|
Nationalismi ja rasismi
Nationalismi tarkoittaa kansallisuusaatetta, joka syntyi kansallisvaltioiden
muodostumisen myötä 1700-luvulla. Englantilaisen tutkijan Elie
Kedourien mukaan nationalismin oppi jakaa ihmiskunnan erilaisiin kansoihin
ja edellyttää että kansat muodostavat itsenäisen valtion.
Se väittää, että tiettyyn kansaan kuuluvat saavuttavat
vapauden ja täyttymyksen ylläpitämällä kansalleen
ominaista identiteettiä (yhteisyyttä, samastumista). Kielellisen
ja rodullisen nationalismin välillä ei ole mitään tiukkaa
rajaa. Nationalismin opissa kieli, rotu, kulttuuri ja joskus jopa uskonto
ovat saman alkuperäisenä pidetyn yksikön, kansan, ulottuvuuksia.
Eräät tutkijat kuten Aira Kemiläinen ja Montserrat
Guibernau ovat tähdentäneet nationalismin poikkeavan ratkaisevasti
rasismista. Guibernaun mielestä rasismi ja nationalismi ovat vastakkaisia
ilmiöitä, vaikka eräisiin nationalismin muotoihin on liittynyt
muukalaisvihaa ja rasismia. Rasismi syntyi hänen mukaansa "poissulkemisen
oppina", joka perustui tiettyjen ryhmien poissulkemiseen ja näiden
alistamisen oikeuttamiseen. Nationalismista hän kirjoittaa, että
se
"haluaa elvyttää kansan, saada sen kulttuurin kukoistamaan
ja sen väestön tuntemaan sitoutumista yhteiseen projektiin, joka
ylittää heidän oman elinikänsä. Nationalismissa
on kysymys paremman tulevaisuuden rakentamisesta ja unelmoimisesta tuleville
sukupolville. Rasismi ei yritä rakentaa mitään."
Nationalismi saattaa muuttua kansalliskiihkoksi. Rotuteorioita on käytetty
historian kuluessa monesti tällaisen kiihkon nostattamiseen. Jo juutalaisvainot
Espanjassa ja Portugalissa 1300- ja 1400-luvulla liittyivät esiasteisten
kansallisvaltioiden muodostamiseen. Vainoja nimittäin säesti
vaatimus veren ja polveutumisen puhtaudesta, razasta.
"Rodulla" ja kansalla/kansakunnalla (nation) on käsitteinä
ollut osittain sama merkityskin. "Kansakunta" on "rodun" tavoin viitannut
mm. espanjassa ja muinaisranskassa alku- ja syntyperään. 1800-luvulla
kansallisuusaate ja rotuteoriat kiistelivät siitä, kummalla on
parempi peruste ihmiskunnan luokitteluun ja ryhmien erilaisuuden selittämiseen.
Samanaikaisesti käsitys yhtenäisestä eurooppalaisesta rodusta
korvautui näkemyksellä, että eurooppalaiset jakaantuvat
useampiin rotuihin. Se liittyi toisaalta kansallisvaltioiden muodostumiseen
ja toisaalta yhteiskunnallisten erojen luonnollistamiseen
ja oikeuttamiseen.
Natsismissa yhdistyivät saksalainen nationalismi ja väite
germaanisen rodun ylemmyydestä. Saksalais-ranskalaisessa sodan propagandataisteluissa
1870-luvulla käytettiin aseena rotuteorioita.
Lähempääkin löytyy esimerkkejä nationalismin ja
rotuoppien yhdistämisestä. Suomessa muutamat jyrkät ruotsinkieliset
ja -mieliset pyrkivät sekä 1800-luvulla että 1900-luvun
alussa vetoamaan rotuoppeihin. Heidän mielestään suomenruotsalaisilla
oli säilytettävä johtava asema yhteiskunnassa, koska he
kuuluivat "kulttuuria luovaan" germaaniseen rotuun toisin kuin suomalaiset,
jotka he laskivat mongoliseen rotuun.
[PI] |
|