Skinhead
Ensimmäiset skinheadryhmät syntyivät vuonna 1964 brittiläisissä
suurkaupungeissa. Skini-ryhmien synty oli yhteydessä englantilaisen
yhteiskunnan voimakkaaseen rakennemuutokseen, jonka iski työväestöön.
Paikalliset työväenyhteisöt ja asuinalueet hajosivat, työväestön
perhesuhteet ja sukulaissuhteet löystyivät ja osa työläisnuorista
joutui työttömyyden kierteeseen ja syrjäytyi yhteiskunnasta.
Skinhead-alakulttuuri heijasti aluksi brittiläisen työväestön
arvo- ja kokemusmaailmaa. Työ, kapakka, väkivalta, seksi, jalkapallo,
bileet ja musiikki olivat skini-ryhmien teemat. Syntyivät myös
skinille tyypilliset ulkoiset tuntomerkit: lyhyt tukka tai kalju, kauhtuneet
farkut, maihinnousukengät ja pilottitakki.
Skinhead-ryhmät olivat aluksi 'monikulttuurisia' ja niiden musiikkia
olivat 1960-luvulla jamaikalaiset ska ja reggae. Niiden piirissä esiintyi
rasismia toisaalta alusta lähtien. Rasistisen ulkomaalaisvastaisuuden
lisääntyessä koko brittiläisessä yhteiskunnassa
myös skinien rasistiset piirteet voimistuivat. Osa skineistä
käyttäytyi väkivaltaisesti siirtolaisia ja heidän paikallisia
yhteisöjään kohtaan. Sen lisäksi väkivallan kohteeksi
joutuivat ei-maskuliiniset miehet, homoseksuellit ja hipit. Toisaalta skinit
eivät tuolloin olleet mikään yhtenäinen ryhmä,
vaan oli olemassa mm. homoseksuellien ja pakistanilaisten skinhead-ryhmiä.
Enemmistö ensimmäisen aallon skineistä oli rasisminvastaisia
ja kapinallisia.
1970-luvun alkupuolella skinhead-ryhmät olivat häviämässä,
kunnes ne heräsivät 70-luvun lopulla uudelleen eloon punkin mukana.
Niitä syntyi myös mm. Saksaan, Ranskaan, Espanjaan ja Pohjoismaihin.
Sen lisäksi skinhead-alakulttuurissa tapahtui olennainen muutos politiikan
tullessa voimakkaammin osaksi sitä. Äärioikeistolaiset liikkeet,
kuten National Front Englannissa, alkoivat rekrytoida skinejä riveihinsä.
1980-luvun
alussa skinit yhdistettiin tiedotusvälineissä entistä useammin
rasistiseen ulkomaalaisväkivaltaan ja uusnatsismiin. Suomessa skinit
syyllistyivät vietnamilaispakolaisten ahdisteluun. Englannissa ja
Ruotsissa skini-ryhmien
ongelmat kärjistyivät 1980-luvun lopulla skini-ryhmien osallistuessa
maahanmuuttajien vastaisiin hyökkäyksiin. Kaksi skiniä surmasi
vuonna 1985 pakolaisen Hampurissa, joka jälkeen kaikki skinit leimaantuivat
Saksassa äärioikeistolaisiksi.
Kansainvälisesti skinhead-alakulttuuri ei ole yhtenäinen,
vaan se jakautuu useampiin alaryhmiin. Usein skinhead-ryhmät ovat
keskenään toistensa vihollisia. Natsi-skinien lisäksi on
vasemmistolaisia skinhead-ryhmiä, antirasistisia SHARP-skinejä,
"epäpoliittisia" sekä ns. Troijan-skinejä, jotka ovat ska-musiikin
kuluttajia. Esimerkiksi Saksassa erään tutkimuksen mukaan n.
54 % kysymyksiin vastanneista skineistä ilmoitti vihaavansa vasemmistoskinejä,
mutta toisaalta 64 % toivoi skinhead-ryhmien olevan natseista vapaita.
Saman tutkimuksen mukaan 20 % ilmoitti kuuluvansa vasemmistoskineihin,
38 % rasisminvastaisiin SHARP-skineihin ja 17 % natsiskiniryhmiin. Suomessakaan
skinit eivät ole yhtenäinen ryhmä, vaan äärioikeistolaisen
White Power-skinien lisäksi löytyy maltillisimpia oikeistolaisia
ryhmiä ja sen lisäksi skinejä, jotka ovat kiinnostuneet
musiikista politiikan sijasta.
Suomessa äärioikeistolaiset skini-ryhmät ovat olleet
esillä 1990-luvun alusta lähtien tiedotusvälineissä
ulkomaalaisiin kohdistuneen rasistisen väkivallan vuoksi. Kansainvälistä
huomiota herätti joensuunlaisen skinhead-ryhmän rasistinen väkivalta,
joka johti mustan amerikkalaisen koripalloilijan poistumiseen maasta. Usein
skinien väkivalta kohdistuu somaleihin, mutta heillä on ollut
yhteenottoja myös muihin kansallisuuksiin kuuluvien pakolaisten ja
ulkomaalaisten, paikallisten skinien toimintaa vastustavan antifa-järjestön
nuorten sekä satunnaisten kadulla kulkijoiden kanssa.
Suomalaisten äärioikeistolaisten skini-ryhmien ideologialle
on ominaista avoin suvaitsemattomuus, poliittinen rasismi sekä näkemys
ongelmien ratkaisemisesta väkivallan avulla. Heidän suvaitsemattomuutensa
ei kohdistu ainoastaan ulkomaalaisia kohtaan, vaan myös seksuaalisesti
poikkeaviin ja vammaisiin.
[JJ] |