Ekorasismi
Globaalin ympäristökriisin mukana ekorasismista on tulossa uusfasistisen
liikkeen ja oikeistoradikalististen puolueiden ideologian keskeinen elementti.
Sen puitteissa ne yhdistävät rasistisen ulkomaalaisvastaisuuden
ympäristökysymyksiin. Vuonna 1982 silloinen Saksan liittotasavallan
uusfasistinen johtohenkilö Michael Kühnen vaati ympäristöongelmien
ja ulkomaalaiskysymyksen yhdistämistä seuraavasti: "...ympäristön
tuhoutumisesta puhuttaessa tullaan enemmin tai myöhemmin rotukysymykseen.
Kansallissosialistisen liikkeen pääpaino tulee olemaan ... ulkomaalaiskysymyksessä.".
Ekorasismista tuli oikeistoradikaalisten puolueiden ja uusfasististen liikeiden
politiikan keskeinen elementti jo 1980-luvulla.
Yksi ekorasismin perusajatuksia on, että ainoastaan alueen syntyperäinen
kansalainen pystyy omaksumaan kansallisen kulttuurin, kansallisen identiteetin
ja kotiseuturakkauden. Tämä on ainoastaan se perusta, jolta ihminen
kykenee ja on halukas suojelemaan omaa ympäristöään
ja kotimaansa luontoa. Vieraan kulttuurin ja identiteetin omaavalta ulkomaalaiselta
se ei onnistu. Entinen europarlamentaarikko ja saksalaisen oikeistoradikalismin
yksi keulahahmo Harald Neubauer esitti ekologisen kriisin "henkisenä
syynä" olevan kansallisen identiteetin puuttuminen. Hän totesi
asiasta seuraavasti: "Sitä, jolla on heikko suhde omaan identiteetiinsä,
kansaansa, isänmaahansa ja sitä kautta kotiseutuunsa, on vaikea
saada innostumaan ympäristönsuojeluun. Kansallisen identiteetin
lujittamiseen pyrkivät puolueet ovat siksi 'luonnollisia luonnonsuojelijoita'".
Laajojen kansalaispiirien keskuudessa ekorasistista ajattelua "ravitsevat"
arkipäivän ajattelussa esiintyvät näkemykset, joita
poliitikot ja tiedotusvälineet ruokkivat. Pakolaisuudesta ja väestökasvusta
käytetään sellaisia käsitteitä kuin "ihmisvyöry",
"pakolaisten tulva" tai "väestönräjähdys". Ekologisen
tasapainon järkkyminen nähdään pääasiassa
väestötiheyden aiheuttamana. SPD:n poliitikko Friedhelm Arthmann
perustelee ulkomaalaisten maahanmuuton tiukkaa rajoittamista ekologisella
argumentilla: "Meille saksalaisille ei ole (siirtolaisten tulo) hyväksi,
koska me asumme eräässä maailman tiheimmin asutuista maista...
Ympäristön suurin rasite koko maailmassa ja meillä on ihmisten
suuri lukumäärä. Siksi olen sitä mieltä, että
meidän ei pitäisi enää ylimääräisesti
lisätä väestötiheyttä..." Ja hän jatkaa:
"Minulla on se vaikutelma, että ulkomaalaisproblematiikka ei ole ylipäätänsä
ennen minun lausumaami yhdistetty ympäristöongelmaan... tämän
maailman suurin onnettomuus (on)... hallitsematon väestönkasvu,
(sillä) miljardit ihmiset...tekevät ympäristöongelmasta
hallitsemattoman. Se koskee erityisesti tiheästiasuttuja seutuja kuten
Saksaa." Tällä tavalla ekorasistiset konseptiot eri muodoissa
läpäisevät poliittiset suuntaukset ja tunkeutuvat arkipäivän
keskusteluun huomaamatta.
Nykyisen ekologisen tilanteen perustalta on selvää, että
läntinen elintaso ei ole mitenkään mahdollinen koko maailman
mittakaavassa. Tästä ovat myös oikeistoradikalismin edustajat
tietoisia. Johtavan oikeistoradikalismin ideologin Alain de Benoistin
mielestä on "itsestään selvä totuus", että maapallon
useimmat varannot kulutettaisiin lyhyessä ajassa loppuun, jos kaikki
ihmiset käyttäisivät yhtä paljon energiaa ja raaka-aineita
kuin teollisuusmaat.
Myös vaatimus maapallon 'tasapuolisesta' ekologisesta kuormittamisesta
asettaa läntiset teollisuusvaltiot lähes ylivoimaisen tehtävän
eteen. Se edellyttäisi rajua muutosta tuotannossa, kulutuksessa, energian
ja raaka-aineiden käytössä. Vielä suuremmaksi ongelma
tulee, jos halutaan korjata vinoutunutta maailmantalouden rakennetta ja
vaikuttaa siten kasvavaan kansainvaellukseen. Mikäli läntiset
teollisuusmaat eivät kykene muutokseen tulevat seuraukset olemaan
arveluttavat.
Oikeistoradikalismin ideologien vastaus näihin ongelmiin on hyvinvointinationalismi
ja linnake-Euroopa, joka suuntautuu kolmannesta maailmasta ja Itä-Euroopasta
lähtöisin olevia pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja siirtotyöläisiä
vastaan. Saksalaisessa johtavassa uusfasistisluonteisessa "Nation und Europa"
-lehdessä vaadittiin kulttuurin ja perinteiden suojaamisen lisäksi
puolustamaan "kovalla työllä rakennettua ja kamppaillen saavutettua
sosiaalijärjestelmää" ja "laajojen väestöpiirien
suhteellista elintasoa". Lehti esitti ajan vaatimuksena eurooppalaiselle
oikeistoradikalismille: "Euroopan vapautta, sen hyvinvointia ja sen sosiaalista
turvallisuutta on puolustettava kolmannesta maailmasta tulevan ryntäyksen
pysäyttävällä suojamuurilla."
Ongelma on todellinen. Rooman klubin raportti kysyi huolestuneena: "Pystymmekö
kuvittelemaan tulevan maailman, jossa rikkaiden ghetto puolustaa itseään
pitkälle kehittynein asein nälkäisiä ja kouluttamattomia,
työttömiä ja hyvin vihaisia ihmislaumoja vastaan." Raportin
laatijoiden mielestä
kuvitelma heijastaa nykyistä kehitystä, mutta sen toteutuminen
on epätodennäköistä, vaikkakin "se saattaa lisätä
jyrkästi puolustamiskannalla olevaa rasismia ja rohkaista kansaa äänestämään
oikeistolaisia diktaattoreita". Miten on? Oikeistoradikalismin ideologit
mieltävät itsensä yhä avoimemmin tulevan linnake-Euroopan
etujoukoksi ja esitaistelijoiksi. Heidän mukaansa nyt on toteutumassa
saksalaisen filosofin ja ajattelijan Oswald Spenglerin ennuste vuodelta
1933 valkoisten taistelusta värillisiä vastaan. Spengler ennusti
siitä tulevan "vaikein kriisi, jonka valkoisten kansojen on yhdessä,
joko yhtyneinä tai ei, käytävä läpi, mikäli
ne vielä haluavat tulevaisuutta". Tässä valkoisten taistelussa
saksalainen ekofasismin kannattaja Herbert Gruhl näkee merkittäväksi
etapiksi Persianlahden sodan, jonka yhteydessä "ensimmäisen kerran
historiassa syntyi pohjoisen pallonpuoliskon keskinäinen solidaarisuus".
Hyvinvointisovinismi, rasistinen ulkomaalaisvastaisuus ja ekorasismi
ovat vaarallinen yhdistelmä. Niiden avulla kyetään näennäisesti
osoittamaan konkreettiset toimintakohteet: ulkomaalaiset. Toiseksi ne mahdollistavat
erilaisten, toisilleen ristiriitaisten näkökulmien yhdistämisen.
Ekologisen kriisiin ilmiöt voidaan selvästi nimetä. Niiden
taustallahan ovat tämän teorian mukaan "ahnaat ulkolaiset" ja
kolmannen maailman "väestöräjähdys". Ilman niitä
Euroopan ekologinen tilanne ei olisikaan huolestuttava. "Ekorasistisille
luonnonsuojelijoille" avautuukin siten mahdollisuus nauttia lyhyellä
tähtäyksellä kulutusyhteiskunnan antimista, kunhan tämä
nautinta rajoitetaan teollistuneeseen Länsi-Euroopan väestöön.
Länsieurooppalaisten oikeistoradikaalien linja on selvä: "Ratkaisu
voi olla vain: Euroopan johdonmukainen sulkeminen kehitysmaiden siirtolaisvirralta."
Sen lisäksi äärioikeistolaisten puolueiden ja uusfasistisisten
liikkeiden yhtenä tavoitteena on hierarkkinen, elitistinen ja vahva
valtio. Sen taustalla on ollut näkemys liberaalis-parlamentaarisen
valtion toimintakyvyttömyydestä ja heikkoudesta. Oikeistoradikalismin
piirissä on nostettu viime vuosina tunnus ekodiktatuurin välttämättömyydestä.
Ekodiktatuurin vaatimuksen lähtökohtana ovat parlamentaaris-demokraattisen
järjestelmän kasvavat ongelmat kärjistyvän ekokriisin
oloissa. Niiden syvyydestä Rooman klubin raportissa todetaan, että
uusi maailmamme ei ole ilmeisesti hallittavissa nykyisin rakentein. Rooman
klubin nykyisen demokratian kritiikistä äärioikeiston ideologit
nostavat erityisesti esille lauseen: "Nykymuodossa demokratia ei enää
sovellu edessä oleviin tehtäviin". Se puitteissa ei ole ensinnäkään
mahdollista tehdä nopeasti vaadittavia päätöksiä.
Se johtuu parlamentaarisessa järjestelmässä vallitsevasta
ristiriidasta eräiden päätösten kiireellisyyden ja
demokratiaan liittyvien dialogien välillä. Toisena tekijänä
on poliitikkojen haluttomuus tehdä yleensäkään sellaisia
päätöksiä, jotka edes jossain määrin edellyttäisivät
äänestäjiltä uhrauksia. Kolmas parlamentaarisen järjestelmän
'ongelmalapsi' ovat enemmistöperiaateeseen liittyvät heikkoudet.
Sitä on kritisoitu mm. siitä, että äänestyksissä
vaikeat ekologiset ratkaisutilanteet latistuvat yksinkertaisiksi vastakkainasetelmiksi.
Käytäntö on lisäksi osoittanut, että kansallisvaltion
puitteissa löytyy lähes aina paikallisia tai alueellisia ympäristönsuojeluhankkeita
vastustava enemmistö, joka kykee estämään niiden toteuttamisen.
Nykyinen läntinen parlamentaarinen järjestelmä on hyvin
jäykkä ja hidasliikkeinen pyrittäessä vastaamaan ekologisiin
ongelmiin.
Saksalaisen oikeistoradikalismin ideologin Wolfgang Venohrin mukaan
ihmiskunnalla ei enää ole varaa parlamentaarisen järjestelmän
kyvyttömyyteen kasvavien ekologisten ongelmien maailmassa. Parlamentaarinen
demokratia, joka ei ole tarpeeksi "oppimiskykyinen" ratkaistaakseen esiinnousevat
ongelmat, tulee "murtumaan ekologisen kriisin paineesta". Venohr jatkaa:
"Se, joka uskoo, että me voimme jatkaa edelleen toimettomuuden luksusta
huolimatta maailman laajojen alueiden jatkuvasta aavikoitumisesta, yhä
vähenevistä raaka-aineista, niukkenevasta vedestä ja elintarvikkeista,
ei tunne historiaa tai on uneksija." Tähän tilanteeseen hänen
mukaansa ainoa vastaus on ekodiktatuuri ja vahva valtio: "Kun kokonaisia
kansoja uhkaa joutuminen tulvan alle tai kuoleminen janoon, joukkomyrkytys
tai joukkoepidemia, ei voida kysyä yksilön intressiä eikä
ole aikaa puoluepoliittisille keskusteluille." Ekodiktatuuri
tulee Venohrin mukaan "toteutumaan vuosien 2002 ja 2020 välillä."
Hän mukaansa "sitä on mahdoton estää".
Toisen solmukohdan ekodiktatuurikonseptiossa muodostaa näkemys
toisen maailmansodan jälkeisen hyvinvointivaltion purkautumisesta,
joka tulee oikeistoradikaalien mukaan johtamaan poliittisen järjestelmän
murtumiseen. Läntisten teollisuusvaltioiden yhteiskunnallisen vakauden
perustan ovat muodostaneet jatkuva taloudellinen kasvu, hyvinvoinnin lisääntyminen,
laajan kuluttajajoukkojen syntyminen ja lähes aukoton sosiaalinen
turvaverkko. Se on nojautunut uusiutumattomien luonnonvarojen kasvavaan
käyttöön ja ympäristön kuormituksen jatkuvaan
kasvuun. Hinta on ollut kallis. Kehitys on vaarantanut luonnon palautuvuuden
reunaehdot. Ympäristön saastuminen on asettamassa puheet jatkuvasta
taloudellista kasvusta kyseenalaisiksi ja saattavat horjuttaa vakavasti
sodan jälkeisen yhteiskunnan vakautta.
"Kuka valmistaa kansat...hyvinvoinnin päättymiseen?", kysyi
uusoikeiston ideologi Guillaume Faye jo 1980-luvulla. Teollisen
yhteiskunnan poliittisen taistelun yhdeksi ydinkysymykseksi on nousemassa
länsimainen demokratian kestävyys siirryttäessä jatkuvasta
taloudellisesta kasvusta 'niukkuuden aikakauteen'.
Ekokriisi ongelmineen tarjoaa mahdollisille fasistisluonteisille ratkaisuille
hyvän kasvualustan tulevaisuudessa ellei ympäristöongelmia
kyetä riittävän ajoissa torjumaan. Ellei niihin kyetä
löytämään ratkaisua, niin läntisissä teollisuusmaissa
on vaarassa oikeistoradikalismin vahvistuminen.
[JJ] |