Kiista aatamien luvusta
Rotuteoriat kiistelivät olemassaolonsa ensimmäisen vuosisadan
ihmisen alkuperän ykseydestä. Kysymys oli siitä, onko rotujen
katsottava polveutuvan yhdestä kannasta ja mahdollisesti yhdestä
kantaparista vai ovatko rodut syntyneet ja kehittyneet alunperin erillisinä,
jolloin niitä voi pitää peräti eri lajeina. Edellistä,
yksilinjaisen polveutumisen teoriaa kutsuttiin monogeneettiseksi
(monofyleettiseksi) ja jälkimmäistä polygeneettiseksi
(polyfyleettiseksi).
Polygenetismin ja monogenetismin kiista oli jatkoa uskonnollisesti sävyttyneeseen
kiistaan pre- ja coadamiiteista. Sen avasivat eräät oppineet
1500-luvulla. He pyrkivät selittämään löytöretkien
hämmästyttävät havainnot oudoista, erilaisista ihmisistä,
joista Raamattu ei tiennyt mitään. Preadamiittiteoria esitti,
että näiden ihmisten kantapari oli luotu ennen Raamatun tuntemia
ihmiskunnan kantavanhempia, Aatamia ja Eevaa. Coadamiittti-teoriassa aprikoitiin,
että jumala oli luonut useita ihmislajin kantavanhempia samanaikaisesti
eri puolille maapalloa.
Kirkko ei 1500-luvulla luopunut vapaaehtoisesti auktoriteettiasemastaan
myöskään varhaisen antropologian aluella. Paavi Paavali
IV julisti vuonna 1559 kielletyksi teoksen, jossa ihmiskunta luokiteltiin
ulkoisen hahmon perusteella. Preyreren täytyi Pariisin parlamentin
pakottamana sanoutua irti preadamiittiopistaan.
Vahvimpana luonnontieteellisenä perusteluna monogenetismille esitettiin
rotujen välisten risteytysten hedelmällisyys ja lajien välisten
hedelmättömyys. Selvästi jälkeläisten hedelmällisyyteen
perustuvan lajikriteerin esitti Buffon. Hänen mukaansa ainoa varma
metodi määritellä kahden eläimen samalajisuus oli kokeellisesti
selvittää, kykenivätkö ne yhtymään ja tuottamaan
siitoskykyisiä jälkeläisiä. Tätä kriteeriä
hän sovelsi - tosin kokeitta - myös ihmiseen.
Monet aikalaiset katsoivat Buffonin murtaneen selkärangan polygeneettiseltä
teorialta. Niin ei käynyt, vaikka monet rotuteorian klassikoista kuten
Carl von Linné, Pieter
Camper, Johann Friedrich Blumenbach ja saksalainen
filosofi Immanuel Kant olivat monogeneetikkoja - tosin kaikki eivät
hyväksyneet Buffonin hedelmällisyyskriteeriä. Luonnontieteilijät
olivat yleensä monogeneetikkoja. Polygenetismi kukoisti 1700-luvulla
filosofien ja harrastelija-antropologien keskuudessa. Ihmisen muunnosten
erilajisuuteen uskoivat mm. ranskalainen valistusfilosofi Voltaire ja skotlantilainen
valistusfilosofia David Hume. Heistä Voltaire kirjoitti vuonna
1734, että
"parrakkaat valkoiset, kähärät neekerit, [...] keltaiset
rodut ja karvattomat ihmiset eivät polveudu samasta ihmisestä...
(Valkoiset) ovat ensiluokkaisia verrattuna näihin neekereihin kuten
neekerit ovat verrattuna apinoihin ja apinat verrattuna ostereihin".
Voltaire säilytti sitkeästi polygenetistisen katsomuksen.
Myöhemmin hän mm. totesi vain sokean voivan epäillä
tosiseikkaa, että valkoiset, neekerit, albinot, hottentotit, lappalaiset
ja kiinalaiset ovat täysin erillisiä rotuja. Myös Hume katsoi
ihmiskunnan jakaantuvan toisistaan selvästi erottuviin ja eriarvoisiin
lajeihin.
Rotukäsitteeseen kiista polygenetismin ja monogenetismin välillä
liittyi sikäli, että polygenetismi korosti rotujen ja rotutuntomerkkien
pysyvyyttä ja vahvisti siten typologioivaa otetta. Yleensä polygeneettisestä
käsitystä ihmisen alkuperästä täydensi vakaumus,
että näin syntyneet ihmisen lajit ovat eriarvoisia. Polygeneettiset
näkemykset sisälsivät siten lähes kauttaaltaan rasistisia
piirteitä.
Keskustelu monogenetismin ja polygenetismin välillä on jatkunut
ja jatkuu yhä, vaikka argumentit ovat vaihtuneet. Yhdysvaltalainen
antropologi, professori Carleton Coon esitti 1960-luvun alussa,
että nykyihmistä edeltävä Homo erectus oli mahdollisesti
jakaantunut viiteen maantieteelliseen rotuun tai alalajiin jo noin puoli
miljoonaa vuotta sitten. Homo erecuts kehittyi sen jälkeen Homo sapiensiksi
"ei yhdellä kertaa, vaan viisi eri kertaa, kun jokainen omalla alueellaan
elävä alalaji ohitti kynnyksen enemmän eläimenkaltaisesta
vaiheesta viisaampaan (sapient) vaiheeseen". Tälläkin kerralla
polygenetistisen teorian yhtenä ulottuvuutena oli rotujen asettaminen
arvojärjestykseen. Coon nimittäin väitti, että "jokainen
rotu on saavuttanut oman tasonsa kehityksen asteikolla". Ne rodut, jotka
ovat ensimmäisinä ohittaneet kehityksen kriittisen kynnyksen
Homo sapiensiksi ovat kehittyneet eniten. Yllättävää
ei liene, että "kongoidit" (Coonin termi mustista) ovat Coonin mielestä
kavunneet kynnyksen yli muita myöhemmin, joskin Australian alkuasukkaat
ovat jääneet lähimmäksi erectus-tasoa.
[PI] |