Kulttuurirasismi
Kaikkien rasismin muotojen yhteinen nimittäjä on ollut usko luuloteltuihin
muuttumattomiin tai ainoastaan pitkällä aikavälillä
muuttuviin "rotuihin", jotka on sidottu tiettyihin luonteenominaisuuksiin.
Muuttuminen on esitetty "rotujen sekoituksena" tapahtuvana biologisena
prosessina.
Moderni rasismi sanan varsinaisessa mielessä alkoi, kun positiivisia
tai negatiivisia henkisiä ja moraalisia arvoja sovellettiin luuloteltuihin
pysyviin "rotuihin" 1700-luvulla. Systemaattiset rotuteoriat kehitettiin
vasta 1800-luvulla.
Nykyisin oikeistoradikaalisia puolueita ja monia uusfasistisia ryhmittymiä
yhdistää se, että ne eivät suinkaan käytä
käsitettä "rotu", vaan asettavat sen tilalle kulttuurikäsitteen.
Rodun sijasta korostetaan erilaisten etnisten ryhmien olemassaoloa ja niiden
kulttuurisia eroja.
Kulttuurirasismissa hallitsevana ei ole enää puhe biologisista
perintötekijöistä, vaan teesi ylitsepääsemättömistä
kulttuurisista erilaisuuksista eri ihmisryhmien välillä. Kulttuurirasismin
edustaja ei puhu tietyn ryhmän tai kansan rodullisesta ylivoimaisuudesta,
vaan "rajoittuu" kulttuurien sekoittumisen vaarallisuuden korostamiseen,
perinteiden ja elämäntavan erilaisuuden sovittamattomuuden korostamiseen.
Kulttuurirasismia edustava äärioikeisto ei puhu enää
eriarvoisuudesta, vaan kulttuurisesta erilaisuudesta.
Kulttuurirasismissa etnisten ryhmien väliset kulttuuriset erot
ja kollektiivinen identiteetti absolutisoidaan. Kulttuuri kuvataan alueeksi,
joka on vierailta täysin suljettu. Periaatteessa kulttuurirasismissa
palataan vanhan biologisen rasismin asetelmiin: yksilöt on nyt suljettu
oman kulttuurinsa häkkiin, kun ne aikaisemmin olivat rasistisen ideologian
puitteissa rodun häkissä.
Kulttuurirasismin edustajat katsovat, että eräät kansakunnasta
poissuljetut "vieraat" ryhmät (esim. islaminuskoiset) eivät ole
assimiloitavissa. Tietyt ihmisryhmät ja heidän käyttäytymisensä
'luonnollistetaan' käyttämällä kulttuuriin, eikä
biologiaan, perustuvia argumentteja. Siten heidät muutetaan "roduksi"
uudella tavalla mainitsematta sanaa "rotu".
Kulttuurirasismin ideologit ilmoittavat puolustavansa kaikkien kulttuurien
oikeutta ylläpitää omaa erityisyyttään. Heidän
mukaansa jokainen kansallisten kulttuurierojen sekoittaminen synnyttää
luonnollisia torjuntareaktioita. Rasistisen käyttäytymisen esitetään
luonnollisena reaktiona kulttuurirajojen ylittämiseen. Muukalaispelko
julistetaan universaaliksi yleisinhimilliseksi ja luonnolliseksi käyttäytymismuodoksi.
Kansainvälistä politiikkaa tarkasteltaessa kulttuurirasismin
argumentaatio on lähellä näkemystä maailmanlaajuisesta
kulttuurien
sodasta.
Kulttuurirasismilla on suuri poliittinen merkitys. Ensinnäkin se
merkitsee ranskalaisen tutkijan Etienne Balibarin mukaan perinteisen
antirasismin puolustusmekanismien järkkymistä. Kulttuurirasismi
mahdollistaa sen, että rasistisen argumentoinnin puitteissa voidaan
luopua ilman ongelmia koko "rotu"-käsitteestä. Sen puitteissa
ei tarvitse selittää yksilön käyttäytymistä
verestä tai geeneistä riippuvaiseksi, vaan yksin hänen kuulumisestaan
historialliseen "kulttuuriin". Samalla kulttuurirasismi voidaan esittää
panoksena vähemmistökulttuurien säilymisessä ja taisteluna
imperialistista massakulttuuria vastaan. Toiseksi väite kulttuurisesta
eriytymisestä ihmisen todellisena "luonnollisena ympäristönä"
merkitsee, että voidaan väittää jokaisen kulttuurien
sekoittumisen johtavan välttämättömästi puolustusmekanismin
laukeamiseen ja aggressiivisuuden kasvuun.
Kulttuurirasismi merkitsee siirtymistä rotujen teoriasta ja keskinäisestä
taistelusta ihmiskunnan historiassa "etnisten suhteiden" teoriaan yhteiskunnan
sisällä. Enää ei lähdetä rodusta, vaan kulttuurisesta
identiteetistä. Kulttuurirasismi tukeutuu myös ihmisten arkipäivän
kokemuksiin kulttuurien yhteentörmäyksestä. Balibar korostaa:
"Uusrasistiset teoreetikot eivät ole mitään perintötekijöiden
mystisiä edustajia, vaan sosiaalipsykologian realistisia teknikkoja."
[JJ] |