|
"Alempien rotujen" tuhoutuminen
Kehitysopin ja sosiaalidarwinismin myötä
rotuteorioissa alettiin oikeuttaa ja ennustaa ns. alempien rotujen eli
alkuperäiskansojen tuhoutumista ja tuhoamista. Tällaisia ennustuksia
esitettiin myös saamelaisista. The Races of men - kirjan (1850) kirjoittajasta
Robert Knoxista näytti siltä, että
kohtalo oli merkinnyt kaikki "tummat rodut", ja heidän joukossaan
saamelaiset, tuhoutumaan. Knox perusteli väitettään might
is right ("voima oikeuttaa") -iskulauseella, jonka katsottiin oikeuttavan
vahvempien rotujen valtaukset:
"Katsokaa kaikkialle maapallolle ja kaikkialla on samoin; tummat
rodut ovat pysähtyneet paikoilleen, vaaleat edistyvät".
1800-luvun loppupuolella tällainen käsitys oli helppo yhdistää
kehitysopillisiin teorioihin, joiden mukaan "alemmat rodut" olivat väistämättä
kuolemassa sukupuuttoon. Saksalaisen Ernst Haeckelin
mielestä pelkästään eri rotujen määrälliset
suhteet osoittivat rotujen kehitystason. Rotujen väkiluku vaihteli
Haeckelin mielestä "Darwinin kehittämän lain mukaisesti
niin, että kehittyneemmillä, kelvollisimmilla ja suuremmilla
kunkin muodon ryhmillä on taipumus ja tietty tendessi lisääntyä
alempien, takapajuisempien ja pienempien ryhmien kustannuksella".
Englantilainen professori A.H. Keane näki saamelaisten kohtalon
olevan lohduton. Hän sanoi, että näiden "kilttien ja vaarattomien
nomadien" kohtalo oli sama kuin kaikilla primitiivisillä kansoilla,
jotka "ovat jääneet jälkeen rodussaan". Joko ne kuolevat
sukupuuttoon tai ne häviävät tuhoamisen, hitaan vajoamisen
tai sulautumisen kautta.
1800-luvun
lopun rotututkimuksessa menneisyyden uskottiin selittävän ja
myös pyhittävän nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Antropologit
saattoivat surkutella "primiivisten" rotujen ja ryhmien tilaa ja jopa todeta,
että se johtui eurooppalaisten, monissa tapauksissa heidän omien
maanmiestensä ja hallitustensa toiminnasta. He saattoivat tuomita
ääri-ilmiöt kuten tasmanialaisten hävittämisen
sukupuuttoon 1800-luvun alussa, mutta samalla he selittivät kehityksen
vääjäämättömäksi. Siten alkuperäiskansojen
tuhoaminen/tuhoutuminen oikeutettiin "luonnollisena" tapahtumana. (Kts.
myös Darwin; Darwin
kansanmurhan silminnäkijänä; Broca)
[PI] |
|