|
Luonnontila- ja yhteiskunnan kehitysteoriat
Englantilaiset filosofit Thomas Hobbes ja John Locke pyrkivät
1600-luvun lopulla selittämään yhteiskunnan syntyä
ja luonnetta luonnontilan käsitteellä. Luonnontila oli heidän
teorioissaan edeltänyt yhteiskunnan syntyä tai oli jollakin tavalla
sen vastakohta. Tehdäkseen sanomansa ymmärrettäväksi
he rinnastivat luonnontilan todelliseen tai todellisena pitämäänsä
maailmaan.
Teoreettinen luonnontila sekoittui "villien" elämäntavan kuvauksiin,
joita nopeasti laajeneva matkakirjallisuus, maantieteen yleisesitykset
ja siirtomaavirkamiesten ja -sotilaiden raportit tarjosivat.
Hobbesin mielestä luonnontila oli sotatila, jossa kaikki olivat
toistensa luonnollisia kilpailijoita ja vihollisia. Luonnontilassa elävän
ihmisen osa on tyly Hobbesin kuuluisassa poliittisessa pääteoksessa,
Leviathanissa
(1651). Hänen elämänsä on "yksinäinen, köyhä,
ruokoton, eläimellinen ja lyhyt". Lukijalle, joka epäilee, että
sellaista aikaa tai tilaa ei ole koskaan ollut, Hobbes heittää
esimerkin:
"... en minäkään usko, että niin on ollut yleensä
kaikkialla, koko maailmassa, mutta on monia paikkoja, joissa eletään
nytkin niin. Sillä Amerikan villeillä ei ole mitään
yhteiskunnallista vallankäyttöä lukuun ottamatta pienissä
perheissä ilmenevää hallintoa, joten sopu riippuu luonnollisesta
halusta; ja he elävät tänäkin päivänä
siihen eläimelliseen tapaan, kuten sanoin aikaisemmin."
Myös
Lockelle Amerikka oli paikka, johon teoreettista luonnontilaa voisi verrata.
Tutkielmassaan hallitusvallasta, Two Treatises of Government (1690),
hän pariinkiin otteeseen selventää sanottavaansa sieltä
otetulla esimerkillä.
Luonnontilateorioissa oli idullaan kaksi käsitystä, jotka
vahvistivat rasistisia katsomuksia 1800-luvulla. Toinen oli käsitys,
että ihmiskunta voidaan jakaa "luonnonkansoihin" ja "kulttuurikansoihin".
"Luonnonkansoja" pidettiin "villeinä", jotka eivät kykene kehittymään
tai jotka kehittyvät paljon hitaammin samalle tasolle kuin "kulttuurikansat".
Korkeintaan niiden katsottiin voivan matkia "kulttuurikansoja", mutta omaa
luomisvoimaa niillä ei arveltu olevan.
Toinen oli teoria, että yhteiskunta oli kaikkialla kehittynyt kolmen-neljän
vaiheen kautta. Niitä olivat metsästys, paimentolaisuus, maanviljely
ja "kaupallinen yhteiskunta" tai työnjaon yhteiskunta. Tämän
käsityksen mukaan seuraava yhteiskunta oli aina edellistä "kehittyneempi".
Myöhemmin teoriaa tulkittiin niin, että alkuperäiskansoja
ryhdyttiin pitämään elävinä fossiileina, jäänteinä
kehitysvaiheesta, jolla valkoiset eurooppalaisetkin olivat joskus olleet.
[PI] |
|