|
Transatlanttisen orjakaupan alku
Varhaisissa korkeakulttuureissa kuten sumerilaisessa yhteiskunnassa orjat
muodostivat tärkeän sosiaalisen ryhmän, vaikka heidän
roolinsa ei ollutkaan tuotannossa keskeinen. Antiikin Kreikan ja Rooman
valtakauden loistokkuus, niiden saavutukset filosofiassa ja tieteessä
perustuivat orjatyövoimalle. Arabialaiset orjakauppiaat olivat tuttu
näky Välimeren kauppakeskuksissa. Orjakauppa ja -talous tunnettiin
myös Afrikassa ennen portugalilaisten ja espanjalaisten saapumista.
Välimeren piirissä orjakauppa eli uutta kukoistuskautta 1200-luvulta
lähtien. Italialaisten kaupunkivaltioiden orjakauppiaat välittivät
orjia aina Konstantinopolin kukistumiseen saakka, vuoteen 1453, Kaakkois-Euroopan
ja Mustanmeren rannikkoalueilta ennen kaikkea Egyptin orjamarkkinoille
ja loivat siten taloudellista perustaa renessanssin kukoistukselle. Ristiretkien
aikana eurooppalaiset pääsivät sokeriruo'on makuun. Palestiinan
ja Syyrian muslimeilta opittu sokeriruo'on viljely ja jalostus tuotiin
Kyprokselle, Kreetalle ja Sisiliaan. Myöhemmin sitä ryhdyttiin
harjoittamaan iberialaisten valloittamilla Atlantin saarilla, Madeiralla,
Kanariansaarilla ja Cap Verdellä. Viljelyn ja tuotannon laajeneminen
vaati työvoimaa, jonka tarve tyydytettiin 1400-luvun puolivälistä
lähtien "neekeri"orjien tuonnilla Saharan eteläpuolisesta Afrikasta.
Iberian niemimaalla reconquistan (takaisinvaltauksen) yhteydessä vangiksi
jääneet maurit päätyivät usein orjamarkkinoille.
Euroopan ekspansiosta 1400-luvulla alkanut afrikkalaisten orjuuttaminen,
joka laajeni 1500-luvulla transatlantiseksi orjuudeksi, oli uusi vaihe
orjuuden historiassa. Transatlanttinen orjakauppa käynnistyi hyvin
nopeasti sen jälkeen, kun mustaa orjuutta oli harjoiteltu Välimeren
ja Atlantin Afrikan-rannikolla vuodesta 1441, jolloin portugalilaiset sen
aloittivat. Transatlanttisen orjakaupan alku on tavallista ajoittaa vuoteen
1502, jolloin espanjalaisten siirtomaahallinnon virkailijoiden asiakirjoista
tavataan ensimmäiset maininnat mustista. Ajan myötä orjataloudesta
kasvoi taloudellinen ja henkinen mahti, joka vaikutti ratkaisevasti kolmen
mantereen elämään. Arviot Länsi-Intian saaristoon ja
Amerikan mantereelle noin 350 vuoden aikana laivattujen orjien yhteismäärästä
vaihtelevat 10 miljoonasta 30 miljoonaan. Amerikkalainen Robert William
Fogel, joka kannattaa varovaista arviota, esittää myös lukuja
orjien jakautumisesta saapumismaittain ja -alueittain. Kärjessä
on Brasilia, johon vietiin peräti 41 prosenttia Atlantin yli rahdatuista
orjista. Brittien ja ranskalaisten omistamien siirtokuntien ja espanjalais-amerikkalaisen
alueen osuus oli 47 prosenttia. Hollantilaiset, tanskalaiset ja ruotsalaiset
siirtokunnat ottivat vastaan 5 prosenttia. USA:n tai sen muodostaneiden
siirtokuntien osuus oli vain 7 prosenttia.
Orjatalouden kasvu näkyy luvuista, joita historioitsijat ovat laskeneet
monesti vajavaisista tilastoista, raporteista ja erilaisista katsauksista.
Ennen vuotta 1600 tuotiin arvioiden mukaan 900 000 afrikkalaista Amerikan
orjamarkkinoille. 1600-luvulla transatlanttisen orjakaupan kautta uudelle
mantereelle päätyi vähintään 2 750 000 henkeä.
Englantilaisten ja ranskalaisten orjakauppiaiden valtakaudella eli 1700-luvulla
kuljetettiin noin 7 miljoonaa orjaa Afrikasta. 1800-luvulla orjakaupan
uhriksi joutui ainakin neljä miljoonaa afrikkalaista. Orjakauppaan
osallistuivat kaikki merkittävät kauppavaltiot. Englantilaiset
nousivat 1700-luvun lopulla selvästi kaupan kärkeen. Heidän
on arvioitu vieneen Afrikan rannikolta vuosittain noin 38 000 orjaa. Seuraavaksi
suurin markkinaosuus, 20 000 orjaa, oli ranskalaisilla. Portugalilaiset
veivät vuosittain 10 000, hollantilaiset 4 000 ja tanskalaiset 2 000
orjaa.
Orjatalous kesti vuosisatoja, ja niinpä myös sen oikeuttamiseen
käytetyt perustelut ja niiden keskinäinen painopiste muuttuivat.
Koulmbuksen löytöretkien jälkeen elpyi aristotelinen "luonnollisen
orjuuden"teoria, jokai ei ollut edes Kreikassa vastannut tosiasiallista
käytäntöä tai käsitystä orjuudesta ja joka
oli miltei painunut unohduksiin 1500-luvulle asti. Tuolloin siihen viitattiin
kiistassa, voisivatko espanjalaiset "laillisesti" käynnistää
sodan intiaaneja vastaan ja orjuuttaa nämä. Ainoa epäilyjä
herättänyt kysymys oli, olivatko myös intiaanit "neekerien"
lisäksi "luonnollisia orjia". (De St. Croix, s. 29; Tiedemann, s.
16 ja seur., 224) Toinen ja myös antiikkiin juontuva tapa tarkastella
orjuutta oli soveltaa roomalaista lakia, jolle eurooppalainen oikeuskäsitys
ja lainsäädäntö muutenkin suureksi osaksi perustui.
Siinä ei niinkään pohdittu orjuuden oikeutusta kuin sen
tosiasiallista alkuperää, sotavankien säästämistä
tappamiselta orjuuttamalla heidät.
Keskiajan ja uuden ajan vaihteessa perustelut orjuudelle haettiin yleensä
kristillisestä maailmankuvasta ja Raamatusta, joka tarjosi ehtymättömän
aineiston väitellä orjuuden puolesta ja sitä vastaan. Raamatusta
löytyi selitys sekä ihmisten erilaisuudelle että tiettyjen
ryhmien pitämiselle muita alempiarvoisena. Luomiskertomuksen 9., 10.
ja 11. luvuista kristikansa sai selon ihmiskunnan jakaantumisesta eri kansoihin,
"rotuihin" ja kieliryhmiin. Seem, Jaafet ja Haam olivat raamatullisen "rotu"systematiikan
kolmiyhteys, sen ydin. Genesiksen 11. luvussa Jumala hajottaa Baabelin
tornin ja sekoittaa ihmiskunnan kielet. Tärkeä orjuuden oikeuttaja
oli 9. luku, jossa Nooa kiroaa Kanaanin, Haamin pojan kun Haam oli nähnyt
isä-Nooan hävyn. Musta ihonväri selitettiin Jumalan langettamaksi
rangaistukseksi tästä tapojen rikkomisesta. Nooan kirous "Kirottu
olkoon Kanaan, olkoon hän veljensä orjain orja" kertoi, miksi
juuri mustat olivat sopivia orjuutettaviksi. Toinen, mutta Raamatun muiden
osien kanssa ristiriitainen selitys oli se, että Jumala leimasi mustalla
ihonvärille veljesmurhaaja Kainin jälkeläiset.
Silloin kun orjuus haluttiin perustella vetoamatta suoraan tähän
tai tuohon Raamatun kohtaan, se voitiin tehdä selittämällä,
että orjuus oli enemmänkin ruumiillinen kuin sielullinen tila.
Hengellisessä maailmassa kaikki ihmiset olivat veljiä yhteydessä
Jumalaan, maallisessa elämässä orjuus oli välttämätön
osa synnin maailmaa. Katolinen kirkko edisti aktiivisesti orjuutta jo ennen
kuin jesuiitat ryhtyivät kannattamaan afrikkalaisten viemistä
orjiksi Uuteen maailmaan. Paavi Innocent VIII otti Espanjan Ferdinandilta
v. 1488 vastaan lahjana sata mauriorjaa ja jakoi heidät kardinaaleille
ja aatelisille.
[JJ/PI] |
|