|
Valistus ja rasismi
Valistusaikaa, 1700-lukua, pidetään vapauden, järjen ja
tiedon vuosisatana, koska silloin pyrittiin vapautumaan sekä tiedollisesti
että yhteiskunnallisesti vanhoista maallisista ja uskonnollisista
auktoriteeteista. Ranskan vallankumouksen iskulause vapaudesta, veljeydestä
ja tasa-arvoisuudesta on maailman tunnetuimpia yhteiskunnallisia ja poliittisia
iskulauseita, jollei se ole tunnetuin.
Valistusajalla
oli kuitenkin pimeä puoli. Ranskalaisen tutkijan Leon Poliakovin ja
monien muiden historioitsijoiden mielestä valistus oli rasismin kehto.
Eurooppalainen siirtomaajärjestelmä vahvistui 1700-luvulla. Orjuus
Amerikan ja Länsi-Intian plantaaseilla ja viljelmillä jatkui
ja kasvoi ennennäkemättömän laajaksi orjataloudeksi.
Orjuus kielsi miljoonilta ihmisiltä ne ihmisoikeudet, joiden valistusfilosofit
periaatteessa katsoivat kuuluvan luonnostaan kaikille ihmisille (Orjuus
1700-luvulla).
Luonnontieteissä syntyivät ensimmäiset rotuteoriat ja
rotuluokitukset, joista alkoi versoa tieteellinen rasismi. Yhteiskuntateorioissa
nojauduttiin luonnontilan käsitteeseen ja teoriaan ihmiskunnan asteittaisesta
kehityksestä. Niissä olivat idulla myöhemmin syntynyt jako
"luonnonkansoihin" ja "kulttuurikansoihin" sekä käsitys,
että alkuperäiskansat, "villit", ovat ihmiskunnan kehitysjäänne.
Toisaalta valistusajattelu nojautui sellaisiin periaatteisiin, jotka
loivat perustan myös orjuuden arvostelemiselle ja 1700-luvun lopussa
orjuuden vastaiselle liikkeelle, abolitionismille. Jo 1700-luvun lopulla
eräät valistusajattelijat, kuten Johann
Gottfried Herder ja Alexander von Humboldt,
arvostelivat juuri syntyneitä rotuteorioita (Kts. myös Voltaire,
Rousseau,
Grégoire ja Condorcet).
Vaikka valistusaika aloitti ihmisen biologisoinnin, oli ihmiskuva kuitenkin
toisenlainen kuin 1800-luvun kypsässä rasismissa. Rodun ei vielä
1700-luvulla katsottu määrävään ihmisen henkisiä
kykyjä ja kulttuuri- ja yhteiskuntakehitystä niin kuin seuraavalla
vuosisadalla tehtiin. Ihmisen biologian ja hänen henkisten kykyjensä
ja taipumustensa ei katsottu olevan syysuhteessa toisiinsa, vaan niitä
pidettiin rinnakkaisina ilmiöinä.
[PI] |
|