko
alkaa myös ymmärtää, että liian voimakas huolenpito
sairaista ja heikoista on julmuutta terveitä ja suorituskykyisiä
kohtaan... Oppi ihmisten tasa-arvoisuudesta on perustuvanlaatuinen erehdys."
Sosiaalidarvinismi loi ideologiset perustelut rotuhygieniapolitiikalle
Hitlerin Saksassa, jonka elementinä oli elinkelvottomien yksilöiden
ja roturyhmien likvidointi (sosiaalidarvinismi ja
rasismi).
Sosiaalidarvinistinen ajattelu ulotettiin myös ulkopolitiikan alueelle,
koska sen avulla oli mahdollista oikeuttaa vahvempien valtioiden valloituspolitiikka.
Muodostui sosiaalidarvinismin muunnos, jonka elementteinä olivat:
edistyksen saavuttaminen elinkelvottomien valtioiden/rotujen likvidoimisen
kautta; ajatus paremman ja voimakkamman ekspansiosta; ajatus kehitystä
edistävän sodan kulttista (Darvinismi
ja rotuteorioiden kehitys).
[JJ] |
|