|
Sosiaaliset erot ja rotu
Rodun käsite ja rotuteoriat vahvistuivat, kun niitä ryhdyttiin
käyttämään 1800-luvulla sosiaalisten erojen oikeuttamiseen
kehittyvissä teollisuusmaissa. Jotkut tutkijat kuten englantilainen
Keenan Malik (The Meaning of Race, 1996) ovat esittäneet, että
rotuluokittelu ei johtanut sosiaaliseen erotteluun ja syrjimiseen, vaan
sosiaaliset erot johtivat rotuluokitteluun. Hän myös väittää,
että orjuuden merkitys oli hyvin vähäinen, jollei olematon,
rotuajattelun ja rasismin synnyssä. Eurooppalainen eliitti heijasti
hänen mielestään orjiin käsityksen kotimaidensa sosiaalista
eroista ja alaluokasta. Tämä näkemys voidaan hyvillä
perusteilla kiistää, kuten tämän aineiston orjuutta
käsittelevissä artikkeleissa (Valistus
ja rasismi ja Orjuus ja rasismi)
on osoitettu. Perusteltuna voidaan pitää Keenanin näkemystä,
jonka mukaan sellainen terveen järjen hellimä ajatus on virheellinen,
että rotujen tasaveroisten oikeuksien kieltäminen nousee rotueroista.
Keenan puolustaa teesiään sillä, että "rotu", kuten
"tasa-arvokin", on sosiaalinen eikä luonnollinen, luonnon järjestykseen
kuuluva käsite.
Valistusaika erosi jyrkästi sekä sitä edeltäneestä
että sen jälkeisestä ajasta. Keskiajalla yksilöiden
ja ihmisryhmien erot olivat olleet kiinteä ja luonnollinen osa jumalan
säätämää maailmanjärjestystä ja elämänkulkua.
Ihminen ei voinut eikä saanut kajota siihen. Valistusfilosofeille
epätasa-arvo oli sosiaalinen ilmiö ja ongelma, joskin monet heistä
pitivät esimerkiksi orjien ja isäntien eroa luonnollisena ja
rodullisista tekijöistä johtuvana. 1800-luvulla ajatus sosiaalisten
erojen luonnollisuudesta palasi, tosin uudessa muodossa. Se syntyi vastauksena
eliitin ja kasvavan keskiluokan pelkoon sosiaalisista järistyksistä
ja halusta hallita muutoksia, joita teollistuminen ja yhteiskunnan kehitys
synnyttivät. Käsitystä ihmisten epätasa-arvoa suosivat
luonnontieteiden eteneminen, kehitysoppi ja evolutionismi, joiden tulkittiin
todistavan kehityksen ja edistyksen vääjäämättömyyttä.
Rotuopit ja rasismi olivat yksi, ja eittämättä tärkein
osa, sosiaalisten suhteiden biologisointia, luonnollistamista. Yhteiskunnallinen
järjestelmä, työnjakosuhteet, koulutus, peritty asema ja
varallisuus eivät osoittaneet yksilölle paikkaa yhteiskunnassa,
vaan sen teki veren perintö. Tällainen ajatus oli mahtava väline
vastustettaessa yhteiskunnallista radikalismia ja muutosvaatimuksia.
Peter Jackson ja Jan Penrose (Construction of race, place and nation,
1991) ovat todenneet, että rotuennakkoluulot alkoivat Britanniassa
kasvaa 1800-luvun kuluessa, kun mielikuvat "jalosta villistä" antoivat
tilaa kuvalle "koomisesta ilveilijästä" ja kun käsitykset
yhteiskuntaluokista ja roduista limittyivät toisiinsa. Englannissa
levisi vertauskuva "pimeimmästä Englannista", joka heijasti pelkoa
yhteiskunnallisesta levottomuudesta Britaniassa ja ulkomailla. 1800-luvun
toisella puoliskolla monet keski- ja yläluokkaan kuuluvat englantilaiset
tunsivat, että "urbaanit massat" uhkasivat "sivilisaatiota". Lontoon
laitapuolen ja muiden kaupunkien köyhiä ei voinut olla huomaamatta:
heidän läsnäolonsa kaduilla muistutti jatkuvasti sosiaalisen
järjestyksen kriisitilasta. Kasvavan sosiaalisen etäisyyden ja
lisääntyvän alueellisen jakautumisen oloissa rikkaat olivat
vapaita elättelemään liitoiteltuja käsityksiä
köyhien tapainturmeluksesta, köyhien, joiden ihmisyyttä
halvennettiin sellaisilla kuvauksilla kuin "vaaralliset luokat", "pinnan
alle painunut (köyhä) kymmenesosa" ja "suuri likainen" (great
unwashed). Työläiskaupunginosat rinnastettiin suunnattomiin terra
incognitae -(tuntematon alue, valkoinen läiskä) alueisiin, joilla
aika ajoin vierailivat urheat tutkimusmatkailijat ja innokkaat lähetyssarnaajat
kaupungin varakkaammilta alueilta.
Erityisesti vallankumousvuoden 1848 jälkeen porvarillisten liberaalien
huoli sosiaalisten suhteiden vakaudesta ja mullistusten pelko kasvoivat.
Työväenluokan laajetessa ja ryhtyessä järjestäytymään,
"kommunismin aaveen" kummitellessa ympäri Eurooppaa, kasvoi massojen
pelko. Se vain paheni, kun Eurooppaan levisi tieto Pariisin kommuunista,
jossa sanskulotit olivat ottaneet vallan, vaikkakin vain lyhyeksi ajaksi.
1800-luvun puolenvälin jälkeen myös Britannian siirtomaissa,
sekä Jamaikalla että Intiassa, sattui kapinoita, jotka yhdistyivät
eurooppalaisen porvariston ja sivistyneistön mielissä työvänluokan
uhkaan kotimaissa.
Keskiluokka ja sivistyneistö vastasivat muutoksen uhkaan rotuajattelulla,
jonka tarkoituksena oli luonnollistaa ja siten ikuistaa sosiaaliset erot.
Tarkoitukseen saatettiin käyttää jopa kotimaisten työväenluokkaisten
köyhien ja orjien vertaamista ja samastamista toisiinsa. Näin
kirjoitti englantilainen Saturday Rewiew tammikuussa 1864:
" Bethal Greenin köyhät [...] ovat kasti sinänsä,
rotu josta emme tiedä mitään, jonka elämäntapa
eroaa miltei kokonaan omastamme, ihmisiä, joihin meillä ei ole
lainkaan yhtymäkohtia. Ja vaikka maaseudulla ei olekaan aivaan samaa
luokkiin tai kasteihin jakautumista, suuret maatalousköyhälistön
massat erottaa koulutetuista..... muuri, jonka tottumus on rakentanut pitkien
vuosisatojen kuluessa ja jonka vain hyvin poikkeukselliset olosuhteet sortavat
maahan, ja silloinkin vain tilapäisesti... Englantilaisen köyhän
miehen tai lapsen odotetaan aina muistavan tilansa, jonka Jumala on hänelle
suonut juuri samalla tavalla kuin neekerin odotetaan muistavan ihonsa,
jonka Jumala on hänelle suonut. Molemmissa tapauksissa suhde on pysyvästi
ylemmän suhde pysyvästi alempaan, johtajan johdettavaan eikä
mikään määrä lempeyttä ja hyvyyttä muuta
tätä tilannetta".
(sit Keenan Malik. s. 93-94.)
Kun kuvernööri Edward John Tyre tukahdutti Jamaikan levottumuudet
julmasti, häntä puolustettiin emämaassa vertaamalla neekereitä
englantilaisiin työläisiin. Daily Telegraph samasti suoraan neekerit
ja Southamptonin satamatyöläiset toisiinsa. Aiheen kirjoitukseen
lehti oli saanut siitä, että Jamaikan itsenäisyyskomitea
suunnitteli mielenosoitusta Tyrelle tarkoitetun illallistilaisuuden ajaksi.
Lehti kirjoitti, että Southamptonissakin on koko joukko neekereitä,
joilla on heimonsa taipumus mihin tahansa levottomuuksiin ja joita todennäköisesti
innostaa vakaumus, että on sopivaa metelöidä ja huutaa illallisille
osallistuville herrasmiehille.
Viktoriaanisen ajan tunnettu lehtimies ja kaupunkiköyhälistön
"löytäjä" Henry Mayhew kirjoitti teoksessaan London Labour
and London poor, että maailman väestö on jakaantunut
"sosiaalisesti, moraalisesti ja ehkä fyysisestikin tarkastellen vain
kahteen erilliseen ja laajasti tunnusomaiseen rotuun, nimittäin vaeltajiin
ja kiinteästi asuviin - kiertolaisiin ja kaupunkilaisiin - nomadisiin
ja sivistyneisiin heimoihin". Lontoon "kadun ihmiset", olivat kiertolaisia
ja kaikin tavoin "oma rotunsa".
Mayhew ei tarkoittanut kuvauksellaan "kunniallista" työvänluokkaa,
vaan kaupustelijoita, kerjäläisiä, tilapäistyöläisiä,
prostituoituja ja varkaita, mutta hänen jaottelunsa osoitti mallin
myös yleisemmälle sosiaalisten kerrostuminen kuvaamiselle. Englantilainen
tutkija Bernard Semmel on todennut, että 1860-luvun englantilaiset
johtavat luokat suhtautuivat irlantilaisiin ja ei-eurooppalaisiin alkuasukkaisiin
aivan samalla tavalla kuin he olivat suhtautuneet omaan työväenluokkaansa
satojen vuosien ajan: "heitä oli pidetty läpeensä kurittomina,
taipuvaisina eläimelliseen käytökseen, minkä vuoksi
heitä oli pidettävä kurissa voiman ja ajoitteisen mutta
vakavan väkivallan avulla; paheellisina ja velttoina, kyvyttöminä
puhumaan totta, luonnostaan laiskoina ja haluttomina työskentelemään
muuten kuin pakon alaisena".
Rodullinen ja yhteiskunnallinen luokittelu eivät yhtyneet vain
vertauskuvien tasolla, vaan niillä oli kiinteämpikin yhteys,
joka näkyi myös vakavaksi tieteeksi tarkoitetussa rotututkimuksessa.
Mayhew esitti, että nomadisen rodun tunnusmerkkejä oli "leukojen
ja poskiluiden suhteellisesti voimakkaapi kehittyminen" ja "leveät
pitkänomaiset kasvot". Ne osoittivat sellaisten elinten kehittymistä,
jotka palvelivat aisteja ja "eläimellisiä kykyjä" ja joiden
seurauksena kehittyivät "erityiset moraaliset ja henkiset piirteet".
Mayhewin ei tarvinnut itse keksiä alaluokkaisia rotupiirteitä.
Jo rotuteorioiden syntyvaiheessa rotueroja selitettiin sivilisoitumisen
asteella. Niin tekivät mm. Buffon ja Georges Cuvier. Myös Carl
von Linnén luokituksessa fyysiset piirteet ja "hallitsemisen tapa"
kulkivat rinnakkain. Mayhewin näkemys saattaa olla kaiku suoraan 1800-luvun
tunnetuimmalta englantilaiselta antropologilta, James Cowley Prichardilta,
joka pohti myös yhteiskunnallisten kerrostumien fyysisiä piirteitä.
Etelämeren saarten väestö oli Prichardin mukaan jakaantunut
yhteiskunnallisiin kerrostumiin niin, että alimmat luokat olivat negroidisia
(tummia), kun taas yläluokkaan kuuluvat olivat vaaleampia ja muutamat
heistä muistuttivat vaaleita teutoneja.
Myös kallontutkimuksessa eli kraniologiassa yhdistettiin yhteiskunnalliset
ja rotu. Prichard piti jaotteli kallot yleiseltä muodoltaan prognaattisiin
(kuonomaisiin), pyramidinmuotoisiin ja ovaaleihin. Erot eivät olleet
jyrkkiä, vaan asteettaisia, mutta silti hän yhdisti ne sivistysasteisiin.
"Metsästäjä ja metsien villit asukkaat" - lähinnä
afrikkalaiset - olivat prognaattisia. Pyramidinmuotoinen kallo oli ominainen
paimentolaisille kuten esimerkiksi saamelaisille ja ovaali eli elliptinen
kallo niille, jotka "elävät maanviljelyksestä ja sivistyneen
elämän taidoilla".
Tästä ei ollut pitkä matka siihen, että yhteiskunnallisia
eroja pidetttiin rodullisina ja siten luonnon järjestykseen kuuluvina.
Niin kävikin kraniologian kehityksen myötä, kun henkisten
kykyjen nähtiin määräytyvän kallon tilavuuden
ja/tai muodon perusteella. Fyysisessä antropologiassa oli tapana selittää
sekä rotueroja että luokkaeroja saman mallin mukaisesti vertaamalla
toisaalta valkoisen rodun ominaisuuksia muiden rotujen ominaisuuksiin,
miehen ominaisuuksia naisen ominaisuuksiin ja yläluokan ominaisuuksia
alempien yhteiskunnallisten kerrosten ominaisuuksiin. Kraniologian ranskalainen
kehittäjä, anatomi Paul Broca oli vakuuttunut,
että rodut voidaan luokitella selvään asteikkoon henkisten
kykyjen perusteella ja että kraniometria (kallonmittaus)
paljasti eroja myös eri sukupuolten ja sosiaalisten ryhmien välillä.
Hän kirjoitti:
"Yleensä aivot ovat isommat kypsillä aikuisilla kuin vanhemmiten,
miehillä kuin naisilla, kyvykkäillä miehillä kuin keskilahjakkailla
ja hallitsevilla roduilla kuin alemmilla roduilla".
Saksalainen antropologian professori Rudolf Martin saattoi vuonna 1914
ilmestyneessä antropologian oppikirjassaan esitellä Brocan mittausten
ohella monia muitakin, joissa pyrittiin osoittamaan, että sosiaalinen
asema ja aivojen tilavuus ovat suoraan verrannollisia. Vaikka Martin ei
varauksitta hyväksynyt tuloksia, hän arveli kuitenkin näistä
tuloksista näkyvän, että
"henkiset saavutukset ovat tietyssä määrin riippuvaisia
aivojen painosta [...] taulukoista käy mitä todennäköisimmin
ilmi aivan tietty valikoitumis-prosessi, sikäli kuin perimän
kautta saatu suurempi aivojen paino merkitsee suurempia henkisiä suorituksia
ja siten mahdollistaa kantajilleen pääsyn kor-keampiin sosialisiin
luokkiin."
1700-luvun klassisissa rotuteorioissa eurooppalaisia oli pidetty yhtenäisenä
rotuna, mutta nyt heidät ryhdyttiin jakamaan yhä selvemmin toisistaan
eroaviin rotuihin. Lähes poikkeuksetta kysymys oli sosiaalisten ja
rotuerojen jonkinasteisesta yhdistämisestä. Englantilai-nen Robert
Knox arvosteli voimakkaasti Prichardia ja Johann Friedrich Blumen-bachia
harhautta-misesta, koska nämä olivat luokitelleet eurooppalaiset
yhteen rotuun. Knox itse jakoi Britan-niankin väestön kolmeen
rotuun: saksilaiseen, kelttiläiseen ja belgialaiseen eli flaamilaiseen
rotuun.
Varsinaisissa rotuopeissa sosiaalinen kerrostuma ja rotu samastettiin
vielä selvemmin. Tunnettu on J.A. Gobineaun lausuma, jonka mukaan:
"(O)n jo vahvistettu, että jokainen yhteisö perustuu kolmeen
alkuperäiseen luokkaan, joista kukin edustaa rodullista muunnosta:
aatelisto on enemmän tai vähemmän hyvä heijastuma valloittajarodusta;
porvaristo sekarodusta, joka on lähellä johtavaa rotua; ja yhteinen
rahvas, joka elää orjuudessa tai ainakin hyvin alistetussa asemassa.
Tämä jälkimmäinen kuuluu alempaan rotuun, joka syntyi
etelässä sekoittumisesta neekereihin ja pohjoisessa sekoittumisesta
suomalaisiin".
Esimerkkinä käy myös Gustave Le Bon, jonka mukaan "alempia
rotuja" ei tarvinnut mennä tutkimaan Afrikkaan; riitti kun tarkkaili
kotimaan työläisiä - tai käveli keittiöön
havainnoimaan vaimoaan. Bonin mielestä Euroopan yhteiskuntien alin
kerros oli "homologinen [yhdenmukainen] primiitivisen ihmisen kanssa" ja
ylimpien ryhmien älyllinen etäisyys alimmista jopa suurempi kuin
se, joka "erottaa valkoisen neekeristä tai jopa suurempi kuin neekerin
ja apinan ero". Bon ei ollut poikkeus, vaan pikemminkin edustava esimerkki
väittäessään, että myös sukupuolet eroavat
toisistaan tavalla, jonka pysyvyys voidaan rinnastaan rotueroihin. Vielä
1900-luvun alussa kallonsaumatutkimuksissa väitettiin, että naisten
kallon ja kallonsaumo-jen rakenne ja saumojen luutumisjärjestys osoittaa
heidän alemmuuttaan ja vähintään jäämistä
lasten tasolle.
1800-luvun jälkipuoliskolla ei tyydytty selittämään
vain sosiaalista kerrostumista rodullisella etevyydellä tai takapajuisuudella.
Myös muiden sosiaalisten ja henkisten ilmiöiden biologisointi
yleistyi. Ranskalaiset, italialaiset ja saksalaiset antropologit tutkivat
mm. itsemurhien, avioerojen vaurauden ja mielisairauksien mahdollista rodullisuutta.
Tutkimuksissa oli kysymys sosiaalisten ilmiöiden perimmäisestä
selittäjästä: joko niihin vaikuttivat sosiaaliset, kulttuuriset
että fyysiset ympäristötekijät tai ne olivat luonteeltaan
perinnöllisiä.
Ranskalainen Jacques Bertillon tulkitsi Ranskan avierotilastoja niin,
että teutonisella rodulla oli suurempi taipumus hoitaa perheongelmat
avioeroilla, koska he olivat temperamentiltaan kylmiä ja varautuneita
ja ruokkivat kaunantunteitaan pitkään. Samoin väitettiin,
että teutoninen (germaaninen, arjalainen, pohjoinen) rotu oli taipuvaisempi
itsemurhiin kuin muut eurooppalaiset rodut. Alttius itsetuhoisaan käytökseen
ja "hulluuden melankoliseen muotoon" yhdistettiin oletukseen, että
teutoninen rotu oli kyvykkäämpi ja halukkaampi osallistumaan
modernisoitumis-kehitykseen, jonka sivutuotteita tai välttämättömiä
seuralaisia itsemurhat ja avioerot olivat.
Toisaalta teutonisen rodun ansioksi laskettiin taipumus nerokkuuteen
ja taiteelliseen luovuuteen. Vaurauttakin selitettiin rodulla: se keskittyi
teutonien käsiin ja selitykseksi tarjottiin mm. rodun taloudellista
voitonhimoa ja säästäväisyyttä. Rikosten määrä
ja laji noudattivat innokkaimpien sosioantropologien mielestä roturajoja:
teutonien katsottiin olevan taipuvaisempia omaisuusrikoksiin, kun taas
alppiinisen rodun helmasynti olivat väkivaltarikokset.
Kaikki yhteiskuntatieteilijät ja edes kaikki antropologit eivät
uskoneet rodullisiin selityksiin. Sosiologian klassikoihin kuuluva Emile
Durkheim kirjoitti, että jos "germaanit ovat taipuvaisempia itsemurhiin,
syynä ei ole heidän suonissaan virtaava veri, vaan sivilisaatio,
jossa heidät on kasvatettu". Myös amerikkalainen sosiologi ja
antropologi William Ripley suhtautui epäillen kaikkein vulgaarimpiin
rodullisiin selityksiin laajassa eurooppalaisia rotuja käsittelevässä
tutkimuksessa The Races of Europe (1899), jonka alaotsikko oli kuitenkin
kuvaavasti Sosiologinen tutkimus. Monien aikalaistensa tavoin hän
horjui kahden vaiheilla ja oli lopulta taipuvainen pitämään
rotua ja perinnöllisyyttä merkittävänä sosiaalisten
ilmiöiden selittäjänä. Näin oli erityisesti, kun
hän käsitteli kaupungistumista ja maaltamuuttoa, jota hän
piti "sosiaalisista virtauksista merkittävimpänä". Hän
innostui siitä kirjoittaessaan toivomaan, että kaupunkielämän
ongelmien tutkiminen saisi sosiaali- ja luonnontieteilijät ylittämään
rajalinjan, joka siihen asti oli erottanut heitä.
Fyysiset antropologit ja antropologian ja sosiologien välimaastossa
liikkuneet tutkijat kiinnostuivat kaupungistumisesta 1800-luvun viimeisinä
vuosikymmeniä, joskin ranskalainen Durand fe Gros oli havaitsevinaan
jo 1860-luvun lopulla, että tietyttyjen eteläisen Keski-Ranskan
kaupunkien väestössä dolikokefaalien (pitkäkalloisten)
osuus oli suurempi kuin ympäröivällä maaseudulla. Varsinaisesti
vasta Vaher de Lapougen ja Otto Ammonin tutkimukset 1880- ja 1890-luvun
vaihteessa herättivät muiden antropologien kiinnostuksen kaupungistumiseen
ja kaupunkiväestön luokkajakoon.
Lapouge väitti, että hänen tutkimissaan kallosarjoista
noin kahden viimeisen vuosisadan ajalta oli paljastanut selvästi dolikokefalian
ja sosiaalisen kerrostuman välinen yhteys: yläluokissa pitkäkalloisten
osuus oli merkittävästi suurempi kuin rahvaassa. Ammon väitti
Badenissa tekemiensä tutkimusten perusteella, että kaupunkien
ja maaseudun väestö erosivat keskimääräiseltä
kallonmuodoltaan ja että kaupunkien sisällä oli havaittavissa
samanlainen ja samansuuntainen ero sosiaaliryhmien välillä. Kaupunkien
väestö oli yleensä pitkäkalloisempaa ja kaikkein pitkäkalloisinta
oli kaupunkien yläluokka. Ammon muotoili nimeään kantavan
lain, siis Ammonin lain, jonka mukaan pitkäkalloinen teutoninen rotu
tuntee lähes kaikkialla merkittävää mieltymystä
kaupunkielämään.
Ripley tulkitsi muiden mukana tuloksia niin, että keskieurooppalaiset
kaupungit, joiden ympäristössä oli sekä alppiinista
että teutonista rotua, vetivät puoleensa "tuota kookasta ja vaaleaa
teutonista väestötyyppiä, joka kuten historia opettaa meille,
on hallinnut Eurooppaa sosiaalisesti ja poliittisesti vuosisatojen ajan".
Tämä tuntui hänen mielestään sopivan yhteen niiden
teorioiden kanssa, joiden mukaan maaltamuutto saa liikkeelle pystyvimmän
väestönosan; "maan paras veri ruokkii kaupunkeja". Hänen
mielestään oli pakko tehdä johtapäätös, että
"pitkäkalloisessa rodussa tai tyypeissä [verrattuna alppiinisiin
lyhytkalloisiin] on jokin henkinen ominaisuus, joko heidän energisyytensä,
kunnianhimonsa tai kovuutensa, joka tekee heistä erityisen taipuvaisen
muuttamaan maalta kaupunkiin".
Kaupunkien väestön koostumusta ohjasi Ripleyn mielestä
sekä sosiaalinen että rodullinen valinta. Kun siihen yhdisti
älyykkyystestien tulokset, kävi asia hyvin selväksi: kaupunkeihin
muutti paras aines maalta ja heistä puolestaan valikoituivat keski-
ja yläluokkaan älykkäimmät eli pitkäkalloisimmat
teutonit, jotka selvityivät parhaiten kaupunkien kovassa olemassaolon
taistelussa. Ripley ei jäänyt sanattomaksi senkään
antropologien huomaaman tosiseikan edessä, että kaupunkien väestö
oli yleensä tummempaa ja ristiverisempää kuin maaseutuväestö.
Se ei tuntunut oikein sopivan yhteen teutoniväitteen kanssa. Ripley
selviytyi pulmasta näppärällä, joskin hieman kaukaa
haetulla selityksellä: ehkä ristiverisyys, tumma tukka ja tummat
silmät indikoivat vitaalista ylivoimaisuutta, elinvoimaa. Olivathan
auktoriteetit esittäneet, että pigmentaatio, väriaine, näyttää
olevan erityisesti aistinelimissä "oleellinen tekijä elinten
täydelliselle kehittymiselle".
Sosiaalisten erojen rodullistamista antropologiassa auttoi sekin, että
tyypillinen vuosisadan vaihteen antropologi oli "herrasmies", Englannissa
maailman voimakkaimman imperiumin hallitsevan luokan jäsen. Hänen
alamaisensa olivat alkuasukkaita ympäri maapalloa ja kotimaisia köyhiä,
jotka kaikki oli luokiteltu ja luonnehdittu rotutermeillä. Professori
Elazar Barkan esittelee (The retreat of scientific racism, 1992)
edustavana esimerkkinä John Beddeon, joka oli rotututkimuksen suosittu
auktoriteetti Britanniassa vuosisadan vaihteessa. Hän käytti
rotua sekä luokka- että kansallisuuserojen kuvaamiseen ja väitti,
että edistys ja sivistys olivat ylempien luokkien fyysisen ylemmyyden
ansiota. Beddeo siteerasi (Anthropological History of Europe) hyväksyvästi
Lapougeta, joka laski enemmistön nerokkaista, alkuvoimaisista, historiaan,
kirjallisuuteen ja tieteeseen vaikuttaneista miehistä juuri noihin
"vaaleisiin pitkäkalloisiin", joita useimmat ihmiset väärin
kutsuvat "arjalaisiksi". Rotututkimuksen ytimessä alkoi vahvistua
ajatus vaaleasta herrarodusta, ajatus, jolla olisi tuhoisat vaikutukset
seuraavalla vuosisadalla.
[PI] |
|