Antijudaismi / Antisemitismi
"Juutalaiset ovat olleet Euroopan neekereitä yli tuhat vuotta", kirjoitti
amerikkalainen kirjailija W. Mosley. Juutalaisvastaisuuden perinne on voimakas
länsimaiden ja erityisesti kristillisten kirkkokuntien
historiassa. Euroamerikkaisella rasismilla on kaksi kehityslinjaa saksalaisen
historioitsijan Imanuel Geissin näkemyksen mukaan. Ensimmäisessä
keskeistä on suhde juutalaisiin (antijudaismi/antisemitismi) ja toisessa
mustiin, joita käytettään myös sijaisena suhteessa
muihin ei-eurooppalaisiin 'rotuihin'. Geiss toteaa antijudaismin/antisemitismin
liittyvän enemmän modernien euroamerikkalaisten yhteiskuntien
sisäiseen kehitykseen, koska juutalaiset semiitteinä ovat myös
'valkoisia'. Geissin mukaan kielteinen suhtautuminen mustiin ilmaisee enemmänkin
eurooppalaisten suhtautumista muuhun maailmaan. Nämä rasismin
kaksi päähaaraa ovat kehittyneet toisaalta erikseen toisistaan
ja toisaalta tiiviissä vuorovaikutussuhteessa.
Juutalaisvastaisuus levisi Länsi-Euroopassa erityisesti ensimmäisen
ristiretken aikana (1096-1099), jolloin ristiretkeläiset surmasivat
juutalaisia varsinkin Ranskassa ja Reininmaassa. Syynä oli mm. se,
että ristiretkeläiset halusivat ensin omassa maassaan surmata
Jeesuksen murhaajat ja sitten lähteä vapauttamaan Pyhää
maata. Toinen juutalaisvihan aalto Länsi-Euroopassa pyyhkäisi
ruttoepidemian
aikana 1347-1350.
Kristilliseen antijudaismiin liittyi ensimmäisen kerran myöhemmistä
rotuteorioista tuttu ajatus 'veren puhtaudesta' vuonna 1492, kun juutalaiset
karkotettiin Espanjasta. Kristillisen antijudaismin vahvistumiseen
Länsi-Euroopassa vaikuttivat Lutherin
voimakkaasti juutalaisvastaiset mielipiteet.
Valistusaatteiden leviäminen 1700-luvun lopulla merkitsi juutalaisvastaisuuden
lieventymistä, vaikka eräät valistusajattelun keskeiset
henkilöt omasivatkin osittain voimakkaasti juutalaisvastaisia
mielipiteitä. Ranskan vallankumouksen yhteydessä säädetty
vuoden 1791 uusi valtiosääntö takasi ensimmäistä
kertaa juutalaisille täydet kansalaisoikeudet, ja 1800-luvun loppupuolelle
mennessä juutalaisten muodollinen emansipaatio oli toteutunut kaikkialla
Keski- ja Länsi-Euroopassa sikäli, että he olivat nyt muiden
kanssa tasa-arvoisia lain edessä. Juutalaisvastaisuus ei kuitenkaan
hävinnyt eurooppalaisista maista. Sen uskonnolliset vaikuttimet alkoivat
väistyä taka-alalle, paitsi Itä-Euroopassa. 1800-luvun puolivälissä
juutalaisvastaisuus alkoi saada uusia piirteitä, nyt juutalaisuus
yhdistettiin rotuun, ei uskontoon.
Juutalaisvastaisuuden uusia piirteitä kuvaili saksalainen juutalaissyntyinen
kirjailija Heinrich Heine vuonna 1844 seuraavasti: "Antipatialla
juutalaisia vastaan ei ole yläluokan keskuudessa enää kristillisiä
juuria. Alempien kerrosten keskuudessa se muuttuu yhä enemmän
sosiaaliseksi katkeruudeksi pääoman kasvavaa valtaa kohtaan,
rikkaiden suorittamaa köyhien riistoa kohtaan."
Juutalaisvastaisuus ilmentää enemmän yhteiskunnassa olevien
ratkaisemattomien ristiriitojen määrää kuin antisemiittien
todellisia päämääriä, kuten venäläinen
kirjailija V. Grossman asian ilmaisi. Konservatiivinen poliittinen
juutalaisvastaisuus pyrki mobilisoimaan kapitalistisessa teollistumisprosessissa
taloudelliseen ahdinkoon joutunutta pikkuporvaristoa liberalismia, parlamentarismia
ja nousevaa työnväenliikettä vastaan. Konservatiivinen eliitti
julisti demokratian olevan juutalaista alkuperää. Tärkeää
myöhemmälle kehitykselle oli, että konservatiivit omassa
demagogiassaan esittivät liberalismin juutalaisen pääoman
etujen ajajana ja yhdistivät liberaalit, demokraatit ja sosialistit
juutalaisten valtapyrkimyksiin. Aatelisto puolestaan yritti 'romanttisen'
antisemitismin avulla saada keskikerrosten kannatusta porvarillisen yhteiskunnan
kehitystä vastaan.
Vuosien 1873-79 vakavan taloudellisen kriisin aikana juutalaisvastaisuus
toimi Saksassa ideologisena "ukkosenjohdattimena", jonka tarkoituksena
oli hillitä ja suunnata pikkuporvariston antikapitalistisia mielialoja
juutalaisia vastaan. Käsitettä antisemitismi käytti
ensimmäisen kerran saksalainen kirjalilija ja sanomalehtimies Wilhelm
Marr vuonna 1873.
Laajasti ottaen käsite antisemitismi on kuvannut siitä lähtien
vihamielistä suhtautumista juutalaisiin. Se perustuu rasistiseen näkemykseen
heidän pahansuopaisesta ja vahingollisesta olemuksestaan. Sen lisäksi
antisemitismi sisältää ajatuksen välttämättömyydestä
taistella juutalaisten vaikutusta vastaan yhteiskunnassa, joskus jopa aina
tuhoamiseen asti.
Saksassa ja Ranskassa voimistui samaan aikaan rasistinen antisemitismi
eli rotuantisemitismi. Se perustui ja perustuu näkemykseen
siitä, että juutalaisten oletetut negatiiviset luonteenpiirteet
ja ominaisuudet olisivat luonteeltaan rodullisia ja pysyviä. Rotuantisemitismi
merkitsi myös sitä, että juutalaisille ei ollut enää
mahdollista välttää vainotoimepiteitä kääntymällä
kristinuskoon. Rotuantisemitismin myötä juutalaisvastaisuuteen
liittyi usein ajatus juutalaisten fyysisen tuhoamisen välttämättömyydestä.
Tämän fasistisen antisemitismin yhtenä kantaisänä
voidaan pitää saksalaista, Göttingenin yliopiston itämaisten
kielten professoria Paul Anton de Lagardea (1827-1891). Hän
vertasi juutalaisia "basilleihin", joita ei voi "kasvattaa". Niiden kanssa
ei voisi myöskään "neuvotella". Hän vaati vuonna 1887
juutalaisten "nopeaa ja niin perusteellista tuhoamista kuin mahdollista".
Rotuantisemitismin synnyn myötä alkoi kehitys, josta ranskalainen
kirjailija Anatole France (1844-1924) varoitti osuvasti: "Antisemitismi
merkitsee kuolemaa, eurooppalaisen sivilisaation kuolemaa."
1800-ja 1900-lukujen vaihteessa antisemitismissä, joka suunnattiin
etupäässä keskikerroksille, yhdistyivät antiliberalismi,
antidemokraattisuus ja antisosialismi. Lokakuun vallankumous Venäjällä
ja ensimmäisen maailmansodan jälkeinen poliittinen levottomuus
Länsi-Euroopassa aktualisoi poliittisen antisemitismin. Osa lokakuun
vallankumouksen vastustajista julisti kysymyksessä olevan "juutalaisbolshevistinen
vallankumous". Saksaan käsityksen toi Hitlerin puolueen (NSDAP) tuleva
pääideologi Alfred Rosenberg. Saksassa työväenliike,
marxilaisuus ja vallankumous olivat saaneet myös juutalaisuuden leiman.
Saksan vuoden 1918 marraskuun vallankumouksen murskaamiseen kehotettiin
iskulauseella "lyökää juutalaiset kuoliaaksi". Sillä
tarkoitettiin ennen kaikkea vallankumouksen juutalaissyntyisiä johtajia
Rosa
Luxemburgia, Karl Liebknechtia ja Münchenin neuvostovallan
johtohahmoa Kurt Eisneria. Antibolshevismi ja antisemitismi kietoituivat
tiivisti toisiinsa aina vuoteen 1945 asti.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen antisemitismista tuli keskeinen
poliittinen ideologia Saksassa ja Itävallassa. Hitlerin noustua valtaan
vuonna 1933 alkoivat Saksassa juutalaisvainot,
jotka huipentuivat Auschwitziin ja Euroopan
juutalaisten kansanmurhaan.
Hitlerin Saksan hirmuteot tekivät antisemitismistä Euroopassa
'salonkikelvottoman'. Auschwitzin jälkeen vallitsi näkemys siitä,
että antisemitismi tulisi kitkeä pois yhteiskunnallisesta ja
poliittisesta käytännöstä. Se ei kuitenkaan tarkoittanut
antisemitismin katoamista arkipäivän ajattelusta tai erilaisten
äärioikeistolaisten tai uusfasististen ryhmittymien toiminnasta.
Saksan liittotasavallassa ja Itävallassa on tutkimusten mukaan noin
10 prosenttia väestöstä vakaumuksellisia antisemiittejä
huolimatta häviävän vähäisestä juutalaisten
määrästä. Ainoastaan kolmannes väestöstä
on täysin vapaa juutalaisvastaisista mielipiteistä. Avointa tai
piilevää antisemitismiä esiintyi myös Neuvostoliitossa
ja etenkin Puolassa. Sodanjälkeisen antisemitismin voimakas lähde
on sijainnut islamilais-arabialaisessa maailmassa, jossa usein Israelin
valtiollista arabeihin kohdistuvaa sortopolitiikkaa ei tarkastella poliittisena
kysymyksenä, vaan sitä pidetään juutalaisuudesta ja
juutalaisesta luonteesta johtuvana.
[JJ] |