|
Aristoteles orjuudesta
Aristoteles (384-322 ekr.) oli Antiikin monipuolisin filosofi ja tiedemies,
jonka tuotanto käsittelee lähes kaikkia tieteenaloja. Aristoteleen
valtiofilosofian mukaan ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento, joka
saattoi ainoastaan yhteisön jäsenenä täysin kehittyä
ihmisenä. Hänen mukaansa valtion kansalaisten lukumäärä
on huomattavasti pienempi kuin sen asukkaiden määrä, sillä
näistä suuri osa on orjia ja ulkomaalaisia. Aristoteles, jonka
aikakautena talouselämä perustui orjatyöhön, kehitti
opin luonnollisesta orjuudesta. Sitä on pidetty orjuuteen perustuvan
yhteiskunnan klassisena puolustuksena. Aristoteles torjui mm. sofisti Alkidamaksen
näkemyksen, että luonto ei ole tehnyt ketään orjaksi.
Aristoteleen mukaan luonto oli määrännyt tietyt henkilöt
orjuuteen. Ihmisen orjuuttaminen saattoi Aristoteleen mukaan olla oikeudenmukaista
silloin, jos on ihmisiä, jotka soveltuvat puutteellisen järkensä
takia vain välineeksi. Teoksessaan Politiikka hän perustelee
kantaansa seuraavasti: "Se, joka kykenee ajattelukykynsä perusteella
näkemään edeltä käsin, mitä on tehtävä,
on luonnostaan hallitsija ja luonnostaan käskijä, ja se, joka
kykenee ruumiillisesti tekemään nämä asiat, on hallittu
ja luonnostaan orja." Hänen mukaansa "luonto on halunnut tehdä
vapaat ja orjat ruumiiltaan erilaisiksi".
Kuva: Hanna Kauppinen ja Anna Laurinaho
Sota oli antiikin aikana yleisin keino hankkia orjia. Aristoteleen
mukaan "orjien oikeudenmukainen hankkiminen on eräänlaista sodankäyntiä
tai metsästystä". Mutta tavoitteena ei kuitenkaan tullut olla
kaikkien sotavankien orjuuttaminen, vaan orjuus on niiden kohtalo, "jotka
ansaitsevatkin olla orjia".
Espanjalainen historioitsija Juan Ginez
de Sepulveda (1490-1574) pyrki Aristoteleen argumentointia hyväksikäyttäen
perustelemaan intiaanien fyysistä ja psyykkistä alempiarvoisuutta
ja orjuuttamista.
Valistusajan yksi kuuluisimmista ranskalaisista ajattelijoista Jean-Jaques
Rousseau (1712-1778) puolestaan kritisoi voimakkaasti Aristoteleen
näkemyksiä luonnollisesta orjuudesta.
[JJ] |
|