|
Tieteellisen rasismin uusi tuleminen
Rotuluokittelujen tiedollinen perusta alkoi murentua 1900-luvun alussa,
jolloin mittaava antropologia kulkeutui paisuvien tilastojensa ajamana
umpikujaan. Monet antropologit olivat tunnustaneet jo edellisen vuosisadan
lopussa, että tieteenalan tila oli kestämätön, kun
lähes jokaisella näytti olevan omat menetelmänsä ja
omat rotuluokituksensa. Tilanne ei ollut muuttunut sitten Charles
Darwinin päivien; hän oli arvostellut rotuluokituksia mm.
siitä, että rotujen määrä vaihteli niissä
kahdesta 63:een. Tilanne oli riistäytynyt yhä pahemmin hallinnasta.
Joissakin luokituksissa päädyttiin runsaaseen sataan rotuun,
kun mukaan lasketaan alarodut. Rodun määritelmästäkin
vallitsi yksimielisyys vain aivan yleisimmällä tasolla. Silti
rotututkijoiden enemmistö jatkoi innokkaasti työtään,
ja maailmalle tulvi tieteellisiä kirjoja ja artikkeleja, jotka nojautuivat
rodun käsitteeseen ja ajatukseen sen tärkeydestä ja ensijaisuudesta
myös kulttuureja tutkittaessa.
Tieteellinen rasismi koki ensimmäiset takaiskut tiedeyhteisössä
1920- ja 1930-luvulla. Epäilijöiden joukko kasvoi ja julkisuuteen
alkoi tihkua myös antropologien ja muiden rotututkijoiden kriittisiä
huomautuksia. Siitä, mikä muutoksen aiheutti ja koska sen voi
katsoa alkaneen, on esitetty kaksi ristiriitaista tulkintaa. II maailmansodan
jälkeen on vakiintunut käsitys, että tieteellinen rasismi
menetti asemansa poliittisten syiden vuoksi. Tutkijat kavahtivat tämän
käsityksen mukaan erityisesti natsismin nousua ja reagoivat siihen
sanoutumalla irti rotuteorioista. Muutos olisi tapahtunut verrattain myöhään,
mahdollisesti vasta 1930-luvun lopussa ja toisen maailmansodan aikana.
Toisen selityksen mukaan tieteellinen rasismi alkoi ajautua kriisiin
jo ennen natsismin valtaannousua ja sen aiheuttamaa poliittista reaktiota
ja osittain siitä riippumatta. Elazar Barkan väittää
kirjassaan The Retreat of Scientific Racism (1992), että tieteellinen
rasismi hylättiin Englannissa ja USA:ssa alunperin ennen natsismin
nousua. Hylkäystuomio saattoi tieteellisen rasismin huonoon huutoon
tärkeänä älymystörasismin lähteenä.
Barkan esittää, että tieteellisen rasismin heikentyminen
johtui tieteestä ja tieteentekijöistä itsestään
eikä siten olisi ollut reaktio natsi-ideologiaan ja juutalaisten ja
muiden "aliihmisten" syrjimiseen ja alistamiseen.
Barkanin väitteeseen on syytä suhtautua varauksellisesti;
siihen pakottaa hänen omakin aineistonsa, eikä ainoastaan siksi,
että se koskee vain Englantia ja Yhdysvaltoja. Antirasismi eteni tiedeyhteisössä
hitaasti, olipa se sitten sisällöltään tieteen sisäinen
hylkäystuomio "rodun" käsitteelle tai poliittinen kannanotto
rotuteorioiden yhteiskunnallista ja poliittista käyttöä
vastaan. Rasismi sai miltei kaikessa rauhassa kasvattaa tuhoisimman, natsi-ideologiaan
kuuluvan versonsa ennen kuin muu maailma havahtui. Tiedemiehet eivät
tehneet poikkeusta. Silloinkin kun he havahtuivat, he vetäytyivät
syrjään, koska rasismin vastustaminen olisi edellyttänyt
poliittista kannanottoa.
Epäilyn rasististen teorioiden tieteellisyydestä sysäsivät
liikkeelle rotuluokittelujen kriisi, kiista
ympäristön ja perinnöllisyyden vaikutuksien ensisijaisuudesta
ja sellaisten tieteenalojen kasvu, joissa keskityttiin kulttuuriin ja etnisyyteen.
"Rodun" käsite alkoi siirtyä fyysisestä antropologiasta
genetiikkaan, sosiaali- ja kulttuuriantropologiaan, sosiologiaan ja psykologiaan.
Vaikka se saattoi viedä niihin rasistisia aineksia, se samalla pirstoutui
ja menetti osan uskottavuudestaan. Se oli perustunut käsitykseen ,
että "rotu" on luonnontieteellinen käsite, jota tosin saatetaan
ja pitää käyttää esimerkiksi kulttuuri- ja henkisten
erojen selittämiseen.
Vanhan rotuteorian saarekkeita
Perinteiset rotuopilliset käsitykset säilyivät hämmästyttävän
sitkeästi jopa aivan sodan jälkeisinä vuosina. Esimerkiksi
kreikkalainen antropologian professori John Koumaris kirjoitti vuonna 1948,
siis vain kolme vuotta toisen maailmansodan päättymisen jälkeen,
käsitellessään "kreikkalaista rotua", että
"Rodut ovat olemassa ja ne jatkavat olemassaoloaan; ja jokainen puolustaa
itseään. Koska jokainen uusi 'veren'sekoitus on hieman erilainen
ja koska sekarotuiset lapset eivät kuulu mihinkään rotuun,
on kreikkalaisen rodun, kuten kaikkien muidenkin, suojeltava omaa 'liikkuvaa
pysyvyyttään' varomalla sekoittumista vieraiden elementtien kans-sa...Kreikkalainen
rotu muotoutui Akropoliin kukkulalla, eikä keidenkään toisten
ole mahdollista pidellä avaimia pyhälle kukkulalle, johon kreikkalainen
sielu on erottomattomasti kiinnittynyt."
(Sit. Ashley Montagu, Man`s Most Dangerous Myth, s. 13)
Myöskään kiista
monogetenismin ja polygenetismin välillä ei ole kokonaan laantunut,
ja se on edelleen askarrellut "rotujen" kehittymisen parissa. Yhdysvaltalainen
antropologi, professori Carleton S. Coon julkaisi vuonna 1962 kirjan The
Origin of Races, jossa hän pyrki jäljittämään
viiden, australoidiseksi, kaukasoidiseksi, mongolidiseksi, kapoidiseksi
ja kongoidiseksi kutsumansa rodun alkuperää. Hänen mukaansa
ne ovat kaikki kehittyneet erillään toisistaan Homo erectuksen
"maantieteellisistä roduista" tai alalajeista, kun ne ovat kukin "ohittaneet
kriittisen kynnyksen eläimellisemmältä tasolta viisaammalle
(sapient) tasolle".
Coonin näkemykseen sisältyi myös kehitysopillinen arvoasetelma
rotujen välillä. Hän nimittäin totesi, että "jokainen
rotu on kulkenut ajan labyrintin läpi omia polkujaan. Jokainen on
muoutunut eri tavalla kohtamaan erilaisten ympäristöjen haasteet
ja jokainen on saavuttanut oman tasonsa evoluution asteikolla (kursivointi
PI). Coonin näkemys merkitsee väitettä, että jotkin
rodut ovat kehityksessään korkeammalla kuin toiset.
Lisäksi Coon väitti, että neekerit ja australoidit (mm.
Australian alkuasukkaat, papualaiset ja melanesialaiset) ovat kehittyneet
viimeisimpinä sapientvaiheeseen, mikä selittää heidän
sivilisaatioidensa "alhaisemman" kehitysasteen. Australian alkuasukkaiden
Coon väitti olevan lähimpänä erectus-sapiens -kynnystä.
Lähes yhtä tyrmäävä oli hänen näkemyksensä
"kongoideista", jotka olivat "sikäli kuin tiedämme aloittaneet
puoli miljoonaa vuotta sitten samalta kehitystasolta kuin euraasialaiset
ja sitten pystelleet paikallaan, minkä jälkeen neekerit ja pygmit
ilmaantuivat kuin tyhjästä".
Syystä kuuluisa amerikkalainen antropologi ja tieteellisen rasismin
arvostelija Ashley Montagu on todennut Coonin edustavan suoraan alenavassa
linjassa 1800-luvun puolivälissä kuuluisuutta saaneiden rasististen
rotuantropologien Josiah Clark Nottin
ja George R. Gliddonin katsomuksia. Cooninkin jälkeen ajatus "rotujen"
tai alalajien polygeneettisestä kehityksestä on elänyt sitkeästi
muutamien antropologien teorioissa, joskaan niissä ei ole yleensä
esitetty rasistisia arvioita rotujen kehitystasosta.
Rasismin jatkuvuus
Tieteellinen rasismi on 1900-luvulla muuttanut muotoaan, mutta sisällöllisesti
ja menetelmällisesti se on säilyttänyt jatkuvuutensa. Sen
painopiste siirtyi vuosisadan alussa uudelle tieteenalueelle, kun fyysinen
antropologia kallon- ja muine mittauksineen joutui huonoon huutoon ja menetti
tieteellisen uskottavuutensa. Vaikka ruumiillisten ominaisuuksien mittaamista
ei ole tyystin unohdettu, on tieteellisen rasismin hedelmällisin kasvualusta
ollut 1900-luvulla psykometriikka, henkisten kykyjen mittaaminen älykkyystesteillä,
tai pikemminkin eräs psykologian ja psykometriikan koulukunta, jota
on kutsuttu huonon geenin (bad gene), mustan geenin (black gene) ja 1980-luvulta
lähtien uuden eugeniikan koulukunnaksi tai "uusiksi tulkitsijoiksi"
(New Interpreters). Koulukunnalla on vankin asema Yhdysvalloissa ja Englannissa.
Sen edustajat ovat väittäneet älykkyystestien paljastavan
sosiaaliryhmien ja "rotujen"/etnisten ryhmien välisiä selviä,
pysyviä ja perinnöllisiä eroja älykkyydessä. Perinnöllisyys
siirtää heidän mukaansa huonot geenit sukupolvelta toiselle,
joten osa ihmisistä on luonnon rakentamassa alhaisen älykkyyden
ja siitä johtuvan huonon sosiaalisen aseman rautahäkissä.
Koulukunnan olemassaolo osoittaa, että rodullistavat ja rasistiset
ajatusmallit eivät ole jääneet pelkiksi saarekkeiksi.
Psykometriikka solmi miltei kehdossaan kiinteän yhteyden eugeniikkaan
eli rotuhygieniaan. Se on sekä katsomus että yhteiskunnallinen
liike, joka väittää, että tietyn väestön
jälkeläisten laatua voidaan ja pitää valvoa karsimalla
esimerkiksi avioliittokielloilla ja -rajoituksilla ja steriloimalla huonoa
perimää ja rohkaisemalla "hyvägeenisiä" hankkimaan
enemmän lapsia. "Huonoa" perintöaineista karsimaan pyrkivä
ns. negatiivinen rotuhygienia juurtui jo viime vuosisadan lopulla erityisesti
Yhdysvaltoihin, jossa eugenistinen ajattelu ja liike oli muutenkin voimakkaampi
kuin missään muualla natsi-Saksaa lukuun ottamatta. Siellä
ryhdyttiin säätämään avioliittorajoituksia ja
kokeilemaan kastroimista ja myöhemmin sterilointia. Edes natsi-Saksan
tapahtumien paljastuminen ei lopettanut käytäntöä,
vaan ei-vapaaehtoinen sterilointi jatkui aina vuoteen 1972 ainakin Lynchburgin
laitoksessa, jossa leikattiin yhteensä 8 300 asukkia, enimmäkseen
nuoria valkoisia irtolaisia, köyhiä, pikkurikollisia ja "heikkomielisiä",
joista osa oli ilmeisesti kehitysvammaisia. "Heikkomielisten", mielisairaiden
ja kaatumatautisten sterilointi otettiin käyttöön 1930-luvun
puolivälissä myös Skandinaviassa ja Suomessa. Suomessa steriloitiin
vuoteen 1970 mennessä noin 57 000 ihmistä, joista 11 000 pakkomääräyksillä.
Ruotsissa steriloinnit jatkuivat vuoteen 1976 asti, ja niiden määrä
oli suurin piirtein sama kuin Suomessa.
Psykometriikka ja eugeniikka saivat jo varhaisessa vaiheessa rinnalleen
kolmannen 1800-luvun perillisen, sosiaalidarvinismin,
jonka mukaan
1) biologiset lait hallitsevat myös ihmisiä,
2) väestöpaine aiheuttaa olemassaolon taistelua organismien,
myös ihmisten, välillä niin, että taistelua käyvät
joko yksilöt, heimot, kansat tai "rodut, ja 3) biologiset lait eivät
koske vain ihmisten fyysisiä ominaisuuksia, vaan myös heidän
sosiaalista elämäänsä ja henkisiä ominaisuuksiaan
mukaan lukien uskonto, järki ja moraali. Olemassaolon taistelu valikoi
kelvollisimmat lisääntymään ja jatkamaan lajiaan.
Psykometriikka, eugeniikka ja sosiaalidarvinismi ovat muodostaneet 1900-luvulla
erityisesti Yhdysvalloissa tieteellisten, pseudotieteellisten ja poliittis-ideologisten
väittämien kokoelman. Niiden kannattajien suurin huoli on ollut
valkoisen rodun/kansakunnan sisäinen rappeutuminen. Yhä uudestaan
ne ovat varottaneet kolmesta vaarasta lähinnä amerikkalaisia
valkoisia, mutta yleisemminkin "hallitsevaa rotua". Niistä suurimmaksi
on väitetty sosiaalipolitiikkaa, joka sallii "huonon" väestöaineksen
lisääntyä "hyvän" kustannuksella. Toinen on värillisten
"rotujen"/etnisten vähemmistöjen kasvun kansakuntaa rappeuttava
vaikutus ja kolmas on siirtolaisuus, jonka on väitetty vaikuttavan
samalla tavalla. Väitteitä ja uhkakuvia on käytetty sosiaalipolitiikan
ja hyvinvointivaltion vastaisessa konservatiivisessa kritiikissä.
Rotuhygieniikkaan ei konservatiiveilla ole kuitenkaan ollut monopoli, vaan
saksalaisen tutkijan Stefan Kühlin sanoin "eivät sen enempää
sosialistit kuin liberaalit, konservatiivit kuin ääritaantumuksellisetkaan
olleet immuuneeja" eugeniikalle. (Kühl, Die Internationale der Rassisten,
s. 12)
Tieteellinen rasismi nousi näyttävästi julkisuuteen 1990-luvun
puolivälissä, kun Pohjois-Amerikassa julkaistiin vuoden väliajoin
kaksi kohua herättänyttä teosta. Niistä ensimmäinen
oli psykologi Richard J. Herrnsteinin ja yhteiskuntatieteilijä Charles
Murrayn The Bell Curve. Vuotta myöhemmin ilmestyi kanadalaisen
Western Ontarion yliopiston psykologin J. Philippe Rushtonin Race, Evolution
and Behavior. Ajatuksiaan Rushton kehitteli jo 1980-luvulla useissa
artikkeleissa, alustuksissa ja julkaisuissa.
Rushton toistaa kirjassaan useita 1800-luvun rotututkimuksen ja tieteellisen
rasismin uskonkappaleita, jotka on todettu epäkelvoiksi jo lähes
sata vuotta sitten. Tällaista vanhan rasismin lämmittelyä
ovat mm. väitteet rasisimin luonnollisuudesta ja ikiaikaisuudesta,
väitteet rotujen kallojen ja aivojen tilavuuden eroista ja niistä
johtuvista eroista älykkyydessä sekä näkemys, että
valkoisten ylivoimaisuus ilmenee tietyissä kulttuurisissa saavutuksissa.
Huonon geenin koulukunnan jatkuvuus näkyy vielä selvemmin
The Bell Curvessa, joka alaotsikkonsa mukaisesti käsittelee "älykkyyttä
ja luokkarakennetta amerikkalaisessa elämässä". Vuonna 1994
julkaistu massiivinen, lähes 850-sivuinen teos nousi Yhdysvalloissa
best seller -listojen kärkisijoille ja herätti raivokkaan keskustelun.
Kirjassa on kaksi perusteemaa, joiden kautta kirjoittajat pyrkivät
perustelemaan poliittista ydinajatustaan, että hyvinvointivaltio sosiaali-
ja koulutusohjelmineen on pahasta. Kirjan perusteemoista ensimmäinen
käsittelee amerikkalaisen yhteiskunnan luokkarakenteen muuttumista.
Kirjoittajien mukaan yhteiskunta on 1900-luvun kuluessa yhä selvemmin
jakaantunut kolmeen luokkaan, eliittiin, keskikerrokseen ja alaluokkaan
(underclass). Luokkajakoa ja muita sosiaalisia ilmiöitä kuten
äärimmäistä varakkuutta, köyhyyttä, aviottomia
lapsia ja rikollisuutta eivät selitä sosiaaliset, taloudelliset
ja poliittiset tekijät - siis ympäristö - vaan älykkyyserot,
jotka ovat perinnöllisiä. Toisena teemana on väite rotujen
ja etnisten ryhmien perinnöllisistä älykkyyseroista.
Kirjoittajat eivät tyydy tähän, vaan pelottelevat amerikkalaista
lukijaa kansakunnan geeniperimän jatkuvalla huononemisella. Huonompi
geeniaines syrjäyttää vähitellen paremman, kansakunnan
henkisten kykyjen jakautuma huononee ja sosiaaliset ongelmat kasvavat.
Siitä he syyttävät kahta tekijää:
1) heikkolahjaiset syntyperäiset amerikkalaisnaiset synnyttävät
useampia lapsia kuin etevämmät kanssasisarensa ja, 2) siirtolaisuus
tuo maahan huonompaa geeniainesta, koska "nykyiset siirtolaisaallot ovat
keskimäärin vähemmän menestyksekkäitä ja
todennäköisesti vähemmän kyvykkäitä kuin
aikaisemmat aallot".
Paine perintöaineksen huonontumiseen on kirjoittajien mielestä
erityisen suuri mustien ja latinojen keskuudessa.
Herrnsteinin ja Murrayn kaikkein suurin huolenaihe ovat "heikkolahjaiset"
naiset, jotka synnyttävät muita nuorempina ja muita useammin.
Tällaiset äidit ja heidän lapsensa ovat mustin pilvi Herrnsteinin
ja Murrayn esittelemän amerikkalaisen vision taivaalla. Jos tätä
ja muita ongelmia ei saada ratkaistuksi, kehittyy Yhdysvalloista lähitulevaisuudessa
yhteiskunta, jossa sekä sosiaalisesti että alueellisesti tapahtuu
yhä selvempi jako eliittiin, keskikerrokseen ja alaluokkaan. Rajat
eivät ole vain sosiaalisia vaan entistä useammin myös konkreettisia
turvamuureja tarkoin vartioitujen hyvinvointilähiöiden ja keskikaupunkien
gettojen välillä. Alaluokka, sekä valkoinen että värillinen,
kasvaa, vihamielisyys sosiaalisten kerrosten välillä ja sen myötä
yhteiskunnallinen kontrolli lisääntyvät ja avoin rasismi
voimistuu. Seurauksena on suojelu- ja holhousvaltio (custodial state),
jonka olemuksen kirjoittajat kuvaavat seuraavasti:
"Lyhyesti sanottuna tarkoitamme suojelu- ja holhousvaltiolla korkeaan
teknologiaan perustuvaa ja anteliaampaa intiaanireservaatin versiota, joka
on tarkoitettu kansakunnan väestön merkittävälle vähemmistölle,
kun loput Amerikasta yrittää huolehtia omista asioistaan."
Herrnsteinin ja Murrayn uhkakuva ei välttämättä
ole perusteeton. 1980-luvulta lähtien Yhdysvalloissa, eikä ainoastaan
siellä,
ovat olleet näkyvissä yhteiskunnan yhä jyrkempi kerrostuminen
ja monet muut ongelmat, joita kirjoittajat kuvaavat. Kun heidän ydinväitteensä
kuitenkin on, että syynä ovat perinnölliset, siis luonnosta
johtuvat älykkyyserot, ei sosiaalisista, koulutuspoliittisista ja
taloudellisista uudistusohjelmista ole apua. Päinvastoin kirjoittajat
suhtautuvat niihin ja koko hyvinvointivaltioon äärimmäisen
torjuvasti. He toteavat esittäneensä kirjassa implisiittisesti
johtopäätöksen, että mikä tahansa politiikan alue,
koskipa se sitten koulutusta, työttömyyttä, hyvinvointia,
rikosoikeutta tai lastensuojelua, voi olla menestyksekästä vain,
"jos sen suunnittelijat kysyvät, kuinka politiikkaa sopii yhteen henkisten
kykyjen laajan vaihtelun kanssa". Selvemmin tuskin voi muotoilla tieteisuskoa,
joka on ollut sekä rotuhygienian että rasismin ainainen seuralainen.
Yhtä selvä on johtopäätös, että "heikkolahjaisten"
eli köyhien, vähän koulutettujen naisten lapsilukua pitää
rajoittaa ja "älykkäämpien" naisten lapsilukua lisätä.
Juuri tässä yhteydessä kirjoittajat tuovat esille perimmiltään
sosiaalidarvinistisen hyvinvointivaltion kritiikin. Herrnstein ja Murray
kirjoittavat:
"USA harjoittaa jo politiikkaa, joka epähuomiossa ohjaa, ketkä
saavat lapsia ja se rohkaisee vääriä naisia synnyttämään...Teknisesti
oikea kuvaus Amerikan syntyvyyspolitiikasta on, että se tukee köyhiä
naisia, joiden osuus älykkyyden jakautumisen matalassa päässä
on suhteettoman suuri."
Eugeneettisen tavoitteen Herrnstein ja Murray siis esittävät
selvästi, mutta keinot he jättävät syntyvyyden säännöstelyn
helpottamista lukuun ottamatta ymmärrettävästi auki sen
kohun jälkeen, jonka pakkosterilointien paljastuminen aiheutti Yhdysvalloissakin.
Vain yhdessä asiassa he esittävät kantansa selvästi
ja jyrkästi:
"Me vaadimme yleisesti, että tämä politiikka, jota
edustaa laaja taloudellinen ja palveluin annettava tuki vähätuloisille
äideille, on lopetettava."
Herrnsteinin ja Murrayn tieteellisessä kritiikissä on kiinnitetty
huomiota virheisiin, tulkinnanvaraisuuksiin ja kiistanalaisiin väitteisiin,
jotka kirjoittajapari esittää totuuksina. Arvostelijat, mm. Cornellin
yliopiston psykologian professori Stephen J. Ceci ja tunnettu paleontologi
Stephen Jay Gould ovat huomauttaneet lisäksi, että The Bell Curve
perustuu kiistanalaisten oletusten ohella argumentaatioon, väitteiden
perusteluun, josta on löydettävissä runsaasti laiminlyöntejä,
sekaannuksia ja virhetulkintoja. Kiistanalaisista väitteistä
keskeinen on oletus, että on olemassa yksi älykkkyyden yleinen
muoto, jota kutsutaan sitä koskevan teorian kehittäjän Charles
Spearmanin antamalla nimellä g:ksi (general intelligence = yleinen
älykkyys tai yleinen älykkyystekijä). Toinen vähintään
yhtä kiistanalainen oletus on, että tämä yleinen tekijä
paljastuu standardisoiduissa älykkyystesteissä ja voidaan kuvata
testien tulosten perusteella yhtenä yksittäisenä lukuna,
älykkyysosamääränä. Kolmas on väite, että
yleinen älykkyys ja sen operationaalinen vastine älykkyysosamäärä
ovat ensijaisesti periytyviä ominaisuuksia. Neljäs kiistanalainen
väite on, että ihmisen älykkyys on muuttumaton ominaisuus.
Tieteenteoreettisesti Herrnsteinia ja Murrayta on arvosteltu vanhentuneesta
uskosta kausaalisiin selityksiin yhteiskunta- ja ihmistieteissä. Stephen
Jay Gould on huomauttanut The Mismeasure of Man -kirjan uusimmassa
painoksessa, että tiettyjen ilmiöiden korreloimisesta keskenään
ei voi vetää johtopäätöksiä niiden keskinäisestä
syysuhteesta. Siitä että tietyllä alueella on paljon haikaroita
ja suuri syntyvyys ei voi vetää johtopäätöstä,
että haikaroiden runsaus on syntyvyyden syy. Siitä että
älykkyyosamäärät ja tietyt yhteiskunnalliset ilmiöt
korreloivat keskenään, ei voi tehdä johtopäätöksiä
niiden syysuhteesta.
Stephen Jay Gould on kritisoinut The Bell Curven kirjoittajia korrelaatiokertoimien
todellisen voimakkuuden piilottamisesta kirjan liitteisiin. Hän on
todennut, että korrelaatiolla on sekä suunta että voimakkuus.
Herrnsteinin ja Murrayn käyttämät tilastot toki todistavat,
että älykkyysosamäärän ja tiettyjen sosiaalisten
ilmiöiden välillä on olemassa positiivinen korrelaatio,
mutta sen voimakkuus on vähäinen, minkä kirjoittajat itsekin
myöntävät kuin ohimennen kirjoittaessaan, että "(t)osiasiallisesti
kaikissa käsittelemissämme seikoissa [sosiaalisessa käyttäytymisessä],
tiedollinen kyky selittää vain vähäisestä kohtalaiseen
määrän vaihtelusta. Miltei aina se selittää vähemmän
kuin 20 prosenttia vaihtelusta, käyttääksemme tilastotieteilijän
käsitettä, tavallisesti se selittää vain vähemmän
kuin 20 prosenttia ja usein vähemmän kuin 5 prosenttia vaihtelusta".
Gould on huomauttanut, että nämä luvut pitää vielä
puolittaa, jotta saataisiin esille Herrnsteinin ja Murrayn olettaman perinnöllisen
älykkyyden ja sosiaalisen käyttymisen välisen korrelaation
voimakkuus, koska he arvioivat, että perinnöllisyys selittää
noin 60 prosenttia älykkyysosamäärän vaihtelusta.
Psykologian ja psykometriikan piirissä Herrnsteinia ja Murrayta
on arvostellut professori Stephen J. Ceci, joka on käyttänyt
omissa tutkimuksissaan samaa tilastoaineistoa kuin he, mutta päätynyt
miltei täysin vastakkaiseen tulkintaan. Tässä on mahdollisuus
käsitellä vain yhtä osaa Cecin kritiikistä. Se koskee
ryhmien sisäisten ja ryhmien välisten tutkimustulosten sekoittamista
keskenään. Ceci ei kiistä, että standardisoiduissa
testeissä mitatut sosiaalisten ryhmien ja "rotujen"/etnisten ryhmien
älykkyyosamäärät eroavat toisistaan ja että kaksostutkimusten
perusteella ns. keskiarvoinen älykkyyden perinnöllisyyskerroin
on 0.6. Viimeksi mainittu tarkoittaa, että yksilöiden älykkyysosamäärän
vaihtelusta tietyn ryhmän sisällä 60 prosenttia voidaan
selittää perinöllisyydellä ja 40 prosenttia ympäristöllä
. Hän puuttuu - ja samoin tekee Gould, mutta suppeammin -
Herrnsteinin ja Murrayn ja yleensä "uusien tulkitsijoiden" tapaan
ulottaa tiettyä ryhmää koskevat tutkimustulokset toisiin
ryhmiin tai ryhmien välisten keskiarvoisten erojen tulkitsemiseen.
Yksi Herrnsteinin ja Murrayn kirjan silmiinpistävistä piirteistä
on se, että siinä pyritään todistamaan paitsi sosiaalisen
epätasa-arvon luonnollisuus myös "rotujen" eriarvoisuus. Sinänsä
siinä ei psykometriikan pitkää linjaan tarkastellen ole
mitään uutta. Älykkyystesteillä on pyritty miltei niiden
keksimisestä saakka oikeuttamaan enemmän tai vähemmän
avoin rasismi ja rotusyrjintä. Myöhemminkin "rotu" on esiintynyt
älykkyystestien tuloksien tulkinnassa yhtenä selittävänä
tekijänä, mutta toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeniä
se on ollut piiloisempi lukuun ottamatta Arthur Jensenin ja Hans J. Eysenckin
tutkimuksia 1960-luvun lopussa ja 1970 luvun alussa.
Enemmän tai vähemmän avoin rasismi pyrkii siten valtamaan
takaisin tiedeyhteisössä menettämänsä asemat ja
on siinä viime vuosina jossakin määrin onnistunutkin erityisesti
Yhdysvalloissa. Muutoksen taustalla on useita tekijöitä. Sodanjälkeisinä
vuosikymmeninä ja varsinkin 1960- ja 1970-luvulla sekä Yhdysvalloissa
että Länsi-Euroopassa vallitsi tasa-arvoisuutta tähdentävä
henkinen ilmapiiri, joka näkyi myös hyvinvointivaltion tavoitteena.
1950- ja 1960-luku eivät olleet kovin otollisia avoimelle rasismille,
koska yleisen tasa-arvoihanteen ohella ja osittain siitä ammentaen
USA:n kansalaisoikeusliike kehittyi juuri tuolloin voimakkaaksi poliiittiseksi
ja yhteiskunnalliseksi liikkeeksi. Se kykeni murtamaan rotuerottelupolitiikan
viimeiset insitutionaaliset linnakkeet, mm. erilliset koulut, jopa syvässä
etelässä.
Uuden eugenistisen liikkeen vahvistuminen on tapahtunut hyvin lyhyessä
ajassa. Stephen J. Ceci muistuttaa On Intelligence -kirjansa viimeisimmän
painoksen (1996) epilogissa, jälkiluvussa, että vielä kuusi
vuotta aikaisemmin häntä syytettiin variksenpelättimen pystyttämisestä,
kun hän varoitti "salakuljetusoperaatiosta", jolla yhteiskuntatieteilijät
olivat koonneet valtavan määrän uutta informaatiota ja tilastoja
perinöllisyyteen nojautuvan meritokratian, asiantuntijoiden ja korkeasti
koulutettujen valtaan perustuvan yhteiskunnan, perustelemiseksi. Cecin
mukaan tiedeyhteisön jäsenet kyllä tunsivat erilliset tutkimustulokset,
mutta he eivät oivaltaneet, kuinka johdonmukaisesti "uudet tulkitsijat"
rakensivat niistä geneettis-meritokratista syllogismia, johtopäätöstä.
Cecin mielestä The Bell Curve on vain osa, joskin näyttävin
osa, tätä operaatiota.
[PI] |
|