Moderni oikeistoradikalismi
Automaation yleistyminen ja sen taloudellis-sosiaaliset seuraukset, talouskasvun
hidastuminen ja ympäristöongelmat johtivat teollisen yhteiskunnan
voimakkaaseen murrokseen 1980-luvulla niin idässä kuin lännessäkin.
Itä-Euroopassa sosialistinen järjestelmä romahti täydellisesti.
Lännessä muutokset heijastuivat ja heijastuvat poliittisen järjestelmän
ongelmina, kasvavana työttömyytenä ja sosiaalivaltion murentumisena.
Parlamentaarinen järjestelmä ja toisen maailmansodan jälkeinen
puoluepoliittinen järjestelmä ovat menettäneet uskottavuuttaan
nuorison keskuudessa. Vuoden 1993 Emnid-tutkimuksen mukaan saksalaisista
nuorista jopa 70 prosenttia ei luota yhdenkään poliittisen voiman
kykyyn ratkaista yhteiskunnan nykyisiä ongelmia. Seurauksena on ollut
"nukkuvien" puolueen kasvu.
Yhteiskunnan poliittisen järjestelmän ja sen edustajien menettäessä
luotettavuuttaan on syntynyt otollinen kasvualusta erilaisille äärioikeistolaisille
voimille, jotka pitävät sisällään puolueita radikaaleista
oikeistopopulistisista puolueista aina uusfasistisiin ryhmittymiin. Olennaisesti
oikeistoradikalistiset liikkeet ja puolueet eroavat uusfasismista siinä,
että ne näkevät välttämättömäksi
toimia parlamentarismin ja oikeusvaltion pelisääntöjen puitteissa.
Ne hylkäävät uusfasististen ryhmien käyttämän
terrorismin ja väkivallan. Oikeistoradikalismin ideologit ja puolueet
irtisanoutuvat Hitlerin Saksan ajan hirmuteoista ja perinnöstä
erotuksena uusfasististisista ryhmistä, jotka usein asettavat Auschwitzin
ja Euroopan juutalaisten kansanmurhan kyseenalaiseksi. Erilaiset oikeistoradikalistiset
puolueet ovat nousemassa vaikutusvaltaisiksi poliittisiksi voimiksi.
Nykyinen äärioikeisto ei ole enää mikään
menneisyyden jäänne 30-luvulta, vaan se on modernisoitunut ja
erotuksena valtapuolueisiin sillä on vetovoimaa myös nuoriin,
etenkin miespuolisiin, henkilöihin.
Nykyisellä oikeistoradikalismilla on kahdet kasvot. Yleisesti näkemys
äärioikeiston ongelmasta supistuu skinheadeihin,
jotka ovat väkivaltaisia ja ovat syyllistyneet siirtolaisten asuntoloiden
syttämiseen tuleen. Heistä on muodostunut oikeistoradikalismin
"julkiset" väkivaltaiset kasvot.
Tälle
ilmiölle on etsitty 1980-luvun puolestavälistä lähtien
selitystä. Yleinen selitysmalli äärioikeiston kannattajakunnasta
on ollut seuraava: "Uusnatsit ovat asiantuntijoiden mukaan pelottavan järjestäytynyt
ryhmä, joka saa kannatusta etenkin työttömien nuorten keskuudessa."
Heidät nähdään ns. "modernisointiprosessin uhreina".
Sen mukaan he eivät ole kyenneet löytämään paikkaansa
nopean teknologisen kehityksen ja yhteiskunnallisen murroksen maailmassa.
Muutosten asettamat vaatimukset korkeasta joustavuudesta yksilölle
ja kasvava suorituspaine ovat heille liikaa. He eivät ole onnistuneet
sopeutuminen yhteiskuntaan ja sen suorituspaineeseen. Siten he ovat menettäneet
oman elämänsä kontrollin. Työttömyyttä ja
sopeutumattomuutta ovat seuranneet elämänyhteyksien tuhoutuminen,
identititeetin ja itsetunnon menettäminen. Usko tulevaisuuteen on
kadonnut. Tämän kompensaatioksi on tullut väkivaltainen
käyttäytyminen vielä heikompia kohtaan.
Kehitystä on kärjistänyt sosiaalisen epätasa-arvon
lisääntyminen ja pitkäaikaisen joukkotyöttömyyden
kasvu. EU:n alueella virallinen työttömyysaste on noussut 1960-luvun
kolmesta prosentista 1980-luvun jälkipuoliskon 7,5 prosenttiin. 1990-luvun
alussa se nousi yli 10 prosentin. Sen myötä syrjäytyneiden
määrä on kasvanut rajusti.
Sosiaalisen eriarvoisuuden kasvu ja tukiverkkojen purkaminen ovat johtaneet
siihen, että ihmisten omatoimisuus on purkautunut itsekkyytenä
eikä yhteisvastuullisuutena.
"Modernisointikehityksen uhreista" ja sosiaalisesti syrjäytyneistä
on kasvanut oikeistoradikaalisten ryhmien militantti "jalkaväki".
Heistä on tullut eräänlainen oikeistoradikalismin etujoukko,
jonka väkivalta ei ole sodanjulistus "palatseille" ja hallitseville,
vaan se suuntautuu ulkomaalaisia, vammautuneita, asunnottomia, homoseksuaaleja
ja muita poikkeavia kohtaan.
Oikeistoradikalismi ei ilmene ainoastaan yhteiskunnan alempien sosiaalisten
kerrosten piirissä, vaan se saa kannatusta myös yhteiskunnan
hyvinvoivien keskuudessa. "Kaikki tutkimukset dokumentoivat järkyttävän
totuuden: yhä useampi nuori ihminen halveksii ulkomaalaisia, vammaisia,
kodittomia, toivoo voimakasta, autoritääristä valtiota ja
haluaa toteuttaa näkemyksensä kurista ja järjestyksestä
myös omatoimisesti", totesi liberaali "Die Zeit" -lehti vuonna 1994
Saksan tilanteesta.
Saksalaisen Bielefeldin yliopiston oikeistoradikaalista nuorisoa kartoittaneen
pitkäaikaistutkimuksen tulosten mukaan rasistisiin väkivaltatekoihin
syyllistyneistä nuorista selvä enemmistö oli työssäkäyviä
tai nuoria, joilla oli koulutuspaikka. Heidän toimintansa voimakkaampana
motiivina oli elintaso- tai hyvinvointinationalismi. He vihaavat yhteiskunnasta
pudonneita "sosiaalitapauksia" ja ulkomaalaisia. Myös Tübingenin
yliopiston tutkijoiden tutkimus vuodelta 1992 päätyi yllättävään
tulokseen: sosiaalisesti heikommassa asemassa olevat nuorilla oli vähemmän
rasistisia näkemyksiä kuin hyvässä asemassa olevilla.
Sen mukaan nimenomaan ammatillisesti menestyneet nuoret olivat taipuvaisia
rasistisiin asenteisiin. Suomessa 1990-luvun puolivälissä julkaistussa
tutkimuksessa "Nuoret ja urbaani politiikka" todettiin myös: "Erityisen
selvästi hyvin koulutettujen keskuudessa havaittu muita väestöryhmiä
yleisempi 'liberalismi' on ... hävinnyt. Suhtautumisessa esimerkiksi
kehitysapuun ja pakolaisten määrään lisääntymiseen
hyvin koulutettujen nuorten aikuisten kannanotot eivät poikkea käytännöllisesti
juuri lainkaan vähän koulutettujen mielipiteistä: hyvin
koulutettujen ryhmässä mielipiteiden kovenemisessa on seitsemän
vuoden aikana tapahtunut suunnilleen 20 prosenttiyksikön muutos."
Nykyiset tutkimukset osoittavat, että oikeistoradikalismin toinen
keskeinen syy on ns. kilpailuyhteiskunnan "raaistuminen", jonka ideologis-poliittisena
ilmauksena on hyvinvointisovinismi. Taustalla tutkijoiden mielestä
on mm. se, että nuoret ovat sisäistäneet täysin karrieeri-
ja suoritusideologian. Se on yhdistynyt tiukoihin vaatimuksiin ulkomaaalaisten
ja "vähempiarvoisten" rajaamisesta yhteiskunnan ulkopuolelle.
Hyvinvointisovinismin syntyyn on vaikuttanut keskeisesti suoritusperiaatteen
radikalisoituminen ja tuhoisa näkemys kilpailusta ainoana yhteiskuntaa
eteenpäinvievänä voimana. Ko. näkemyksen mukaan yhteiskunnan
"häviäjät" ovat itse syypäitä omaan elämäntilanteeseensa
ja "voittajilla" on oikeus aggressiivisesti puolustaa omaisuuttaan "vieraita"
vaatimuksia vastaan. Samalla siihen yhdistyy voimakas heikompien halveksunta.
Kulttuuriantropologian professori Martti Sarmela onkin todennut nykyisestä
yhteiskunnasta: "Yhtä totaalista kilpailukentäähän
tämä on kaikki, ja vain voitajilla on merkitystä." Tässä
kilpailukentässä nuorista voittajista on tulossa entistä
useammin hyvinvointisovinismin ideologian omaksuneita, joille tulosvastuullisuus,
suorituskyky ja menestys ovat ainoita mittareita. Heille taloudellinen
ylivoimaisuus identifikoituu kulttuuriseen ja henkilökohtaiseen valta-asemaan.
Heidän mottona on: "Me olemme parhaat ja se on meidän omaa ansiotamme".
Tutkimusten mukaan oikeistoradikalismin eliitin keskeinen kanssaihmisen
arviointikriteeri kulminoituu hyötyajatteluun. Moraali on vaarassa
muuttua markoiksi ja penneiksi. Nykyinen ihminen on muuttumassa kuningas
Midaksen kaltaiseksi, jonka kosketuksesta muuttuu kauhistuttavalla tavalla
kullaksi kaikki se, mitä hän koskettaa. Perhe- ja sosiaaliset
suhteet ovat muuttumassa taloudellisiksi ja kaikkien vanhojen moraalisten
liima-aineiden muuttuessa kullaksi, kehitys on vakaata ainoastaan niin
kauan kuin rahaa riittää. Mutta mitä sitten kun se tulee
niukaksi? Ihmisiä arvioidaan yhä useimmin sen mukaan, ovatko
he hyödyllisiä vaiko yhteiskunnan painolasti? Tähän
suoritus- ja hyötyajatteluun liittyy usein viha kaikkia niitä
kohtaan, jotka eivät täytä näitä asetettuja tulosvastuuvaatimuksia.
Kilpailumentaliteetin ja hyvinvointisovinismin voimakasta tunkeutumista
yhteiskunnalliseen tajuntaan on edesauttanut äärimmilleen viety
kilpailu työpaikoista ja yhteiskunnan hyvinvoinnista. Amerikkalaissaksalainen
psykologi Erich Fromm on todennut kilpailijoiden välisestä suhteesta
yhteiskunnassa, jossa markkinoinnin lait hallitsevat yhteiskunnallisia
ja henkilökohtaisia suhteita, seuraavasti: "On selvää, että
kilpailijoiden välinen suhde edellyttää tiettyä välinpitämättömyyttä
toisia kohtaan. Muutoinhan kilpailijat lamautuisivat eivätkä
pystyisi suoriutumaan taloudellisesta tehtävästään:
heidän on taisteltava toinen toisiaan vastaan ja tarpeen vaatiessa
heidän ei pidä kaihtaa toisen taloudellista tuhoamista." Tätä
kautta moderni kilpailulle perustuva teollinen yhteiskunta tarjoaa oivan
yhteiskunnallisen perustan oikeistoradikalismin ideologian tunkeutumiselle
ihmisten tajuntaan ja yhteiskunnalliseen käytöntöön.
Tätä näkemystä vahvistaa saksalaisten tutkijoiden
Hoffmeisterin ja Sillin tutkimus, jossa analysoitiin 500 nuoren suhdetta
autoritääriseen käyttäytymiseen. Sen mukaan suhteellisen
monet hyvän itsetunnon omaavat nuoret, jotka tulivat taloudellisesti
hyvintoimeentulevista ja vakaista perheistä, olivat autoritäärisiä
ja taipuvaisia rasistisiin asenteisiin. Tutkijoiden mukaan he ihailivat
vanhempiensa ammatillista ja taloudellista etenemistä. Heidän
mielestä oli itsestäänselvää, että he tulisivat
myös kuulumaan "voittajiin". Mahdolliset epäonnistumiset opiskelussa
tai työelämässä he projisoivat muihin: epäpäteviin
opettajiin, työtävieroksuviin, ulkomaalaisiin jne. He olivat
valmiit alentamaan muut, jotta he itse kykenisivät pitämään
kiinni omasta idealisoidusta suoritustasosta. Omasta mielestään
he kuuluvat ilman muuta yhteiskunnan tulevaan eliittiin huolimatta siitä,
että heidän suorituksensa ei sitä vielä välttämättä
osoittaisikaan. Tämä eron todellisuuden ja oman tulevaisuudenkuvitelman
välillä he mielsivät uhkatunteena. Elämä heille
oli taistelua kaikki kaikkia vastaan. Ainoastaan voimakkaimmat selviytyvät.
Tutkimukset osoittavat, että taloudellinen ahdinko ei merkitse
välttämättä kasvavaa riskitekijää suhteessa
oikeistoradikalismiin. Oletus, että rasistinen ja fasistisluonteinen
ajattelu olisi erityisesti yhteiskunnan alempien sosiaalisten kerrosten
asia, on osoittautunut myytiksi. Se ei merkitse sitä, etteikö
niiden piirissä esiintyisi rasistista ja oikeistoradikalistista asennoitumista.
Toisaalta sosiaalinen intergroituminen suhteessa työpaikkaan, perheeseen
ja ystäväpiiriin ei automaattisesti suojaa oikeistoradikaaliselta
ja rasistiselta ajattelulta.
Usein taustalla on biologisperäinen näkemys ihmisten laadullisten
ominaisuuksien erilaisuudesta, joka oikeuttaisi jakamaan yhteiskunnan korkeampi-
ja alempiarvoisiin suorituskyvykkyyden perustalta. Fasismiin yhdistyy aina
suoritusperiaatteen äärimmilleen viety korostaminen. Jo Hitlerin
Saksassa määriteltiin suoritusperiaate "kansallissosialismin
erääksi ylimmäiseksi käytännön periaateeksi",
joka olisi ikuinen. Sillä "suorituseroja on aina ollut ja tulee aina
olemaan". Loppuun asti vietynä suoritusperiaate- ja tulosvastuuajattelu
merkitsevät yhteiskunnallisen epätasa-arvon ikuistamista ja sen
legitimaatiota, sillä luontoa vastaan ei ole olemassa vetoomustuomioistuinta.
[JJ] |